Zijn wij nou zo slim en is de grote meerderheid zo dom?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Zijn wij nou zo slim en is de grote meerderheid zo dom?

Berichtdoor JeeWee » 23 aug 2013 09:30

Je vraagt het je misschien ook wel eens af: zijn al die mensen die nooit naar de kerk gaan, niks met de God van de Bijbel hebben nou allemaal achterlijk? Zitten zij er allemaal naast?
Ik liep onlangs op een zondag naar de Jacobikerk in Utrecht en liep dwars door het centrum.
Het was een drukte van belang. Iedereen was onderweg, maar dan weer niet naar de kerk, maar winkel in, winkel uit.

Niet-gelovige mensen zijn bepaald niet dom, maar toch?
Hebben zij het allemaal niet goed begrepen en wordt allen dat handjevol refo's behouden?
Want wat in veel kerken gepreekt wordt lijkt volgens de othodoxe leer ook al niet echt meer op geloven in 'een rijke God voor arme zondaren'...

Vraag jij je wel eens af waarom zoveel mensen niet geloven?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Zijn wij nou zo slim en is de grote meerderheid zo dom?

Berichtdoor schaapje » 23 aug 2013 09:58

JeeWee schreef:Je vraagt het je misschien ook wel eens af: zijn al die mensen die nooit naar de kerk gaan, niks met de God van de Bijbel hebben nou allemaal achterlijk? Zitten zij er allemaal naast?
Ik liep onlangs op een zondag naar de Jacobikerk in Utrecht en liep dwars door het centrum.
Het was een drukte van belang. Iedereen was onderweg, maar dan weer niet naar de kerk, maar winkel in, winkel uit.

Niet-gelovige mensen zijn bepaald niet dom, maar toch?
Hebben zij het allemaal niet goed begrepen en wordt allen dat handjevol refo's behouden?
Want wat in veel kerken gepreekt wordt lijkt volgens de othodoxe leer ook al niet echt meer op geloven in 'een rijke God voor arme zondaren'...

Vraag jij je wel eens af waarom zoveel mensen niet geloven?

Er was ergens een bericht dat slimme mensen niet religieus zijn....dus wij gelovigen zijn dommer. :mrgreen:

Overigens heeft het geloven te maken met je slimheid? Ik dacht toch echt dat er Iemand is die maakt dat je gaat geloven.
En jij als gereformeerd gelovige weet toch van de uitverkiezing, of zie je dat ook anders?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Zijn wij nou zo slim en is de grote meerderheid zo dom?

Berichtdoor Mortlach » 23 aug 2013 10:06

Ik blijf me erover verbazen dat God voor sommigen simpelweg een onontkenbare realiteit is, terwijl het voor mij juist niet te zien is. Ik sluit de mogelijkheid niet uit dat dat te maken heeft met hersenarchitectuur. Ik weet dat met magneten een 'bovennatuurlijke ervaring' is op te wekken in mensen. Hiermee wil ik niet zeggen dat God dus alleen in de hersenen zit, ik weet dat simpelweg niet, maar het is wel een faktor.

Daarbij is het - voor mij - een selffulfilling prophecy: je moet jezelf overtuigengeloven dat God bestaat, en dan ga je Hem 'vanzelf' overal in zien. En de menselijke geest is bijzonder goed in het opbouwen en onderhouden van kunstmatige realiteiten - je ziet wat je wilt zien.

Het is lastig. Ik denk pertinent NIET dat gelovigen dommer zijn, trouwens, (met als uitzondering jonge-aardecreationisten die met slechte argumenten komen)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23586
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zijn wij nou zo slim en is de grote meerderheid zo dom?

Berichtdoor Marnix » 23 aug 2013 10:13

Grappig, ik blijf me verbazen dat mensen de natuur kunnen zien, de schepping, hoe de mens in elkaar zit, de complexiteit van alles, hoe het allemaal samenwerkt enzovoorts. Het is zo geniaal, gedetailleerd, mooi en bijzonder. Ik kan me echt niet voorstellen dat mensen serieus geloven dat er een heelal was (somehow) met niks en dat dat alles zich vanuit niets, zonder iemand met intelligentie erbij, heeft ontwikkeld tot wat het heelal, de aarde, de natuur enz nu is.

Dat kan je self-fulfilling prophecy noemen, dat kan.... maar dat kan natuurlijk ook gelden voor de evolutietheorie. Als mensen niet willen dat er een God is kan je prima een theorie bedenken waarin God geen plaats heeft en de mens het hoogste is, en als je dat maar genoeg volhoud en dat wil ga je dat ook vanzelf geloven ;)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Zijn wij nou zo slim en is de grote meerderheid zo dom?

Berichtdoor mealybug » 23 aug 2013 10:20

Marnix schreef:Grappig, ik blijf me verbazen dat mensen de natuur kunnen zien, de schepping, hoe de mens in elkaar zit, de complexiteit van alles, hoe het allemaal samenwerkt enzovoorts. Het is zo geniaal, gedetailleerd, mooi en bijzonder. Ik kan me echt niet voorstellen dat mensen serieus geloven dat er een heelal was (somehow) met niks en dat dat alles zich vanuit niets, zonder iemand met intelligentie erbij, heeft ontwikkeld tot wat het heelal, de aarde, de natuur enz nu is.

Dat kan je self-fulfilling prophecy noemen, dat kan.... maar dat kan natuurlijk ook gelden voor de evolutietheorie. Als mensen niet willen dat er een God is kan je prima een theorie bedenken waarin God geen plaats heeft en de mens het hoogste is, en als je dat maar genoeg volhoud en dat wil ga je dat ook vanzelf geloven ;)

De mens lijkt wel eens veel te kunnen, maar dat is schijn.
Een vlo in elkaar flanzen, leven creeren, kan hij niet.
En dan zou alles uit 1 cel ontstaan zijn, van vlo tot olifant, van sardientje tot walvis en van vetplant tot eik.
Iemand die dat gelooft is pas dom, of liever gezegd, ''goedgelovig''.
De mens is eigenlijk de grootste storende, vernietigende, vervuilende en asociale factor in de hele schepping.
Dat toegeven terwijl het zo zichtbaar is, wil hij al niet.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Zijn wij nou zo slim en is de grote meerderheid zo dom?

Berichtdoor JeeWee » 23 aug 2013 10:24

Ja ja, ik weet het: het is voor de wijzen en de verstandigen verborgen.

Maar het kan toch niet zo zijn dat we denkvermogen hebben gekregen om daar niets mee te doen?
Ik vind het steeds moeilijker worden om dingen klakkeloos aan te nemen zoals een aarde die nog maar 6.000 jaar oud is, terwijl alle feiten anders laten zien.

Ik weet het, dat hoeft je geloof in Jezus Christus als Verlosser niet te beïnvloeden, maar moet je dan je verstand op nul zetten en 'worden als een kind' om te blijven geloven?

Ik speel maar even 'de advocaat van de duivel', maar hetr zijn vragen die ik om mij heen ook steeds meer hoor. Is geloof niet veel meer een emotie?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Zijn wij nou zo slim en is de grote meerderheid zo dom?

Berichtdoor Mortlach » 23 aug 2013 10:25

Marnix schreef:Grappig, ik blijf me verbazen dat mensen de natuur kunnen zien, de schepping, hoe de mens in elkaar zit, de complexiteit van alles, hoe het allemaal samenwerkt enzovoorts. Het is zo geniaal, gedetailleerd, mooi en bijzonder. Ik kan me echt niet voorstellen dat mensen serieus geloven dat er een heelal was (somehow) met niks en dat dat alles zich vanuit niets, zonder iemand met intelligentie erbij, heeft ontwikkeld tot wat het heelal, de aarde, de natuur enz nu is.


Het punt is natuurlijk wel dat we mechanismen kennen hoe dat allemaal is gebeurd. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik het naturalisme eleganter vind dan het supernaturalisme. Je kunt Gods grootheid zien in de 10.000 soorten kevers die bestaan; ik zie dat niet; ik zie dat als verspilling. Ik zie ook niet waarom God een onmetelijk groot universum zou willen scheppen enkel en alleen om de mens te laten bestaan. Maar goed, dat is persoonlijk.

Dat kan je self-fulfilling prophecy noemen, dat kan.... maar dat kan natuurlijk ook gelden voor de evolutietheorie. Als mensen niet willen dat er een God is kan je prima een theorie bedenken waarin God geen plaats heeft en de mens het hoogste is, en als je dat maar genoeg volhoud en dat wil ga je dat ook vanzelf geloven ;)


Ik protesteer tegen je woorden 'en de mens het hoogste is'. Daar begint de polarisatie en de karikatuurvorming namelijk. Nergens in de evolutietheorie wordt de mens als hoogste weggezet. Sterker nog, we zijn precies evenveel ontwikkeld als de bacterie die ons voedselvergiftiging geeft. En bacteriën zullen de wereld bevolken lang, lang nadat de mens als soort weer is uitgestorven.

Het is natuurlijk wel zo dat als je God eenmaal uitsluit als verklaring, je met iets anders moet komen en evolutie is een zeer mooie theorie die in de praktijk gewoon ontzettend goed werkt (een stuk beter dan schepping/zondeval/zondvloed - als je het daar niet mee eens bent, heb ik wel een aantal vragen voor je :-) ) Daarmee is niet gezegd dat evolutie wáár is, het is het best werkende wetenschappelijke model mét voorspellende kracht.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Zijn wij nou zo slim en is de grote meerderheid zo dom?

Berichtdoor schaapje » 23 aug 2013 10:25

mealybug schreef:De mens is eigenlijk de grootste storende, vernietigende, vervuilende en asociale factor in de hele schepping.

En voor zo'n een mens is Hij gestorven.

Toch zijn er wel die geloven in een God, maar zoeken zij God, want Hij zei wel, wie zoekt zal vinden, want Hij is zoekende naar de mens.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Zijn wij nou zo slim en is de grote meerderheid zo dom?

Berichtdoor JeeWee » 23 aug 2013 10:25

mealybug schreef:En dan zou alles uit 1 cel ontstaan zijn, van vlo tot olifant, van sardientje tot walvis en van vetplant tot eik.
Iemand die dat gelooft is pas dom, of liever gezegd, ''goedgelovig''.


En een niet-gelovige zegt dan:
En dan zou alles uit NIETS ontstaan zijn, van vlo tot olifant, van sardientje tot walvis en van vetplant tot eik.
Iemand die dat gelooft is pas dom, of liever gezegd, ''goedgelovig".
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Lock&Stock

Re: Zijn wij nou zo slim en is de grote meerderheid zo dom?

Berichtdoor Lock&Stock » 23 aug 2013 10:28

Marnix schreef:Grappig, ik blijf me verbazen dat mensen de natuur kunnen zien, de schepping, hoe de mens in elkaar zit, de complexiteit van alles, hoe het allemaal samenwerkt enzovoorts. Het is zo geniaal, gedetailleerd, mooi en bijzonder. Ik kan me echt niet voorstellen dat mensen serieus geloven dat er een heelal was (somehow) met niks en dat dat alles zich vanuit niets, zonder iemand met intelligentie erbij, heeft ontwikkeld tot wat het heelal, de aarde, de natuur enz nu is.


Grappig, ik heb het exact andersom. Ik kijk naar de natuur en het universum en kan maar niet begrijpen dat mensen niet zien dat evolutie en wat de wetenschap zegt over het universum gewoon klopt.

Vaak heb ik het idee dat mensen die de natuur zien zoals jij dat doet niet goed zijn geinformeerd over wat de wetenschap nu eigenlijk precies zegt over onze wereld. Zo perfect is die namelijk niet, evolutie is bijvoorbeeld geen "schoon" proces, het laat overal sporen en rotzooi achter (denk bij de mens aan je kleine teen, staartbeen, dom gecontrueerde slokdarm en ga zo maar door). Vogels die niet kunnen vliegen (pingiuns), zwemmende zoogdieren met restanten van het verleden op het land (walvissen), dieren die eigenlijk uitgestorven zouden moeten zijn (Panda's). Verdeling van soorten (Madagaskar, Australie, etc) precies zoals de evolutietheorie dat voorspelt en etc, etc, etc.

En dan het universum, dat is zo onmetelijk groot dat het in mijn ogen niet meer dan logisch is dat er plekken zijn waar omstandigheden net goed zijn en waar bouwstoffen net in bepaalde hoeveelheden aanwezig zijn om bij toeval leven te vormen.

Het voor ons zichtbare universum heeft een doorsnede van 44 miljard lichtjaar. Dat is afstand die door 99% van de bevolking simpelweg niet is te bevatten. Het totale universum is waarschijnlijk nog een stuk groter. En binnen dat zichtbare universum bevinden zich meer sterren dan alle zandkorrels op alle stranden van de Aarde bij elkaar opgeteld, en om die sterren draaien nog veel meer planeten dan dat er sterren zijn. En in dat onvoorstelbaar grote geheel nemen wij wat betreft alle aspecten een middelmatige rol in. Een zeer middelmatige ster, onze Zon, waar om een middelmatig zonnestelsel draait, wat zich bevind in een achterbuurt van de Melkweg, op zich zelf al een zeer middelmatig sterrenstelsel op een middelmatig plek in een zee van miljoenen andere sterrenstelsels die op hun buurt weer honderden miljoenen sterren bevatten.

Als wij als volk van God zo speciaal zijn, waarom zien we dat niet terug in onze plek in het heelal?

En als de schepping door God is gemaakt, waarom is deze dan niet perfect? En kom niet aan met de zondvloed, want daar ontgaat mij totaal de logica van, en bovendien is daar op geologisch, archeologisch, geschiedkundig, paleontologisch en biologisch vlak geen enkel bewijs voor te vinden. Integendeel, alle wetenschapsgebieden die iets kunnen zeggen over een zondvloed laten zien dat deze er nooit is geweest.
Laatst gewijzigd door Lock&Stock op 23 aug 2013 10:33, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Zijn wij nou zo slim en is de grote meerderheid zo dom?

Berichtdoor Mortlach » 23 aug 2013 10:30

mealybug schreef:De mens lijkt wel eens veel te kunnen, maar dat is schijn.
Een vlo in elkaar flanzen, leven creeren, kan hij niet.


Niet? Met een paar vlooien en een beetje bloed is dat zo gebeurd hoor. Maar dat bedoel je vast niet. Ik ben reuzenbenieuwd wat de reacties zullen zijn op de dag dat laboranten inderdaad uit niets een leven kunnen maken. Celwanden lukt al, in ieder geval.

En dan zou alles uit 1 cel ontstaan zijn, van vlo tot olifant, van sardientje tot walvis en van vetplant tot eik.
Iemand die dat gelooft is pas dom, of liever gezegd, ''goedgelovig''.


Dat mag je vinden. We kennen de mechanismen; we zien de sporen ervan terug in de genen en de fossielen. Ik hoef tenminste geen grote delen van de werkelijkheid te ontkennen om mijn geloof overeind te houden.

De mens is eigenlijk de grootste storende, vernietigende, vervuilende en asociale factor in de hele schepping.
Dat toegeven terwijl het zo zichtbaar is, wil hij al niet.


Ook pas de laatste pak 'm beet 300 jaar.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Lock&Stock

Re: Zijn wij nou zo slim en is de grote meerderheid zo dom?

Berichtdoor Lock&Stock » 23 aug 2013 10:30

Marnix schreef:Als mensen niet willen dat er een God is kan je prima een theorie bedenken waarin God geen plaats heeft en de mens het hoogste is, en als je dat maar genoeg volhoud en dat wil ga je dat ook vanzelf geloven ;)


Behalve dan dat dat een karikatuur maken van de wetenschap is.

De evolutietheorie is natuurlijk niet ontstaan omdat mensen niet willen dat er een God is.... Jammer altijd dat dit soort "argumenten" worden gebruikt, het slaat namelijk kant noch wal.

Lock&Stock

Re: Zijn wij nou zo slim en is de grote meerderheid zo dom?

Berichtdoor Lock&Stock » 23 aug 2013 10:31

mealybug schreef:Dat toegeven terwijl het zo zichtbaar is, wil hij al niet.


Euh jawel hoor, geen enkele wetenschapper zal dat tegenspreken...

Gebruikersavatar
coby
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 jul 2012 13:23

Re: Zijn wij nou zo slim en is de grote meerderheid zo dom?

Berichtdoor coby » 23 aug 2013 10:34

Lock&Stock schreef:En als de schepping door God is gemaakt, waarom is deze an niet perfect? En kom niet aan met de zondvloed, want daar ontgaat mij totaal de logica van

Zondeval dan? Om uwentwil is de aardbodem vervloekt en de dieren aten eerst elkaar niet op. Hmm, ik vrees dat je daar de logica ook van ontgaat.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Lock&Stock

Re: Zijn wij nou zo slim en is de grote meerderheid zo dom?

Berichtdoor Lock&Stock » 23 aug 2013 10:35

coby schreef:Zondeval dan? Om uwentwil is de aardbodem vervloekt en de dieren aten eerst elkaar niet op. Hmm, ik vrees dat je daar de logica ook van ontgaat.


Jazeker, leeuwen die gras eten... ](*,) daar ontgaat mij de logica inderdaad van... Hadden leeuwen toen ook 7 magen zoals de koeien?


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 93 gasten