Was Jezus eerst in de hemel?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: Was Jezus eerst in de hemel?

Berichtdoor blijblij » 02 mar 2012 10:02

mohamed schreef:Heb je de teksten ook gelezen die ik geciteerd heb blijblij? Lees ook deze eens uit je favoriete vertaling:

'En niemand is opgevaren in de hemel, dan Die uit de hemel neergekomen is, namelijk de Zoon des mensen, Die in de hemel is.' (Joh 3,13)

Niet alleen was Jezus voor zijn geboorte in de hemel, maar zelfs tijdens zijn leven op aarde. Hoe kan dat?


Uiteraard heb ik die teksten gelezen. Als je mijn, schijnbaar, favoriete vertaling citeert moet je wel eerlijk het * weergeven: "Andere handschriften lezen: Die in de hemel is"
Dit is waarschijnlijk een glosse.

M de Jonge ziet Joh 3,13 als een verwijzing naar de toekomst: de mensenzoon zal na zijn opstanding opvaren naar de hemel.
Dan heeft ook de glosse zin: Die (namelijk op het moment van schrijven/lezen van het evangelie) in de hemel is.

"niemand is opgevaren naar de hemel" zegt tegelijkertijd m.i. over apocaliptische literatuur en visioenen die claimen "iets" van de hemel gezien te hebben. Volgens Jezus is dat niet mogelijk.

mohamed

Re: Was Jezus eerst in de hemel?

Berichtdoor mohamed » 02 mar 2012 14:29

blijblij schreef:M de Jonge ziet Joh 3,13 als een verwijzing naar de toekomst: de mensenzoon zal na zijn opstanding opvaren naar de hemel.
Dan heeft ook de glosse zin: Die (namelijk op het moment van schrijven/lezen van het evangelie) in de hemel is.

Ik denk dat de Jonge zijn roeping als komediant gemist heeft!


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 110 gasten