Psalmen en gezangen (andere liederen).

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Psalmen en gezangen (andere liederen).

Berichtdoor jaapo » 19 apr 2013 21:30

Een deel van de protestantse kerken gebruikt in de liturgie al heel lang ook andere liederen dan psalmen. Ik noem - naast andere- de gezangenbundel van 1938, het Liedboek van 1973 en dan komt binnenkort het Nieuwe Liedboek uit. Bij de afwijzers van andere liederen dan psalmen hoor ik deze argumenten: 1. Alleen de psalmen zijn geënt op de Bijbel. 2. Alleen de psalmen zijn geïnspireerd door de Heilige Geest (1 en 2 vloeien eigenlijk in elkaar over) Deze argumenten bestrijd ik. 1., omdat er ook vele liederen uit diverse bindels zijn die rechtstreeks ontsprongen zijn aan een bijbelgedeelte. 2., omdat dat kwetsend is voor al die dichters en schrijvers van die andere liederen. Hoogmoedig ook, omdat wij toch niet weten, waarheen de Geest blaast en van waar of wie Hij uitgaat. Dan zijn er nog tientallen psalmen die in de alleen-psalmen-gemeenten nooit of bijna nooit gebruikt worden. Waarom niet? Natuurlijk, ook uit de andere bundels kennen we muurbloempjes, maar in die kerken gelden bovenstaande argumenten niet.In de niet-refo-kerken worden trouwens ook regelmatig psalmen gezongen, weliswaar in de nieuwe berijming. Wat is jullie mening?
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Psalmen en gezangen (andere liederen).

Berichtdoor alexander91 » 20 apr 2013 09:38

Volgens mij gaan de argumenten dieper. Een argument is dat in mensbedachte liederen, andere (onbijbelse) levensbeschouwingen kunnen worden verweven (zoals humanisme). Zolang de tekst maar dicht bij een Bijbeltekst ligt, vind ik het goed.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Gebruikersavatar
pipgirl
Mineur
Mineur
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 sep 2011 11:38
Contacteer:

Re: Psalmen en gezangen (andere liederen).

Berichtdoor pipgirl » 20 apr 2013 11:07

alexander91 schreef: Zolang de tekst maar dicht bij een Bijbeltekst ligt, vind ik het goed.



Helemaal mee eens.
Wij kunnen elkaar pas wezenlijk zien, als ik de moeite neem mijn ogen te sluiten om door die van jou de wereld te aanschouwen.

gml
Luitenant
Luitenant
Berichten: 532
Lid geworden op: 02 aug 2012 14:11

Re: Psalmen en gezangen (andere liederen).

Berichtdoor gml » 20 apr 2013 18:08

In veel kerken (ook in de mijne) worden alleen de psalmen uit de berijming van 1773 en de twaalf gezangen achter de psalmen gezongen. Wat dat laatste betreft mogen er wat mij betreft ook gezangen bij zitten die over Goede Vrijdag, Pasen, Hemelvaart en Pinksteren gaan. Dat lijkt mij wel terecht, als we met Kerst en in de adventstijd de Lofzangen van Maria, Zacharias en Simeon zingen.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Psalmen en gezangen (andere liederen).

Berichtdoor dalethvav » 20 apr 2013 22:16

Vraag 1:
Als je niet voor het zingen van gezangen bent, waarom dan wel b.v. de morgenzang, de avondzang, bedezang voor het eten, dankzang na het eten en bedezang voor de predicatie. Waarom hebben deze gezangen kennelijk een een meer verheven status dan alle andere "afgekeurde"gezangen?

Vraag 2:
Wat moeten we met met het advies dat Paulus twee keer geeft: "Sprekende onder elkander met psalmen en lofzangen en geestelijke liedekens, zingende en psalmende den Heere in uw hart" (Ef. 5:19) en "leert en vermaant elkander met psalmen en lofzangen en geestelijke liedekens, zingende den Heere met aangenaamheid in uw hart" (Kol 3:16).
En dan voor vraag 2 niet het nogal eens gehanteerde antwoord van: Ja, dat zijn verschillende soorten psalmen die Paulus hier bedoelt. Dat zou namelijk net zoiets kroms zijn als: Ik verkoop auto's en opels en volkswagens. Iedereen ziét simpelweg dat zoiets taalkundig gewoon niet kan. En al helemaal niet als je de grondtekst van de geciteerde tektsten er op naleest.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Psalmen en gezangen (andere liederen).

Berichtdoor pannenkoek » 23 apr 2013 10:10

gml schreef:In veel kerken (ook in de mijne) worden alleen de psalmen uit de berijming van 1773 en de twaalf gezangen achter de psalmen gezongen. Wat dat laatste betreft mogen er wat mij betreft ook gezangen bij zitten die over Goede Vrijdag, Pasen, Hemelvaart en Pinksteren gaan. Dat lijkt mij wel terecht, als we met Kerst en in de adventstijd de Lofzangen van Maria, Zacharias en Simeon zingen.



Dan moet je op zoek gaan naar een Jongbloed-Zetka bijbeltje. Jongbloed zat destijds in Leeuwarden.
Daar staat extra in:
Hoe zal ik U ontvangen
Ere zij God
O hoofd bedekt met wonden
Is dat, is dat mijn Koning
Jezus Uw verzoenend sterven
God enkel licht
Kom Schepper, Geest
Wij loven U o God, wij prijzen Uwe naam
Een vaste burcht
Alle roem is uitgesloten
enz

totaal 29 gezangen.
Hier staan ook de vragen in die gesteld worden met belijdenis doen.
Alle coupletten staan ritmisch aangegeven.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 100 gasten