Kun je ook geloven zónder kerk?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Kun je ook geloven zónder kerk?

Berichtdoor JeeWee » 13 sep 2013 09:41

Je hoort het steeds vaker: "ik geloof wel, maar ik ga nooit naar de kerk".
Ik denk dan: kan dat?

Of mensen denken dat de kerk zo veel fouten heeft dat er geen enkele kerk de Waarheid vol verkondigd wordt.

Hoe kun je je geloof voeden als je zelf her en der wat 'voedsel' oppikt op internet, oude preken, leuke gesprekken?
Is het niet nodig voor een waar geloof om dat samen te beleven en dat het gevoed wordt door geroepen dienstknechten van God?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
coby
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 jul 2012 13:23

Re: Kun je ook geloven zónder kerk?

Berichtdoor coby » 13 sep 2013 09:47

JeeWee schreef:Je hoort het steeds vaker: "ik geloof wel, maar ik ga nooit naar de kerk".
Ik denk dan: kan dat?

Of mensen denken dat de kerk zo veel fouten heeft dat er geen enkele kerk de Waarheid vol verkondigd wordt.

Hoe kun je je geloof voeden als je zelf her en der wat 'voedsel' oppikt op internet, oude preken, leuke gesprekken?
Is het niet nodig voor een waar geloof om dat samen te beleven en dat het gevoed wordt door geroepen dienstknechten van God?

Het is heel goed, zelfs noodzakelijk om deel te zijn van een gemeente, maar ik zie steeds meer mensen die de bestaande kerk uitgegooid zijn en zelf wat moesten starten of elkaar ontmoeten in huizen, zoals Thorben Sondergaard. Niks mis mee. Tijd voor de nieuwe reformatie.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

mohamed

Re: Kun je ook geloven zónder kerk?

Berichtdoor mohamed » 13 sep 2013 09:56

Is het zelfs noodzakelijk om deel te zijn van een gemeente beste Coby? Dat zou ik graag onderbouwd zien want ik dacht dat er geen dwang is (Fil 1,14; 1 Petr 5,2) in geloof. Als je doelt op Handelingen 21,22 wil ik je er op wijzen dat dat over de samenkomsten in de synagoge gaat, zie vers 24. Indien Handelingen 21,21 over deze tijd gaat is het noodzakelijk naar Amsterdam af te reizen en daar de synagoge bezoeken. Leren ze je dat in de gemeente waar jij verplicht moet komen?

Gebruikersavatar
coby
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 jul 2012 13:23

Re: Kun je ook geloven zónder kerk?

Berichtdoor coby » 13 sep 2013 10:20

mohamed schreef:Is het zelfs noodzakelijk om deel te zijn van een gemeente beste Coby? Dat zou ik graag onderbouwd zien want ik dacht dat er geen dwang is (Fil 1,14; 1 Petr 5,2) in geloof. Als je doelt op Handelingen 21,22 wil ik je er op wijzen dat dat over de samenkomsten in de synagoge gaat, zie vers 24. Indien Handelingen 21,21 over deze tijd gaat is het noodzakelijk naar Amsterdam af te reizen en daar de synagoge bezoeken. Leren ze je dat in de gemeente waar jij verplicht moet komen?


Gemeenschap met andere gelovigen is wel noodzakelijk ja.
Maar natuurlijk is er geen dwang, het is alleen beter voor je om met gelovigen samen te komen.
En je hoeft er niet voor naar Amsterdam af te reizen. Paulus zonderde zijn discipelen af, eerst kwamen ze in de synagoge. Toen hadden ze ook gemeenten aan huis trouwens.
http://www.cip.nl/artikel/27161/Plan-vo ... -Friesland :wink:

Hebreeen 10:24 En laten wij op elkander acht geven om elkaar aan te vuren tot liefde en goede werken. 25 Wij moeten onze eigen bijeenkomst niet verzuimen, zoals sommigen dat gewoon zijn, maar elkander aansporen, en dat des te meer, naarmate gij de dag ziet naderen.

1 Johannes 1:7 maar indien wij in het licht wandelen, gelijk Hij in het licht is, hebben wij gemeenschap met elkander; en het bloed van Jezus, zijn Zoon, reinigt ons van alle zonde.

