Evangelische alverzoening

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Evangelische alverzoening

Berichtdoor mealybug » 11 okt 2013 08:59

coby schreef:Matteus 11 denk ik.
Wee u, Chorazin, wee u, Betsaïda! Want indien in Tyrus en Sidon die krachten waren geschied, welke in u geschied zijn, reeds lang zouden zij zich in zak en as bekeerd hebben. 22 Doch Ik zeg u, het zal voor Tyrus en Sidon draaglijker zijn in de dag des oordeels dan voor u. 23 En gij, Kafarnaüm, zult gij tot de hemel verheven worden? Tot het dodenrijk zult gij nederdalen; want indien in Sodom de krachten waren geschied, die in u geschied zijn, het zou gebleven zijn tot de dag van heden. 24 Maar Ik zeg u, het zal voor het land van Sodom draaglijker zijn in de dag des oordeels dan voor u.

Lucas 12
Maar als die slaaf in zijn hart zou zeggen: Mijn heer blijft lang uit, en hij zou beginnen de slaven en slavinnen te slaan, en te eten, en te drinken en dronken te zijn, 46 dan zal de heer van die slaaf komen op een dag, dat hij het niet verwacht en op een uur, dat hij niet weet, en hij zal hem folteren en hem in het lot der trouwelozen doen delen. 47 Die slaaf nu, die de wil van zijn heer kende en geen toebereidselen getroffen heeft, of niet gedaan heeft naar de wil van zijn heer, zal vele slagen ontvangen. 48 Wie echter die wil niet heeft gekend en dingen heeft gedaan, die slagen verdienen, zal er weinige ontvangen.

Matteus 12
Daarom zeg Ik u: Alle zonde en lastering zal de mensen vergeven worden; maar de lastering tegen de Geest zal de mensen niet vergeven worden.
32 En zo wie enig woord gesproken zal hebben tegen de Zoon des mensen, het zal hem vergeven worden; maar zo wie tegen de Heilige Geest zal gesproken hebben, het zal hem niet vergeven worden, noch in deze eeuw, noch in de toekomende.

Klinkt niet echt als alverzoening trouwens.

Dan is de vraag, waar ligt de scheiding tussen deze eeuw en de toekomende.
Bij de Opstanding?
Wordt hier gerefereerd naar de nieuwe bedeling?
Of naar het ''duizendjarig Vrederijk''?

Gebruikersavatar
coby
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 jul 2012 13:23

Re: Evangelische alverzoening

Berichtdoor coby » 11 okt 2013 13:43

mealybug schreef:Dan is de vraag, waar ligt de scheiding tussen deze eeuw en de toekomende.
Bij de Opstanding?
Wordt hier gerefereerd naar de nieuwe bedeling?
Of naar het ''duizendjarig Vrederijk''?

Geen idee. Lucas 12 gaat trouwens over de grote verdrukking, die heeft er niets mee te maken.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Evangelische alverzoening

Berichtdoor ben db bd » 11 okt 2013 14:36

@kapitein mealybug (heeft die naam een betekenis? die rang ook? ik ben nooit meer dan handlanger algemeen geweest, het laagste dus, net zoiets als verkenner, denk ik)

‘waar lees je dat?’. korte vraag, kort antwoord: nergens.

Dat meen ik echter te kunnen concluderen.
Ten eerste gebeurt er veel in het dodenrijk, weten we van mensen welke dat onderzoeken (spiritisten hebben er zelfs contacten) daar zou straf ontvangen ook bij kunnen zitten. Met de eindigheid van het dodenrijk (Openb.20) eindigt dan ook de straf en zou bij het laatste oordeel als voltooid verklaard kunnen worden door een rechtvaardig Rechter welke tevens rechthebber van alles is. (en nog voor alle zonden betaald heeft ook)

nou weet ik niet hoe de leer van het vagevuur is ontstaan, maar m.i. kan dat zijn oorsprong hebben in het feit dat er best veel verslaglegging aangaande het hiernamaals in de wereldgeschiedenis is opgenomen. Ook op mijn boekenplankje staat het boek van wijlen dr. ds.W.C. van Dam: ‘doden sterven niet’.
(eigenlijk zijn BDE’s volgens mij ook HDE’s)

aangaande dat verschil in verdraaglijkheid van de helse straf, lees ik ook in deze draad op pagina 8 en 9, (o.a. van coby en uzelf) waar de Here Jezus geciteerd wordt. (Matth. 11)

de achtergrond van mijn visie is het gegeven dat men in mijn kerk weinig antwoord heeft op de vraag (vanwege de alverdoeming) wie dan wel de volken op de nieuwe aarde zijn. En ds. Theo Niemeijer (Zoeklicht) ‘lost het probleem dan op’ door ineens naar het vrederijk terug te verwijzen, waarmee hij de chronologie van de laatste hoofdstukken in de Bijbel doorbreken moet. Niet fraai en niet eerlijk, vind ik.

weet ik zo m’n mening een beetje te onderbouwen?

Gebruikersavatar
coby
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 jul 2012 13:23

Re: Evangelische alverzoening

Berichtdoor coby » 11 okt 2013 17:51

ben db bd schreef:(spiritisten hebben er zelfs contacten)

Oh, dat klinkt wel betrouwbaar. Dan zal het wel kloppen.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Evangelische alverzoening

Berichtdoor mealybug » 11 okt 2013 17:54

coby schreef:Oh, dat klinkt wel betrouwbaar. Dan zal het wel kloppen.

Maant de Bijbel ons niet dat we ons beslist niet met dergelijke occulte zaken als deze moeten bezighouden?

Gebruikersavatar
coby
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 jul 2012 13:23

Re: Evangelische alverzoening

Berichtdoor coby » 11 okt 2013 17:59

mealybug schreef:Maant de Bijbel ons niet dat we ons beslist niet met dergelijke occulte zaken als deze moeten bezighouden?


Afbeelding
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3913
Lid geworden op: 25 sep 2013 14:56

Re: Evangelische alverzoening

Berichtdoor ineke-kitty » 11 okt 2013 18:09

bestaat er werkelijk zoiets als " Evangelische alverzoening".?

Alverzoening is ON-Bijbels en een van de gevaarlijkste dwaalleringen die er maar bestaan.
de Bijbel leert geen alverzoening, en je hoeft maar 1 tekst aan te halen om dat te bevestigen, en dat is Joh. 3:16. de meest "bekende" tekst van de Bijbel.

degenen die deze verderfelijke leer aanhangen, wringen zich in allerlei bochten door teksten uit hun verband te halen, en te speculeren over aionen, eeuw en eeuwigheid, om hun theorie maar vast te kunnen houden.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Evangelische alverzoening

Berichtdoor Lalage » 12 okt 2013 08:14

ineke-kitty schreef:bestaat er werkelijk zoiets als " Evangelische alverzoening".?

Alverzoening is ON-Bijbels en een van de gevaarlijkste dwaalleringen die er maar bestaan.
de Bijbel leert geen alverzoening, en je hoeft maar 1 tekst aan te halen om dat te bevestigen, en dat is Joh. 3:16. de meest "bekende" tekst van de Bijbel.

degenen die deze verderfelijke leer aanhangen, wringen zich in allerlei bochten door teksten uit hun verband te halen, en te speculeren over aionen, eeuw en eeuwigheid, om hun theorie maar vast te kunnen houden.

En jij komt met hele goede bijbelse argumenten... *not*

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Evangelische alverzoening

Berichtdoor ben db bd » 12 okt 2013 10:23

Nee alverzoening heeft geen Bijbelse grond en is bloedlink vanwege de verleiding om het aanbod van genade wel voorbij te kunnen laten gaan. Daar zou voor mij geen 9 blz. tekst aan besteed behoeven te worden.

maar de vraag die ik stel is: tegenover alverzoening stelt mijn kerk (PKN GB) alverdoeming!
Dat wekt bij mij en vele anderen grote BIJBELSE weerstand op.
Dat woord alverdoeming wordt uiteraard niet gebezigd, maar volgt uit de stelling, het dogma dat wie niet in de Here Jezus gelooft, in de hel komt.
En ook dat wordt niet letterlijk zo gezegd, doch bij doorvragen wel bevestigd. Net zoals in de politiek pure lastenverzwaring steeds met bezuiniging wordt geduidt.

mijn vraag is dan: wordt hier op dit forum echt Bijbels doorgeargumenteerd over geloofsvragen (ik ben hier nieuw) of roept elkeen slechts steeds zijn/haar eigen boodschap door elkaar heen?

wie in de Here Jezus gelooft gaat niet verloren, zegt het geciteerde Joh.3:16, toch?
Voor mij is daar taalkundig niet mee gezegd dat wie niet in de Here Jezus gelooft, altijd verloren gaat. (dat speelt op het niveau dat een koe 4 poten heeft, maar alles wat 4 poten heeft nog geen koe is.)

dan komen we op de vraag waarvoor gaat men verloren? Van welk heil wordt men uitgesloten?
Mijn Bijbeltje lezende kom ik zelf al tot de ontstellende gevolgtrekking dat men buiten Jezus verloren is voor de hemel en het hemelse Konnkrijk. Dat houdt in dat men nooit een heerlijk opstandingslichaam (volkomen onderbelicht onderwerp in mijn kerk) zal verkrijgen!
Mag ik dat vergelijken met een rups die nooit een vlinder zal worden?

denken we wel eens door over de vraag hoe heerlijk een hemels opstandingslichaam is? Hebben we de Eersteling na Zijn opstanding wel goed bestudeerd? Hij was niet meer gebonden aan tijd en ruimte, toch? Hij verplaatste zich tijdloos! (kunnen engelen ook)
Dat geldt voor ons ook reeds bij de opname, weten we nog? (in een ondeelbaar ogenblik)

ook kwam Hij, de Eersteling, de wederopgestane Mens, dwars door de deuren en muren heen binnen, weten we nog? Zo worden wij ook, heeft Hij beloofd, net als Hijzelf, een nieuwe schepping. En zo passen we ook in de hemel, waar een heel andere werkelijkheid geldt.

wie onder ons denkt er wel eens Bijbels door over het hemelse Nieuwe Jeruzalem wat 2200 km hoog is? (>10miljard km3!) daar heb je toch echt een opstandingslichaam nodig? Daar zou ik zo niet willen wonen, zoals ik nu ben hoor; ik heb op 5 meter al hoogtevrees.

in dat nieuwe Jeruzalem komen de volken, (hun koningen) de naties die zalig worden, hun heerlijkheid brengen, is het niet? (Openb.21) Wel eens over horen preken of over gelezen?
Bij mij in de kerk wordt dat dan ‘vergeestelijkt’, (los van wat daar dan van gemaakt kan worden) doch mijn Bijbeltje spoort mij daar niet toe aan.
Zullen we hun salaris ook maar ‘vergeestelijken’? vraagt ds. G. Hette Abma dan aangaande de lieden welke dat vergeestelijken ook los willen laten op de heerlijke Bijbelse toekomst van Gods volk in Gods Land en Zijn Sion …

welke verzoening volgt er nu uit dit betoog? geen alverzoening maar ook geen alverdoeming dus. M’n blaadje is nu vol, dus daar kom ik dan nog op terug …

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Evangelische alverzoening

Berichtdoor ben db bd » 12 okt 2013 12:15

onze getrouwde kleinkinderen vieren hun verjaardag, maar ik krijg nog een uurtje van mijn vrouw, dus kan ik nog even:

@ coby: ‘is spiritisme betrouwbaar’? a:volgens mijn Bijbeltje blijkbaar wel!!

@ mealybug: ‘maant de Bijbel ons niet om ons niet daarmee bezig te houden?’ a:uiteraard!

Zoals we weten ging koning Saul naar een spiritistische waarzegster om een kijkje in de toekomst te ontfutselen aan de profeet Samuel. Ik lees nergens in mijn Bijbeltje dat deze handeling niet werkte; erger: het klopte als een bus!
Waarom noem ik dat erger? ik heb geleerd (van Derek Prince denk ik; “Zegen of Vloek”) dat Goddelijke voorzeggingen heerlijke beloften zijn welke altijd uit zullen komen, maar dat duivelse voorspellingen tot de vervloekingen behoren welke je over je heen trekt. Die zouden dus niet uit behoeven te komen en kunnen zelfs in de naam van de Here Jezus verbroken worden. Daarmee zijn spiritistische handelingen nog niet onwaar, wel verderfelijk dus!

Gaan jullie weer mee terug naar het onderwerp? Ik heb weging van mijn betoog nodig, omdat ik niet op de vigerende theologie terug kan vallen, alleen op Gods onversneden Woord. Jullie ook?

Waar waren we? ik probeerde de verzoening op de plaats te brengen op grond van wat ik in mijn Bijbeltje lees, op de plaats waar die hoort: bij het heil in Christus!
Daarbuiten wacht ons het oordeel, dat is nog niet de hel. Dat eindoordeel, en ik ga dan naar Openb.20, voor de grote witte troon, is niet op grond van het Geloof, maar op grond van de werken, zoals is opgetekend in de boeken.

In dat oordeel komen volgens ons geen christenen, want die zijn reeds >1000 jaar (als de eerste 3 verzen van Openb.20 onverkracht mee mogen doen!) in de hemel opgenomen in het huis des Vaders bij Jezus Christus, die hen vrijkocht van het oordeel en meenam naar de vele woningen welke Hij voor hen, ons!, aan het bereiden is. Als Hij daarmee gereed is komt Hij ons ophalen naar 1Thess.4 en 1Kor.15 en zo, wat Hij reeds ergens in de Evangeliën beloofde.

Voor dat grote eindoordeel voor de grote witte troon komen alle mensen welke de eerdere opstanding misten (zie ook Openb.20:4-6) weer terug uit de dood. Zij krijgen dus geen nieuw opstandingslichaam zoals wij. Zij zullen worden geoordeeld naar hun werken zoals in de boeken staat.

Edoch: daar is ook een boek der levenden. Dat boek is op die plaats daar, volgens de uitleggingen welke ik ken, hartstikke leeg!!
Dat wordt niet gezegd, er wordt alleen gezegd dat hun namen er niet in staan. En omdat ik slechts een Bètaopleiding heb als techneut en dus nooit heb begrepen dat iets ‘wel waar maar niet gebeurd’ kan zijn (zoals in vele filosofische theologieën beweerd wordt) zou dat boek dus hartstikke leeg moeten zijn. Wat een farce, wat een aanfluiting zou dat zijn voor de onzinnige aanwezigheid van dat daar nutteloze boek, zeg ik dan.

De Bijbel redt mij gelukkig weer, met de uitspraak dat wiens naam niet in het boek des levens staat in de vuurpoel wordt geworpen. Dan kom ik weer bij die koe met 4 poten; wie 4 poten heeft kan nog steeds een koe zijn. Wie de eerste opstanding (20:4) gemist heeft kan nog wel in dat boek der levenden staan op grond van zijn/haar werken.

wordt vervolgd

Gebruikersavatar
coby
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 jul 2012 13:23

Re: Evangelische alverzoening

Berichtdoor coby » 12 okt 2013 12:47

ben db bd schreef:onze getrouwde kleinkinderen vieren hun verjaardag, maar ik krijg nog een uurtje van mijn vrouw, dus kan ik nog even:

@ coby: ‘is spiritisme betrouwbaar’? a:volgens mijn Bijbeltje blijkbaar wel!!

@ mealybug: ‘maant de Bijbel ons niet om ons niet daarmee bezig te houden?’ a:uiteraard!

Zoals we weten ging koning Saul naar een spiritistische waarzegster om een kijkje in de toekomst te ontfutselen aan de profeet Samuel. Ik lees nergens in mijn Bijbeltje dat deze handeling niet werkte; erger: het klopte als een bus!
Waarom noem ik dat erger? ik heb geleerd (van Derek Prince denk ik; “Zegen of Vloek”) dat Goddelijke voorzeggingen heerlijke beloften zijn welke altijd uit zullen komen, maar dat duivelse voorspellingen tot de vervloekingen behoren welke je over je heen trekt. Die zouden dus niet uit behoeven te komen en kunnen zelfs in de naam van de Here Jezus verbroken worden. Daarmee zijn spiritistische handelingen nog niet onwaar, wel verderfelijk dus!

