Welke bijbel moet ik kopen?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Kahless
Verkenner
Verkenner
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 feb 2013 17:12

Welke bijbel moet ik kopen?

Berichtdoor Kahless » 05 feb 2013 11:52

Hallo allemaal,

Ik lees al een hele tijd de bijbel van de Jehovah getuigen. Ik ben zelf rooms-katholiek en ik begin nu te twijfelen of die bijbel wel de 'echte' bijbel is, omdat ik op internet heb gelezen dat ze er aan gerommeld hebben. Heeft iemand suggesties welke bijbel een goede keus is en waarom? Welke bijbel hebben jullie?

Groetjes,

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8816
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Welke bijbel moet ik kopen?

Berichtdoor elbert » 05 feb 2013 12:01

Tip: de herziene statenvertaling (HSV), zie http://www.statenvertaling.nu/
Staat dicht bij de grondtekst en is goed leesbaar.

De Jehovah's getuigen hebben inderdaad een aantal hun minder welgevallige bijbelpassages aangepast aan hun eigen ideeën, waardoor deze vertaling onbetrouwbaar is.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
diak2b
Sergeant
Sergeant
Berichten: 261
Lid geworden op: 06 okt 2006 07:59
Contacteer:

Re: Welke bijbel moet ik kopen?

Berichtdoor diak2b » 05 feb 2013 12:02

Er is geen "echte" Bijbel, als je bedoelt dat er ooit een soort basistekst uit de hemel is komen vallen. Er bestaat niet éeén grondtekst.

Wat je wel kan zeggen is dat de ene vertaling dichter bij de oudst bekende teksten komen, of de herleidbare verloren teksten, dan de andere.

Verder kan je meer brontaal-gericht vertalen of juist meer doeltaal-gericht. En dan heb je nog de keuze uit diverse canons: de vraag welke boeken je opneemt en welke niet.

Kortom, er is veel keuze. Persoonlijk gebruik ik een aantal vertalingen als ik echt een tekst in wil, samen met wat online studie-tools om de oudst mogelijke "bron"-teksten te kunnen meenemen.

Voor een katholiek zou ik altijd de Willibrord uit 1978 aanraden, volgens mij zijn protestanten uit de wat orthodoxere hoek erg over de Statenvertaling te spreken, en anders de NBV bijvoorbeeld.

Ik vind daarnaast de Naardense ook erg goed.

De vertaling van de JG is erg goed. Als je zelf JG bent. Anders is het een vrij beroerde vertaling.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 apr 2005 09:04

Re: Welke bijbel moet ik kopen?

Berichtdoor Lichtzwaard » 05 feb 2013 12:05

Oude Willibrord vertaling of statenvertaling.
VERITAS VOS LIBERABIT.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Welke bijbel moet ik kopen?

Berichtdoor JeeWee » 05 feb 2013 12:06

Ik denk dat je het beste de bijbel kunt gebruiken van het Nederlands Bijbelgenootschap. Die staat bekend als de NBV, de Nieuwe BijbelVertaling. Hij wordt zowel in protestantse als in rooms-katholieke kerken gebruikt en is vertaald in hedendaags Nederlands. Er is ook een super mooie jongereneditie van en overal verkrijgbaar.

HIER kun je er meer over lezen.

Velen van de mensen hiern op RefoWeb zullen een wat 'moeilijkere' vertaling gebruiken, de zogenaamde Statenveraling of sinds kort de wat meer hedendaags vertaalde 'Herziene Statenvertaling'.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 apr 2005 09:04

Re: Welke bijbel moet ik kopen?

Berichtdoor Lichtzwaard » 05 feb 2013 12:09

JeeWee schreef:Ik denk dat je het beste de bijbel kunt gebruiken van het Nederlands Bijbelgenootschap. Die staat bekend als de NBV, de Nieuwe BijbelVertaling. Hij wordt zowel in protestantse als in rooms-katholieke kerken gebruikt en is vertaald in hedendaags Nederlands. Er is ook een super mooie jongereneditie van en overal verkrijgbaar.

HIER kun je er meer over lezen.

Velen van de mensen hiern op RefoWeb zullen een wat 'moeilijkere' vertaling gebruiken, de zogenaamde Statenveraling of sinds kort de wat meer hedendaags vertaalde 'Herziene Statenvertaling'.


