theologie studeren

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

't honkie

Re: theologie studeren

Berichtdoor 't honkie » 07 mar 2012 11:53

gravo schreef:'t honkie,

Bravo gravo! Dat is een reactie op niveau. Hier komen we verder mee! =D> =D> =D> Mijn reacties even cursief tussen jou tekst:

Je zegt dat er structureel een hele dimensie van het hele veld van (wetenschappelijk) onderzoek wordt weggelaten, omdat er niet wordt gerekend met apriori vooronderstellingen die wetenschappers nu een maal hebben. Je bedoelt waarschijnlijk te zeggen dat sommige wetenschappers niet kunnen of willen geloven (in God) en dat die persoonlijke omstandigheid (die vaak door velen wordt gedeeld en op die manier een wetenschappelijk paradigma lijkt) het onderzoek beinvloedt.

Precies! Maar ik wil wel opmerken dat dit niet een wetenschappelijk paradigma lijkt, maar ook zo werkt. Als ik bij de PThU een geloofsstandpunt inneem wordt het als onwetenschappelijk afgewezen. Bijvoorbeeld over de vraag of de aartsvaders al dan niet bestaan hebben (men ziet de aartsvaderverhalen/geschiedenissen uit Genesis als mytisch)".

Ik denk daar anders over. Het probleem in de discussie geloof / wetenschap ontstaat op het moment dat de gelovige de wetenschappelijke methode van kijken, onderzoeken en beoordelen denkt te moeten overnemen om die te gebruiken voor de waarheid van zijn geloofsvoorstelling.

Dit probleem kent nog een tweede dimensie: daar wanneer een gelovige de wetenschap gaat gebruiken voor een correctie op zijn geloofsvoorstellingen. Dat is ook een heikele onderneming omdat maar al te vaak vaststaande conclusies door de wetenschap herroepen moesten worden, soms zelfs na eeuwen.
Zowel het verschijnsel dat jij aangeeft als hetgeen ik benoem zijn gevaarlijk. Wel is het mogelijk om wanneer wetenschappelijk onderzoek de geloofvoorstellingen lijkt te bevestigen daar blij mee te zijn, maar het mag nooit basis voor het geloven worden gebruikt. En omgekeerd.


De spanning tussen wetenschap en geloof ontstond pas op het moment dat het perspectief van de wetenschap als een zelfstandig perspectief kon worden gezien. Daarvoor was er nooit een probleem.
Dit is historisch juist opgemerkt!

Mijn stelling is dan ook dat een gelovige niet met een wetenschappelijk perspectief moet willen kijken naar wat hij gelooft. Uit alles blijkt immers dat wat een gelovige gelooft met geen twintig paarden van wetenschappelijke snit van een gelovig mens is af te trekken.

Die conclusie deel ik niet. De wetenschappelijke blik heeft ook voor de gelovige meerwaarde, maar is niet de allesoverstijgende methode. Ik ben bereid mijn verstand gevangen te geven aan mijn geloof. En daarbij hoeft het denken niet te stoppen. Wetenschap is voor mij niet het einde van alle tegenspraak. Voorbeeld hierbij is dat archeologische conclusies het bestaan van Salomo en Hiram van Tyrus verschillend dateerden en de berichten uit de Bijbel dat ze samen handel dreven dus niet klopten. Inmiddels met hier anders over gaan denken. Dit soort zaken zijn het voorbeeld om ook wetenschap niet het allesoverheersend primaat te geven. Hier hadden die geloviogen het toch bij het rechte eind. Volgens de huidige stand dan. Misschien is het morgen weer anders...

Welnu, wanneer een gelovige de wetenschap buiten de deur weet te houden worden er twee dingen opgelost:

Ten eerste hoeven wetenschappelijke bewijzen niet te leiden tot een conclusie over de waarheid of onwaarheid van een geloofsovertuiging. Je hebt de wetenschap niet nodig om bijvoorbeeld een Bijbelverhaal als waar aan te merken. Je gelooft dat ze waar zijn, je wilt het niet door een of ander onafhankelijk en gerenommeerd wetenschappelijk instituut zwart op wit bevestigd krijgen. Je kunt zonder de wetenschap.

Maar hiermee maak je óf wetenschap óf geloof volledig irrelevant voor de werkelijkheid. Als je gelooft (zoals ik) dat geloof iets zegt over de werkelijkheid van ons leven in al haar dimensies, dan kun je dit niet zo loskoppelen, dan moet er verbinding zijn!

Ten tweede hoef je je eigen geloofsvoorstellingen niet meer krampachtig te veranderen om ze geschikt te maken voor een wetenschappelijke toets. Je kent het wel, al die geforceerde pogingen om aan te tonen dat de ark echt op de berg Ararat ligt of dat het volk Israël echt in die en die tijd onder farao die en die heeft geleefd. In feite bevestigen dit soort wanhopige pogingen om de Bijbel en je eigen geloofsvoorstellingen kloppend te krijgen alleen maar je bewondering en eerbied voor de wetenschappelijke methode.

Dat is juist voor wat betreft de waardering van de wetenschappelijke methode. De wetenschappelijke methode is ook heel goed, maar in zichzelf onvoldoende om de hele werkelijkheid (inclusief de metafysische) te onderzoeken en is daardoor ook beperkt. En juist daarom is het in rapport proberen te brengen van geloofsonderstelling en resulaten van wetenschappelijk onderzoek niet iets krampachtigs, maar kan de wetenschappelijke methode aanvullen!

Je gaat zitten puzzelen, net zo lang tot een evolutie-bioloog je gelijk kan geven: inderdaad nu zie ik in dat aarde en hemel in zes dagen geschapen zijn. Kortom, je bent een wetenschapper geworden die allerlei geloofsstandpunten als theorie inbrengt in het wetenschappelijke debat.

Hetgeen ging enkel probleem zou moeten zijn.
Overigens zouden evolutionistische biologen een heel aantal problemen opgelost krijgen als ze zouden willen geloven in een Schepper. En er ongetwijfeld andere problemen voor terugkrijgen.


Een voorbeeld van die zuigkracht om toch vooral wetenschappelijk erkend te willen worden is de opkomst van fundamentalistisch denkbeelden. In die hoek ontstaan niet alleen pseudo-wetenschappelijke geluiden die het met veel rumoer en complot-denken opnemen tegen alle ongelovige wetenschappers van deze wereld, maar in die hoek ontstaat ook nog wat anders, namelijk de letterlijke lezing van de Bijbel. In feite is dit een lezing die geheel en al gestoeld is op de eerbied voor het wetenschappelijke. Men zegt eigenlijk: de Bijbel is de absolute waarheid en die waarheid is strikt letterlijk in de Bijbel verwoord. Oei! Dan zet je je deuren wagenwijd open voor alle wetenschappers die vragen: mogen we even binnenkomen, mogen we dat even controleren? Die zgn. letterlijke lezing is dan ook iets wat pas na de Verlichting is ontstaan, na het ontstaan van het wetenschappelijke perspectief. Paulus kende die letterlijkheid niet: de (historische?) steenrots is Christus...voor de Verlichting was het allemaal allegorie en vergeestelijking, het kenmerk van geloofsvoorstellingen.

Volgens mij is het letterlijk lezen van de bijbel ook voor de opkomst van de wetenschap al aanwezig. Daar kon Galileo van meepraten. En juist het niet letterlijk lezen van de bijbel kom ik in de moderne wetenschap tegen. Wel zijn de standpunten verhard en verscherpt. Het zou grote winst zijn als men ontdekt dat het verschil maakt wat voor tekst men onder ogen heeft in een bijbelgedeelte. Dan weet je dat als een psalm zegt dat de aarde op grondpilaren rust dat poetisch bedoeld is (en waarschijnlijk ook aansloot bij de belevingswereld van de mens in die tijd) maar niet direct wetenschappelijk. Verschil van mening krijg je dan wel over Genesis dat zich duidelijk profileert als historisch. En dan om je niet onder een schepping van 6 dagen uit lijkt mij.

Je raadt het al: het geloof vindt dat de Bijbel waar is (vind ik ook), maar de trots zegt: de Bijbel is van kaft tot kaft letterlijk waar. En dan heb je het gedonder: maagdelijke geboorte, wonderen (opstanding uit de dood), hemel, hel, eeuwig leven, een mens die ook God is enz. enz. Je raakt in een oververhit wetenschappelijk debat terecht, denkt dat debat te kunnen winnen op grond van je rotsvaste geloof en een trotse onbuigzame houding, maar het enige argument dat je hebt is iets in de trand van: en toch is het zo, en toch heeft de Bijbel gelijk, en toch geloof ik dit. Het is in feite geen debat, als je er goed over nadenkt. Want wanneer een serieuze wetenschapper aan zo'n fundamentalist vraagt: wat moet er nu gebeuren of bewezen worden, wil je je standpunt opgeven of inruilen tegen een ander standpunt, dan is het antwoord van de fundamentalist: ik zal mijn standpunt nooit opgeven, wat er ook gebeurt. Dat is nu net het kenmerk van een non-wetenschappelijk debat.

Als je wetenschappelijk als het einde van alle tegenspraak ziet tenminste. Ik bepleit een aanvulling van de wetenschappelijke methode (en relativering daarvan) door ook geloofonderstellingen een plaats te geven. Dan zeg je niet dat de Big Bang de oorzaak wás van de aarde maar dat volgens de huidge stand van de wetenschap de Big bang de bron van het universum was. En dat er gezien de tegenstelling tussen deze visie en het geloofsstandpunt nog wel wat te onderzoeken is! Dat zou de wetenschap enorm verrijken denk ik.

Mijn grootste zorg is daarom, dat we niet meer weten wat een gelovig perspectief nu eigenlijk is. Wat is geloven? Het heeft eerlijk gezegd niets te maken met gelijk krijgen, bewijzen dat het waar is enz. Geloven is toevertrouwen. Geloven is: gehoor geven en niet weten waar de weg heen zal leiden. Geloven is geestelijke dingen zien. De letter doodt, maar de Geest maakt levend. Zalig die niet gezien en nochtans geloofd hebben. Het geloof is bewijs van de dingen die we niet zien.

Amen, ja Amen!

Niet om het in het ongerijmde te trekken, maar de vergelijking met mythen en sprookjes moet hier gemaakt worden. Geen wetenschapper zal op zoek gaan naar historische sporen van Reinaard de Vos. Toch gelden dit soort oude verhalen als zeer waardevolle en betekenisvolle verhalen, die voor vele lezers van toen en nu waar zijn. Maar er ontstaat op geen enkele manier een conflict met de wetenschap, omdat iedereen begrijpt dat de waarde niet ligt in de wetenschappelijke letterlijkheid van de verhalen of van de figuren uit de verhalen. De waarde ligt in de betekenis. Ze zijn waar op een ander niveau. En dan is een sprookje natuurlijk veel minder diepgaand dan een religieus verhaal.

Waarbij het wel verschil maakt of iets duidelijk als een sprookje geprofileert wordt "Er was eens in een land hier heel ver vandaan..." of als historische werkelijkheid. Daarbij kan een historische werkelijkheid ook wel degelijk een diepere betekenis hebben. Denk aan de typologie in de theologie.

Bij religies ligt dat ook nog wat ingewikkelder, omdat er wel degelijk heel veel historische gebeurtenissen een rol hebben gespeeld en de basis zijn geweest van religieuze teksten. Maar in de kern is het niet anders. Al zou er nooit iets meer van Abraham gevonden worden, geen enkel historisch artefact, geen spoor, niks (volgens mij is er nu al niets museum-waardigs voorhanden) dan nog blijft het verhaal van Abraham voluit staan. Nog steeds kunnen vele gelovigen zich met deze vader aller gelovigen identificeren. Nog steeds blijft het verhaal van het offer (van Izaak) een groots en ontroerend verhaal dat zijn betekenis weer opnieuw krijgt honderden jaren later als Jezus er in zijn leven en dood naar verwijst. Dan komt pas weer naar voren hoe waar het is dat in de gebeurtenissen rond Abraham al zoveel betekenisvolle dingen plaatsvinden. Dat is ook de kracht van de profetie in de Bijbel: ze zijn steeds weer opnieuw waar, steeds anders, maar toch ook steeds nieuw (niet te vergelijken met wetenschappelijke waarheid). Toch, het enige dat we feitelijk hebben is een boek met verhalen. Welnu, je kunt dan wetenschappelijk gaan praten over de afkomst van dat boek of over de mate van historische betrouwbaarheid van de verhalen uit dat boek (de enige twee echte wetenschappelijke methoden die ik nu kan bedenken), maar dat hoeft helemaal geen invloed te hebben op de gelovige die zegt dat de Bijbel voor hem waar is. Die gelovige moet echter oppassen dat hij niet zegt, dat de Bijbel voor hem letterlijk (hij bedoelt denk ik: wetenschappelijke) waarheid is. Dan komen de wetenschappers er bij en vragen ze je: in hoeverre is het verhaal van Abraham dan historisch beter te herleiden dan het verhaal van Reinaard de Vos. Menig fundamentalist schiet dan in de verdediging of begint te stotteren. Zonde.

Historisch is dat vooralsnog niet te herleiden. Maar daarom nog niet historisch onjuist. En daarom is stotteren ook niet nodig voor die fundamentalist (als ik het woord goed begrijp hoor ik daarbij en ik ben blij dat erkend wordt dat ik een fundament heb :) . De consequentie van je visie is ook pittig. als abraham niet bestond, waarom zou de God van abraham dan wel bestaan? Nee, als ik wat dat betreft jou mening zou delen vertrok ik subiet uit de kerk. Dan kan ik mijn inspiratie ook wel ergens anders vinden. Dat zou pas zonde zijn van de rijke boodschap in de Bijbel van zonde en genade, heel concreet door een God die werkelijkheid is zoals Abraham dat ook was!
gravo

't honkie

Re: theologie studeren

Berichtdoor 't honkie » 07 mar 2012 12:49

[quote="Mortlach"[/quote]

Goed, toon aan dat die dimensie bestaat en dan praten we verder...

Toon jij eens aan dat hij er niet is. Dat is even moeilijk als andersom denk ik.

En weer is het de vraag: wat kies je als vooronderstellingen? Deze zijn niet rationeel sluitend af te timmeren maar uiteindelijk gebaseerd op wat je geloofd #en niet kunt bewijzen# wat tot ware kennis leiden zal.


Ik prefereer kennis waar iedereen het op zijn minst over eens kan worden...[/quote]

Mmmm, dat is net zoiets als een vereniging van blinden die besluit dat licht niet bestaat omdat je het niet kunnen waarnemen en daarom besluit alleen over geluid na te denken omdat ze het daar tenminste over eens kunnen worden. Dan lukt het vast wel om een bewegingsmelder metr zoemer uit te vinden...

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3401
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: theologie studeren

Berichtdoor Cicero » 07 mar 2012 12:55

Nee, als ik wat dat betreft jou mening zou delen vertrok ik subiet uit de kerk. Dan kan ik mijn inspiratie ook wel ergens anders vinden.

Eh... het blijkt dat Nederlands niet de enig mogelijke taal is om in te communiceren. Moet ik nu subiet stoppen met Nederlands spreken en een andere taal gaan gebruiken?

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3401
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: theologie studeren

Berichtdoor Cicero » 07 mar 2012 13:01

daar wanneer een gelovige de wetenschap gaat gebruiken voor een correctie op zijn geloofsvoorstellingen. Dat is ook een heikele onderneming omdat maar al te vaak vaststaande conclusies door de wetenschap herroepen moesten worden, soms zelfs na eeuwen.


Dat is nogal willekeurig en gaat uit van je eigen gelijk.

Jij vindt dus, logisch doorgeredeneerd, dat de tegenstanders van Galileo gewoon hun poot stijf hadden moeten houden? En als jij van mening bent dat de aarde om de zon draait, is dat dan geen gevaarlijke ontwikkeling? Je schuift dan wel zomaar een opvatting van 1500 jaar (en pre-christelijk nog ouder) aan de kant!

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: theologie studeren

Berichtdoor Mortlach » 07 mar 2012 13:09

't honkie schreef:Toon jij eens aan dat hij er niet is. Dat is even moeilijk als andersom denk ik.


Hoe moet je aantonen dat iets niet bestaat? Ik kan ook claimen dat er ergens een theekopje in een baan rond de zon gaat en toon maar eens aan dat dat niet zo is.

Mmmm, dat is net zoiets als een vereniging van blinden die besluit dat licht niet bestaat omdat je het niet kunnen waarnemen en daarom besluit alleen over geluid na te denken omdat ze het daar tenminste over eens kunnen worden. Dan lukt het vast wel om een bewegingsmelder metr zoemer uit te vinden...


Ja, al zal die waarschijnlijk met sonar/echolocatie werken. Ik merk op dat je meteen uitgaat van iets dat voor die blinden inderdaad niet bestaat, licht. Licht bestaat wel, dat weten we allemaal, dus als wetenschappers God uitsluiten, is dat eigenlijk hetzelfde. Subtiel, maar daar trappen we dus niet in.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

't honkie

Re: theologie studeren

Berichtdoor 't honkie » 07 mar 2012 13:47

Cicero schreef:daar wanneer een gelovige de wetenschap gaat gebruiken voor een correctie op zijn geloofsvoorstellingen. Dat is ook een heikele onderneming omdat maar al te vaak vaststaande conclusies door de wetenschap herroepen moesten worden, soms zelfs na eeuwen

Dat is nogal willekeurig en gaat uit van je eigen gelijk.

Jij vindt dus, logisch doorgeredeneerd, dat de tegenstanders van Galileo gewoon hun poot stijf hadden moeten houden? En als jij van mening bent dat de aarde om de zon draait, is dat dan geen gevaarlijke ontwikkeling? Je schuift dan wel zomaar een opvatting van 1500 jaar (en pre-christelijk nog ouder) aan de kant!


Nee hoor, ik maak hiermee allen wetenschappelijke standpunten tot voorlopige conclusies. Iets wat uitstekend past in de kennisleer. Daarnaast is het goed om goed te kijken in welke contaxt iets in de bijbel gezegd wordt. Als de aarde rus op haar grondpilaren zoals in de psalmen gezegd wordt is dat duidelijk allereerst poetische taal. dat het daarnaast apste in het toemalig wereldbeeld doet daar niets aan af. Het is dan ook fout geweest van de kerk om hierom Galileo te veroordelen, maar niet onbegrijpelijk in de paradigmashift die gaande was. anders wordt het als een typisch historisch geschreven tekst als Genesis iets schrijft over de aarde (en ja, ik weet dar er mensen zijn die Genesis mytisch of poetisch opvatten, dat is een andere discussie). Maar daar staat ook niet dat de aarde plat is of op grondpilaren rust.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: theologie studeren

Berichtdoor Mortlach » 07 mar 2012 14:01

't honkie schreef: Als de aarde rus op haar grondpilaren zoals in de psalmen gezegd wordt is dat duidelijk allereerst poetische taal. dat het daarnaast apste in het toemalig wereldbeeld doet daar niets aan af.


Nou, zo duidelijk is dat echter niet. We weten dat het poëtisch moet zijn omdat we weten dat die pilaren niet bestaan. Over een zaak waar we niets van zouden afweten, zouden we niet kunnen zeggen of de Bijbelse beschrijving poëtisch is of niet.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

't honkie

Re: theologie studeren

Berichtdoor 't honkie » 07 mar 2012 14:24

Mortlach schreef:
Nou, zo duidelijk is dat echter niet. We weten dat het poëtisch moet zijn omdat we weten dat die pilaren niet bestaan. Over een zaak waar we niets van zouden afweten, zouden we niet kunnen zeggen of de Bijbelse beschrijving poëtisch is of niet.


Jawel hoor. De psalmen hebben alle kenmerken van oudtestamentische poezie. Zie hiervoor o.a. "De Bijbel literair" van Prof. Fokkelman. en die kun je echt niet onder de "fundamantalisten" rekenen...

Gebruikersavatar
Kereltje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 261
Lid geworden op: 06 mar 2012 09:13

Re: theologie studeren

Berichtdoor Kereltje » 07 mar 2012 19:07

Mortlach schreef:Hoe moet je aantonen dat iets niet bestaat? Ik kan ook claimen dat er ergens een theekopje in een baan rond de zon gaat en toon maar eens aan dat dat niet zo is.


Met dat verschil dat er over het bestaan van God wel gediscussieerd wordt en het rondzweven van het theekopje niemand lijkt te interesseren.
Essentieel voor iemands gevoel voor humor is of hij altijd bereid is om zichzelf te lachen. - G. Bradford

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: theologie studeren

Berichtdoor Mortlach » 07 mar 2012 19:13

Kereltje schreef:Met dat verschil dat er over het bestaan van God wel gediscussieerd wordt en het rondzweven van het theekopje niemand lijkt te interesseren.


Ik ben anders bijzonder geïnteresseerd in buitenaardse theekopjes! :wink:
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Kereltje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 261
Lid geworden op: 06 mar 2012 09:13

Re: theologie studeren

Berichtdoor Kereltje » 07 mar 2012 19:21

Mortlach schreef:Ik ben anders bijzonder geïnteresseerd in buitenaardse theekopjes! :wink:


Altijd dat ik op de troon, en dan nog het illustere idee hebben volgelingen te hebben... ::))
Essentieel voor iemands gevoel voor humor is of hij altijd bereid is om zichzelf te lachen. - G. Bradford

Trajecto
Sergeant
Sergeant
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 jan 2012 12:26

Re: theologie studeren

Berichtdoor Trajecto » 07 mar 2012 19:49

Kereltje schreef
Mortlach:
Hoe moet je aantonen dat iets niet bestaat? Ik kan ook claimen dat er ergens een theekopje in een baan rond de zon gaat en toon maar eens aan dat dat niet zo is.

Met dat verschil dat er over het bestaan van God wel gediscussieerd wordt en het rondzweven van het theekopje niemand lijkt te interesseren.

Ja, aantonen dat iets er niet is of niet bestaat is zelfs bij "gewone aardse dingen" al niet goed mogelijk.
Voorbeeld:
Als er een gifslang te zien is zie je hem en het gevaar, maar omgekeerd als je om je heen kijkt en er geen ziet betekent dat nog niet dat er geen is. Er kan er best eentje ergens verscholen toch aanwezig zijn.

Dus moet je nooit de conclusie trekken dat als je iets niet hoort of ziet etc. (of eventueel als je met een mooi meetapparaat geen uitslag krijgt) er niets zijn kan. Je moet de mogelijkheid open houden dat er wel iets is maar dat je gewoon geen constateringsmanier tot je beschikking had of hebt die het je kan tonen.
Nulla aetas ad discendum sera

mohamed

Re: theologie studeren

Berichtdoor mohamed » 07 mar 2012 20:49

Mortlach schreef:Nou, zo duidelijk is dat echter niet. We weten dat het poëtisch moet zijn omdat we weten dat die pilaren niet bestaan. Over een zaak waar we niets van zouden afweten, zouden we niet kunnen zeggen of de Bijbelse beschrijving poëtisch is of niet.

't honkie schreef:Jawel hoor. De psalmen hebben alle kenmerken van oudtestamentische poezie. Zie hiervoor o.a. "De Bijbel literair" van Prof. Fokkelman. en die kun je echt niet onder de "fundamantalisten" rekenen...

Een psalm van David, voor de koorleider, op ‘De hinde van de dageraad’.

Mijn God, mijn God, waarom hebt U mij verlaten,
bent U ver van mijn verlossing, van de woorden van mijn jammerklacht?
Mijn God, ik roep overdag, maar U antwoordt niet,
en 's nachts, maar ik vind geen stilte.

Maar U bent heilig,
U troont op de lofzangen van Israël.
Op U hebben onze vaderen vertrouwd,
zij hebben vertrouwd en U hebt hen bevrijd.
Tot U hebben zij geroepen en zij zijn gered,
op U hebben zij vertrouwd en zij zijn niet beschaamd.

Maar ik ben een worm en geen man,
een smaad van mensen en veracht door het volk.
Allen die mij zien, bespotten mij;
zij trekken de lippen op, zij schudden het hoofd en zeggen:
Hij heeft zijn zaak aan de HEERE toevertrouwd – laat Die hem bevrijden!
Laat Die hem redden, als Hij hem genegen is.

U bent het toch Die mij uit de buik hebt getrokken,
Die mij vertrouwen gaf, toen ik aan mijn moeders borst lag.
Op U ben ik geworpen van de baarmoeder af,
vanaf de moederschoot bent U mijn God.
Blijf dan niet ver van mij, want de nood is nabij;
er is immers geen helper.

Vele stieren hebben mij omringd,
sterke stieren van Basan hebben mij omsingeld.
Zij hebben hun muil tegen mij opengesperd
als een verscheurende en brullende leeuw.

Als water ben ik uitgestort,
ontwricht zijn al mijn beenderen;
mijn hart is als was,
het is gesmolten diep in mijn binnenste.
Mijn kracht is verdroogd als een potscherf,
mijn tong kleeft aan mijn gehemelte;
U legt mij in het stof van de dood.

Want honden hebben mij omsingeld,
een horde kwaaddoeners heeft mij omgeven;
zij hebben mijn handen en mijn voeten doorboord.
Al mijn beenderen zou ik kunnen tellen;
en zij, zij zien het aan, zij kijken naar mij.
Zij verdelen mijn kleding onder elkaar
en werpen het lot om mijn gewaad.

Maar U, HEERE, blijf niet ver weg;
mijn sterkte, kom mij spoedig te hulp.
Red mijn ziel van het zwaard,
mijn eenzame ziel van het geweld van de hond.
Verlos mij uit de muil van de leeuw
en van de horens van de wilde ossen.
Ja, U hebt mij verhoord.

Ik zal Uw Naam mijn broeders vertellen,
in het midden van de gemeente zal ik U loven.
U die de HEERE vreest, loof Hem;
alle nakomelingen van Jakob, vereer Hem;
wees bevreesd voor Hem, alle nakomelingen van Israël.

Want Hij heeft de ellendige in zijn ellende
niet veracht en niet verafschuwd;
Hij heeft Zijn aangezicht niet voor hem verborgen,
maar Hij heeft gehoord, toen hij tot Hem riep.

Van U zal mijn lof zijn in een grote gemeente,
mijn geloften zal ik nakomen in bijzijn van wie Hem vrezen.
De zachtmoedigen zullen eten en verzadigd worden;
wie de HEERE zoeken, zullen Hem loven.
Uw hart zal voor eeuwig leven.

Alle einden der aarde
zullen eraan denken en zich tot de HEERE bekeren:
alle geslachten van de heidenvolken
zullen zich voor Uw aangezicht neerbuigen.
Want het koningschap is van de HEERE,
Hij heerst over de heidenvolken.

Alle groten der aarde
zullen eten en zich neerbuigen.
Allen die in het stof neerdalen
en hun ziel niet in het leven kunnen behouden,
zullen voor Zijn aangezicht neerbukken.

Het nageslacht zal Hem dienen,
en aan de Heere toegeschreven worden tot in generaties.
Zij zullen komen en Zijn gerechtigheid verkondigen
aan het volk dat geboren zal worden,
want Hij heeft het gedaan.

maaarten

Re: theologie studeren

Berichtdoor maaarten » 07 mar 2012 20:54

blijblij schreef:Het paradigma van TUA en TUK heeft wel tot gevolg dat ongeveer alle theologie van - en na de Verlichting buiten dit paradigma valt.


Gelukkig interesseert mij die 'theologie' ook niet zo veel. Misschien moet ik eens een kijkje gaan nemen op de TUA of een dergelijke instelling. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3401
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: theologie studeren

Berichtdoor Cicero » 07 mar 2012 23:51

't honkie schreef:
Nee hoor, ik maak hiermee allen wetenschappelijke standpunten tot voorlopige conclusies. Iets wat uitstekend past in de kennisleer. Daarnaast is het goed om goed te kijken in welke contaxt iets in de bijbel gezegd wordt. Als de aarde rus op haar grondpilaren zoals in de psalmen gezegd wordt is dat duidelijk allereerst poetische taal. dat het daarnaast apste in het toemalig wereldbeeld doet daar niets aan af. Het is dan ook fout geweest van de kerk om hierom Galileo te veroordelen, maar niet onbegrijpelijk in de paradigmashift die gaande was. anders wordt het als een typisch historisch geschreven tekst als Genesis iets schrijft over de aarde (en ja, ik weet dar er mensen zijn die Genesis mytisch of poetisch opvatten, dat is een andere discussie). Maar daar staat ook niet dat de aarde plat is of op grondpilaren rust.

Je mist het punt.

Eeuwenlang had de kerk en de wetenschap gezegd: de zon draait om de aarde, kijk maar in Jozua 10 en met wat gereken klopt het nog ook als we naar de hemel kijken.

Dan komt er een snuiter die het tegenovergestelde beweert. (Dat dit een voorlopigheid heeft besef ik heus wel maar is wel erg theoretisch bij zo'n evident geval, maar dat terzijde.)

Volgens jouw logica zou de kerk vast moeten houden aan het oude standpunt, want wat jij hierboven doet is precies waar je zelf voor waarschuwde: gaan schipperen met de interpretatie van de Bijbel. Jouw geestverwanten zoals Voetius zouden zich omdraaien in hun graf. Die hielden bij hoog en bij laag vol dat de zon om de aarde draaide en als het niet zo was zou je afbreuk doen aan de Bijbel.

Ik proef in je antwoord dat je je eigen historische bepaaldheid niet erg doorhebt, want anders zou je zoveel moderne fratsen (poëtische taal!) niet klakkeloos in je argumentatie verwerken.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 101 gasten