Plaats voor de (christelijke) God?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Plaats voor de (christelijke) God?

Berichtdoor Wilsophie » 13 nov 2012 22:28

Oei wat is dat moeilijk om onder woorden te brengen in gewone termen.
Ik merk dat veel termen je onbekend zijn.
Ik weet het niet.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Plaats voor de (christelijke) God?

Berichtdoor irmo » 15 nov 2012 14:36

Wilsophie schreef:Oei wat is dat moeilijk om onder woorden te brengen in gewone termen.
Ik merk dat veel termen je onbekend zijn.
Ik weet het niet.



Kijk! Het eerste eerlijke antwoord dat ik in tijden gehad heb! Dankjewel!!!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Plaats voor de (christelijke) God?

Berichtdoor schelpje3 » 15 nov 2012 15:25

Irmo: kun je zeggen dat je helemaal los bent van dat occulte verleden en zo ja, hoe dan? Er is maar één macht die sterker is dan het occulte nl. Geen mens of organisatie kan je hiervan bevrijden.
Dus als je volledig los bent van dat kwade, heb je sowieso al een beter aards leven.
Daarom was mijn vraag: wat zoek je precies? Een rustig aards leven en niet meer dan dat of toch meer? Ben je wel eens bezig met de dood en wat er na het overlijden is?

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Plaats voor de (christelijke) God?

Berichtdoor Wilsophie » 15 nov 2012 15:41

schelpje3 schreef:Irmo: kun je zeggen dat je helemaal los bent van dat occulte verleden en zo ja, hoe dan? Er is maar één macht die sterker is dan het occulte nl. Geen mens of organisatie kan je hiervan bevrijden.
Dus als je volledig los bent van dat kwade, heb je sowieso al een beter aards leven.
Daarom was mijn vraag: wat zoek je precies? Een rustig aards leven en niet meer dan dat of toch meer? Ben je wel eens bezig met de dood en wat er na het overlijden is?



Kijk Irmo, als de satan jou wijst op je occulte verleden, herinner hem dan aan zijn toekomst. :^o

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Plaats voor de (christelijke) God?

Berichtdoor schelpje3 » 15 nov 2012 15:44

Waarom heb je mij nu gequoted? :-k

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Plaats voor de (christelijke) God?

Berichtdoor irmo » 15 nov 2012 16:50

schelpje3 schreef:Irmo: kun je zeggen dat je helemaal los bent van dat occulte verleden en zo ja, hoe dan? Er is maar één macht die sterker is dan het occulte nl. Geen mens of organisatie kan je hiervan bevrijden.
Dus als je volledig los bent van dat kwade, heb je sowieso al een beter aards leven.
Daarom was mijn vraag: wat zoek je precies? Een rustig aards leven en niet meer dan dat of toch meer? Ben je wel eens bezig met de dood en wat er na het overlijden is?


Nee, ik ben er niet los van.

Dus als je volledig los bent van dat kwade, heb je sowieso al een beter aards leven. --> Hoezo? Kun je uitleggen wat je hiermee bedoelt?

schelpje3 schreef:Daarom was mijn vraag: wat zoek je precies? Een rustig aards leven en niet meer dan dat of toch meer? Ben je wel eens bezig met de dood en wat er na het overlijden is?


Die vraag had ik er nog niet uitgehaald, maar dan bij deze: Waaom zou ik christen (moeten) worden? Waarom zou dat beter voor mij zijn dan alles wat ik nu heb? Heel egoistisch misschien, maar wat win ik ermee? En wat bedoel je ermee wanneer je "het kwaad" zegt?

Een rustig aards leven zit er niet in, heb ik het veel te druk voor :D Heb ik ook geen zin in trouwens. En na het overijden weet ik het nog niet, eigenlijk....

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Plaats voor de (christelijke) God?

Berichtdoor irmo » 15 nov 2012 16:53

Wilsophie schreef:
Kijk Irmo, als de satan jou wijst op je occulte verleden, herinner hem dan aan zijn toekomst. :^o


Deze vat ik ff niet?

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Plaats voor de (christelijke) God?

Berichtdoor Wilsophie » 15 nov 2012 20:57

Dat begrijp ik.
Ik quotte dit stukje omdat er gewezen werd op je verleden en dat vind ik typisch een kenmerk van bepaalde groeperingen en ook van bepaalde mensen, dus dat zal niet veranderen.
De tegenstander wijst je altijd op je schuld en op je verleden, hij is de aanklager der broederen al beweren veel christenen dat de Heilige Geest dat doet maar dat is beslist niet de taak van de Heilige Geest.
Maar de akelige eigenschap van de duisternis.
Zo is er een bekend gezegd ontstaan: "Als de satan je herinnert aan je occulte of zondig verleden , wijs hem dan op zijn toekomst.

De Heilige Geest de wereld ( dus niet de gelovigen) van zonden, gerechtigheid en oordeel.
Men past dit bijna altijd toe op gelovigen. maar iemand die gelooft in de verlossing in Jezus Christus wordt wederom geboren en voor hem of haar is dat onomkeerbaar.
Je bent dan van God geboren en hebt nieuw leven ontvangen.
Dat kan ik heel moeilijk verklaren, want het is een kwestie van geloven.

Riska

Re: Plaats voor de (christelijke) God?

Berichtdoor Riska » 15 nov 2012 23:43

Ik kan mij voorstellen dat iemand die niet gelooft er geen jota van snapt.
Je afkeren van iets wat in je leven een rol speelde is bepaald niet alleen ingegeven door geloof in Christus. Het kan ook zijn dat je op een gegeven moment weet: "dit hoort niet bij mij, dit is niks voor mij" en je er radicaal of langzamerhand van afwendt. Dat kan op verschillende gebieden.

Irmo als je vraagt waarom je christen zou moeten worden, dan is mijn antwoord: "Hij is de dragende kracht in mijn leven". Geloven houdt niet in dat alle narigheid aan je voorbijgaat.
Maar in tegenslagen, ziekte, verdriet is er een kracht waardoor je het kunt dragen, verdragen.
Dat geeft een zekere rust, een vertrouwen dat het goed komt. Soms tegen ander weten in...

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Plaats voor de (christelijke) God?

Berichtdoor Wilsophie » 16 nov 2012 10:03

Ik ken nogal wat mensen die inmiddels tot geloof zijn gekomen, maar die in beginsel zeiden: "Ik snap er helemaal niks van, maar ik ga ervoor".
Ze gingen op hun knieën en aanvaardden Hem als Heer van hun leven.
Daar is niets aan te begrijpen, dat deden wij ook niet. Tenminste ik niet.
Geen jota snapte ik ervan, maar God deed Zijn Werk door de Heilige Geest en zo werkt het.
Eerst tot geloof komen en dan volgt wedergeboorte en God doet door alles heen Zijn werk.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Plaats voor de (christelijke) God?

Berichtdoor schaapje » 16 nov 2012 10:17

Wilsophie schreef:Ik ken nogal wat mensen die inmiddels tot geloof zijn gekomen, maar die in beginsel zeiden: "Ik snap er helemaal niks van, maar ik ga ervoor".

Waar gingen ze dan voor Wilsophie?

Ze gingen op hun knieën en aanvaardden Hem als Heer van hun leven.

Maar aanvaarden ze Hem als Heer, voor iets wat ze niet begrepen?

Daar is niets aan te begrijpen, dat deden wij ook niet. Tenminste ik niet.
Geen jota snapte ik ervan, maar God deed Zijn Werk door de Heilige Geest en zo werkt het.
Eerst tot geloof komen en dan volgt wedergeboorte en God doet door alles heen Zijn werk.


Wat is het werk van God ? En wat bedoel met; door alles heen?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Plaats voor de (christelijke) God?

Berichtdoor Wilsophie » 16 nov 2012 11:18

Ik ga ervoor is tegenwoordig een turbotaal uitdrukking, ik ben al wat ouder, maar citeerde letterlijk wat deze zuster tegen me zei: Ík ga ervoor wil zeggen, ik maak een keuze voor de Here Jezus Christus en wil Hem volgen.
Van mensen die er nog niet veel van begrijpen en de taal niet spreken vind ik dit een logische opmerking.

God werkt door alles heen, daarmee bedoel ik dat als ik me nog druk maak of die persoon de Bijbel wel begrijpt dan ontdek ik steeds meer dat het Gods Werk is, of het werk van de Heilige Geest die de ONgelovige overtuigt van zonde, gerechtigheid en oordeel en dat onze blokkades voor Hem geen belemmeringen zijn.

Iets aanvaarden wat je met je verstand niet kunt vatten heet in de Bijbel geloven.
Dat God dan je verstand verlicht na je keuze heb ik in volle glorie om me heen gezien en verbaasd gestaan.
Dat gaat niet vanzelf, de mensen worden geacht hun hart open te stellen voor onderwijzing in Zijn plan en in Zijn Woord en dat verlangen is er ook bijna altijd.
De vrouw in kwestie die ik nu in beeld heb was rk, en kende de Bijbel helemaal niet, maar door de getuigenis in woord en daad van haar dochter en schoonzoon ging zij ook verlangen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Plaats voor de (christelijke) God?

Berichtdoor schelpje3 » 16 nov 2012 11:28

Wilsophie schreef:Ik ken nogal wat mensen die inmiddels tot geloof zijn gekomen, maar die in beginsel zeiden: "Ik snap er helemaal niks van, maar ik ga ervoor".
Ze gingen op hun knieën en aanvaardden Hem als Heer van hun leven.
Daar is niets aan te begrijpen, dat deden wij ook niet. Tenminste ik niet.
Geen jota snapte ik ervan, maar God deed Zijn Werk door de Heilige Geest en zo werkt het.
Eerst tot geloof komen en dan volgt wedergeboorte en God doet door alles heen Zijn werk.

En wat was het gevolg van deze aanvaarding?

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Plaats voor de (christelijke) God?

Berichtdoor schaapje » 16 nov 2012 11:36

"Wilsophie"]Ik ga ervoor is tegenwoordig een turbotaal uitdrukking, ik ben al wat ouder, maar citeerde letterlijk wat deze zuster tegen me zei: Ík ga ervoor wil zeggen, ik maak een keuze voor de Here Jezus Christus en wil Hem volgen.

Oke ik ga ervoor, is maar een uitdrukking, maar wat betekent de Here Jezus volgen?

God werkt door alles heen, daarmee bedoel ik dat als ik me nog druk maak of die persoon de Bijbel wel begrijpt dan ontdek ik steeds meer dat het Gods Werk is, of het werk van de Heilige Geest die de ONgelovige overtuigt van zonde, gerechtigheid en oordeel en dat onze blokkades voor Hem geen belemmeringen zijn.

Dus de overtuiging van zonden is éénmalig? Wat als er een blokkade voor Hem komt door een zonde die nog in de gelovige is. Het is toch niet zo dat deze gelovige direct een leven lijdt zonder smet en rimpel. Niet te kampen heeft met zijn natuurlijk leven wat nog springlevend is en het steeds voor het zeggen heeft.
Ik lees toch in de Bijbel dat het Woord als een tweesnijdend zwaard onderscheidt de overleggingen van harten en gedachten en hier is een tekst die niet gaat over de ONgelovigen.

Iets aanvaarden wat je met je verstand niet kunt vatten heet in de Bijbel geloven.
Dat God dan je verstand verlicht na je keuze heb ik in volle glorie om me heen gezien en verbaasd gestaan.

Dat ben ik met je eens dat geloven ook niet altijd begrijpen is.

Dat gaat niet vanzelf, de mensen worden geacht hun hart open te stellen voor onderwijzing in Zijn plan en in Zijn Woord en dat verlangen is er ook bijna altijd.

Dat verlangen is er bijna altijd zeg je, maar dan is het wel belangrijk te weten wat Zijn plan is, en dat is niet alleen de kennis van de Bijbel, dat is het kennen van de Here Jezus Christus.

De vrouw in kwestie die ik nu in beeld heb was rk, en kende de Bijbel helemaal niet, maar door de getuigenis in woord en daad van haar dochter en schoonzoon ging zij ook verlangen.

Geweldig is dat.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Plaats voor de (christelijke) God?

Berichtdoor schaapje » 16 nov 2012 12:03

12 Want het woord Gods is levend en krachtig en scherper dan enig tweesnijdend zwaard en het dringt door, zó diep, dat het vaneenscheidt ziel en geest, gewrichten en merg, en het schift overleggingen en gedachten des harten; 13 en geen schepsel is voor Hem verborgen, want alle
dingen liggen open en ontbloot voor de ogen van Hem, voor wie wij rekenschap hebben af te leggen.

Is dat niet het Werk van God, het scheiden van het zieleleven wat staat voor de natuurlijke mens,
(het z.g. vleselijke leven), tot het geestelijke leven dat ons wil lijden door het werk van de Heilige Geest. En dat is zeker geen éénmalig Werk van God, we zullen steeds weer opnieuw zien waar we het eigen vlees volgen, en dus niet altijd in dit leven Hem volgen.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten