Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Ewan
Sergeant
Sergeant
Berichten: 414
Lid geworden op: 28 feb 2012 10:00

Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Berichtdoor Ewan » 23 mar 2012 21:04

Ik kom eigenlijk uit de ''wereld'' en voel me een geroepene.
Ik wil graag God gehoorzaam zijn, en met vallen en opstaan gaat dat beter dan ik had durven hopen.
Het zal vast al vaker besproken zijn in soortgelijke topics, maar ik zoek bijbelse onderbouwing voor de instelling van de zondag als de rustdag.Waar vind ik dit?
Ik dacht dat het een herdenkingsdag was, de dag waarop Jezus opstond.Hij 'rustte' dan dus in het graf op sabbat, nietwaar?
Hoe dan ook, de rustdag zoals de joden die als teken van het verbond hielden, was volgens de hebreen brief een voorafschaduwing, welke nu de Rust in Jezus is geworden.(Heb 4;7-13)
Of zie ik het verkeerd ?
Somebody up there likes you

mohamed

Re: Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Berichtdoor mohamed » 23 mar 2012 21:29

Ik ben tot eenzelfde conclusie gekomen en voor mij is de zondag een dag zoals alle anderen van de week, want Paulus schreef ook het volgende hier over:

Galaten 4
9 en nu u God kent, ja wat meer is, door God gekend bent, hoe kunt u weer terugkeren naar de zwakke en arme grondbeginselen, die u weer van voren af aan wilt dienen?
10 U houdt zich aan dagen, maanden, tijden en jaren.
11 Ik vrees voor u dat ik mij misschien tevergeefs voor u heb ingespannen.

Het moment waarop de zondag werd ingesteld als rustdag binnen het christendom (geen bijbels woord) ging men terug naar de zwakke beginselen en werd het een vorm van het jodendom in een nieuw jasje gestoken. Wat jij in een ander topic schreef over dat de kinderdoop de herinstelling van de besnijdenis was is me derhalve uit het hart gegrepen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Berichtdoor schelpje3 » 23 mar 2012 21:58

ik denk dat hier al een slotje op kan :ddd

Ewan
Sergeant
Sergeant
Berichten: 414
Lid geworden op: 28 feb 2012 10:00

Re: Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Berichtdoor Ewan » 23 mar 2012 22:02

mohamed schreef:Ik ben tot eenzelfde conclusie gekomen en voor mij is de zondag een dag zoals alle anderen van de week, want Paulus schreef ook het volgende hier over:

Galaten 4
9 en nu u God kent, ja wat meer is, door God gekend bent, hoe kunt u weer terugkeren naar de zwakke en arme grondbeginselen, die u weer van voren af aan wilt dienen?
10 U houdt zich aan dagen, maanden, tijden en jaren.
11 Ik vrees voor u dat ik mij misschien tevergeefs voor u heb ingespannen.

Het moment waarop de zondag werd ingesteld als rustdag binnen het christendom (geen bijbels woord) ging men terug naar de zwakke beginselen en werd het een vorm van het jodendom in een nieuw jasje gestoken. Wat jij in een ander topic schreef over dat de kinderdoop de herinstelling van de besnijdenis was is me derhalve uit het hart gegrepen.


Bedankt voor je support, altijd weer fijn om met nadenkende mensen te discussieren, die een open mind hebben :-)
Ook de verdraagzaamheid die Paulus beschrijft omtrent het onderscheid maken tussen dagen in Rom 14 zegt toch voldoende?
Somebody up there likes you

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Berichtdoor schaapje » 23 mar 2012 22:08

Ik ben het ook met je eens Ewan, wat Hebr.4 betreft, de rust die wij ingegaan zijn. de wet is vervuld door de Here Jezus.
En de Rom.14:1-13 is hier heel duidelijk over vooral vers 5
Ik kan niet in het NT vinden dat de zondag nog geheiligd moet worden zoals de Joden deden met de Sabbath.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Ewan
Sergeant
Sergeant
Berichten: 414
Lid geworden op: 28 feb 2012 10:00

Re: Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Berichtdoor Ewan » 23 mar 2012 22:10

schelpje3 schreef:ik denk dat hier al een slotje op kan :ddd

Ik heb speciaal dit onderwerp hier geopend, zodat ik niemand verder lastig val. Als je niets kunt of wilt bijdragen, wil je dan ook geen negatief commentaar leveren?
Ik ben op zoek naar bijbelse onderbouwingen, lever die, of blijf weg, alsjeblieft.
het lijkt anders de oude Sovjet Unie wel.
Somebody up there likes you

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Berichtdoor JeeWee » 23 mar 2012 22:55

Eerst even dit: ik word boos over opmerkingen als 'slotje er op'.

Verder Ewan: wat is God goed dat God een dag apart heeft gezet om samen met Hem tot rust te komen.
Even niet doorrennen in ons haastige leventje.
Even tijd om te vieren, te verdiepen, te groeien, geestelijke en lichamelijke energie op te laden om weer een week in te gaan en Zijn getuige te zijn.
Rusten, herdenken, vieren en loskomen van de prikkels die anno 2012 op ons af komen.

Geen dag de als strafkamp dient met allerlei beperkingingen.
Dit is de dag die de Heer' ons geeft.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Ewan
Sergeant
Sergeant
Berichten: 414
Lid geworden op: 28 feb 2012 10:00

Re: Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Berichtdoor Ewan » 23 mar 2012 23:11

JeeWee schreef:Eerst even dit: ik word boos over opmerkingen als 'slotje er op'.

Verder Ewan: wat is God goed dat God een dag apart heeft gezet om samen met Hem tot rust te komen.
Even niet doorrennen in ons haastige leventje.
Even tijd om te vieren, te verdiepen, te groeien, geestelijke en lichamelijke energie op te laden om weer een week in te gaan en Zijn getuige te zijn.
Rusten, herdenken, vieren en loskomen van de prikkels die anno 2012 op ons af komen.

Geen dag de als strafkamp dient met allerlei beperkingingen.
Dit is de dag die de Heer' ons geeft.


natuurlijk is een rustdag goed, maar deze als zodanig opleggen aan een broeder of zuster kan toch niet, zonder enige bijbelse onderbouwing daartoe?
Maar de zondag als rustdag is niet door God ingesteld, daarvoor zoek ik dus die bijbelse onderbouwing.
Ik kom met veel moeite tot een eventuele dag ter herdenking van de Opstanding op die dag, (hoewel slechts door aannames, nergens een verordening daartoe) maar ik kan zelfs nergens de legitimatie vinden tot het opschuiven van de sabbath(voor hen die wettisch zijn, en dus afvallen van de genade)
Zegt Jezus trouwens niet ergens dat Hij ook werkt op sabbath?
En Zijn Vader ook?
"Mijn Vader werkt tot nu toe en Ik werk ook" (Joh.5:17,18)
Laatst gewijzigd door Ewan op 24 mar 2012 07:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Somebody up there likes you

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Re: Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Berichtdoor mw » 24 mar 2012 00:10

Jammer dat de toon alweer gezet is in het topic.

Allereerst: in de vragenrubriek en hier op het forum is dit onderwerp al héél vaak besproken. Mag je het dan nu niet opnieuw bespreken? Dat zul je mij niet horen zeggen, maar het is wel zinvol om het dat wat eerder geschreven is ook door te lezen. (wellicht bedoelt Schelpje met het slotje ook wel dat het al een behoorlijk uitgekauwd onderwerp is).

Ten tweede is het zinvol (tenmiste voor mij was het zinvol) om het nut van een rustdag te overdenken, bepeinzen, tot je door laten dringen, enz. Waarom zou God nadat Hij Zijn schepping had 'voltooid' een rustdag gegeven hebben voor alle mensen en gaf Hij zelf het voorbeeld? (let wel: hiermee open ik nog niet de discussie of het de 7de of 1de dag van de week de rustdag moet zijn). Wat gebeurd er als ik niet een rustdag houd? Kijk naar de maatschappij die steeds meer 24/7 wordt, wat heeft het voor invloed?
Daarnaast gebood God ook nog eens in de 10 geboden en een dag te rusten! En zegt Jezus zelf niet dat Hij niet gekomen is om de wet af te schaffen, maar juist om die te vervullen?
Jezus heeft overigens nooit gewerkt op de sabbath voor zover ik weet. Hij ging naar de synagoge (om te onderwijzen) en verder gaf Hij aan dat er in voedsel voorzien mocht worden (haren plukken) wat m.i. met name in de bijbel staat om te laten zien dat de regels van de farizeën niet bijbels waren.

Dan naar een herdenkingsdag! Wat betekent het voor jou dat Jezus de dood overwon? Hij heeft niet alleen de straf op mijn zonden gedragen en vervuld (Goede Vrijdag), maar ook nog eens die straf (de duivel) overwonnen, waardoor ik niet zal sterven maar leven! Ik adviseer je - met veel liefde- om dat eens goed tot je door te laten dringen. Voor mij is daardoor de zondag in een ander persectief te komen staan.

Nu kunnen we gaan kijken naar een bijbelse onderbouwing. Daarbij is het slim om te gaan kijken naar de zaterdag/zondag na de opstanding van Jezus. Op verschillende malen lezen we dat er 'werd samengekomen op de eerste dag van de week'. Jezus verscheen aan de discipelen toen zij waren samengekomen op zondag. De christelijke gemeente van Troas was op de eerste dag van de week bij elkaar om het Avondmaal te vieren en de gemeente van Korinthe werd opgeroepen om op de eerste dag van de week geld te verzamelen voor de armen (Avondmaal en geldinzameling, beide onderdelen van de erediensten). En ook Lydia kwam op de eerste dag van de week bijeen.

Dus waarom zou de zondag niet een herdenkingsdag en rustdag inéén kunnen/mogen zijn?
Moeten we dan wettisch omgaan met de zondag? (dus wat wel/niet doen, auto laten staan, enz enz).
Ik vind van niet. Jezus is daar heel duidelijk over.
Voor mij is heel duidelijk de grens: eer ik God ermee? Eer ik God ermee dat ik met het OV reis, mijn boodschappen doe op zondag, enz? Ik vind van niet, dus doe ik het niet. Ik eer God er wel mee om samen te komen met broeders& zusters dus dat doe ik het liefst 2x, daarbuiten een stevige wandeling te maken en te genieten van Zijn schepping of met een goede vriendin te kletsen (vriendschap= gave van God vooral als die berust op een geestelijke band). Ik ben mij er heel erg van bewust dat het voor ieder heel persoonlijk is.

Tot zover mijn mening die vooral erg persoonlijk is.

De tekst die @schaapje aanhaalt kan ik niet helemaal plaatsen ten aanzien van zondag viering. De rust in Hebr 4 is (God zij dank) een hele andere rust (mag wel zeggen Rust) dan de (lichamelijke) rust die God bedoelt wanneer Hij de sabbath instelt.
Romeinen 14 gaat over het aanvaarden van elkaar en niet over de instelling van de zondag. Dus dat vers is geen argument om de zondag niet te vieren.

Dat de 'zondag heiligen'. Heiligen = apart zetten. Me dukt dat er op de opstandigsdag genoeg is gebeurd om de zondag 'apart te zetten'. Het is heel cruciaal wat je onder 'heiligen' verstaa.
Tjah... en Galaten 4 :-k dat iemand andermans grondbeginselen zwak vind is nog geen reden om de zondag niet te vieren.

