Zijn wij nou zo slim en is de grote meerderheid zo dom?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

scheermes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 514
Lid geworden op: 24 feb 2009 20:15

Re: Zijn wij nou zo slim en is de grote meerderheid zo dom?

Berichtdoor scheermes » 01 sep 2013 22:31

maaarten schreef:Ik denk niet dat er een christen is die de propositie gelooft dat God alleen maar toekijkt bij de ellende in de wereld. Misschien moet je eerst de verschillende antwoorden die het christelijk geloof heeft aangereikt door de eeuwen heen een beetje bestuderen voordat je dit als een intellectueel probleem voorstelt. Het theodicee is namelijk ouder dan het christendom zelf en toch zijn er twee millennia lang allerlei intelligente goed opgeleide mensen geweest die kennis hadden van dit schijnbare trilemma zonder dit een onoverkomelijk probleem te vinden.

Voor hun misschien niet. Waarom zijn er meerdere verklaringen en is er geen consensus? Welke verklaring levert geen meer vragen op? En waarom staat het niet gewoon in de bijbel?

maaarten schreef:Alleen omdat er meerdere interpretaties aangereikt zijn door de eeuwen, betekent niet dat er daadwerkelijk zoveel interpretaties mogelijk zijn. Sommige interpretaties zouden bijvoorbeeld aantoonbaar onjuist kunnen zijn, en dat zijn er ook een hoop mijns inziens. Wat mij betreft is het een prima houdbare stelling dat de Bijbel aangaande de hoofdzaken van het christelijk geloof duidelijk is.
En de bijzaken zijn minder duidelijk? Ik vind het onbegrijpbaar dat er in zo'n belangrijke tekst onduidelijke stukken in kunnen staan.

maaarten schreef:Zoals young-earth creationisten het uitleggen vast en zeker, maar bij een wat meer doordachte en genuanceerde visie is dit voor zover ik de kennis heb om daar een zinnig oordeel over te vellen geen probleem.
En dat houdt een niet zo'n letterlijke interpretatie in?

maaarten schreef:Ik snap deze gedachtegang wel, maar hiermee begraaf je dus ook je eigen objectiviteit. Wat je zegt is, ik houd geen rekening met bovennatuurlijke oorzaken, omdat ik het dan niet meer kan snappen. Dat mensen er een epistemologisch probleem aan over houden betekent niet dat het niet waar zou kunnen zijn of zelfs dat het irrelevant zou zijn voor mensen.
Zodra je niet-natuurlijke oorzaken accepteert, is het einde wat mij betreft zoek. Want dan kan alles. Ik heb je voorkeur voor de simpelste verklaring.

maaarten schreef:Als jij bij voorbaat al geen rekening houdt met bovennatuurlijke oorzaken, omdat daar wel rekening mee houden voor jou allerlei problemen oplevert, dan moet je niet raar staan te kijken dat je geen bovennatuurlijke oorzaken vindt!
Is er ooit 1 bovennatuurlijke oorzaak ergens voor gevonden?
The mind is like a parachute, it only works when it is open.

mohamed

Re: Zijn wij nou zo slim en is de grote meerderheid zo dom?

Berichtdoor mohamed » 01 sep 2013 22:50

Byte schreef:Titus 2 - 8
en spreek een gezond woord, boven alle kritiek verheven, zodat de tegenstander beschaamd zal staan en niets kwaads van u te zeggen heeft.

Hallo Mohamed,

Zoals ik het bovenstaande lees gaat het hier al mank. De manier van je communicatie is soms wat onprettig als ik het zo mag zeggen.

Daar ben ik me terdege van bewust en ik hoop van 'soms' nog eens nooit te kunnen maken, wie weet ooit?
Byte schreef:Helaas heb ik daar zo nu en dan ook een handje van.

Tja, wie niet? Ook de manier waarop Alexander91 en Rotterdam communiceren zou je bij tijd en wijle als onprettig kunnen kwalificeren. Wat Alexander91 allemaal over incest schrijft vind ik zeer vervelend en een vraag van Rotterdam wat God van mijn keuze vindt is zeer aanmatigend te noemen. Maar goed, dat hoort bij het spel denk ik en zolang we terugkomen om deel te nemen aan de gesprekken lees ik dat als een bevestiging.
Byte schreef:Maar even terug on topic, als we het over slim en dom hebben, Mohamed, ik begrijp dat je jezelf uit de PKN hebt laten schrijven maar ga je dan nog wel naar een andere kerk?
Of ben je alleen thuis bezig?

Nee ik ga niet meer naar een kerk en ben inderdaad thuis in mijn eentje bezig. Volgens de definities van dit topic ben ik dus dom bezig, tja die dommen moeten er ook zijn. Op deze manier religie beleven is een mes wat snijdt aan twee kanten: je zet de deur open voor mogelijke dwalingen, maar ook voor frisse inzichten.
Byte schreef:Ik merk namelijk dat het prettig is als ik aangescherpt word door een dominee of een iemand anders met veel Bijbelkennis.

Wel, de manier waarop ik het geloof beleef voelt vaker niet- dan wel prettig. Als een lekker gevoel de maatstaf voor het ware christendom zou zijn, wist ik zeker goed fout te zitten en dat de evangelische kerk de juiste is.

Ook ik word opgescherpt van tijd tot tijd, want als dat alleen maar zou gebeuren door tussenkomst van een dominee, wie moet dan een dominee opscherpen? Het is me ook wel eens gebeurt dat ik aan een citaat uit de Bijbel dacht op een bepaald moment in mijn leven waardoor de betekenis me opeens raakte. Op die momenten werd op meer opgescherpt dan een dominee ooit teweeg had kunnen brengen.

Gebruikersavatar
coby
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 jul 2012 13:23

Re: Zijn wij nou zo slim en is de grote meerderheid zo dom?

Berichtdoor coby » 01 sep 2013 23:07

scheermes schreef:Voor hun misschien niet. Waarom zijn er meerdere verklaringen en is er geen consensus? Welke verklaring levert geen meer vragen op? En waarom staat het niet gewoon in de bijbel?

Ik ken al die verklaringen niet. Ik geloof niet dat almacht inhoudt dat God maar zo kan doen wat Hij wil. Anders zou iedereen christen zijn op de wereld en gezond.
1 Timotheus 2:
Ik vermaan u dan allereerst smekingen, gebeden, voorbeden en dankzeggingen te doen voor alle mensen, 2 voor koningen en alle hooggeplaatsten, opdat wij een stil en rustig leven mogen leiden in alle godsvrucht en waardigheid. 3 Dit is goed en aangenaam voor God, onze Heiland, 4 die wil, dat alle mensen behouden worden en tot erkentenis der waarheid komen.
Zijn macht om te doen wat Hij wil wordt beperkt door de wil van de mens. Hij wilde sowieso een aarde zonder ellende, maar Adam liet de duivel, zonde en dood binnen.

scheermes schreef: En dat houdt een niet zo'n letterlijke interpretatie in?

Sommigen zien het niet letterlijk, dat is theistische evolutie en je hebt ook nog oude aarde creationisten (geen idee wat dat inhoudt) en gap theorie aanhangers, die zeggen dat tussen Genesis 1 vers 1 en 2 miljarden jaren kunnen zitten, maar dan is de interpretatie wel letterlijk.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Gebruikersavatar
coby
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 jul 2012 13:23

Re: Zijn wij nou zo slim en is de grote meerderheid zo dom?

Berichtdoor coby » 01 sep 2013 23:13

mohamed schreef:Wel, de manier waarop ik het geloof beleef voelt vaker niet- dan wel prettig. Als een lekker gevoel de maatstaf voor het ware christendom zou zijn, wist ik zeker goed fout te zitten en dat de evangelische kerk de juiste is.

Oh daar kun je een flink onprettig gevoel krijgen hoor, vooral met een scherpe preek, die snijden weleens wat vlees weg.
Want het woord Gods is levend en krachtig en scherper dan enig tweesnijdend zwaard en het dringt door, zó diep, dat het vaneenscheidt ziel en geest, gewrichten en merg, en het schift overleggingen en gedachten des harten
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

mohamed

Re: Zijn wij nou zo slim en is de grote meerderheid zo dom?

Berichtdoor mohamed » 01 sep 2013 23:19

mohamed schreef:Wel, de manier waarop ik het geloof beleef voelt vaker niet- dan wel prettig. Als een lekker gevoel de maatstaf voor het ware christendom zou zijn, wist ik zeker goed fout te zitten en dat de evangelische kerk de juiste is.

coby schreef:Oh daar kun je een flink onprettig gevoel krijgen hoor, vooral met een scherpe preek, die snijden weleens wat vlees weg.
Want het woord Gods is levend en krachtig en scherper dan enig tweesnijdend zwaard en het dringt door, zó diep, dat het vaneenscheidt ziel en geest, gewrichten en merg, en het schift overleggingen en gedachten des harten

Die preek kan je zelf gewoon opzoeken en lezen (Heb 4,12) dat is makkelijker dan er 3 uren voor in de trein te moeten zitten om vervolgens precies hetzelfde te horen als wat je al zo vaak hebt gelezen dat je lippen meebewegen als de pastor het van de kansel dondert met wijzend vingertje erbij. [-X

Gebruikersavatar
coby
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 jul 2012 13:23

Re: Zijn wij nou zo slim en is de grote meerderheid zo dom?

Berichtdoor coby » 01 sep 2013 23:39

mohamed schreef:Die preek kan je zelf gewoon opzoeken en lezen (Heb 4,12) dat is makkelijker dan er 3 uren voor in de trein te moeten zitten om vervolgens precies hetzelfde te horen als wat je al zo vaak hebt gelezen dat je lippen meebewegen als de pastor het van de kansel dondert met wijzend vingertje erbij. [-X

Wij hadden vandaag een mooie preek van kom dan tot berouw en bekering opdat uw zonden uitgedelgd worden en er tijden van verademing mogen komen van het Aangezicht des Heren en Volheid van vreugd is voor Zijn Aangezicht. Hij zet al die preken op een of andere internet site, je hoeft er de deur niet meer voor uit joh en ben je het zat, dan zet je 'm weer uit.
Onze predikant wijst niet meer, hij zegt altijd dat er dan 3 vingers naar hemzelf terugwijzen.
Van de kansel dondert, zeg, het is de evangelische kerk hoor.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

mohamed

Re: Zijn wij nou zo slim en is de grote meerderheid zo dom?

Berichtdoor mohamed » 01 sep 2013 23:44

mohamed schreef:Die preek kan je zelf gewoon opzoeken en lezen (Heb 4,12) dat is makkelijker dan er 3 uren voor in de trein te moeten zitten om vervolgens precies hetzelfde te horen als wat je al zo vaak hebt gelezen dat je lippen meebewegen als de pastor het van de kansel dondert met wijzend vingertje erbij. [-X

coby schreef:Wij hadden vandaag een mooie preek van kom dan tot berouw en bekering opdat uw zonden uitgedelgd worden en er tijden van verademing mogen komen van het Aangezicht des Heren en Volheid van vreugd is voor Zijn Aangezicht. Hij zet al die preken op een of andere internet site, je hoeft er de deur niet meer voor uit joh en ben je het zat, dan zet je 'm weer uit.
Onze predikant wijst niet meer, hij zegt altijd dat er dan 3 vingers naar hemzelf terugwijzen.
Van de kansel dondert, zeg, het is de evangelische kerk hoor.

Hebben ze daar geen kansel meer? Waar dondert de pastor de preek dan vanaf, een podium? Stukken beter, misschien ga ik de volgende zon(de)dag wel mee. Een dominee die nooit wijst en waar je de deur niet voor uit hoeft, hoe heet ie, soms Casper het vriendelijke spookje? :lol:

Gebruikersavatar
coby
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 jul 2012 13:23

Re: Zijn wij nou zo slim en is de grote meerderheid zo dom?

Berichtdoor coby » 02 sep 2013 00:05

mohamed schreef:Hebben ze daar geen kansel meer? Waar dondert de pastor de preek dan vanaf, een podium? Stukken beter, misschien ga ik de volgende zon(de)dag wel mee. Een dominee die nooit wijst en waar je de deur niet voor uit hoeft, hoe heet ie, soms Casper het vriendelijke spookje? :lol:

Niet eens een podium ook en geen voetstuk. We zitten in een oud gemeentehuis nou, maar het is vroeger een klooster geweest.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

scheermes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 514
Lid geworden op: 24 feb 2009 20:15

Re: Zijn wij nou zo slim en is de grote meerderheid zo dom?

Berichtdoor scheermes » 02 sep 2013 07:10

coby schreef:Ik ken al die verklaringen niet. Ik geloof niet dat almacht inhoudt dat God maar zo kan doen wat Hij wil. Anders zou iedereen christen zijn op de wereld en gezond.
1 Timotheus 2:
Ik vermaan u dan allereerst smekingen, gebeden, voorbeden en dankzeggingen te doen voor alle mensen, 2 voor koningen en alle hooggeplaatsten, opdat wij een stil en rustig leven mogen leiden in alle godsvrucht en waardigheid. 3 Dit is goed en aangenaam voor God, onze Heiland, 4 die wil, dat alle mensen behouden worden en tot erkentenis der waarheid komen.
Zijn macht om te doen wat Hij wil wordt beperkt door de wil van de mens. Hij wilde sowieso een aarde zonder ellende, maar Adam liet de duivel, zonde en dood binnen.

Het gaat me juist om de ellende niet veroorzaakt door de mens, zoals natuurrampen. En zou God ingrijpen als een gek een bom maakt die de hele aarde zal vernietigen?

coby schreef:Sommigen zien het niet letterlijk, dat is theistische evolutie en je hebt ook nog oude aarde creationisten (geen idee wat dat inhoudt) en gap theorie aanhangers, die zeggen dat tussen Genesis 1 vers 1 en 2 miljarden jaren kunnen zitten, maar dan is de interpretatie wel letterlijk.
Over dit onderwerp zijn idd zoveel verschillende interpretaties. Waarom is dat? Waarom is de bijbel niet duidelijk voor iedereen?
The mind is like a parachute, it only works when it is open.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Zijn wij nou zo slim en is de grote meerderheid zo dom?

Berichtdoor rotterdam » 02 sep 2013 07:45

mohamed schreef:dat is makkelijker dan er 3 uren voor in de trein te moeten zitten [-X


3 uren in de trein zitten voor een kerkdienst ?
Is er niets op loopafstand waar de zusters en broeders samenkomen ?

Gebruikersavatar
coby
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 jul 2012 13:23

Re: Zijn wij nou zo slim en is de grote meerderheid zo dom?

Berichtdoor coby » 02 sep 2013 09:05

scheermes schreef:Het gaat me juist om de ellende niet veroorzaakt door de mens, zoals natuurrampen. En zou God ingrijpen als een gek een bom maakt die de hele aarde zal vernietigen?

Die komen uiteindelijk omdat Adam zondigde en de aardbodem omdat hij wilde zondigen vervloekt was (Genesis 3:17), gevolg van de zonde en door de zondvloed. Voor de zondvloed waren er geen orkanen, het had nog nooit geregend. En natuurrampen zijn al voorspeld in Matteus 24, dat zijn barensweeen, omdat er een nieuwe hemel en aarde komt. Maar het is allemaal uiteindelijk terug te leiden tot de zonde van Adam en/of die lui van voor de zondvloed.
Of God in zou grijpen? Hij zou de aardbodem nooit meer vernietigen, met als teken de regenboog. Ik geloof wel dat Hij dat onder controle heeft. De hele aarde zal niet vernietigd worden door een bom, anders stond het wel in Openbaringen.

scheermes schreef:Over dit onderwerp zijn idd zoveel verschillende interpretaties. Waarom is dat? Waarom is de bijbel niet duidelijk voor iedereen?

Er is bijvoorbeeld een tekst dat God in 6 dagen de hemel en de aarde schiep:
Exodus 20 Want in zes dagen heeft de HERE de hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, o.a. daarom geloven die YEC-ers dat het letterlijk 6000 jaar oud is.
Er zijn maar een paar teksten in de Bijbel die zouden kunnen impliceren dat de aarde veel ouder is en er voor Adam en Eva leven was, maar omdat men zo'n vaststaand idee heeft van het moet in 6000 jaar, staan ze niet open voor die interpretatie.
2 Petrus:
Want willens en wetens ontgaat hun, dat door het woord van God de hemelen er sedert lang geweest zijn en de aarde, die uit en door het water bestaat, 6 waardoor de toenmalige wereld is vergaan, verzwolgen door het water.
(Die vatten sommigen op als de zondvloed en anderen dat er een andere vloed was voor dag 1 t/m 7)

8 Doch dit ene mag u niet ontgaan, geliefden, dat één dag bij de Here is als duizend jaar en duizend jaar als één dag.
En nog 2 teksten, daar concluderen ze dan uit dat de aarde al veel langer bestond.

En sommigen zeggen: evolutie is min of meer bewezen, dan nemen we de Bijbel maar figuurlijk.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Gebruikersavatar
coby
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 jul 2012 13:23

Re: Zijn wij nou zo slim en is de grote meerderheid zo dom?

Berichtdoor coby » 02 sep 2013 09:16

rotterdam schreef:3 uren in de trein zitten voor een kerkdienst ?

Mohamed is dol op treinreizen volgens mij. Leuk evangelisch muziekje op je walkman zetten, dan kom je de tijd wel door.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

mohamed

Re: Zijn wij nou zo slim en is de grote meerderheid zo dom?

Berichtdoor mohamed » 02 sep 2013 10:41

rotterdam schreef:3 uren in de trein zitten voor een kerkdienst ?

coby schreef:Mohamed is dol op treinreizen volgens mij. Leuk evangelisch muziekje op je walkman zetten, dan kom je de tijd wel door.

Jazeker maar de bestemming kan zeer bepalend voor mijn humeur zijn, wat zoals zich laat raden meestal net zo opgeruimd is als ik vermoed dat jouw huis is. :lol:

mohamed

Re: Zijn wij nou zo slim en is de grote meerderheid zo dom?

Berichtdoor mohamed » 02 sep 2013 10:42

mohamed schreef:dat is makkelijker dan er 3 uren voor in de trein te moeten zitten [-X

rotterdam schreef:3 uren in de trein zitten voor een kerkdienst ?
Is er niets op loopafstand waar de zusters en broeders samenkomen ?

Jawel, maar ik kom hier al vaak genoeg toch? Ik wil ook niet veranderen in wat men een 'dweper' placht te noemen.

Gebruikersavatar
coby
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 jul 2012 13:23

Re: Zijn wij nou zo slim en is de grote meerderheid zo dom?

Berichtdoor coby » 02 sep 2013 10:51

mohamed schreef:Jazeker maar de bestemming kan zeer bepalend voor mijn humeur zijn, wat zoals zich laat raden meestal net zo opgeruimd is als ik vermoed dat jouw huis is. :lol:

Mijn huis is hartstikke opgeruimd tegenwoordig. Ik heb nu een man die me helpt met opruimen:
m'n broer hahahahaha (geen geintje).
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 88 gasten