Jakobus 5:16
Belijdt daarom elkander uw zonden en bidt voor elkander, opdat gij genezing ontvangt. Het gebed van een rechtvaardige vermag veel, doordat er kracht aan verleend wordt.

Efeziers 4
En Hij heeft zowel apostelen als profeten gegeven, zowel evangelisten als herders en leraars, 12 om de heiligen toe te rusten tot dienstbetoon, tot opbouw van het lichaam van Christus, 13 totdat wij allen de eenheid des geloofs en der volle kennis van de Zoon Gods bereikt hebben, de mannelijke rijpheid, de maat van de wasdom der volheid van Christus. 14 Dan zijn wij niet meer onmondig, op en neder, heen en weder geslingerd onder invloed van allerlei wind van leer, door het valse spel der mensen, in hun sluwheid, die tot dwaling verleidt, 15 maar dan groeien wij, ons aan de waarheid houdende, in liefde in elk opzicht naar Hem toe, die het hoofd is, Christus. 16 En aan Hem ontleent het gehele lichaam als een welsluitend geheel en bijeengehouden door de dienst van al zijn geledingen naar de kracht, die elk lid op zijn wijze oefent, deze groei des lichaams, om zichzelf op te bouwen in de liefde.

We zijn deel van Zijn Lichaam. Wel zo handig als niet elk deel op zichzelf blijft, een pink hier en een teen daar, zonder elkaar te ontmoeten.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Kun je ook geloven zónder kerk?

Berichtdoor Mortlach » 13 sep 2013 10:31

In het Boeddhisme zijn er 3 dingen die nodig zijn: de Boeddha, de Dharma (de leer) en de Sangha (de geloofsgemeenschap).

De gemeenschap is dus belangrijk, maar niet om het 'samen te beleven'; dat zet in mijn ogen de deur open naar groepsdruk en eenheidsworst, maar om elkaar te steunen en vragen te stellen; om je om het rechte pad te houden, zeg maar.

Hoe je die gemeenschap precies definieert is aan jou; het kan het klooster zijn, de meditatiegroep, alle volgelingen van dezelfde stroming of de hele wereld.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
coby
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 jul 2012 13:23

Re: Kun je ook geloven zónder kerk?

Berichtdoor coby » 13 sep 2013 10:57

mohamed schreef: Leren ze je dat in de gemeente waar jij verplicht moet komen?

Verplicht moet komen? Hij is me liever kwijt dan rijk, hahahahaha, nee hoor, niks verplicht. Ik wil gewoon graag samenkomen met gelovigen, niet me aansluiten bij een gevestigde kerk, dat is weer wat anders. Misschien dat ik met Ronald Plat meega. Ben 2 jaar nergens geweest, maar dat vind ik niks. Ik mis het om met andere gelovigen om te gaan en elkaar op te bouwen en niet alleen het Woord zelf lezen en predikers van internet halen.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

mohamed

Re: Kun je ook geloven zónder kerk?

Berichtdoor mohamed » 13 sep 2013 11:07

mohamed schreef:Is het zelfs noodzakelijk om deel te zijn van een gemeente beste Coby? Dat zou ik graag onderbouwd zien want ik dacht dat er geen dwang is (Fil 1,14; 1 Petr 5,2) in geloof. Als je doelt op Handelingen 21,22 wil ik je er op wijzen dat dat over de samenkomsten in de synagoge gaat, zie vers 24. Indien Handelingen 21,21 over deze tijd gaat is het noodzakelijk naar Amsterdam af te reizen en daar de synagoge bezoeken. Leren ze je dat in de gemeente waar jij verplicht moet komen?

coby schreef:Gemeenschap met andere gelovigen is wel noodzakelijk ja.
Maar natuurlijk is er geen dwang, het is alleen beter voor je om met gelovigen samen te komen.

Impliceren dat je weet wat beter voor mij is spreekt ook dwang uit.
coby schreef:En je hoeft er niet voor naar Amsterdam af te reizen. Paulus zonderde zijn discipelen af, eerst kwamen ze in de synagoge. Toen hadden ze ook gemeenten aan huis trouwens.
http://www.cip.nl/artikel/27161/Plan-vo ... -Friesland :wink:

Ja maar toen is niet nu. Anders zal je aannemelijk moeten maken dat het verplicht samenkomen een universele lering is i.p.v. een tijdelijke (gerelateerd aan de dag van de Heer).
coby schreef:Hebreeen 10:24 En laten wij op elkander acht geven om elkaar aan te vuren tot liefde en goede werken. 25 Wij moeten onze eigen bijeenkomst niet verzuimen, zoals sommigen dat gewoon zijn, maar elkander aansporen, en dat des te meer, naarmate gij de dag ziet naderen.

Een mooi citaat, maar zoals je ondertussen zou kunnen weten plaats ik die dag in het verleden.
coby schreef:1 Johannes 1:7 maar indien wij in het licht wandelen, gelijk Hij in het licht is, hebben wij gemeenschap met elkander; en het bloed van Jezus, zijn Zoon, reinigt ons van alle zonde.

Moeten we naar buiten om in het licht te wandelen? Christus is het licht mijn beste Coby (Hand 26,13) en om in hem te wandelen hoef je de deur niet uit.
coby schreef:Jakobus 5:16
Belijdt daarom elkander uw zonden en bidt voor elkander, opdat gij genezing ontvangt. Het gebed van een rechtvaardige vermag veel, doordat er kracht aan verleend wordt.

Waarom blijft genezing uit? Is degene die bidt niet rechtvaardig? Probeer deze tekst nou eens niet op deze tijd te betrekken maar beschouw hem in de tijd waarin hij geschreven is en dan zal er een wereld voor je opengaan nog wonderlijker dan alle gebedsgenezers dansend in de disco op de samba. :)
coby schreef:Efeziers 4
En Hij heeft zowel apostelen als profeten gegeven, zowel evangelisten als herders en leraars, 12 om de heiligen toe te rusten tot dienstbetoon, tot opbouw van het lichaam van Christus, 13 totdat wij allen de eenheid des geloofs en der volle kennis van de Zoon Gods bereikt hebben, de mannelijke rijpheid, de maat van de wasdom der volheid van Christus. 14 Dan zijn wij niet meer onmondig, op en neder, heen en weder geslingerd onder invloed van allerlei wind van leer, door het valse spel der mensen, in hun sluwheid, die tot dwaling verleidt, 15 maar dan groeien wij, ons aan de waarheid houdende, in liefde in elk opzicht naar Hem toe, die het hoofd is, Christus. 16 En aan Hem ontleent het gehele lichaam als een welsluitend geheel en bijeengehouden door de dienst van al zijn geledingen naar de kracht, die elk lid op zijn wijze oefent, deze groei des lichaams, om zichzelf op te bouwen in de liefde.

We zijn deel van Zijn Lichaam. Wel zo handig als niet elk deel op zichzelf blijft, een pink hier en een teen daar, zonder elkaar te ontmoeten.

Veel plezier op wereldreis dan zou ik zeggen. :lol:

De gelovigen zijn het lichaam en er zijn delen van het lichaam die je nooit ziet maar die wel een belangrijke taak bezitten. Het zijn de edele delen die bedekt zijn en daarom kan je mensen niet dwingen te leven zoals jij. Als jij elke week naar een kerk of huisgemeente wilt gaan is dat je eigen keus, maar een ander die dat niet doet verzaakt zijn christelijke plicht niet.

mohamed

Re: Kun je ook geloven zónder kerk?

Berichtdoor mohamed » 13 sep 2013 11:12

Mortlach schreef:De gemeenschap is dus belangrijk, maar niet om het 'samen te beleven'; dat zet in mijn ogen de deur open naar groepsdruk en eenheidsworst, maar om elkaar te steunen en vragen te stellen; om je om het rechte pad te houden, zeg maar.

Daar ben ik het roerend mee eens.

Gebruikersavatar
coby
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 jul 2012 13:23

Re: Kun je ook geloven zónder kerk?

Berichtdoor coby » 13 sep 2013 11:37

mohamed schreef:Impliceren dat je weet wat beter voor mij is spreekt ook dwang uit.

