Ik verbaas mij wel een beetje over sommige reactie's en kan het soms even niet volgen.
Bekering door geloof en niet wedergeboren, Gods Geest, Helige Geest, heilige geest (kleine letters).
1. Wat is nu bekering? omkering van de weg der zonde naar God.
2. Wie werkt dat? God.
3. Waardoor? het geloof.
4. Wat geloof je dan? dat mijn weg zonde is en dat Gods weg de ware weg is en Zijn Woord waar is
(even kort en bondig verklaard)
5. Geloof je alles in een dag? nee, het is een proces. Sterven aan mijzelf en opstaan in Hem.
6. Hoe noemen we dit? wedergeboorte.
7. Waar kun je dit mee vergelijken? met de natuurlijke geboorte. Zonder je eigen toedoen ben je op deze aarde gekomen. En nu ben je die je bent, met aard en karakter, talenten en beperkingen.
8. Zo werkt God nu en heeft Hij altijd gewerkt. Wij die niet naar Hem vragen worden door Hem ogezocht. Dat is een nieuwe geboorte een nieuwe schepping.
Laten we niet proberen in elke zin of tekst in de Bijbel alles te willen lezen wat we denken dat dat daar moet staan.
De Bijbel moet zo gelezen worden dat niets opzichzelf staat en toch zijn het weer individuele personen die God betrekt in Zijn genade.
Want als we gaan denken: dat staat daar niet of dat staat daar net weer wat anders waar komen we dan terecht?
1. we lezen van de stokbewaarder dat hij uitriep: wat moet ik doen om zalig te worden? En hij in zijn gehele huis werden gedoopt. O, dus zo makkelijk gaat dat? Een levendgelovig in een gezin en heel het gezin word gedoopt?
2. We weten van Paulus dat hij drie dagen niet at en dronk na zijn stilzetting door God. Is dat gelijk een regel? Zo gaat de bekering?
3. Jakobus heeft het meer over de werken. Dus wij moeten werken om zalig te worden?
Soms worden de zaken verklaard maar de weg daarnaar toe weer niet en soms is het weer andersom.
Ik bedoel te zeggen: wij hebben Gods Woord en dat is onfeilbaar, maar God is ook een God van orde.
Zijn openbaring is door de jaren heen groter geworden, maar je kan toch niet zeggen dat de kernzaken van de bekering anders zijn dan in de oudtestamentische tijd?
Wilhelmus a Brakel zegt: als je weg onduidelijk is, en donker en je denkt staat mijn weg wel in Gods Woord opgetekend? Dan antwoord hij: misschien ken je de Bijbel dan nog niet helemaal. Er zijn zoveel mensen genoemd in de geslachtslijn waar niets van bekend is dan alleen een naam en toch waren het gekende van God. tot zover Brakel.