Bethanië: huis der armen

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Bethanië: huis der armen

Berichtdoor jaapo » 01 apr 2012 15:15

Notitie uit de preek van vanmorgen: Het verhaal van de intocht in Jeruzalem volgens Marcus. Toen Jezus in de stad was aangekomen, overzag hij alles (waaronder de commercie in de tempel) en ging toen de stad uit om te overnachten in het Huis van de Armen. Hongerig ging hij de volgende dag terug, vervloekte de vijgenboom die geen vrucht droeg (heeft Jezus waarschijnlijk niet letterljk zo gezegd, want hij wist toch ook wel, dat je in het voorjaar nog geen vruchten hebt) en veegde vervolgens het tempelplein leeg. Een van de oorzaken van zijn terdood-veroordeling, denk ik. Mooi aandachtspunt in de tijd, waarin de economie weer gaat boven de christelijke leer, getuige de bezuiniging op ontwikkelingshulp.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Ewan
Sergeant
Sergeant
Berichten: 414
Lid geworden op: 28 feb 2012 10:00

Re: Bethanië: huis der armen

Berichtdoor Ewan » 01 apr 2012 16:05

jaapo schreef:Notitie uit de preek van vanmorgen: Het verhaal van de intocht in Jeruzalem volgens Marcus. Toen Jezus in de stad was aangekomen, overzag hij alles (waaronder de commercie in de tempel) en ging toen de stad uit om te overnachten in het Huis van de Armen. Hongerig ging hij de volgende dag terug, vervloekte de vijgenboom die geen vrucht droeg (heeft Jezus waarschijnlijk niet letterljk zo gezegd, want hij wist toch ook wel, dat je in het voorjaar nog geen vruchten hebt) en veegde vervolgens het tempelplein leeg. Een van de oorzaken van zijn terdood-veroordeling, denk ik. Mooi aandachtspunt in de tijd, waarin de economie weer gaat boven de christelijke leer, getuige de bezuiniging op ontwikkelingshulp.

Heeft de predikant wel de zinnebeeldige betekenis gegeven van de vijgeboom, welke Israel voorstelt?
Somebody up there likes you

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: Bethanië: huis der armen

Berichtdoor jaapo » 01 apr 2012 16:19

Nee, dat aspect is niet bijzonder belicht. Wel, dat die boom na drie dagen dood was, wat ook weer heel bijzonder is, want hier zien we weer "ten derden dage" zoals ook Jezus ten derden dage....... enz. Wat is de bijbelse onderbouwing van de vijgenboom als symbool voor Israël? De predikant zal dat dan wel geweten hebben, maar nu lag het accent duidelijk op Bethanië.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Ewan
Sergeant
Sergeant
Berichten: 414
Lid geworden op: 28 feb 2012 10:00

Re: Bethanië: huis der armen

Berichtdoor Ewan » 01 apr 2012 16:58

jaapo schreef:Nee, dat aspect is niet bijzonder belicht. Wel, dat die boom na drie dagen dood was, wat ook weer heel bijzonder is, want hier zien we weer "ten derden dage" zoals ook Jezus ten derden dage....... enz. Wat is de bijbelse onderbouwing van de vijgenboom als symbool voor Israël? De predikant zal dat dan wel geweten hebben, maar nu lag het accent duidelijk op Bethanië.

Bethanie betekent huis van dadels of huis van ellende, Bethfage de onrijpe vijg.
"Nooit groeie aan u enige vrucht meer, voor[de duur van] de aion! En terstond verdorde de vijgenboom"(Matt. 21:19).
De vijgeboom staat voor Israel als joods volk, heeft niets met de gemeente te maken, want die was er toen nog niet.
Laatst gewijzigd door Ewan op 01 apr 2012 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Somebody up there likes you

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: Bethanië: huis der armen

Berichtdoor jaapo » 01 apr 2012 21:12

We hadden het over het Marcus-evangelie. De evangeliën verschillen onderling op meerdere punten. Hier wellicht ook, maar dat is een andere discussie. Waar het mij om gaat: Is de genoemde betekenis van Bethanië dus fout? Dan zou de kern van de preek wegvallen.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Ewan
Sergeant
Sergeant
Berichten: 414
Lid geworden op: 28 feb 2012 10:00

Re: Bethanië: huis der armen

Berichtdoor Ewan » 01 apr 2012 21:33

jaapo schreef:We hadden het over het Marcus-evangelie. De evangeliën verschillen onderling op meerdere punten. Hier wellicht ook, maar dat is een andere discussie. Waar het mij om gaat: Is de genoemde betekenis van Bethanië dus fout? Dan zou de kern van de preek wegvallen.


Oordeel zelf, Bethlehem betekent Broodhuis.
Hij was het Brood, het manna uit de woestijn.
De bijbel is en blijft een joods boek, en de betekenissen van woorden, plaatsen en cijfers enz heeft altijd een diepere betekenis, dan de toch wel vaak oppervlakkige preken, die begrensd zijn door de kaders van de synodes/raden der betreffende leer.Spijtig.
Somebody up there likes you

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: Bethanië: huis der armen

Berichtdoor jaapo » 01 apr 2012 23:05

Vreemde reactie: 1. We hadden het dus niet over Bethlehem. 2. De aangehaalde preek viel mij op als juist wel met de nodige diepgang. 3. Ik ben natuurlijk ook zelf aan het googlen gegaan. Sommige verklaringen of encyclopedieën geven inderdaad aan: Bethanië (ook wel zonder h) betekent Huis der Armoede of Huis der Ellende. Andere verklaringen: Betanië is afgeleid van Beth-Anara = Huis van de Heer. Er is ook nog meningsverschil over waar die plaats gelegen zou moeten hebben. De plaats van de Hemelvaart? De woonplaats van Lazarus, Maria en Martha? (Maar er zijn vele uitleggingen die zeggen, dat dit verhaal niet echt gebeurd is, maar allegorisch gelezen moet worden. Als het echt gebeurd was, zou de hele toenmalige wereld ervan gesproken hebben en zeker ook Paulus, maar dat is niet het geval. En Lazarus opgewekt? Is hij later dan ten tweede male gesorven?) Alle instellingen die Bethanië heten, zijn vernoemd naar de woonplaats van Maria en Martha. Nog over de vijgenboom: Bij Marcus speelt dit verhaal zich af op een ander tijdstip dan bij Mattheüs. Hij gaat ook dood op een andere tijd. Er zijn ook overeenkomsten met de vijgenboom uit het verhaal van Jona. Ik hou het erop, dat de predikant een ijzersterk en verdiepende preek had.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Ewan
Sergeant
Sergeant
Berichten: 414
Lid geworden op: 28 feb 2012 10:00

Re: Bethanië: huis der armen

Berichtdoor Ewan » 01 apr 2012 23:23

jaapo schreef:Vreemde reactie: 1. We hadden het dus niet over Bethlehem. 2. De aangehaalde preek viel mij op als juist wel met de nodige diepgang. 3. Ik ben natuurlijk ook zelf aan het googlen gegaan. Sommige verklaringen of encyclopedieën geven inderdaad aan: Bethanië (ook wel zonder h) betekent Huis der Armoede of Huis der Ellende. Andere verklaringen: Betanië is afgeleid van Beth-Anara = Huis van de Heer. Er is ook nog meningsverschil over waar die plaats gelegen zou moeten hebben. De plaats van de Hemelvaart? De woonplaats van Lazarus, Maria en Martha? (Maar er zijn vele uitleggingen die zeggen, dat dit verhaal niet echt gebeurd is, maar allegorisch gelezen moet worden. Als het echt gebeurd was, zou de hele toenmalige wereld ervan gesproken hebben en zeker ook Paulus, maar dat is niet het geval. En Lazarus opgewekt? Is hij later dan ten tweede male gesorven?) Alle instellingen die Bethanië heten, zijn vernoemd naar de woonplaats van Maria en Martha. Nog over de vijgenboom: Bij Marcus speelt dit verhaal zich af op een ander tijdstip dan bij Mattheüs. Hij gaat ook dood op een andere tijd. Er zijn ook overeenkomsten met de vijgenboom uit het verhaal van Jona. Ik hou het erop, dat de predikant een ijzersterk en verdiepende preek had.


Ik haalde bethlehem aan, om te laten zien dat de geboorte van Jezus daar, liet zien dat Hij het brood was, het manna uit de woestijn, je hebt gelijk wat betreft het huis van ellende of dadels als betekenis van bethanie (ipv vijgen ), heb het gecorrigeerd.
de preek heb ik niet gehoord, maar Mattheus blijft natuurlijk een joodse ''aangelegenheid''.
Somebody up there likes you

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Bethanië: huis der armen

Berichtdoor Wilsophie » 03 apr 2012 12:33

ER zijn inderdaad verschillende uitleggingen, maar huis van de armen kom ik in de officiële geschriften niet tegen.
Wel huis van vijgen en "het Huis dat ben Ik"
We weten dat de Heer terugkomt op die plaats en ik ga ook mee met Ewan die uitlegt wat de vijgenboom betekent.
Wie klom er ook alweer in die vijgenboom?
Ja ...een belastingambtenaar, maar hij moest er wel uitkomen want de Heer zei: "Kom eruit man, ik moet in je huis zijn".
Duidelijk is de symboliek van dit verhaal lijkt mij.

Het dorp ligt eigenlijk bergafwaarts en dat is net als de weg van Jeruzalem naar Jericho, de verkeerde kant op.
Zo liepen immers ook de priester en de Leviet. Ook de verkeerde kant op.
De maatschappelijk werker en de wetgeleerde boden geen hulp maar wel de Barmartige Samaritaan ( dus de Heer Zelf) kan genezen en helen.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Bethanië: huis der armen

Berichtdoor Wilsophie » 03 apr 2012 12:40

De woonplaats van Lazarus, Maria en Martha? (Maar er zijn vele uitleggingen die zeggen, dat dit verhaal niet echt gebeurd is, maar allegorisch gelezen moet worden. Als het echt gebeurd was, zou de hele toenmalige wereld ervan gesproken hebben en zeker ook Paulus, maar dat is niet het geval. En Lazarus opgewekt? Is hij later dan ten tweede male gesorven?) Alle instellingen die Bethanië heten, zijn vernoemd naar de woonplaats van Maria en Martha. Nog over de vijgenboom: Bij Marcus speelt dit verhaal zich af op een ander tijdstip dan bij Mattheüs. Hij gaat ook dood op een andere tijd. Er zijn ook overeenkomsten met de vijgenboom uit het verhaal van Jona. Ik hou het erop, dat de predikant een ijzersterk en verdiepende preek had.


Waarom zou het niet echt gebeurd zijn.
Lazarus een anagram van Eliëzer een type van de Here Jezus , wat zeker echt gebeurd is, waarom niet.
Maar deze man is alsnog gestorven, evenals de jongeling van Nain en het dochtertje van Jairus.
In Lucas 10 vers 38 duidelijk omschreven als een klein dorpje op de Olijfberg of onderaan, dat weet ik niet.
Wat er dood gaat op een andere tijd is me niet duidelijk, en de overeenkomsten met Jona is mij ook niet duidelijk.
Jona had een wonderboom en die boom had niets met vijgenbomen te maken en Jona spreekt over een afdak of een verdek, een sukkoth.
Dus misschien kun je nog antwoord geven op Jona en de overeenkomsten met Bethanië.

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: Bethanië: huis der armen

Berichtdoor blijblij » 03 apr 2012 13:01

ik weet niet wat "de officiële geschriften" zijn, maar huis van armen is goed mogelijk.

'anay = arm ( ' = een ayin)

bethanië = betania (gr) = bet 'aniyah (hebr)

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: Bethanië: huis der armen

Berichtdoor jaapo » 03 apr 2012 14:27

Inderdaad, ik was even te vlug met het leggen van verbanden: De wonderboom van Jona heeft geen verbinding met de vijgenboom uit bovenstaande postings. De predikant had dat verband in de genoemde preek ook helemaal niet gelegd. Overigens zijn er legio andere verbanden tussen de evangeliën en het O.T., vandaar mijn verkeerde gedachtensprong. Over dat verschil in doodgaan, bedoelde ik, op welke plek de vijgenboom sterft in het verhaal van Mattheüs naast dat van Marcus. Het verhaal komt uit de zelfde bron, maar wordt door beide evangelisten op verschillende manier verteld, ook wat betreft de volgorde van de andere gebeurtenissen. De diepere betekenis van deze geschiedenis blijft echter overeind. Ik hou het er persoonlijk op, dat de doden-opwekkingen door Jezus niet historisch gezien zo gebeurd kunnen zijn. Ik vind, dat er een veel diepere betekenis achter zit, maar dat voert hier te ver om over door te gaan. Wat zou de zin kunnen zijn van iemand uit de doden opwekken en later toch weer te laten sterven?
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Bethanië: huis der armen

Berichtdoor Wilsophie » 03 apr 2012 14:57

@ Jaapo dan begrijp ik nog steeds niet het vergelijk met Jona. Dat had de dominee toch gemaakt of begrijp ik het niet goed.

Welke zin had het om wonderen danwel tekenen te doen t.a.v. het Joodse volk dan?
Als zelfs de opstanding uit de dood en uit de doden van Lazarus niet geloofd wordt, waarom geloof je dan wel de opstanding van Jezus Christus?

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: Bethanië: huis der armen

Berichtdoor jaapo » 04 apr 2012 20:16

@wilsophie: sorry, schrijf ik zo onbegrijpelijk? Of lees je zo slecht? Ik heb toch duidelijk gesteld, dat ik het verband met Jona foutief gelegd heb en dat ook de predikant dat verband NIET gelegd had. Een eigen "uitvinding" dus, die ik te snel, zonder eerst goed na te kijken, opgeschreven heb. Nogmaals: mea culpa. De lichamelijke opstanding daar geloof ik niet in. En ik verkeer in goed gezelschap: ook Paulus niet. Hij heeft het over een aards/vleselijk lichaam wat wordt gezaaid en het geestelijk lichaam wat wordt opgewekt. Paulus schreef zijn brieven eerder dan de evangelisten hun evangeliën, dus dichter bij het tijdsgewricht van Jezus' zijn op aarde. En NERGENS heeft hij het over het lege graf, of de vrouwen die naar het graf gingen en ontdekten dat........ of over de verschijningen aan de discipelen of Emmaüsgangers. Ook nergens over Lazarus, of de jongeling van Naïn, of het dochtertje van Jaïrus. Verder ga ik deze oude discussie niet weer oppakken. In het geloof van de mensen zijn er legio Godsbeelden en legio opvattingen over wie Jezus was en de betekenis van wat Hij deed en zei. Gevolg: tientallen kerken en in het verleden duizenden doden.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 89 gasten