theologie studeren

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: theologie studeren

Berichtdoor Cathy » 08 mar 2012 20:37

dr. Wiskunde schreef:Wat ik wel moet denken weet ik niet, maar evolutie is statistisch onmogelijk

Dat lijkt mij idd niet secuur geformuleerd. Evolutie (=ontwikkeling) is een feit. Over het 'hoe' zijn theorieen.
Om nu evolutie aan de kant te schuiven...dan word je wel erg wereldvreemd.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3401
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: theologie studeren

Berichtdoor Cicero » 08 mar 2012 20:46

't honkie schreef:
Dat nieuws klopt niet. er zijn steeds meer natuurwetenschappers die de evolutietheorie opzij zetten, zonder daarvoor in de plaats te gaan geloven in een schepping van 6 dagen trouwens. En om je nog eens iets te vertellen uit mijn ervaring: ongeveer 10 jaar geleden sprak ik met een dr. in de wiskunde (gepromoveerd op een statistisch onderwerp) die evolutie naar het rijk van de fabels verwees met als argument dat evolutie statistisch gezien onzin is. Ik citeer hem letterlijk" Wat ik wel moet denken weet ik niet, maar evolutie is statistisch onmogelijk." Zo evident en duidelijk is de evolutietheorie dan ook niet, en van een totaal ander gewicht dan de zon die al dan niet om de aarde draait. Kom op Cicero, schuif de evolutie aan de kant en bedenk eens wat beters :wink:

Kletskoek.

Tip: misschien naar een universiteit gaan waar je wél wat leert? :P

Gebruikersavatar
Kereltje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 261
Lid geworden op: 06 mar 2012 09:13

Re: theologie studeren

Berichtdoor Kereltje » 08 mar 2012 21:44

RogierV schreef:Wiskunde, is tenzij als studieobject zelf nooit een feit of gegeven. Maar altijd een uitdrukking.

Je kunt niet eens beginnen met het statistisch modeleren van de natuur er zijn zoveel variabelen.
Dat statististisch gezien de kans groot is dat een wiskundige onzin uitkraamt.



Jammer dat alleen zo ontzettend veel uitspraken dan gestoeld zijn op de wiskunde.

Alhoewel ik het met je eens ben dat de reactie van honkie wel erg goedkoop is.
Essentieel voor iemands gevoel voor humor is of hij altijd bereid is om zichzelf te lachen. - G. Bradford

RogierV
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1212
Lid geworden op: 11 mei 2011 10:38

Re: theologie studeren

Berichtdoor RogierV » 09 mar 2012 12:31

Jammer dat alleen zo ontzettend veel uitspraken dan gestoeld zijn op de wiskunde.


Ik zie niet in hoe.
Wiskunde is een taal, en is totaal nietszeggend over de werkelijkheid zonder referentie naar buiten.
Oftwel als abstract substituent.

Wiskunde op zichzelf kan een onderzoeksgebeid zijn, zoals ook onderzoek gedaan word naar taal.
Een wiskundig bewijs is binnen de wiskunde sluitend, het zit immers al in het argument.
Daarbuiten dient het zich gewoon te houden aan geobserveerde data.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

't honkie

Re: theologie studeren

Berichtdoor 't honkie » 09 mar 2012 19:13

RogierV schreef:

Ik geloof niet dat je het punt begrepen hebt.
Het draait hier zoals Mortlach al aangaf om de indirecte waarneming.

Je argument zou leuk zijn, als we ons afvragen wat er gebeurt als we helemaal geen zintiugen hebben? dan kun je dus nooit vaststelle dat je bestaat. Waardoor duidelijk is dat de enige betrouwbare en `werkelijke` informatie uit onze zintuigen komen.


En dat laatste is ook zo. Daarom is datgene wat we werkelijkheid noemen datgene dat we zintuigelijk waar kunnen nemen. Maar dat wil niet zeggen dat er naast die zintuigelijk waarneembare werkelijkheid niet iets dat dat wel bestaat, maar niet voor ons waarneembaar is. Een voor ons onwaarneembare werkelijkheid. Vanuit dit gezichtspunt gezien kun je eigenlijk niet spreken over de werkelijkheid maar alleen over de voor ons waarneembare werkelijkheid.