Een protestant zal wel even vertellen welke vertaling er inde RKK wordt gelezen;dat is altijd nog en verplicht de Willibrord vertaling en meer niet.
VERITAS VOS LIBERABIT.

Gebruikersavatar
diak2b
Sergeant
Sergeant
Berichten: 261
Lid geworden op: 06 okt 2006 07:59
Contacteer:

Re: Welke bijbel moet ik kopen?

Berichtdoor diak2b » 05 feb 2013 12:17

JeeWee schreef:Hij wordt zowel in protestantse als in rooms-katholieke kerken gebruikt

Nee. De NBV is niet toelaatbaar in de katholieke liturgie.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Welke bijbel moet ik kopen?

Berichtdoor JeeWee » 05 feb 2013 12:23

Beste Kahless,

Je begrijpt inmiddels wel waarom christenen elkaar de kerk uit vechten.
Iedereen heeft zijn eigen regeltjes.
Gelukkig wordt de Bijbel het Woord van God genoemd en niet het woord van de kerk...

En als je gaat lezen, probeer door alles heen de stem van God te herkennen, omdat ik anders denk dat je klaar bent met de kakefonie van geluiden van 'kerkmensen'...

Groet,
Jeewee

PS. Als je alvast wat in de jongerenbijbel wilt lezen, kun je dat hier ook online doen: http://www.jongerenbijbel.nl
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Hans61
Verkenner
Verkenner
Berichten: 71
Lid geworden op: 27 jun 2008 15:38

Re: Welke bijbel moet ik kopen?

Berichtdoor Hans61 » 05 feb 2013 13:58

Kahless schreef:Ik lees al een hele tijd de bijbel van de Jehovah getuigen. Ik ben zelf rooms-katholiek en ik begin nu te twijfelen of die bijbel wel de 'echte' bijbel is, omdat ik op internet heb gelezen dat ze er aan gerommeld hebben. Heeft iemand suggesties welke bijbel een goede keus is en waarom? Welke bijbel hebben jullie?

Groetjes,


Ik heb zelf 22 bijbels in mijn kast staan(wat een luxe,als je bedenkt dat vervolgde christenen
soms enkele bladzijdes verstoppen,of bij zich dragen!)

Ik heb diverse vertalingen......
Ik ben ook Katholiek,en die lezen doorgaans de Willibrordvertaling 1995 of 1978)

Ik lees en gebruik verschillende,soms ook Engelstalig omdat ik vaak bepaalde woorden
daarin veel mooier of krachtiger vind overkomen.

Zelf zoek ik nog een Petrus Canisius vertaling.
Vind het moeilijk je er eentje aan te raden.

In de Katholieke Kerk wordt bijna altijd de Willibrord vertaling 1978
gebruikt en niet die van 1995.

Maar als je budget het toelaat zou ik er meerderen aanschaffen,
of eerst een kijken wat jij zelf het fijnste vind.

Cahier
Mineur
Mineur
Berichten: 170
Lid geworden op: 20 aug 2007 09:38

Re: Welke bijbel moet ik kopen?

Berichtdoor Cahier » 05 feb 2013 14:28

De statenvertaling is een behoorlijk letterlijke vertaling, waardoor het meteen een stuk moeilijker te begrijpen is. Doordat deze al een paar honderd jaar oud is, is er dus ook sprake van archaisch taalgebruik. Op grond daarvan kan ik die bijbelvertaling niet aanbevelen aan mensen die pas beginnen met bijbellezen. Wel moet ik opmerken dat Statenvertaling met de kanttekeningen een echte schat is.

In de 20e en 21e eeuw zijn er verscheidene nieuwe bijbelvertalingen gemaakt.

De Groot Nieuwsbijbel, de Nieuwe Bijbelvertaling, Het Boek zijn zogenaamde parafrasevertalingen. De doeltaal is leidinggevend en daarna pas de grondtekst. Gevolg hiervan is dat deze vertalingen erg vrij zijn, waardoor de samenhang met het geheel van de bijbel soms zoek raakt. (Een soort kinderbijbel voor grote mensen)

De NBG51, Herziene Statenvertaling en de Willibrordvertaling zijn ongeveer qua manier van vertalen gelijk, maar zijn wel minder letterlijk dan de Statenvertaling. (De NBG51 stamt uit 1951 en heeft dus wel iets archaischer taalgebruik) De grondtekst is bij deze vertalingen leidinggevend, pas daarna de doeltaal. Hoewel mijn voorkeur uitgaat naar de Herziene Statenvertaling, zou ik je dus een van deze vertalingen aanraden. (Voor hen die willen opmerken dat de Willibrordvertaling een Roomse vertaling is, wil ik opmerken dat de Reformatie is begonnen met het lezen van de Vulgaat.)
Laatst gewijzigd door Cahier op 05 feb 2013 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Kahless
Verkenner
Verkenner
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 feb 2013 17:12

Re: Welke bijbel moet ik kopen?

Berichtdoor Kahless » 05 feb 2013 15:00

Ik heb wat ronggekeken op bol.com en ik moet zeggen dat de herziene staten vertaling me wel aanspreekt. Ik heb het liefste een grote bijbel en niet een kleine. Kan iemand mij vertellen wat een huisbijbel is? Is dat gewoon een grotere bijbel of is de inhoud ook anders? Achter de herziene staten vertaling staat vivella. Weet iemand wat dat betekent?

Groetjes,

Hans61
Verkenner
Verkenner
Berichten: 71
Lid geworden op: 27 jun 2008 15:38

Re: Welke bijbel moet ik kopen?

Berichtdoor Hans61 » 05 feb 2013 15:10

Kahless schreef:Ik heb wat ronggekeken op bol.com en ik moet zeggen dat de herziene staten vertaling me wel aanspreekt. Ik heb het liefste een grote bijbel en niet een kleine. Kan iemand mij vertellen wat een huisbijbel is? Is dat gewoon een grotere bijbel of is de inhoud ook anders? Achter de herziene staten vertaling staat vivella. Weet iemand wat dat betekent?

Groetjes,


Ik heb deze gekocht:

http://www.bol.com/nl/p/bijbel-herziene ... 008257492/

Die is Hardcover en lekker groot,met ook een groter lettertype.
Hij is bijna 17 centimetr breed,25.3 cm lang,wel prijzig maar echt heel mooi.
Met 2 leeslinten en de bladzijden zijn vanaf de zijkant goudkleurig.

Volgens mij betekent vivella,dat het een soepele buigzame kaft is.

Kahless
Verkenner
Verkenner
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 feb 2013 17:12

Re: Welke bijbel moet ik kopen?

Berichtdoor Kahless » 05 feb 2013 15:16

Dat is mijn keus ook. Zitten de bladzijden aan de kaft vast of krijg je een soort boog/gat als je hem openmaakt? Ik neem aan dat deze bijbel het oude en nieuwe testament bevat, maar bevat het ook de deuterocanonieke boeken?

Groetjes,

Cahier
Mineur
Mineur
Berichten: 170
Lid geworden op: 20 aug 2007 09:38

Re: Welke bijbel moet ik kopen?

Berichtdoor Cahier » 05 feb 2013 15:47

Nee, de Herziene Statenvertaling bevat niet de deuterocanonieke boeken. De term deuterocanoniek betekent dat ze in tweede instantie canoniek zijn. Hun canoniciteit wordt door de Rooms Katholieke Kerk erkend. Protestanten daarentegen erkennen deze boeken niet als canoniek (dwz tot de bijbel behorend) en noemen ze apocrief (letterlijk: verborgen). Daarom komen ze dus niet voor in de Herziene Statenvertaling. In de oude statenvertaling is er wel een tijd geweest dat ze apart achterin de bijbel hebben gestaan met een waarschuwing ervoor, http://www.statenvertaling.net/1637/waarschuwing.html, waarin verschillende redenen worden genoemd waarom ze niet tot de Heilige Schrift behoren.
Laatst gewijzigd door Cahier op 05 feb 2013 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1925
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Welke bijbel moet ik kopen?

Berichtdoor Pcrtje » 05 feb 2013 17:14

Misschien de straattaalbijbel? ;)
"Een libelle zweeft over het water..."


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten