Wat doe jij met 'de 7 werken van barmhartigheid'?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Wat doe jij met 'de 7 werken van barmhartigheid'?

Berichtdoor JeeWee » 19 apr 2013 14:57

Misschien ken je ze, misschien niet: de zeven werken van barmhartigheid.

Ze zijn gebaseerd op wat Jezus zegt in het Evangelie volgens Mattheüs: Want Ik had honger en u hebt Mij te eten gegeven; Ik had dorst en u hebt Mij te drinken gegeven; Ik was een vreemdeling en u hebt Mij gastvrij onthaald. Ik was naakt en u hebt Mij gekleed; Ik ben ziek geweest en u hebt Mij bezocht; Ik was in de gevangenis en u bent bij Mij gekomen. (Mattheus 25:35 en 36)

In 1207 voegde Paus Innocentius III daar een zevende werk aan toe: het begraven van de doden begraven. Dat komt weer uit het apocriefe Bijbelboek Tobit, waarin speciaal de zorg voor de overledenen wordt benadrukt: Ik gaf brood aan de hongerigen en kleren aan de naakten; als ik het lijk van een volksgenoot buiten de muren van Nineve zag liggen, dan begroef ik het. (Tobit 1:17).

De zeven werken van barmhartigheid op een rijtje. Kijk er eens naar en laat maar horen of je er wat mee had, hebt of doet:

1.De hongerigen spijzen
2.De dorstigen laven
3.De naakten kleden
4.De vreemdelingen herbergen
5.De zieken verzorgen
6.De gevangenen bezoeken
7.De doden begraven
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Wat doe jij met 'de 7 werken van barmhartigheid'?

Berichtdoor meribel » 19 apr 2013 20:06

bescheidenheid siert de mens.
Ik weet ook niet of dit topic storm gaat lopen, t'is toch gek om per punt te turven wat je allemaal wel niet doet.

Verder wel een mooi openingspost hoor.

Misschien een andere stelling erbij? Zo van, hoe kan je bijv. wat doen met sommige punten. De gevangen bezoeken; hoe maak je dat concreet. Op zoek naar een gevangene om te bezoeken? Hoe doe jij dat Jeewee?

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: Wat doe jij met 'de 7 werken van barmhartigheid'?

Berichtdoor jaapo » 19 apr 2013 21:15

Deze zaken zijn opgeschreven in een tijd, dat de wereld voor heel veel mensen niet groter was dan hun eigen dorp. En binnen die woongemeenschap woonden naar verhouding weinig mensen. Dus honerigen, dorstigen, naakten, enz. kwamen af en toe op je pad, maar nooit in groten getale. Dus dan was het al gauw onmenselijk en volkomen verkeerd, als je er dan niets aan deed. In de Oud-testamentische tijd golden deze leefregels al en Jezus heeft ze wederom aan de orde gesteld. Nu de wereld zo groot is en de mensen zo talrijk, gelden deze algemeen humane en dus ook christelijke regels nog steeds, maar alleen voor hen die op jouw weg komen. Dat je persoonlijk weinig kunt doen aan honger in Afrika, of gevangenen in Zuid-Amerika, of.... noem maar op, is frustrerend, maar niet zondig ofzo. Nee, let op het slot van de gelijkenis van de Barmhartige Samaritaan: Wie is de naaste GEWORDEN van de man die als slachtoffer langs de kant van de weg lag? Je moet in actie komen, als zo'n hulpbehoeftige op jouw pad komt. En hopelijk wordt een ander de naaste van jou, als jij in zo'n situatie terechtkomt. De doden begraven is hier een beetje vreemde eend in de bijt. Toch heel iets anders.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Wat doe jij met 'de 7 werken van barmhartigheid'?

Berichtdoor mealybug » 19 apr 2013 21:23

Een en ander is gewoon samengevat in het:''Ik wil geen offers, maar barmhartigheid''.
Wat een of andere paus daar verder mee doet of zonodig puntsgewijs moet systematiseren kan ik niets mee.
Meeste katholieken laten zich trouwens verbranden, ipv begraven, tegenwoordig.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Wat doe jij met 'de 7 werken van barmhartigheid'?

Berichtdoor Mortlach » 20 apr 2013 14:09

jaapo schreef:Deze zaken zijn opgeschreven in een tijd, dat de wereld voor heel veel mensen niet groter was dan hun eigen dorp. En binnen die woongemeenschap woonden naar verhouding weinig mensen. Dus honerigen, dorstigen, naakten, enz. kwamen af en toe op je pad, maar nooit in groten getale. Dus dan was het al gauw onmenselijk en volkomen verkeerd, als je er dan niets aan deed. In de Oud-testamentische tijd golden deze leefregels al en Jezus heeft ze wederom aan de orde gesteld. Nu de wereld zo groot is en de mensen zo talrijk, gelden deze algemeen humane en dus ook christelijke regels nog steeds, maar alleen voor hen die op jouw weg komen. Dat je persoonlijk weinig kunt doen aan honger in Afrika, of gevangenen in Zuid-Amerika, of.... noem maar op, is frustrerend, maar niet zondig ofzo. Nee, let op het slot van de gelijkenis van de Barmhartige Samaritaan: Wie is de naaste GEWORDEN van de man die als slachtoffer langs de kant van de weg lag? Je moet in actie komen, als zo'n hulpbehoeftige op jouw pad komt. En hopelijk wordt een ander de naaste van jou, als jij in zo'n situatie terechtkomt. De doden begraven is hier een beetje vreemde eend in de bijt. Toch heel iets anders.


dat de situatie destijds anders was, is zeker waar, maar de redenatie is gevaarlijk cultureel gebonden. Je komt geen gevangenen tegen op je pad, omdat die lui niet veel buitenkomen dus hoef je ze niet te bezoeken?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Wat doe jij met 'de 7 werken van barmhartigheid'?

Berichtdoor schelpje3 » 20 apr 2013 14:16

Net wat Meribel zegt, laat je linkerhand maar niet weten wat je rechterhand geeft en doet.
Als we eerlijk zijn zullen we onze lieve buurman liever helpen, dan dat onsympathieke stuk chagrijn een straat verderop.
En hebben wij onze vijanden lief?
Wij kunnen niet aan dat rijtje voldoen, ben ik bang. Ik in ieder geval niet. :oops:
En als ik iets voor iemand gedaan heb, die daar heel dankbaar voor en blij mee was, geeft dat een goed gevoel.
Als de reactie heel lauwtjes is of geheel uitblijft, blijft dat gevoel soms uit.
Ik weet het, je doet het niet voor jezelf. :wink:

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3466
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Wat doe jij met 'de 7 werken van barmhartigheid'?

Berichtdoor benefietdiner » 20 apr 2013 16:26

JeeWee schreef:Misschien ken je ze, misschien niet: de zeven werken van barmhartigheid.

Ze zijn gebaseerd op wat Jezus zegt in het Evangelie volgens Mattheüs: Want Ik had honger en u hebt Mij te eten gegeven; Ik had dorst en u hebt Mij te drinken gegeven; Ik was een vreemdeling en u hebt Mij gastvrij onthaald. Ik was naakt en u hebt Mij gekleed; Ik ben ziek geweest en u hebt Mij bezocht; Ik was in de gevangenis en u bent bij Mij gekomen. (Mattheus 25:35 en 36)

In 1207 voegde Paus Innocentius III daar een zevende werk aan toe: het begraven van de doden begraven. Dat komt weer uit het apocriefe Bijbelboek Tobit, waarin speciaal de zorg voor de overledenen wordt benadrukt: Ik gaf brood aan de hongerigen en kleren aan de naakten; als ik het lijk van een volksgenoot buiten de muren van Nineve zag liggen, dan begroef ik het. (Tobit 1:17).

De zeven werken van barmhartigheid op een rijtje. Kijk er eens naar en laat maar horen of je er wat mee had, hebt of doet:

1.De hongerigen spijzen
2.De dorstigen laven
3.De naakten kleden
4.De vreemdelingen herbergen
5.De zieken verzorgen
6.De gevangenen bezoeken
7.De doden begraven

Naast de zeven lichamelijke werken van barmhartigheid werden de zeven geestelijke werken van barmhartigheid uitgewerkt: het zijn werken gericht op het lenigen van geestelijke nood.

De zeven geestelijke werken van barmhartigheid zijn:
1.De zondaars vermanen
2.De onwetenden onderrichten
3.Voor de levenden en overledenen bidden
4.In moeilijkheden goede raad geven
5.De bedroefden troosten
6.Het onrecht geduldig lijden
7.Beledigingen vergeven

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Wat doe jij met 'de 7 werken van barmhartigheid'?

Berichtdoor Chaya » 26 jun 2015 09:05

Het zal steeds vaker van ons gevraagd worden, denk ik.
De wijkverpleegkundige kwam aan de deur met het verzoek om zoute drinkbouillonnetjes voor hoogbejaarde buurman te maken.
Hij heeft ernstige diarree, maar niet ernstig genoeg om de man op te nemen in het ziekenhuis, en zuster moet weer door he, naar de volgende cliënt.
Buurman woont 4 huizen verder, maar de buren die tussen ons wonen hebben glashard geweigerd.
Geen tijd, geen zin, geen drinkbouillon in huis, het is een akelige man...
Hij moest zo snel mogelijk gaan beginnen, dus heb maar even een zakje van de fabrikant in kokend water gegooid, met een snuf extra zout.
De arme man kon amper op zijn benen staan. :? Hij had geen bouillonblokjes in huis, zei hij en had de kracht niet om een ketel water op het gas te zetten.
Hij was zo blij. Maar wat is die zorg toch uitgekleed.
Zusters doen hun best! Aan hen ligt het zeker niet.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Wat doe jij met 'de 7 werken van barmhartigheid'?

Berichtdoor JeeWee » 27 jun 2015 00:05

benefietdiner schreef:
Naast de zeven lichamelijke werken van barmhartigheid werden de zeven geestelijke werken van barmhartigheid uitgewerkt: het zijn werken gericht op het lenigen van geestelijke nood.

De zeven geestelijke werken van barmhartigheid zijn:
1.De zondaars vermanen
2.De onwetenden onderrichten
3.Voor de levenden en overledenen bidden
4.In moeilijkheden goede raad geven
5.De bedroefden troosten
6.Het onrecht geduldig lijden
7.Beledigingen vergeven


Tja waar gaan we al niet mank aan...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gerard314
Verkenner
Verkenner
Berichten: 33
Lid geworden op: 07 feb 2015 14:22

Re: Wat doe jij met 'de 7 werken van barmhartigheid'?

Berichtdoor Gerard314 » 11 aug 2015 20:07

Ghf
Laatst gewijzigd door Gerard314 op 15 aug 2015 08:16, 3 keer totaal gewijzigd.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Wat doe jij met 'de 7 werken van barmhartigheid'?

Berichtdoor JeeWee » 11 aug 2015 22:50

Gerard314 schreef:
Ja, ja dat klinkt weer lekker vroom maar ondertussen doe je er geen bal mee!


Maar gelukkig hebben we Gerard die:

...de voedselbank van eten voorziet en voedsel/landbouwprojecten in het buitenland opzet
...waterwinningsprojecten in het buitenland is opgestart
...persoonlijk zorgt voor stapels babykleding voor alleenstaande moeders en kleding voor dak en thuislozen
...zijn eigen woonruimte beschikbaar stelt en van alles regelt voor vluchtelingen
...medische zorg regelt en de doktersrekening betaalt voor mensen zonder geld en zonder verzekering
...re-integratie programma's heeft opgezet voor ex gevangenen
...er persoonlijk voor zorgt dat dak en thuislozen niet overlijden vaak in volstrekte eenzaamheid en eenvoudige uitvaarten regelt...

Toch, Gerard?
Kijk nog even goed naar de topic vraag: "Wat doe jij met 'de 7 werken van barmhartigheid?"

Dus niet wat jouw kerk doet, maar JIJ zelf!
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gerard314
Verkenner
Verkenner
Berichten: 33
Lid geworden op: 07 feb 2015 14:22

Re: Wat doe jij met 'de 7 werken van barmhartigheid'?

Berichtdoor Gerard314 » 12 aug 2015 14:25

Fhj
Laatst gewijzigd door Gerard314 op 15 aug 2015 08:16, 1 keer totaal gewijzigd.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Wat doe jij met 'de 7 werken van barmhartigheid'?

Berichtdoor JeeWee » 13 aug 2015 09:30

Ja hoor Gerard.
En dat maakt het ook zo makkelijk om je er achter te verschuilen: "Ik geef aan de kerk en de kerk voert uit'

Maar jij, wat doe jij, heel persoonlijk op de vierkante centimeter?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gerard314
Verkenner
Verkenner
Berichten: 33
Lid geworden op: 07 feb 2015 14:22

Re: Wat doe jij met 'de 7 werken van barmhartigheid'?

Berichtdoor Gerard314 » 13 aug 2015 09:57

Gtv
Laatst gewijzigd door Gerard314 op 15 aug 2015 08:17, 2 keer totaal gewijzigd.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Wat doe jij met 'de 7 werken van barmhartigheid'?

Berichtdoor JeeWee » 14 aug 2015 23:34

Mooi Gerard.
Braaf Gerard.

Maar kennelijk wil je het niet begrijpen.
Nee, ik leef niet onder een steen.
Prachtig, dat je meewerkt in Amsterdam, Leiden, Den Haag, Utrecht en Rotterdam.
Hoe je het allemaal voor elkaar krijgt± zoveel verschillende plaatsen.

Maar nogmaals: wat doe jij nou van die 7 werken van barmhartigheid op persoonlijke titel, gewoon op de vierkante centimeter, direct met je buren, met de mensen waarover je struikelt omdat ze in een slaapzak onder een brug liggen, met die jongen die het huis uit is gegooid omdat-homo is, met die overbuurman, wiens vrouw net is overleden?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 77 gasten