Het is nu een wat warrig verhaal geworden, maar dat komt omdat ik moe&gaar ben. Excuus daarvoor.
@Ewan: ik hoop dat je wat aan mijn argumenten hebt. Ik ben blij dat je opzoek bent naar de bijbelse onderbouwing, alleen maar goed. Wat hier op Refoweb gezegd wordt, toets dat ook aan de bijbel! Er worden heel vaak losse bijbelteksten genoemt die een goed argument lijken. Maar ze lezend in een verband dan is er vaak toch een andere conclusie te trekken. Ik wens je van harte Gods zegen toe op je weg met God!
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Ewan
Sergeant
Sergeant
Berichten: 414
Lid geworden op: 28 feb 2012 10:00

Re: Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Berichtdoor Ewan » 24 mar 2012 07:52

mw schreef:Jammer dat de toon alweer gezet is in het topic.

Allereerst: in de vragenrubriek en hier op het forum is dit onderwerp al héél vaak besproken. Mag je het dan nu niet opnieuw bespreken? Dat zul je mij niet horen zeggen, maar het is wel zinvol om het dat wat eerder geschreven is ook door te lezen. (wellicht bedoelt Schelpje met het slotje ook wel dat het al een behoorlijk uitgekauwd onderwerp is).

Ten tweede is het zinvol (tenmiste voor mij was het zinvol) om het nut van een rustdag te overdenken, bepeinzen, tot je door laten dringen, enz. Waarom zou God nadat Hij Zijn schepping had 'voltooid' een rustdag gegeven hebben voor alle mensen en gaf Hij zelf het voorbeeld? (let wel: hiermee open ik nog niet de discussie of het de 7de of 1de dag van de week de rustdag moet zijn). Wat gebeurd er als ik niet een rustdag houd? Kijk naar de maatschappij die steeds meer 24/7 wordt, wat heeft het voor invloed?
Daarnaast gebood God ook nog eens in de 10 geboden en een dag te rusten! En zegt Jezus zelf niet dat Hij niet gekomen is om de wet af te schaffen, maar juist om die te vervullen?
Jezus heeft overigens nooit gewerkt op de sabbath voor zover ik weet. Hij ging naar de synagoge (om te onderwijzen) en verder gaf Hij aan dat er in voedsel voorzien mocht worden (haren plukken) wat m.i. met name in de bijbel staat om te laten zien dat de regels van de farizeën niet bijbels waren.

Dan naar een herdenkingsdag! Wat betekent het voor jou dat Jezus de dood overwon? Hij heeft niet alleen de straf op mijn zonden gedragen en vervuld (Goede Vrijdag), maar ook nog eens die straf (de duivel) overwonnen, waardoor ik niet zal sterven maar leven! Ik adviseer je - met veel liefde- om dat eens goed tot je door te laten dringen. Voor mij is daardoor de zondag in een ander persectief te komen staan.

Nu kunnen we gaan kijken naar een bijbelse onderbouwing. Daarbij is het slim om te gaan kijken naar de zaterdag/zondag na de opstanding van Jezus. Op verschillende malen lezen we dat er 'werd samengekomen op de eerste dag van de week'. Jezus verscheen aan de discipelen toen zij waren samengekomen op zondag. De christelijke gemeente van Troas was op de eerste dag van de week bij elkaar om het Avondmaal te vieren en de gemeente van Korinthe werd opgeroepen om op de eerste dag van de week geld te verzamelen voor de armen (Avondmaal en geldinzameling, beide onderdelen van de erediensten). En ook Lydia kwam op de eerste dag van de week bijeen.

Dus waarom zou de zondag niet een herdenkingsdag en rustdag inéén kunnen/mogen zijn?
Moeten we dan wettisch omgaan met de zondag? (dus wat wel/niet doen, auto laten staan, enz enz).
Ik vind van niet. Jezus is daar heel duidelijk over.
Voor mij is heel duidelijk de grens: eer ik God ermee? Eer ik God ermee dat ik met het OV reis, mijn boodschappen doe op zondag, enz? Ik vind van niet, dus doe ik het niet. Ik eer God er wel mee om samen te komen met broeders& zusters dus dat doe ik het liefst 2x, daarbuiten een stevige wandeling te maken en te genieten van Zijn schepping of met een goede vriendin te kletsen (vriendschap= gave van God vooral als die berust op een geestelijke band). Ik ben mij er heel erg van bewust dat het voor ieder heel persoonlijk is.

Tot zover mijn mening die vooral erg persoonlijk is.

De tekst die @schaapje aanhaalt kan ik niet helemaal plaatsen ten aanzien van zondag viering. De rust in Hebr 4 is (God zij dank) een hele andere rust (mag wel zeggen Rust) dan de (lichamelijke) rust die God bedoelt wanneer Hij de sabbath instelt.
Romeinen 14 gaat over het aanvaarden van elkaar en niet over de instelling van de zondag. Dus dat vers is geen argument om de zondag niet te vieren.

Dat de 'zondag heiligen'. Heiligen = apart zetten. Me dukt dat er op de opstandigsdag genoeg is gebeurd om de zondag 'apart te zetten'. Het is heel cruciaal wat je onder 'heiligen' verstaa.
Tjah... en Galaten 4 :-k dat iemand andermans grondbeginselen zwak vind is nog geen reden om de zondag niet te vieren.

Het is nu een wat warrig verhaal geworden, maar dat komt omdat ik moe&gaar ben. Excuus daarvoor.
@Ewan: ik hoop dat je wat aan mijn argumenten hebt. Ik ben blij dat je opzoek bent naar de bijbelse onderbouwing, alleen maar goed. Wat hier op Refoweb gezegd wordt, toets dat ook aan de bijbel! Er worden heel vaak losse bijbelteksten genoemt die een goed argument lijken. Maar ze lezend in een verband dan is er vaak toch een andere conclusie te trekken. Ik wens je van harte Gods zegen toe op je weg met God!

Bedankt, ook voor je warrige verhaal ;-)
Ik vind het ook vaak moeilijk om zaken duidelijk en puntsgewijs goed neer te zetten.
maar goed, het is volledig begrijpbaar wat je schrijft.

Allereerst je reaktie n.a.v. wat Schaapje schrijft.
Heeft zij niet duidelijk neergezet dat de schrijver aan de Hebreeen (joden!) precies zegt wat wij ook leren, nl dat het stoffelijke, lichamelijke Verhaal van het volk van Israel destijds als voorbeeld was gebruikt op een zinnebeeldige manier nu verwezenlijkt te zien door Hem die de wet vervuld heeft, waadoor de sabbath (letterlijk ''ophouden (met werken) invulling en vervulling heeft gekregen?
met andere woorden, de geestelijke sabbat is van een veel hogere orde en gaat ook in vanaf ''heden'', het moment dat de mens zich tot God bekeert en Jezus aanneemt? (heb 4:7)

Op de rest hoop ik later vandaag terug te komen.
Somebody up there likes you

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Berichtdoor schelpje3 » 24 mar 2012 12:01

Ik heb even in het archief gekeken, zag op het eerste gezicht al 5 topics over dit onderwerp!
Als je dus zonodig alweer wilt discussiëren, had dan 1 van deze oude gelezen en heropend.

- Is het niet houden van de rustdag een zonde?
- De zondag als rustdag, i.p.v. de Sabbath?
- Zondag en Sabbath
- Sabbath en zondag
- En hij russtte ten zevende dage

Ewan
Sergeant
Sergeant
Berichten: 414
Lid geworden op: 28 feb 2012 10:00

Re: Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Berichtdoor Ewan » 24 mar 2012 12:51

schelpje3 schreef:Ik heb even in het archief gekeken, zag op het eerste gezicht al 5 topics over dit onderwerp!
Als je dus zonodig alweer wilt discussiëren, had dan 1 van deze oude gelezen en heropend.

- Is het niet houden van de rustdag een zonde?
- De zondag als rustdag, i.p.v. de Sabbath?
- Zondag en Sabbath
- Sabbath en zondag
- En hij russtte ten zevende dage


Wat maakt het uit?
jij bent hier toch niet de moderator?
Ik wilde ''schoon'' beginnen, zonder geruzie, wat wellicht in de andere topics al een smet heeft geworpen op de sfeer, maar goed , bij deze heb je ook hier alweer het niegus over uitgeroepen.
Somebody up there likes you

mohamed

Re: Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Berichtdoor mohamed » 24 mar 2012 12:56

Ewan schreef:Bedankt voor je support, altijd weer fijn om met nadenkende mensen te discussieren, die een open mind hebben :-)

Graag gedaan en dat is zeker fijn ja.
Ewan schreef:Ook de verdraagzaamheid die Paulus beschrijft omtrent het onderscheid maken tussen dagen in Rom 14 zegt toch voldoende?

Volgens mij is Paulus alleen dan verdraagzaam wanneer men dagen onderhoudt omwille van God (1 Korintiërs 10,31) maar niet als het uit ongeloof is. Althans, ik kan me niet voorstellen dat wij gebruiken dienen te respecteren die voortkomen uit afkerigheid voor de schepper. Wat je bij veel katholieken en gereformeerden ziet is dat de zondag een dag van onrust is geworden en oordeel van elkaar. Duidelijk weer dat evangelie naar de mens (= het judaïsme zie Galaten 1 met name vers 11 maar beter het hele hoofdstuk) wat overal en altijd weer de kop opsteekt. Het judaïsme is de wolf in schaapskleren waar Jezus en zijn heilige apostelen voor waarschuwden, want Christus noemt de aanhangers ervan valse profeten (Matteüs 7,15) lieden die lijken op diezelfden welke zich tegenwoordig opperrabbijn of nog steeds rabbijn laten noemen. De meeste christenen lopen met hen weg en roemen hun leer terwijl Jezus duidelijk zei dat we één rabbijn (meester) hebben (Mat 23,10) en die meester is Christus. Deze wolven hebben de haat voor Christus gemeen - wat hen bindt - en laten geen gelegenheid ongemoeid om de vader te loochenen (1 Joh 2,22) want wie de zoon loochent (1 Joh 2,23) heeft ook de vader niet. Ze knersen hun tanden tegen alles wat heilig is (Mat 24,51) tegen de heer des huizes en ook zijn huisgenoten.

mohamed

Re: Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Berichtdoor mohamed » 24 mar 2012 13:14

schelpje3 schreef:Ik heb even in het archief gekeken, zag op het eerste gezicht al 5 topics over dit onderwerp!
Als je dus zonodig alweer wilt discussiëren, had dan 1 van deze oude gelezen en heropend.

- Is het niet houden van de rustdag een zonde?
- De zondag als rustdag, i.p.v. de Sabbath?
- Zondag en Sabbath
- Sabbath en zondag
- En hij russtte ten zevende dage

Ewan schreef:Wat maakt het uit?
jij bent hier toch niet de moderator?
Ik wilde ''schoon'' beginnen, zonder geruzie, wat wellicht in de andere topics al een smet heeft geworpen op de sfeer, maar goed , bij deze heb je ook hier alweer het niegus over uitgeroepen.

Schelpje is bang voor de waarheid, het is beter haar compleet te negeren en als de mods het topic willen sluiten omwille van haar gemoedsrust gaan we elders gewoon verder. Ze kan ook gewoon de topics negeren die haar niet bevallen docht ontbreekt het haar ten ene male aan discipline. Laten we hopen dat ze niet forumverslaafd is want dat is een zonde.

Gebruikersavatar
Targetses
Mineur
Mineur
Berichten: 227
Lid geworden op: 27 feb 2012 14:25

Re: Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Berichtdoor Targetses » 24 mar 2012 13:39

Een dagje rust is natuurlijk heerlijk.
Maar waarom zondag nu een herdenkingsdag zou zijn, ontgaat me.
Als je hard fietst heb je altijd wind tegen.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten