Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

RogierV
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1212
Lid geworden op: 11 mei 2011 10:38

Re: Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Berichtdoor RogierV » 24 mar 2012 14:08

Nou ben ik natuurlijk slechts een opstandige heidene.
Maar was de oorspronkelijke rustdag niet op Zaterdag?, die Romeinse kalender is ooit eens een dagje opgeschoven.

Maakt het verder voor juliie emotionele gemoedsrust nog uit of je zaterdag of zondag rust?
Vinden jullie dat je anders of niet gelovigen meot kunnen verplichten om niet te werken of naar een winkel te gaan op een gegeven rustdag?
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

Ewan
Sergeant
Sergeant
Berichten: 414
Lid geworden op: 28 feb 2012 10:00

Re: Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Berichtdoor Ewan » 24 mar 2012 14:43

.
Somebody up there likes you

mohamed

Re: Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Berichtdoor mohamed » 24 mar 2012 14:45

RogierV schreef:Nou ben ik natuurlijk slechts een opstandige heidene.
Maar was de oorspronkelijke rustdag niet op Zaterdag?, die Romeinse kalender is ooit eens een dagje opgeschoven.

Maakt het verder voor juliie emotionele gemoedsrust nog uit of je zaterdag of zondag rust?
Vinden jullie dat je anders of niet gelovigen meot kunnen verplichten om niet te werken of naar een winkel te gaan op een gegeven rustdag?

Ik denk dat het geen kwaad kon voor je algemene vorming als je verplicht een aantal maanden naar zondagsschool werd gestuurd, doch zou je waarschijnlijk niet veel opsteken en ook aldaar met proppen gaan schieten. :mrgreen:

RogierV
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1212
Lid geworden op: 11 mei 2011 10:38

Re: Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Berichtdoor RogierV » 24 mar 2012 14:56

Als ze mijn vragen zo slecht beantwoorden als dat je zelf nu deed, geef ik het idd geen 5 minuten voordat de proppen `nat en vlezig` aan het bord hangen.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

marin
Luitenant
Luitenant
Berichten: 590
Lid geworden op: 02 jan 2007 23:06

Re: Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Berichtdoor marin » 24 mar 2012 16:45

Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Voorop gesteld dat oprechte christenen die Jezus liefhebben door traditie en gewoonte de Zondag als rustdag beschouwen, het zij zo, ik was ook één van hen, maar dat kan niet de gezegende en geheiligde tijd zijn die God daaraan verbonden heeft.

Voordat je de omslag in denken begrijpt dat God de Sabbatstijd (geheiligde tijd) gekoppeld heeft in de cyclus van de week waar God Zijn zegen op heeft gelegd, dat kan door welke “christelijke” motieven ook niets aan veranderen.
Dat zou een chaos zijn in het universum worden als vaste tijden en banen zou worden veranderd, in alles heeft God zijn vaste tijden vastgesteld.

In Eden richtte God het gedenkteken op van Zijn scheppingswerk, door Zijn zegen te verbinden aan de zevende dag.

De waarneming ervan zou een daad van dankbare erkentenis inhouden van allen die de aarde bewonen, waardoor ze zouden zien dat God de rechtmatige Schepper was en is, en dat zij het werk Zijner handen zijn.

In dit opzicht was de instelling van de Sabbat volledig bedoeld als een herdenking , en bestemd voor alle mensen.
Niets hierin was schaduwachtig of beperkt voor een bepaald volk.

God zag dat de wekelijkse Sabbat (zaterdag) noodzakelijk was voor de mens, reeds in het paradijs.

Nu zijn er door God meer sabbatten (rustdagen) tijdelijke ingesteld maar tot een ander doel die door Mozes op schrift zijn gesteld, maar die hebben en hadden ook geen wekelijkse cyclus zegen gedenkwaarde.

Dus de wekelijkse vastgestelde heilige tijd (sabbatstijd) moet men niet verwarren met de sabbatten voor een ander doel, dat geeft vaak de misverstanden.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Berichtdoor schaapje » 24 mar 2012 17:06

@Marin heeft Abraham het gebod van de sabbath gekregen?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Ewan
Sergeant
Sergeant
Berichten: 414
Lid geworden op: 28 feb 2012 10:00

Re: Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Berichtdoor Ewan » 24 mar 2012 17:35

schaapje schreef:@Marin heeft Abraham het gebod van de sabbath gekregen?

nee, nog niet.
Wij heidenen moeten ons aan de noachitische geboden houden, denk ik.
Paulus somt het op in 1 Cor 6;9 etc.
Somebody up there likes you

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Berichtdoor schaapje » 24 mar 2012 17:54

Wij heidenen moeten ons aan de noachitische geboden houden, denk ik.
Paulus somt het op in 1 Cor 6;9 etc.

Ik kan niet vinden in 1 Kor.6:9 ?

Ik lees dat aan ons heidenen die tot geloof gekomen zijn geen last wordt opgelegd.
Hand.15:20
Hand.15:29
Hand.21:25
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

marin
Luitenant
Luitenant
Berichten: 590
Lid geworden op: 02 jan 2007 23:06

Re: Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Berichtdoor marin » 24 mar 2012 18:00

@schaapje, het was vanzelfsprekend dat wat God zelf bekend maakte was geen punt voor Abraham zie:

Gen 26,5 omdat Abraham Mijn stem gehoorzaamd heeft en Mijn voorschriften, Mijn geboden, Mijn verordeningen en Mijn wetten in acht genomen heeft, daarom heb ik hem gezegend.

Ons geloofsleven heeft vaak te kampen met instellingen en veronderstellingen die scheiding maken wat God bedoeld in Zijn Woord en dat maakt ons onevenwichtig maar ook hoe God gediend wil worden.

gr.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Ewan
Sergeant
Sergeant
Berichten: 414
Lid geworden op: 28 feb 2012 10:00

Re: Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Berichtdoor Ewan » 24 mar 2012 18:04

schaapje schreef:Ik kan niet vinden in 1 Kor.6:9 ?

Ik lees dat aan ons heidenen die tot geloof gekomen zijn geen last wordt opgelegd.
Hand.15:20
Hand.15:29
Hand.21:25

Hij heeft de Noachitische geboden in de ethische vermaningen in zijn brieven volledig geïntegreerd in 1 Kor 6:9,10
Somebody up there likes you

Ewan
Sergeant
Sergeant
Berichten: 414
Lid geworden op: 28 feb 2012 10:00

Re: Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Berichtdoor Ewan » 24 mar 2012 18:05

marin schreef:@schaapje, het was vanzelfsprekend dat wat God zelf bekend maakte was geen punt voor Abraham zie:

Gen 26,5 omdat Abraham Mijn stem gehoorzaamd heeft en Mijn voorschriften, Mijn geboden, Mijn verordeningen en Mijn wetten in acht genomen heeft, daarom heb ik hem gezegend.

Ons geloofsleven heeft vaak te kampen met instellingen en veronderstellingen die scheiding maken wat God bedoeld in Zijn Woord en dat maakt ons onevenwichtig maar ook hoe God gediend wil worden.

gr.

Waren ook dat niet de noachitische geboden?
Abraham was tenslotte geen jood, nog.
Somebody up there likes you

marin
Luitenant
Luitenant
Berichten: 590
Lid geworden op: 02 jan 2007 23:06

Re: Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Berichtdoor marin » 24 mar 2012 18:12

Gen 26,5 omdat Abraham Mijn stem gehoorzaamd heeft en Mijn voorschriften, Mijn geboden, Mijn verordeningen en Mijn wetten in acht genomen heeft, daarom heb ik hem gezegend.

Ewan houd het nu op wat God zegt in Zijn Woord.

Vindt je dat belangrijk, of het Noachitische geboden zijn?
Laatst gewijzigd door marin op 24 mar 2012 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Berichtdoor schaapje » 24 mar 2012 18:15

Gen 26,5 omdat Abraham Mijn stem gehoorzaamd heeft en Mijn voorschriften, Mijn geboden, Mijn verordeningen en Mijn wetten in acht genomen heeft, daarom heb ik hem gezegend.

Waar kan ik die voorschriften, geboden, verordeningen en wetten dan lezen Marin?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Berichtdoor Wilsophie » 24 mar 2012 18:18

Op gevaar af dat ik iets uitleg wat algemeen bekend is onder de gemeenschappen die dit aanhangen of belijden leg ik onterechte kritiek maar naast me neer.
De leer van de bedelingen geeft aan een parallel tussen o.a. de scheppingsdagen van Genesis 1
De Zondag is niet alleen de eerste dag maar ook de 8e dag.
De 8e bedeling is de laatste en komt overeen met een complete voleinding van Gods Schepping. Alles zal zijn in allen in de toekomst.

De dag dat God rustte was echter de 7e dag en God heiligde die dag en rustte, maar God zegt niet dat je op die dag niet mag werken.
Dat staat nergens.
Als gelovigen van deze genadebedeling zijn wij de rust in gegaan, en onder het nieuwe verbond is dat niet de 8e dag.

Maar kerkmensen die de rustdag willen handhaven volgens het oude verbond, moeten m.i. gewoon de zaterdag houden, want de 7e is de shabbath.

Ik ben niet kerkelijk en dus vier ik alle dagen de dag van het NIeuwe Leven.
Lçhaim!

Ik vier elke dag de 8e dag omdat ik leef vanuit de opstanding en zeg ik met Paulus dat mij alle dagen gelijk zijn.

Maar ik vier ook de 7e dag elke dag omdat ik de rust ben in gegaan in overdrachtelijke zin.

De 6e dag is de dag dat de mens gemaakt werd of moet ik zeggen "geschapen" werd en daarvan zei God: 'dat het Hem berouwde' dus weinig te vieren, maar ik vier deze dag toch omdat God een tweede Adam naar de aarde zond om het werk te vervolmaken wat de 1e Adam niet kon.

De 5e dag vier ik omdat de 5 sowieso een getal is van de genade.
En we leven in de genadebedeling en bovendien werden alle dieren geschapen en werden de zeeën gevuld met vissen.
En ja..God zou mij tot visser van mensen maken. Reden om daaraan te denken.


De 4e dag is de dag van de materie, de 4 hoeken der aarde, de 4 winden en heel belangrijk de scheiding tussen licht en duisternis, en de komst van Zon en Maan en sterren. Een type van Christus, Israël en het nageslacht van vader Abraham.

De 3e dag is natuurlijk de dag van de opstanding en op die dag begon ook alles wat zaad was vrucht voort te brengen.
Het zaad ontkiemt op de derde dag..HetWelke is Christus.

De 2e dag was de dag dat het uitspansel tevoren kwam van onder het water en ook de hemelen te zien werden door het wegvloeien van het water.

En de 1e dag spreekt over het Licht dat zou komen volgens 2 Kor. 4.

Zo maar even wat in mij opkomt.

Ewan
Sergeant
Sergeant
Berichten: 414
Lid geworden op: 28 feb 2012 10:00

Re: Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Berichtdoor Ewan » 24 mar 2012 18:19

marin schreef:Gen 26,5 omdat Abraham Mijn stem gehoorzaamd heeft en Mijn voorschriften, Mijn geboden, Mijn verordeningen en Mijn wetten in acht genomen heeft, daarom heb ik hem gezegend.

maar dat waren toch nog niet de 10 geboden etc?
Die kwamen pas wat later.
Somebody up there likes you


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 89 gasten