RogierV
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1212
Lid geworden op: 11 mei 2011 10:38

Re: theologie studeren

Berichtdoor RogierV » 09 mar 2012 23:38

Maar dat wil niet zeggen dat er naast die zintuigelijk waarneembare werkelijkheid niet iets dat dat wel bestaat,


Dat roept ook niemand dat het niet zo is.
Bewijs maar eens dat er iets bestaat buiten je zintuigelijke waarheid.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: theologie studeren

Berichtdoor Mortlach » 09 mar 2012 23:46

't honkie schreef:Maar dat wil niet zeggen dat er naast die zintuigelijk waarneembare werkelijkheid niet iets dat dat wel bestaat, maar niet voor ons waarneembaar is. Een voor ons onwaarneembare werkelijkheid. Vanuit dit gezichtspunt gezien kun je eigenlijk niet spreken over de werkelijkheid maar alleen over de voor ons waarneembare werkelijkheid.


Sorry, maar van iets dat onwaarneembaar is (ook indirect), is het verschil tussen wel bestaan en niet bestaan 0. Waarom zou je dan in vredesnaam moeilijk doen met allerlei 'onwaarneembare werkelijkheden'?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
JHM
Kapitein
Kapitein
Berichten: 887
Lid geworden op: 29 mar 2011 10:08

Re: theologie studeren

Berichtdoor JHM » 10 mar 2012 09:16

't honkie schreef:En dat laatste is ook zo. Daarom is datgene wat we werkelijkheid noemen datgene dat we zintuigelijk waar kunnen nemen. Maar dat wil niet zeggen dat er naast die zintuigelijk waarneembare werkelijkheid niet iets dat dat wel bestaat, maar niet voor ons waarneembaar is. Een voor ons onwaarneembare werkelijkheid. Vanuit dit gezichtspunt gezien kun je eigenlijk niet spreken over de werkelijkheid maar alleen over de voor ons waarneembare werkelijkheid.


Bespaar je de moeite. Dat roep ik al maanden.

Mortlach schreef:Sorry, maar van iets dat onwaarneembaar is (ook indirect), is het verschil tussen wel bestaan en niet bestaan 0. Waarom zou je dan in vredesnaam moeilijk doen met allerlei 'onwaarneembare werkelijkheden'?


Dan krijg je dus dit soort reacties :mrgreen:.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

RogierV
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1212
Lid geworden op: 11 mei 2011 10:38

Re: theologie studeren

Berichtdoor RogierV » 10 mar 2012 12:35

Dan krijg je dus dit soort reacties .


Voorlopig is het argument van Mortlach wel te verdedigen.en nog belangrijker het is logisch coherrent.


Maar om on topic te blijven.


`Theologie, want het lezen van ingewanden vergt jaren aan scholastische training?`
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: theologie studeren

Berichtdoor hettys » 10 mar 2012 15:49

't honkie schreef:En dat laatste is ook zo. Daarom is datgene wat we werkelijkheid noemen datgene dat we zintuigelijk waar kunnen nemen. Maar dat wil niet zeggen dat er naast die zintuigelijk waarneembare werkelijkheid niet iets dat dat wel bestaat, maar niet voor ons waarneembaar is. Een voor ons onwaarneembare werkelijkheid. Vanuit dit gezichtspunt gezien kun je eigenlijk niet spreken over de werkelijkheid maar alleen over de voor ons waarneembare werkelijkheid.


Het kan best zijn dat er naast de zintuigelijk waarneembare werkelijkheid iets bestaat wat niet waarneembaar is. Maar daarmee kun je wat wél waarneembaar niet ontkennen.

er zijn steeds meer natuurwetenschappers die de evolutietheorie opzij zetten.


Nee hoor.
Ook gif is geschapen.

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: theologie studeren

Berichtdoor Cathy » 10 mar 2012 16:15

Mortlach schreef:Sorry, maar van iets dat onwaarneembaar is (ook indirect), is het verschil tussen wel bestaan en niet bestaan 0. Waarom zou je dan in vredesnaam moeilijk doen met allerlei 'onwaarneembare werkelijkheden'?

Je hoeft er ook niet moeilijk over te doen, maar je kunt de mogelijkheid open houden dat er dingen zijn die wij (nog?)niet waarnemen. Dat lijkt mij dan weer heel logisch.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

RogierV
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1212
Lid geworden op: 11 mei 2011 10:38

Re: theologie studeren

Berichtdoor RogierV » 10 mar 2012 16:45

Je hoeft er ook niet moeilijk over te doen, maar je kunt de mogelijkheid open houden dat er dingen zijn die wij (nog?)niet waarnemen. Dat lijkt mij dan weer heel logisch.


Uiteraard staat die altijd open. Het punt gaat alsvolgende.
Als dat echt effect op onze realiteit zou hebben, is dat merkbaar en moet er een mechanisme achter zitten.
Bij het demonstreerbaar ontbreken van invloed en mechanismes kun je niet anders concluderen dan dat je er niks over kunt zeggen.
Kortom ze bestaan alleen als je ze zelf zou postuleren. Echter een systeem wat daar geen gebruik van zou maken is niet demonstreerbaar ``incompleet``.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

Gebruikersavatar
Kereltje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 261
Lid geworden op: 06 mar 2012 09:13

Re: theologie studeren

Berichtdoor Kereltje » 10 mar 2012 17:09

Hmmmmm, komt me bekend voor inderdaad, deze discussie. Volgens mij ben ik het wel met RogierV eens, maar voeg ik er wat aan toe...
Essentieel voor iemands gevoel voor humor is of hij altijd bereid is om zichzelf te lachen. - G. Bradford

maaarten

Re: theologie studeren

Berichtdoor maaarten » 11 mar 2012 21:33

We kunnen gaan discussiëren over de term 'wetenschappelijk', wat dat precies inhoudt, maar als Christen heb je bijster weinig aan wat aan de meeste universiteiten tegenwoordig doorgaat voor theologie, ook al mag dat dan wetenschappelijk heten.

Gezien er gevraagd werd naar Orthodoxe academische instellingen: volgens mij zijn er drie orthodoxe Nederlandstalige theologische universiteiten: Kampen (en dan de universiteit van de GKV, niet die van de PKN), Apeldoorn (van de CGK en de NGK), en in Leuven (België) de ETF (Evangelische Theologische Faculteit). Heb ik zo alles, of mis ik er nog?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: theologie studeren

Berichtdoor Mortlach » 12 mar 2012 01:02

maaarten schreef:We kunnen gaan discussiëren over de term 'wetenschappelijk', wat dat precies inhoudt, maar als Christen heb je bijster weinig aan wat aan de meeste universiteiten tegenwoordig doorgaat voor theologie, ook al mag dat dan wetenschappelijk heten.

Gezien er gevraagd werd naar Orthodoxe academische instellingen: volgens mij zijn er drie orthodoxe Nederlandstalige theologische universiteiten: Kampen (en dan de universiteit van de GKV, niet die van de PKN), Apeldoorn (van de CGK en de NGK), en in Leuven (België) de ETF (Evangelische Theologische Faculteit). Heb ik zo alles, of mis ik er nog?


Je wilt dus eigenlijk alleen meer leren wat lekker vertrouwd en veilig is. Vooral niet te veel kijken naar al die andere standpunten die je eigen wereldbeeld zouden kunnen doen wankelen? Veilige paaltjes slaan om de zaken waarvan je kennis wenst te nemen... Dit wel, dat niet.

Voor mij is de universiteit er juist voor om je te laten inzien dat de dingen die je dacht vaak niet zo zijn zoals je dacht. Als je alleen gaat om te 'leren' dat de dingen precies zijn zoals je toch al weet dat ze zijn, dan verdoe je daar in mijn ogen je tijd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 95 gasten