'Het is beter voor je' is algemeen, dat is wat ik geloof als ik de Bijbel lees, dat het beter is in het algemeen als een gelovige met andere gelovigen samenkomt. Voor mij is het in ieder geval beter.

mohamed schreef:Moeten we naar buiten om in het licht te wandelen? Christus is het licht mijn beste Coby (Hand 26,13) en om in hem te wandelen hoef je de deur niet uit.

hebben wij gemeenschap met elkander staat er. Ik geloof dat als je samenkomt met anderen en transparant bent en je zonden aan elkaar belijdt o.a., dat Zijn bloed je reinigt. Dat het daarom ook goed is, anders moet je alles op je eentje doen.

mohamed schreef:De gelovigen zijn het lichaam en er zijn delen van het lichaam die je nooit ziet maar die wel een belangrijke taak bezitten. Het zijn de edele delen die bedekt zijn en daarom kan je mensen niet dwingen te leven zoals jij. Als jij elke week naar een kerk of huisgemeente wilt gaan is dat je eigen keus, maar een ander die dat niet doet verzaakt zijn christelijke plicht niet.

Ik dwing niemand, je wilde weten waar er iets in de Bijbel over staat. Nou volgens mij hier en ik interpreteer de teksten zo. Het staat je vrij om het anders te zien dan ik.
Jezus dwong Zijn discipelen niet eens om samen met Hem te zijn en naar Zijn preek te luisteren. Hij zei: Wilt gij ook niet weggaan?
Laatst gewijzigd door coby op 13 sep 2013 12:07, 2 keer totaal gewijzigd.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Kun je ook geloven zónder kerk?

Berichtdoor hubert » 13 sep 2013 11:51

JeeWee:
Hoe kun je je geloof voeden als je zelf her en der wat 'voedsel' oppikt op internet, oude preken, leuke gesprekken?
Is het niet nodig voor een waar geloof om dat samen te beleven en dat het gevoed wordt door geroepen dienstknechten van God?


Het is eigenlijk heel simpel. Als je christen wil zijn dan volg je Christus. Dwz je kijkt en luistert naar wat hij deed en zei en je volgt dat na. Van hem is bekend dat hij naar gewoonte de synagogale dienst bijwoonde op sabbat.
Als je dat naar nu vertaalt, betekent het dat je in ieder geval de dienst op zondag bijwoont.
Ik merk om mij heen dat als je dat verzuimt, het geloof vaak wel op een laag pitje komt te staan.
Ik zou aan je bericht nog willen toevoegen: en geroepen dienstmaagden! :wink:

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Kun je ook geloven zónder kerk?

Berichtdoor rotterdam » 13 sep 2013 12:08

JeeWee schreef:Je hoort het steeds vaker: "ik geloof wel, maar ik ga nooit naar de kerk".
Ik denk dan: kan dat?

Of mensen denken dat de kerk zo veel fouten heeft dat er geen enkele kerk de Waarheid vol verkondigd wordt.

Hoe kun je je geloof voeden als je zelf her en der wat 'voedsel' oppikt op internet, oude preken, leuke gesprekken?
Is het niet nodig voor een waar geloof om dat samen te beleven en dat het gevoed wordt door geroepen dienstknechten van God?


De vraag is ; wel geloven maar niet naar de kerk gaan - kan dat ?

Rusland ; Tijdens de periode die duurde van 1917 tot het einde van de jaren tachtig stond de Kerk onder zeer grote beperkende maatregelen van de staat in de voormalige USSR. In principe staat het communisme (atheïstisch) vijandig tegenover het orthodoxe geloof (monotheïstisch). Toch heeft de Russisch-orthodoxe Kerk zeventig jaar communisme weten te overleven.
In de eerste vijf jaar na de revolutie werden 28 bisschoppen en 1200 priesters geëxecuteerd. In 1922 werden er 8.000 priesters en kloosterlingen vermoord. Tussen 1917 en 1930 werden er 8.287 geestelijken en monniken omgebracht. Tussen 1917 en 1935 werden er 130.000 orthodoxe priesters gearresteerd. Hiervan werden er 95.000 ter dood gebracht. Tussen 1918 en het einde van de jaren 1930 werden 42.000 geestelijken gedood. In 1932 werden ca. 10.000 kloosterlingen die hun geloof in Christus en hun roeping niet wilden verloochenen gearresteerd. Tijdens de Grote Zuivering van 1937-1938 werden er 168.300 geestelijken gearresteerd. Meer dan 100.000 hiervan werden geëxecuteerd. In 1937 werden 136.900 orthodoxe geestelijken gearresteerd, 85.300 van hen werden doodgeschoten. In 1938 werden er 28.300 gearresteerd en 21.500 doodgeschoten, in 1939 1.500 gearresteerd, 900 doodgeschoten, in 1940 5.100 gearresteerd, 1.100 van hen geëxecuteerd. Na de zuiveringen onder de geestelijkheid waren er in 1937 nog slechts 20 bisschoppen in vrijheid, in 1939 in waren dat er nog maar 12, tegen 163 in 1930. Aan de vooravond van de Grote Vaderlandse Oorlog in 1940-1941 waren nog maar vier bisschoppen op hun post. De overigen waren veroordeeld, vermoord of ondergedoken. De kerk in Rusland verkeerde in een toestand van volkomen desorganisatie. De grote meerderheid van alle kerken was gesloten, vernietigd of voor andere gebruiksdoeleinden bestemd.

Pas in de jaren 1980 kwam er enige verandering in de strenge beperkingen op de erediensten. In 1988-1990 mochten enkele nieuwe kerken en kloosters gebouwd worden en werd op de scholen godsdienstonderricht mogelijk. Het millennium, herdenking van het duizendjarig bestaan van de Russisch-orthodoxe Kerk, werd in 1988 groots gevierd. Michail Gorbatsjov zorgde er in 1990 door de invoering van de "wet op de gewetensvrijheid" voor dat er complete godsdienstvrijheid kwam in het hele land. In 1991 werd godsdienstvrijheid geproclameerd onder Boris Jeltsin, die ook actief hulp bood aan de Kerk en hij vaardigde in 1992 een decreet uit wat eiste dat alle kerkelijke bezittingen werden overgedragen aan de rechtmatige kerkelijke autoriteiten. De Russisch-orthodoxe Kerk groeide vanaf 1991, mede door sociale hulp aan de zeer snel verarmende Russische burgerbevolking tijdens economische crises.

Sinds het uiteenvallen van de Sovjet-Unie maakte de Russisch-orthodoxe Kerk een renaissance door.

n China leven mogelijk al 130 miljoen christenen, zegt voorzitter Bob Fu van China Aid. Dat is een organisatie die zich inzet voor vervolgde christenen in de Volksrepubliek China.
Dat meldt Het Nederlands Dagblad.
Fu baseert zich op een recente inschatting van het Chinese ministerie van Godsdienstzaken. Het departement is verontrust over de explosieve toename van het aantal christenen in de volksrepubliek. Repressie en de schending van de mensenrechten van christenen zijn in de afgelopen tien jaar fors toegenomen.

Het antwoord is dus simpel ; geloven zonder kerk - ja dat kan

Gebruikersavatar
coby
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 jul 2012 13:23

Re: Kun je ook geloven zónder kerk?

Berichtdoor coby » 13 sep 2013 12:16

rotterdam schreef:Het antwoord is dus simpel ; geloven zonder kerk - ja dat kan

d:)b
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Prisoner
Mineur
Mineur
Berichten: 119
Lid geworden op: 27 jan 2009 11:31
Contacteer:

Re: Kun je ook geloven zónder kerk?

Berichtdoor Prisoner » 13 sep 2013 12:28

Ben jaren geleden uit de kerk gestapt, omdat er besnijdenis wordt gepreekt en mezelf wilde beschermen tegen de geestelijke schade die ik erdoor opliep.
Had eerst nog wel overwogen om tegen dat soort van prediking te gaan optreden, maar toen ik van bepaalde medeleden hoorde dat ze daar al heel lang mee bezig waren, heb ik alleen nog uitgelegd waar ik mee zat en ben vertrokken.
Geloven wil ik absoluut niet mee ophouden. Ik zie de Kerk dan ook niet als de samenkomst of de locatie waar men dat doet. De Kerk is het Lichaam, dat zijn alle uitverkorenen.
Ik heb schizofrenie en doordat ik afstand heb genomen, kreeg ik meer tijd om dingen voor mezelf te overdenken en te verwerken.
Ik ben mijn ziekte gaan onderzoeken en nu, achteraf gezien, denk ik dat mijn stoornis mede een oorzaak geweest kan zijn van mijn vertrek.
Ik lijd namelijk aan symptomen als: sociale angst, paranoïde angst.
Ook heb ik last van betrekkingsideeën en ben ik beïnvloedbaar. Andermans zorgen trek ik me heel erg aan. Tot slapeloze nachten toe.
Sinds ik meer rust neem, gaat het een stuk beter met me.
Ik zou me gerust weer bij een gemeenschap kunnen aansluiten, maar net zo gemakkelijk verlaat ik ze weer.
Daarom doe ik het liever niet. Dat zou hun en mezelf alleen maar pijn doen.
Hetzelfde geldt voor de werkvloer. Ik ben werkeloos.
Dan zijn er teksten als: Verzuim de samenkomst niet of wie niet werkt, zal niet eten.
Nou, ik werk onofficieel en als ik één medegelovige bezoek, is het een samenkomst.
Is voor mij echt beter zo. Iedereen die mij kent, snapt dat.

Ruth2
Sergeant
Sergeant
Berichten: 307
Lid geworden op: 21 jun 2013 18:43

Re: Kun je ook geloven zónder kerk?

Berichtdoor Ruth2 » 13 sep 2013 12:40

Ik ben geen gemeentemens :oops:

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Kun je ook geloven zónder kerk?

Berichtdoor alexander91 » 13 sep 2013 12:40

Prisoner schreef:Ben jaren geleden uit de kerk gestapt, omdat er besnijdenis wordt gepreekt en mezelf wilde beschermen tegen de geestelijke schade die ik erdoor opliep.
Had eerst nog wel overwogen om tegen dat soort van prediking te gaan optreden, maar toen ik van bepaalde medeleden hoorde dat ze daar al heel lang mee bezig waren, heb ik alleen nog uitgelegd waar ik mee zat en ben vertrokken.
Geloven wil ik absoluut niet mee ophouden. Ik zie de Kerk dan ook niet als de samenkomst of de locatie waar men dat doet. De Kerk is het Lichaam, dat zijn alle uitverkorenen.
Ik heb schizofrenie en doordat ik afstand heb genomen, kreeg ik meer tijd om dingen voor mezelf te overdenken en te verwerken.
Ik ben mijn ziekte gaan onderzoeken en nu, achteraf gezien, denk ik dat mijn stoornis mede een oorzaak geweest kan zijn van mijn vertrek.
Ik lijd namelijk aan symptomen als: sociale angst, paranoïde angst.
Ook heb ik last van betrekkingsideeën en ben ik beïnvloedbaar. Andermans zorgen trek ik me heel erg aan. Tot slapeloze nachten toe.
Sinds ik meer rust neem, gaat het een stuk beter met me.
Ik zou me gerust weer bij een gemeenschap kunnen aansluiten, maar net zo gemakkelijk verlaat ik ze weer.
Daarom doe ik het liever niet. Dat zou hun en mezelf alleen maar pijn doen.
Hetzelfde geldt voor de werkvloer. Ik ben werkeloos.
Dan zijn er teksten als: Verzuim de samenkomst niet of wie niet werkt, zal niet eten.
Nou, ik werk onofficieel en als ik één medegelovige bezoek, is het een samenkomst.
Is voor mij echt beter zo. Iedereen die mij kent, snapt dat.
Wat een lastige situatie zit je in. Heb je wel professionele hulp hierbij? Of probeer je het alleen op te lossen.

Mbt de kerk. Je zegt dat het beter voor je is om niet bij een kerk te horen. Maar is dat ook wat je wilt? Of zou je liever wel bij een kerk willen horen?
Als je het wel wilt proberen (ooit), dan denk ik dat het goed is als je dat eerder zou zien als geestelijke oefening voor jezelf in het samenzijn met andere mensen (met andere meningen/belevingen in het geloof). Een kerk is naast een plek waar je kunt leren, ook een plek waar je je geloof in een veiligere omgeving kunt oefenen. En als je wilt stoppen, dan kan dat. En je hebt gelijk, niet iedereen in de kerk behoort tot de Kerk, maar er zitten er wel veel tussen die wel bij de laatste groep horen. Die kun je op die manier ontmoeten en leren kennen in hun levensverhaal.

PS dit zal geen oplossing zijn, maar ik wil je toch graag advies geven.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: HSM en 126 gasten