Heeft God humor?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Lock&Stock

Heeft God humor?

Berichtdoor Lock&Stock » 24 feb 2013 18:52

Volgens de bijbel zijn we geschapen naar het beeld van God, wij hebben humor, heeft God dat dus ook? En zo ja; is dat ergens te zien in de bijvoorbeeld de bijbel?

Ik geloof niet in God, maar vraag me af of hier iets over te zeggen is vanuit de schrift of een andere bron.

Kwam op deze vraag tijdens het kijken van Eddie Murphy - Delirious :D
Laatst gewijzigd door Lock&Stock op 25 feb 2013 12:42, 2 keer totaal gewijzigd.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Heeft God humor?

Berichtdoor Evelien » 24 feb 2013 19:27

Ja, dat heeft God zeker.

maran
Sergeant
Sergeant
Berichten: 290
Lid geworden op: 08 jan 2013 14:13

Re: Heeft God humor?

Berichtdoor maran » 24 feb 2013 19:29

Evelien schreef:Ja, dat heeft God zeker.


waaruit blijkt dat?

Faramir

Re: Heeft God humor?

Berichtdoor Faramir » 24 feb 2013 19:36

maran schreef:waaruit blijkt dat?

Mooie vraag, daar ben ik ook wel benieuwd naar.

Lock&Stock

Re: Heeft God humor?

Berichtdoor Lock&Stock » 24 feb 2013 19:40

Faramir schreef:Mooie vraag, daar ben ik ook wel benieuwd naar.


Ja ik dus ook :) Humor is naar mijn mening een van de mooiste menselijke eigenschappen en zover ik weet is het letterlijk van alle tijden, vandaar de vraag.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Heeft God humor?

Berichtdoor Evelien » 24 feb 2013 19:45

Heel simpel: Jezus was ook mens. Een mens heeft ook humor.

Gebruikersavatar
coby
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 jul 2012 13:23

Re: Heeft God humor?

Berichtdoor coby » 24 feb 2013 20:23

God heeft mensen met humor geschapen en Hij is niet religieus, dus Hij heeft wel humor. Een sikkeneur kan geen lolbroeken scheppen.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Gebruikersavatar
JHM
Kapitein
Kapitein
Berichten: 887
Lid geworden op: 29 mar 2011 10:08

Re: Heeft God humor?

Berichtdoor JHM » 24 feb 2013 20:25

Aardige vraag om eens dieper op in te gaan. Ik was onlangs op een mannendag van de vierde musketier en daar kwam Roué Verveer cabret doen. De hele zaal lag in een scheur om Roué zijn grappen. Het ging voornamelijk over de relatie tussen mannen en vrouwen, allerlei situaties werden geschetst zonder dat ze echt beledigend waren. Tijdens zijn optreden kwam het er eigenlijk op neer onder wat voor leed mannen toch gebukt gaan met hun vrouw. Dat 5000 mannen die dag naar een ijskoude verlaten fabriekshal kwamen om maar een dagje weg te zijn bij hun vrouw 'nou dat moet ik zien'. Volgens mij vormt leed of spot vaak de basis van humor, en zowel leed als spot zijn de Heer een gruwel.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Heeft God humor?

Berichtdoor gravo » 25 feb 2013 00:48

Lock&Stock schreef:Volgens de bijbel zijn we geschapen naar het beeld van god, wij hebben humor, heeft god dat dus ook? En zo ja; is dat ergens te zien in de bijvoorbeeld de bijbel?

Ik geloof niet in god, maar vraag me af of hier iets over te zeggen is vanuit de schrift of een andere bron.

Kwam op deze vraag tijdens het kijken van Eddie Murphy - Delirious :D


De verhouding tussen God en mens is vrij complex, maar wel wederkerig. Ik bedoel dit: met evenveel recht als wij (als gelovigen) zeggen dat God de mens geschapen heeft, omdat Hij mensen kennelijk nodig had, zo kunnen we ook zeggen (en dat zeggen ongelovigen vaak) dat de mens God geschapen heeft, omdat de mens God nodig heeft. Immers in de duizenden al of niet geschreven voorstellingen van God ontdekken we duidelijk de menselijke hand. Elke theoloog zegt iets over God, maar het blijft een mens die het zegt (God is namelijk geen theoloog).

Die wederkerigheid komt het diepst tot uitdrukking in Jezus, die beleden wordt als God én mens. Misschien net zo onbegrijpelijk als wat ik hierboven heb gesteld. Hij verenigt het samenspel dat ontstaat op het moment dat God de mens en de mens God schept.

Het mooie van die wederkerigheid is dat de grootheid van de mens in feite zijn goddelijke afkomst is en andersom dat de grootheid van god Zijn menselijkheid (Zijn menselijke afkomst) is. Alles wat mooi is, goed en waar vinden we zowel in God als in de mens. Dat wordt bedoeld met de Bijbelse opvatting dat de mens naar Gods beeld gemaakt is en andersom, dat Gods Zoon onder de mensen verschijnt als een geboren mens, naar het menselijk beeld, zeg maar.

Jezus, God en mens is het raakpunt, de vonk tussen God en mens, tussen god en Mens. Lachen, huilen, wensen, hopen, zoeken, vinden, leven, sterven, komen en gaan....herkenbaar voor God en mens (dus ook: humor). De Bijbel is niet onduidelijk over het belang van Zijn komst: in Hem woont de volheid van God lichamelijk. Hij kwam in de volheid des tijds. enz. Met andere woorden: in Jezus ontmoeten wij God als broer en vriend. Als we iets zouden willen weten over God, laten wij Hem ons dan voorstellen als deze medemens. Dat is de unieke kracht van het christelijk geloof, dat God onder ons Zijn woning gemaakt heeft, ons lichaam en bloed heeft aangenomen, onder ons Zijn tenten heeft opgeslagen en dat wij Hem mogen schilderen en scheppen naar het beeld van een mens. Jezus geeft ons het recht om ons God voor te stellen als een God naar het menselijk beeld.

Humaniteit is het sleutelbegrip voor een juist Godsbeeld. God kan door ons alleen geschapen worden vanuit ons mens-zijn. Cruciaal (!) is het kruis. Daar zien we hoe menselijk God is: ecce homo. zie de mens!

Hoe ver het gaat: tot aan een stervend mens, begraven, aan de aarde teruggegeven, zodat Hij niet meer is. God gaat zover in Zijn menselijkheid dat hij de ongelovige een argument geeft.
God maakt Zich zelfs zo afhankelijk van de mens, dat Hij daarna zelfs door mensen opnieuw geschapen kan worden doordat mensen in hem blijven geloven, ook al is Hij gestorven. God leeft van het menselijke geloof in Hem. Dat doet Hem steeds weer uit Zijn graf opstaan. Het is Jezus die deze koninklijke weg van het God-zijn bewandelt en illustreert. Via deze weg worden God en mens steeds weer aan elkaar gegeven. Zo scheppen zij elkaar voortdurend. En zo gaat dat al eeuwen.

Ongelovigen, die leven met de dood van God kunnen Hem doen opstaan in hun leven door te geloven. God staat dit toe!

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Heeft God humor?

Berichtdoor schelpje3 » 25 feb 2013 11:17

Wat is het doel van dit verschrikkelijke topic?
Het gaat hier niet over een persoon. Alle menselijke verzinsels hierover schieten tekort. We kunnen onze Schepper geen menselijke eigenschappen zomaar toeschrijven.
Stop hiermee alsjeblieft want het wordt spotten.
Ik begrijp sowieso niet waarom dit topic mag blijven staan :?

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Heeft God humor?

Berichtdoor elbert » 25 feb 2013 11:31

Dit topic mag blijven staan omdat de vraag op zich niet verschrikkelijk of spottend is. De antwoorden kunnen dat wel zijn, maar daar letten we dan op.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: Heeft God humor?

Berichtdoor blijblij » 25 feb 2013 11:38

Psalm 2: "Die in de hemel woont lacht."
antwoord is dus: Ja

Wel grappig is het woordje gein. Dat is jiddisch en komt van het hebreeuwse woord 'cheen'.
En dat betekent 'genade'

Er is ook een recent boek "God houdt wel van een geintje' van Frank Bosman (cultuurtheoloog univ Tilburg dacht ik). Heb het zelf niet gelezen. En natuurlijk zijn er veel meer blogs en dingen te vinden op die internet

Gebruikersavatar
refo
Mineur
Mineur
Berichten: 179
Lid geworden op: 19 nov 2002 21:04
Locatie: Gouda

Re: Heeft God humor?

Berichtdoor refo » 25 feb 2013 11:47

In de bijbel staat ook hier en daar wel humor.
Door de deftige bijbeltaal ontgaat ons dat echter wel eens.
En mogelijk missen we veel Joodse humor, omdat we het niet snappen als westerlingen.

mohamed

Re: Heeft God humor?

Berichtdoor mohamed » 25 feb 2013 11:48

JHM schreef:Volgens mij vormt leed of spot vaak de basis van humor, en zowel leed als spot zijn de Heer een gruwel.

Er zijn inderdaad cabaretiers die het predicaat humor onwaardig zijn en niets anders doen dan vloeken en schelden voor publiek, maar je stelt het hier wel wat extreem sterk. De pogingen tot humor die ik eens gezien heb bij de Bethel te Drachten zakte mij de broek van af.

Lock&Stock

Re: Heeft God humor?

Berichtdoor Lock&Stock » 25 feb 2013 11:49

schelpje3 schreef:Wat is het doel van dit verschrikkelijke topic?
Het gaat hier niet over een persoon. Alle menselijke verzinsels hierover schieten tekort. We kunnen onze Schepper geen menselijke eigenschappen zomaar toeschrijven.
Stop hiermee alsjeblieft want het wordt spotten.
Ik begrijp sowieso niet waarom dit topic mag blijven staan :?


Euhm, Mijn excuses als mijn vraag aanstootgevend overkomt. Helaas begrijp ik niet waarom je dit verschrikkelijk vind, is humor zo'n slechte eigenschap? Of is het vragen naar de aard van god not-done? Ook dit vraag ik zonder spot overigens, ben oprecht benieuwd waarom je dit verschrikkelijk vind.

blijblij schreef:Psalm 2: "Die in de hemel woont lacht."
antwoord is dus: Ja


Mijn vervolgvraag zou dan zijn of er gelachen wordt vanwege humor of het feit dat men in de hemel is. Maar in ieder geval bedankt!


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 97 gasten