Welke bijbel moet ik kopen?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: Welke bijbel moet ik kopen?

Berichtdoor mohamed » 05 feb 2013 17:38

De HSV is een uitstekende Bijbel die ik ook graag gebruik.

Byte
Luitenant
Luitenant
Berichten: 745
Lid geworden op: 25 dec 2012 21:46

Re: Welke bijbel moet ik kopen?

Berichtdoor Byte » 05 feb 2013 17:48

mohamed schreef:De HSV is een uitstekende Bijbel die ik ook graag gebruik.



Ik sluit me hier bij aan, ook gebruik ik voor mijn kinderen de tiener bijbel :-) van willem vink vervolgens nog enkele andere bijbels in huis

Groeten Byte
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Kahless
Verkenner
Verkenner
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 feb 2013 17:12

Re: Welke bijbel moet ik kopen?

Berichtdoor Kahless » 05 feb 2013 18:35

Ik kies voor de HSV huisbijbel (http://www.bol.com/nl/p/bijbel-herziene ... 008257492/), omdat deze groter is. Degene die deze bijbel hebben. Is er ook een inleiding (pagina met de boeken dat het bevat met paginanummers), want ergens las ik dat je moest kiezen tussen met inleiding of zonder inleiding.

Faramir

Re: Welke bijbel moet ik kopen?

Berichtdoor Faramir » 05 feb 2013 18:39

Welke Bijbel je ook kiest, ik zou in ieder geval voor een complete Bijbel gaan.

Trajecto
Sergeant
Sergeant
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 jan 2012 12:26

Re: Welke bijbel moet ik kopen?

Berichtdoor Trajecto » 05 feb 2013 18:42

Kahless schreef:Hallo allemaal,

Ik lees al een hele tijd de bijbel van de Jehovah getuigen. Ik ben zelf rooms-katholiek en ik begin nu te twijfelen of die bijbel wel de 'echte' bijbel is, omdat ik op internet heb gelezen dat ze er aan gerommeld hebben. Heeft iemand suggesties welke bijbel een goede keus is en waarom? Welke bijbel hebben jullie?

Groetjes,

De NWV-vertaling is niet slecht, hoor. Hij heeft zelfs bepaalde voordelen. Het niet vertalen van Sjeool, Gehenna en Hades bijvoorbeeld. Daardoor gaat de bedoeling niet verloren, wat wel gebeurt als men al die woorden met "hel" vertaalt.
Het gebruiken van "Jehovah" in het NT vind ik niet juist. Naar mijn weten stond dat in geen van de bronteksten van het NT die we hebben. (Maar ja, het echte oer-origineel hebben we niet.)
Vertalen is vaak kiezen voor wat het best weergeeft wat oorsprokelijk bedoeld is. Er zullen zeker wel hier en daar vertalingen in de NWV zijn, waar men gekozen zal hebben voor een vertaling die het beste past bij wat de Jehovah's getuigen geloven. (Of het echt "gerommel" genoemd kan worden betwijfel ik een beetje, maar ik heb het niet onderzocht.)

Een andere Bijbelvertaling erbij aanschaffen is prima dus, en er zijn al diverse tips gegeven, maar ik zou zeker ook de NWV erbij blijven gebruiken!
Nulla aetas ad discendum sera

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Welke bijbel moet ik kopen?

Berichtdoor xsidd » 05 feb 2013 18:46

Hoi allemaal,

Persoonlijk denk ik dat HSV vertaling goed is. Er is meer van te begrijpen dan van de SV is mijn mening.

Ik vind het ook een zeer goede zaak dat de Bijbel in meer hedendaagse taal word uitgelegd en dat je niet eerst een studie oud nederlandse woorden curses moet volgen om de Bijbel te kunnen lezen.

Stel je voor dat je nu Christen word. Dan zou je je toch geen raad weten met de SV?

Ieder zijn ding, en ik heb ook een Bijbel die het Leven heet.

Dat is een dikke Bijbel met kanttekeningen die gewoon hedendaags geschreven zijn:)

Hartelijke groet

BasLaaitjeer

Re: Petrus Canisius vertaling

Berichtdoor BasLaaitjeer » 18 jul 2018 12:35

Hans61 schreef:...
Zelf zoek ik nog een Petrus Canisius vertaling.
...

Beste Hans,

Is het uiteindelijk gelukt om deze vertaling te vinden? Zo niet ik heb hem toevallig gisteren online gevonden:

http://gelovenleren.net/portfolio/petru ... vertaling/

In diverse bestandstypen te downloaden maar ook gratis online beschikbaar via Google Books.

Vriendelijke groet van Bas

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Welke bijbel moet ik kopen?

Berichtdoor Cicero » 06 feb 2020 23:47

Het Nederlands Bijbelgenootschap heeft nu een bijbelkieswijzer: https://kieswijzer.debijbel.nl/

Er zijn in Nederland veel verschillende vertalingen van de Bijbel beschikbaar. Maar waarom verschillen ze soms zo? En welke vertaling past bij jou? Beantwoord 23 vragen en ontdek welke vertaling past bij jouw voorkeuren.

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: Welke bijbel moet ik kopen?

Berichtdoor de passant » 07 feb 2020 00:54

Cicero schreef:Het Nederlands Bijbelgenootschap heeft nu een bijbelkieswijzer: https://kieswijzer.debijbel.nl/

Er zijn in Nederland veel verschillende vertalingen van de Bijbel beschikbaar. Maar waarom verschillen ze soms zo? En welke vertaling past bij jou? Beantwoord 23 vragen en ontdek welke vertaling past bij jouw voorkeuren.
Gedaan , eerste 3 plaatsen
op 1 De nieuwe Bijbelvertaling
op 2 Groot nieuws Bijbel
op 3 De Willibrordvertaling

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Welke bijbel moet ik kopen?

Berichtdoor hans0166 » 07 feb 2020 07:32

Cicero schreef:Het Nederlands Bijbelgenootschap heeft nu een bijbelkieswijzer: https://kieswijzer.debijbel.nl/

Er zijn in Nederland veel verschillende vertalingen van de Bijbel beschikbaar. Maar waarom verschillen ze soms zo? En welke vertaling past bij jou? Beantwoord 23 vragen en ontdek welke vertaling past bij jouw voorkeuren.


grappig.. het werkt net als de kieswijzer, er komt iets uit wat ik echt niet wil :)
Ik weet zeker dat ik niet voor hedendaags gekozen heb en toch staat de Groot Nieuws als eerste voor mij .. vreselijk ding.

De beschrijvingen die je kunt lezen over de uitgaves zijn nou niet echt accuraat.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Welke bijbel moet ik kopen?

Berichtdoor Cicero » 07 feb 2020 08:45

hans0166 schreef:grappig.. het werkt net als de kieswijzer, er komt iets uit wat ik echt niet wil :)
Ik weet zeker dat ik niet voor hedendaags gekozen heb en toch staat de Groot Nieuws als eerste voor mij .. vreselijk ding.
:)

De beschrijvingen die je kunt lezen over de uitgaves zijn nou niet echt accuraat.
Vertel?

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: Welke bijbel moet ik kopen?

Berichtdoor de passant » 07 feb 2020 09:23

hans0166 schreef:grappig.. het werkt net als de kieswijzer, er komt iets uit wat ik echt niet wil :)
Ik weet zeker dat ik niet voor hedendaags gekozen heb en toch staat de Groot Nieuws als eerste voor mij .. vreselijk ding.

Opmerkelijk , mijn ervaring is anders, ik werd bevestigt in mijn keuze, namelijk een getrouwe weergave van de brontekst met een duidelijke en natuurlijke weergave van de betekenis in het Nederlands.
De Statenvertaling was bij mij hekkensluiter....ik had niet anders verwacht, Anno 2020 de meest beroerde vertaling voor jongeren rond de 20 om te beginnen in de Bijbel te gaan lezen. kies liever voor een iets modernere vertaling!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Welke bijbel moet ik kopen?

Berichtdoor Marnix » 07 feb 2020 09:27

Bij mijn stonden de SV en HSV ook onderaan ja. En de NBV bovenaan. Die gebruik ik dan ook verreweg het meest. En de BGT in het kinderwerk.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Keurhorst
Verkenner
Verkenner
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 sep 2019 12:59

Re: Welke bijbel moet ik kopen?

Berichtdoor Keurhorst » 07 feb 2020 12:02

Bij mij stond de HSV ook boven aan en die gebruik ik ook het meest.
De Naardense bijbel (Telos) is ook zeker aan te raden om erbij te lezen.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten