Heeft God humor?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Ctje
Mineur
Mineur
Berichten: 121
Lid geworden op: 16 nov 2010 18:04

Re: Heeft God humor?

Berichtdoor Ctje » 05 mar 2013 20:58

Na een paar topics gelezen te hebben (oa: zijn er nog refo's hier en deze) toch nog even een reactie van een refo :-).

Ik vind vooral diverse antwoorden van Jezus humoristisch. Als ik het nieuwe testament lees, schiet ik bij de gesprekken tussen Jezus en de farizeeën regelmatig in de lach.

mohamed

Re: Heeft God humor?

Berichtdoor mohamed » 06 mar 2013 20:26

Ctje schreef:Ik vind vooral diverse antwoorden van Jezus humoristisch. Als ik het nieuwe testament lees, schiet ik bij de gesprekken tussen Jezus en de farizeeën regelmatig in de lach.

Ja ik ook, dat is het soort humor waar menig cabaretier nog een puntje aan kan zuigen.

mohamed

Re: Heeft God humor?

Berichtdoor mohamed » 06 mar 2013 20:28

egbert schreef:Ikzelf zie de humor van God vooral in de schepping.
Waarom heeft Hij de olifant gemaakt? Dat verzin je toch niet?
Of de giraf, de zebra, de pinguïn, de stokstaartjes. ga zo maar door...

coby schreef:Vooral die stokstaartjes ja. Doet me denken aan Bamboo Bill van de dierentuin. http://www.youtube.com/watch?v=Ra59m2F2IG8
Wat ik ook humor vind is die uitspraak van Jezus over die kameel door het oog van de naald, maar misschien heb ik een apart soort humor. En vooral dat Zacheus dan daarna alles viervoudig gaat vergoeden en dat het dus wel mogelijk is. En dat ie in die boom ging zitten vind ik ook wel humor.

Lol ik ook wel. :lol:

gml
Luitenant
Luitenant
Berichten: 532
Lid geworden op: 02 aug 2012 14:11

Re: Heeft God humor?

Berichtdoor gml » 19 mar 2013 16:31

Ctje schreef:Ik vind vooral diverse antwoorden van Jezus humoristisch. Als ik het nieuwe testament lees, schiet ik bij de gesprekken tussen Jezus en de farizeeën regelmatig in de lach.


Waarom? Kun je hier een voorbeeld van geven? Ik heb er nog nooit om gelachen, ik sta er soms versteld van hoe Jezus hun listen heeft kunnen weerstaan. De Farizeeën dachten veel te wettisch en probeerden Jezus strikvragen te stellen. Jezus zegt alleen de waarheid. Houd er rekening mee dat Jezus met innerlijke ontferming bewogen was toen Hij de menigten zag. Hij had ook het behoud van de Farizeeën op het oog.

Over de tekst uit Psalm 2:4 waar staat dat God zal lachen, dat is natuurlijk menselijk van God gesproken. Het is natuurlijk niet letterlijk het geval, God accomodeert Zich, zoals Calvijn uitlegt. God maakt Zijn daden in menselijke termen duidelijk. In Psalm 2:4 staat het er zo omdat het volslagen nutteloos is om tegen de Heere en Zijn Gezalfde op te staan.

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Heeft God humor?

Berichtdoor hubert » 19 mar 2013 16:45

Persoonlijk denk ik dat God zeker humor moet hebben: kijk maar eens naar zijn schepsels, maar als je een refokerk uit ziet gaan zou je toch weer gaan twijfelen.

maran
Sergeant
Sergeant
Berichten: 290
Lid geworden op: 08 jan 2013 14:13

Re: Heeft God humor?

Berichtdoor maran » 19 mar 2013 16:55

hubert schreef:Persoonlijk denk ik dat God zeker humor moet hebben: kijk maar eens naar zijn schepsels, maar als je een refokerk uit ziet gaan zou je toch weer gaan twijfelen.


:lol: :lol:

Gebruikersavatar
coby
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 jul 2012 13:23

Re: Heeft God humor?

Berichtdoor coby » 25 mar 2013 13:18

Sefanja 3:17
De HERE, uw God is in uw midden, een held, die verlost. Hij zal Zich over u met vreugde
verblijden.
Het woord dat hier voor vreugde wordt gebruikt betekent 'in het rond tollen van vreugde'.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Heeft God humor?

Berichtdoor hubert » 26 mar 2013 09:52

Dit aspect van God kende ik nog niet Coby, maar het komt in de buurt van het topic.
bedankt!

Ctje
Mineur
Mineur
Berichten: 121
Lid geworden op: 16 nov 2010 18:04

Re: Heeft God humor?

Berichtdoor Ctje » 27 mar 2013 21:10

gml schreef:Waarom? Kun je hier een voorbeeld van geven? Ik heb er nog nooit om gelachen, ik sta er soms versteld van hoe Jezus hun listen heeft kunnen weerstaan. De Farizeeën dachten veel te wettisch en probeerden Jezus strikvragen te stellen. Jezus zegt alleen de waarheid. Houd er rekening mee dat Jezus met innerlijke ontferming bewogen was toen Hij de menigten zag. Hij had ook het behoud van de Farizeeën op het oog.


Ik kom hier weinig.. dus ik las je berichtje pas net. Ik heb de bijbel opgezocht, 2 hoofdstukken gescreend en dit stuk uitgekozen uit Lukas 6:

6 Het gebeurde ook op een andere sabbat dat Hij in de synagoge kwam en onderwijs gaf. En er was daar iemand, van wie de rechterhand verschrompeld was.
7 De schriftgeleerden en de Farizeeën letten scherp op Hem of Hij op de sabbat genezen zou, om iets te kunnen vinden om Hem te beschuldigen.
8 Maar Hij kende hun overwegingen en zei tegen de man met de verschrompelde hand: Sta op en ga in het midden staan; en hij stond op en ging daar staan.
9 Jezus nu zei tegen hen: Ik vraag u: wat is geoorloofd op de sabbat: goed te doen of kwaad te doen, een mens te behouden of om te laten komen?
10 En nadat Hij hen allen rondom aangekeken had, zei Hij tegen de man: Steek uw hand uit. Hij deed dat en zijn hand werd hersteld, gezond als de andere.
11 Zij waren vol woede en spraken er met elkaar over wat zij met Jezus zouden doen.

Dit vind ik humor. Hij weet dat ze op hem letten, stelt een strikvraag, kijkt ze nog eens goed aan en geneest iemand :-).
Laatst gewijzigd door Ctje op 29 mar 2013 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.

gml
Luitenant
Luitenant
Berichten: 532
Lid geworden op: 02 aug 2012 14:11

Re: Heeft God humor?

Berichtdoor gml » 27 mar 2013 21:38

@Ctje, oke.

Als ik dan toch een passage zou moeten kiezen in een gesprek tussen Jezus met de Farizeeën en de Sadduceeën, waarbij Jezus een opvallend antwoord geeft en wat ik eigenlijk wel een beetje humoristisch vind, dan moet ik meteen aan Mattheüs 16:1-4 denken:

1 En de Farizeeën en Sadduceeën kwamen tot Hem en vroegen, om Hem te verzoeken, dat Hij hun een teken uit de hemel zou tonen.
2 Hij antwoordde hun en zeide: [Bij het vallen van de avond, zegt gij: Goed weer, want de lucht ziet rood.
3 En des morgens: Vandaag ruw weer, want de lucht ziet somber rood. Het aanzien van de lucht weet gij te onderscheiden, maar kunt gij het de tekenen der tijden niet?]
4 Een boos en overspelig geslacht verlangt een teken, en het zal geen teken ontvangen dan het teken van Jona. En Hij verliet hen en ging heen.
(NBG'51-vertaling)

Jezus vergelijkt het onderscheiden van de tekenen der tijden met het onderscheiden van de weersomstandigheden! En het weer is zo alles bepalend voor ons doen en laten. Elke dag praten we wel even over het weer. Het is zo alledaags, maar dat maakt het juist zo humoristisch, al is het juist een ernstige boodschap van Jezus richting de Farizeeën en de Sadduceeën. Zoals het met de weeromstandigheden het geval is, zo moet dat ook zijn met het onderscheiden van de tekenen der tijden.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 gasten