Samuel loog niet, mar spiritisten roepen geen heiligen op. De duivel wil zich ook nog weleens voordoen als een overleden persoon en hij liegt een hoop, dus betrouwbaar vind ik die bron niet. Zelfs christenen die in de hemel zijn geweest zoals Sadhu Sundhar Singh moet je toetsen aan het Woord.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Gebruikersavatar
coby
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 jul 2012 13:23

Re: Evangelische alverzoening

Berichtdoor coby » 12 okt 2013 12:50

Waarom ik niet denk dat het eeuwig is, is dit:
De generatie van voor de zondvloed was behoorlijk slecht:
Toen de HERE zag, dat de boosheid des mensen groot was op de aarde en al wat de overleggingen van zijn hart voortbrachten te allen tijde slechts boos was, 6 berouwde het de HERE, dat Hij de mens op de aarde gemaakt had, en het smartte Hem in zijn hart. 7 En de HERE zeide: Ik zal de mensen, die Ik geschapen heb, van de aardbodem uitroeien, de mensen zowel als het vee en het kruipend gedierte en het gevogelte des hemels, want het berouwt Mij, dat Ik hen gemaakt heb.

Maar zo'n 2500 jaar erna gebeurde er dit:
Want ook Christus is eenmaal om de zonden gestorven als rechtvaardige voor onrechtvaardigen, opdat Hij u tot God zou brengen: Hij, die gedood is naar het vlees, maar levend gemaakt naar de geest, 19 in welke Hij ook heengegaan is en gepredikt heeft aan de geesten in de gevangenis, 20 die eertijds ongehoorzaam geweest waren, toen de lankmoedigheid Gods bleef afwachten, in de dagen van Noach, terwijl de ark in gereedheid werd gebracht, waarin weinigen, dat is acht zielen, door het water heen gered werden.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Evangelische alverzoening

Berichtdoor ben db bd » 12 okt 2013 13:05

Nu moet ik wat verder uitweiden op m’n 3e A4tje, om er Paulus bij te kunnen slepen , waar die ergens (sorry, ik kan bar slecht zoeken) zegt dat ongelovige mensen de wet van God in hun hart kunnen hebben.

Dat leerden we in onze K&I groep ook eens van een rabbijn: de natuurlijke mens heeft een ingeschapen Godsbesef (daar haakt de duivel graag misleidend op in!) en een ingeschapen oerbesef (als hij zijn geweten niet dichtgeschroeid heeft!, het dodelijkste wat je doen kunt!!) van goed en kwaad, waarop hij naar de Noachitische geboden (die 7 stuks, weten we nog) na het leven geoordeeld zal worden.

In mijn Bijbeltje lees ik ook ‘het is de mens gesteld eenmaal te sterven en daarna het oordeel’
Een oordeel is nog geen veroordeling bij een rechtvaardige Rechter. (die ook nog eens Zelf voor alle zonden heeft betaald).

Wie heeft er wel eens horen preken over het verhaal (in mijn Bijbeltje staat niet dat het een gelijkenis was, maar dan nog?) dat de Here Jezus vertelde over de rijke man en de arme Lazarus? Ik nooit in al die jaren !
Nergens staat dat Lazarus zo vroom en gelovig heeft geleefd, noch dat de rijke man zo’n slecht en crimineel leven heeft geleid. (wel overdadig en egoïstisch, net als wij vaak!) Wat er wel door de Heer werd gezegd dat is dat de rijke man, wat ik zou noemen zijn portie hier op aarde reeds had genoten en dat Lazarus dat in het hiernamaals kreeg!

Voelen we die ‘kosmische’ gerechtigheid van de grote Schepper aller dingen hier aan? Hier en in het eindoordeel voor de wereld zal m.i. die Goddelijke gerechtigheid openbaar worden.
Op de nieuwe aarde verwacht ik dan ook vanuit de hemel veel ‘arme Lazarussen’ waar te kunnen nemen; mensen die hier verschoppeling zijn geweest, kanslozen, verliezers in de harde strijd van het leven. Nooit van het heil in Christus gehoord ook uiteraard. Misleid en onderworpen aan een tirannieke godsdienst, welke hier de maatschappij straks naar mijn vrezen over gaat nemen met een kalifaat, omdat wij zo ontkerstenen.
En wij ook uitsterven met een geboortecijfer van 1,3 (ondeugend vergrijzing genoemd), waar zij een geboortecijfer van blijkbaar 8,1 hebben, naar ik las.
Maar dat wordt m.i. zeer off-topic…

Wie durft er wat constructiefs te zeggen? ....... vr.gr., ben db bd

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Evangelische alverzoening

Berichtdoor ben db bd » 12 okt 2013 13:59

@ coby: m’n tijd raakt nu wel erg op hoor. Maar nog even dan:
inzake spiritisme zegt de Bijbel wel dat het fout is, maar niet dat het onwaar is. Bij Saul kwam het nog allemaal uit ook.

ad ‘waarom ik denk dat het niet eeuwig is’ heb ik de vraag: waar doel je precies op?
Wij maken aangaande de hel altijd een splitsing tussen het dodenrijk; hades en de 2e dood; de vuurpoel welke van zwavel brandt. Die moet je niet op één hoop willen vegen, dan raak je de Bijbel als bron kwijt, net als de theologie zo vaak. Dat wordt dan ‘interpreteren’ genoemd, leuk verzonnen dan!

Hades is gewoon eindig, los van hoe wij daar over denken. In Openb.20:14 lezen we: “en de dood en de hel werden geworpen in de poel van vuur, de tweede dood”.

Van het gehenna, die poel van vuur, waar de antichrist en de valse profeet in werden geworpen en 1000 jaar later wie niet in het boek des levens staan en de duivel zelf ook en waaronder minstens de in Openb.21:8 genoemden (m.i. wel bijna zeker naar de theologie toe vertaald), daar, van die vuurpoel, lezen we nergens dat die eindig is, dus is alles wat we er over zeggen, op grond van wat we dénken hoe God is en zo, m.i. leuk verzonnen.

maar mensen welke nooit van de Here Jezus hebben vernomen, gooit Hij er dáárom niet in op grond van hun onkunde…… Zonder wet is er geen oordeel! Hij is wel rechtvaardig!

Happy One
Sergeant
Sergeant
Berichten: 347
Lid geworden op: 02 aug 2004 18:22
Locatie: Midden Nederland

Re: Evangelische alverzoening

Berichtdoor Happy One » 13 okt 2013 09:33

ineke-kitty schreef:bestaat er werkelijk zoiets als " Evangelische alverzoening".?

Alverzoening is ON-Bijbels en een van de gevaarlijkste dwaalleringen die er maar bestaan.
de Bijbel leert geen alverzoening, en je hoeft maar 1 tekst aan te halen om dat te bevestigen, en dat is Joh. 3:16. de meest "bekende" tekst van de Bijbel.

degenen die deze verderfelijke leer aanhangen, wringen zich in allerlei bochten door teksten uit hun verband te halen, en te speculeren over aionen, eeuw en eeuwigheid, om hun theorie maar vast te kunnen houden.


In zekere zin kan ik nog wel begrip voor je reactie opbrengen. Toch zou meer openheid je sieren, want er staan heel veel teksten in de Bijbel die er op zijn minst op wijzen.
Speculeren over aionen gebeurt niet, er staat in de Bijbel simpelweg dat ze bestaan en dat ze elkaar opvolgen en dat die eeuwen ook een 'eeuwig' leven hebben. Daarop slaat de tekst in Johannes 3:16.
Wist je dat in de eerste eeuwen van de kerkgeschiedenis het meerendeel van de christenen geloofden in alverzoening en dat 4 van de 6 theologische scholen dit leerden?
In die tijd wisten de christenen nog hoe en in welke context deze woorden gebruikt werden.
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten