Dit topic gíng ooit over het hebben van een binnenkamer...

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Dit topic gíng ooit over het hebben van een binnenkamer...

Berichtdoor JeeWee » 29 jul 2013 19:39

Misschien wel een heel persoonlijke vraag. Maar ik zet 'm toch neer.

Heb jij een binnenkamer?
Dit naar aanleiding van een preek gisteren over Mattheus 6: 6
Maar u, wanneer u bidt, ga in uw binnenkamer, sluit uw deur en bid tot uw Vader, Die in het verborgene is;

Gebed kan verslappen. Gebed doe je dus in een binnenkamer, zonder anderen. Apart, stille tijd...
En met regelmaat.
Ja, ik weet het: bidden kan en moet ook samen. Maar hier gaat het in de Bergrede over de binnenkamer.
Heb jij die op één of andere manier?
Laatst gewijzigd door JeeWee op 18 aug 2013 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Heb jij een 'binnenkamer'?

Berichtdoor schelpje3 » 29 jul 2013 21:13

Om 4.18 heb ik in het andere topic dit geplaatst:
Die afleiding zit in jezelf.
In de Bijbel wordt de binnenkamer aanbevolen, die bestond destijds echt. Het was echt een BINNENkamer, dan had je ook geen afleidingen.
Goed is om eerst een gedeelte uit de Bijbel te lezen, of een dagboekje, waarin een Bijbelgedeelte wordt behandeld en daar je gebed op af te stemmen.
Bidden is God ontmoeten en geen lijstje afraffelen met vragen en verzoeken.

Ik vraag me af in hoeverre men hier de binnenkamer nog wel kent.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 29 jul 2013 21:18

schelpje3 schreef:In de Bijbel wordt de binnenkamer aanbevolen, die bestond destijds echt. Het was echt een BINNENkamer, dan had je ook geen afleidingen.

Die binnenkamer hoeft niet zozeer een aparte kamer te zijn. Dat kan ook een stoel zijn, de rand van je bed...
Maar ik denk dat het er omgaat dat je op gezette tijden helemaal samen met God bent
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 29 jul 2013 21:28

Dat is voor mij mijn slaapkamer, ramen en deur dicht dan kan ik rustig bidden.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 29 jul 2013 22:22

Op een meditatiebankje met je gezicht naar de muur. Weinig (externe) afleiding te vinden dan, zolang de katten me met rust laten :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 29 jul 2013 22:56

schelpje3 schreef:
Ik vraag me af in hoeverre men hier de binnenkamer nog wel kent.

vanwaar deze vraag?

en @JeeWee, kan jij zelf je topic vraag beantwoorden?

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 30 jul 2013 06:14

meribel schreef:en @JeeWee, kan jij zelf je topic vraag beantwoorden?

Ja. Voor mij is dat een stoel op mijn slaapkamer.
En altijd op een vaste tijd: 's morgens vroeg, na het douchen.
De dag beginnen met God.
En vooral niet eerst beginnen met bidden of lezen, maar met leeg worden en stil zijn. God laten spreken, laten ademen. En daarna lezen uit de Bijbel, zonder dagboekje of zo en gewoon hardop met God praten en ruimte laten voor stilte om God te laten antwoorden...

mohamed

Berichtdoor mohamed » 30 jul 2013 10:11

Ik zie hier meerdere mensen die hun binnenkamers buiten hun eigen lichaam plaatsen en elke ochtend op een stoel gaan zitten bidden. Behoorlijk compulsief gedrag, net als je elke ochtend tien keer opdrukken. Hoe lezen jullie Mattheus 6,6?

'Maar u, wanneer u bidt, ga in uw binnenkamer, sluit uw deur en bid tot uw Vader, Die in het verborgene is; en uw Vader, Die in het verborgene ziet, zal het u in het openbaar vergelden.' (Mat 6,6)

Zijn jullie soms bang dat God je gedachten niet kent en je pas openbaar vergeldt als je hardop bidt met luide stem? De mensen in je omgeving kunnen het horen en wat zullen die denken als ze je horen praten, wetende dat je alleen in de kamer bent? Dit soort bidden zie ik joden en moslims wel doen, maar een vrij mens? Welnee, word wakker en wrijf de slaap uit je ogen.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 30 jul 2013 10:56

mohamed schreef: Ik zie hier meerdere mensen die hun binnenkamers buiten hun eigen lichaam plaatsen en elke ochtend op een stoel gaan zitten bidden. Behoorlijk compulsief gedrag, net als je elke ochtend tien keer opdrukken.

Het waren ooit inderdaad de binnenkamers. Zonder ramen en slechts met een deur.
Maar Bonhoeffer zegt ergens dat dat zelfs geen waarborg is om 'afgesloten' te bidden. Je neemt jezelf mee. Je kan zelfs zo mooi bidden dat je er zelf van geniet.
Voor mij is een binnenkamer een vast plek, een vast moment, een regelmaat van ontmoeting met God. Datr kan een stoel zijn, een bedrand, alles.
Als de rest (in de ruimste zin van het woord) maar weg is...

mohamed schreef:Zijn jullie soms bang dat God je gedachten niet kent en je pas openbaar vergeldt als je hardop bidt met luide stem?
Beetje rare opmerking. dat zou kunnen inhouden dat je helemaal niet meer hoeft te bidden, want onze hemelse Vader weet al lang wat we gaan vertellen...

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 30 jul 2013 11:15

De tekst uit Mattheus behoort in de tijd, dat de Heilige Geest nog niet was uitgestort.
De gelovige die deze inmiddels heeft ontvangen, bidt als het ware de hele dag, niet zozeer op vaste tijden en speciaal gedrag op zondag of de echte sabbat.
Hij geeft ook geen tienden maar deelt alles, als het goed is.
De wet en allle daarbij behorende ceremonieen en vaste tijden zijn inmiddels verwezenlijkt, er is geen tempel meer, maar samenkomsten.
Geen offers, maar barmhartigheid.
Niet meer de wet van Mozes, maar de wet van Christus.
Die letterlijke binnenkamer uit het OT is nu het hart van de gelovige geworden, denk ik.
Ben het daarom meer met Mohamed eens .

mohamed

Berichtdoor mohamed » 30 jul 2013 11:26

mohamed schreef:Zijn jullie soms bang dat God je gedachten niet kent en je pas openbaar vergeldt als je hardop bidt met luide stem?

JeeWee schreef:Beetje rare opmerking. dat zou kunnen inhouden dat je helemaal niet meer hoeft te bidden, want onze hemelse Vader weet al lang wat we gaan vertellen...

Dat is niet raar maar waar.

'Word dan aan hen niet gelijk, want uw Vader weet wat u nodig hebt, voordat u tot Hem bidt.' (Mat 6,8)

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 30 jul 2013 12:27

Ik ben van mening dat de Heere Jezus in Mattheus 6 de binnenkamer bedoelt om je af te zonderen om te bidden.
In het verborgene.
In vers 5 zegt Jezus dat je niet als de huichelaars moet zijn, die bidden op de hoeken van de straten om van mensen gezien te worden.
En dan vers 6:
Maar u, wanneer u bidt, ga in uw binnenkamer, sluit uw deur, en bidt tot uw Vader.

Het lijkt me niet dat daarmee de deur van je hart bedoelt wordt...

Ook Jezus zelf zonderde Zich regelmatig af om te bidden. Hij zocht daarvoor de stilte op, en nam er de tijd voor.
Je binnenkamer gebruiken (hoe die er dan ook uit ziet), is dus een goed advies van de Heere Jezus Zelf.
Het gaat er vooral om dat er rust en ruimte is om te kunnen bidden, en dat je dat doet omdat je met de Heere wilt spreken. Zonder mensen erbij, zonder huichelachtig te zijn. Alleen God en jij.
Eerlijk, en oprecht komen bij Hem.
En de Heere weet wat je nodig hebt (vers acht) maar je moet Hem er wel om vragen.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 30 jul 2013 13:06

mohamed schreef:Dat is niiet raar maar waar.

'Word dan aan hen niet gelijk, want uw Vader weet wat u nodig hebt, voordat u tot Hem bidt.' (Mat 6,8)

Dan zijn we er uit: gebed is niet meer nodig...
Stom ook van Jezus om ons dan toch nog het 'Onze Vader' te leren en om op te roepen tot gebed, keer op keer.
Volgende keer dus: "Drie keer raden wat ik ga bidden..."

Weet je Mohamed: doe maar.
Dan blijf ik gewoobn met mijn hemelse Vader in gesprek om Hij zijn oor bij mij te luister wil leggen...

mohamed

Berichtdoor mohamed » 30 jul 2013 13:13

mona schreef:En de Heere weet wat je nodig hebt (vers acht) maar je moet Hem er wel om vragen.

Denk je dat God met zijn armen over elkaar afwacht om goed te doen tot iemand hem verbidt?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 30 jul 2013 13:16

mohamed schreef:Dat is niiet raar maar waar.

JeeWee schreef:Dan zijn we er uit: gebed is niet meer nodig...
Stom ook van Jezus om ons dan toch nog het 'Onze Vader' te leren en om op te roepen tot gebed, keer op keer.
Volgende keer dus: "Drie keer raden wat ik ga bidden..."

Aan één keer raden heb ik genoeg, want ik ken jouw soort. Ondanks dat ik je ken verras je me toch, want ik heb nooit geweten dat jij een jood uit de eerste eeuw was die Jezus heeft gezien en geloven doe ik dat evenmin.
JeeWee schreef:Weet je Mohamed: doe maar.
Dan blijf ik gewoobn met mijn hemelse Vader in gesprek om Hij zijn oor bij mij te luister wil leggen...

Aha, dus je bidt stiekem toch niet zoals Jezus het jou als oude jood zijnde geleerd heeft maar oordeelt mij? Hoogst opmerkelijk!

Terug naar “[Religie] - Open forum”