theologie studeren

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Trajecto
Sergeant
Sergeant
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 jan 2012 12:26

Re: theologie studeren

Berichtdoor Trajecto » 12 mar 2012 03:03

Mortlach schreef:
Je wilt dus eigenlijk alleen meer leren wat lekker vertrouwd en veilig is. Vooral niet te veel kijken naar al die andere standpunten die je eigen wereldbeeld zouden kunnen doen wankelen? Veilige paaltjes slaan om de zaken waarvan je kennis wenst te nemen... Dit wel, dat niet.

Voor mij is de universiteit er juist voor om je te laten inzien dat de dingen die je dacht vaak niet zo zijn zoals je dacht. Als je alleen gaat om te 'leren' dat de dingen precies zijn zoals je toch al weet dat ze zijn, dan verdoe je daar in mijn ogen je tijd.

Neuh, dat vind ik een erg negatieve benadering van wat Maaarten zoekt, door jou.
Waarom kan men niet de ins and outs van het geloof wat men heeft intensiever gaan willen bestuderen en een studie doen om er helemaal doorkneed in te geraken?

Omdat Mortlach dat tijdverspilling vindt? [-X
Nulla aetas ad discendum sera

Gebruikersavatar
Kereltje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 261
Lid geworden op: 06 mar 2012 09:13

Re: theologie studeren

Berichtdoor Kereltje » 12 mar 2012 08:02

RogierV schreef:Ik zie niet in hoe.
Wiskunde is een taal, en is totaal nietszeggend over de werkelijkheid zonder referentie naar buiten.
Oftwel als abstract substituent.

Wiskunde op zichzelf kan een onderzoeksgebeid zijn, zoals ook onderzoek gedaan word naar taal.
Een wiskundig bewijs is binnen de wiskunde sluitend, het zit immers al in het argument.
Daarbuiten dient het zich gewoon te houden aan geobserveerde data.


Dat ben ik dan wel weer volledig met je eens. Ik bedoelde m'n uitspraak anders dan in dit topic de bedoeling is.
Essentieel voor iemands gevoel voor humor is of hij altijd bereid is om zichzelf te lachen. - G. Bradford

Gebruikersavatar
Kereltje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 261
Lid geworden op: 06 mar 2012 09:13

Re: theologie studeren

Berichtdoor Kereltje » 12 mar 2012 08:04

Mortlach schreef:Je wilt dus eigenlijk alleen meer leren wat lekker vertrouwd en veilig is. Vooral niet te veel kijken naar al die andere standpunten die je eigen wereldbeeld zouden kunnen doen wankelen? Veilige paaltjes slaan om de zaken waarvan je kennis wenst te nemen... Dit wel, dat niet.

Voor mij is de universiteit er juist voor om je te laten inzien dat de dingen die je dacht vaak niet zo zijn zoals je dacht. Als je alleen gaat om te 'leren' dat de dingen precies zijn zoals je toch al weet dat ze zijn, dan verdoe je daar in mijn ogen je tijd.


En in principe maakt het geen snars uit welke benadering je kiest, daar wel eens over nagedacht, Mortlach?
Essentieel voor iemands gevoel voor humor is of hij altijd bereid is om zichzelf te lachen. - G. Bradford

't honkie

Re: theologie studeren

Berichtdoor 't honkie » 12 mar 2012 09:26

RogierV schreef:

Als dat echt effect op onze realiteit zou hebben, is dat merkbaar en moet er een mechanisme achter zitten.


sjonge, dat is wel heel erg uit onze eigen werkelijkheid gedacht! Hoezo moet er een "mechanisme" achterzitten dan voor ons "merkbaar" moet zijn? Het verband tussen onze werkelijkheid en de metafysische kan wel eens niet traceerbaar zijn middels onze methoden, maar nog steeds invloed uitoefenen. Maar stel dat die invloed er niet is, waarneembaar of onwaarneembaar, dan kan deze nog steeds relevantie hebben in een voortbestaan na dit leven. Geen natuurwetenschap die dat kan uitsluiten of bevestigen. Dat is voorbij de grenzen van onze wetenschappelijke arbeid. Maar daarom niet per definitie niet bestaand. Dat brengt weer mee dat wetenschap nooit een grond kan zijn om een metafysische werkelijkheid te ontkennen of ook bevestigen (daarom is na 3000 jaar filosofie naar een sluitend metafysisch systeem nog steeds niet succesvol geweest en lijkt deze ook verder weg dan ooit).

Maar persoonlijk geloof ik wel degelijk in invloed van het metafysische op onze wereld. Alleen geloof maakt dat echter zichtbaar. Ongeloof ziet het niet en heeft andere verklaringen: toeval, psychologische verschijnselen (overigens bedoel ik niet dat psychologie onzin zou zijn, verre van dat, maar godservaringen worden gereduceert tot louter psychologie en dat is denk ik onjuist) enz. Met andere woorden, het geloof maakt het zichtbaar en voor het ongeloof is het onzichtbaar. Ik besef dat dit wetenschappelijk gezien een onhoudbare manier van redeneren is, maar ja, dat houdt alleen rekening met de ratio. Of zoals Paulus schreef: Het geloof nu is een vaste grond van de dingen die men hoopt, en een bewijs van de zaken die men niet ziet. (Hebr 11:1). In zijn tijd vond de wetenschappelijke wijze van denken dit ook al onzin, en Paulus wist dat: en de Grieken zoeken wijsheid; wij echter prediken Christus, de Gekruisigde, .... voor de Grieken een dwaasheid. (1Kor 1)

En dan zitten we in een kringtje waarin we al eerder in dit onderwerp zaten...

't honkie

Re: theologie studeren

Berichtdoor 't honkie » 12 mar 2012 09:29

Overigens zie ik hier een herhaling komen van anderde onderwerpen in dit forum. Het lijkt me niet zo zinvol dat elk zichzelf hier verder gaat herhalen. Ik wil dat in elk geval niet doen. Dank voor alle energie van alle mensen die reageerden!

RogierV
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1212
Lid geworden op: 11 mei 2011 10:38

Re: theologie studeren

Berichtdoor RogierV » 12 mar 2012 13:19

sjonge, dat is wel heel erg uit onze eigen werkelijkheid gedacht! Hoezo moet er een "mechanisme" achterzitten dan voor ons "merkbaar" moet zijn? Het verband tussen onze werkelijkheid en de metafysische kan wel eens niet traceerbaar zijn middels onze methoden, maar nog steeds invloed uitoefenen. Maar stel dat die invloed er niet is, waarneembaar of onwaarneembaar, dan kan deze nog steeds relevantie hebben in een voortbestaan na dit leven. Geen natuurwetenschap die dat kan uitsluiten of bevestigen. Dat is voorbij de grenzen van onze wetenschappelijke arbeid. Maar daarom niet per definitie niet bestaand. Dat brengt weer mee dat wetenschap nooit een grond kan zijn om een metafysische werkelijkheid te ontkennen of ook bevestigen (daarom is na 3000 jaar filosofie naar een sluitend metafysisch systeem nog steeds niet succesvol geweest en lijkt deze ook verder weg dan ooit).

Maar persoonlijk geloof ik wel degelijk in invloed van het metafysische op onze wereld. Alleen geloof maakt dat echter zichtbaar. Ongeloof ziet het niet en heeft andere verklaringen: toeval, psychologische verschijnselen (overigens bedoel ik niet dat psychologie onzin zou zijn, verre van dat, maar godservaringen worden gereduceert tot louter psychologie en dat is denk ik onjuist) enz. Met andere woorden, het geloof maakt het zichtbaar en voor het ongeloof is het onzichtbaar. Ik besef dat dit wetenschappelijk gezien een onhoudbare manier van redeneren is, maar ja, dat houdt alleen rekening met de ratio. Of zoals Paulus schreef: Het geloof nu is een vaste grond van de dingen die men hoopt, en een bewijs van de zaken die men niet ziet. (Hebr 11:1). In zijn tijd vond de wetenschappelijke wijze van denken dit ook al onzin, en Paulus wist dat: en de Grieken zoeken wijsheid; wij echter prediken Christus, de Gekruisigde, .... voor de Grieken een dwaasheid. (1Kor 1)

En dan zitten we in een kringtje waarin we al eerder in dit onderwerp zaten...


Het word je ook van harte gegund.
Ik snap je punt wel.
Maar als er een god(en) is en nog diegene uit de bijbel ook, dan heb je daar puur mazzel mee. Je kunt namelijk er niets over weten.
Dus op basis van mazzel.

Geen natuurwetenschap die dat kan uitsluiten of bevestigen. Dat is voorbij de grenzen van onze wetenschappelijke arbeid. Maar daarom niet per definitie niet bestaand.


Simpel als het geen merkbaar effect heeft op de realiteit bestaat het niet.
Als je medicijnen gaat testen of zij werken, dan begin je toch ook gewoon bij een null hypothese? oftwel je gaa ervan uit dat er niets gebeurd. Anders word het lastig vaststellen.
Ik wil het je wel geven dat God eventueel buiten onze realiteit bestaat, maar wat hebben jij en ik daar mee te maken? Wij kunnen neits zeggen over een `andere werklijkheid`.

Hoezo moet er een "mechanisme" achterzitten dan voor ons "merkbaar" moet zijn? Het verband tussen onze werkelijkheid en de metafysische kan wel eens niet traceerbaar zijn middels onze methoden,

Bijv een wonder hoe doet god dat, welke deeltjes spelen een hoofdrol, eventueel temperatuurafhankelijk? dat soort dingen jeweetwel een mechanisme. Zodat je dingen kan gaan uitsluiten. Zo kwamen we erook achter dat bliksem niet de toorn van Zeus is.
De metaphysische wereld is per definitie niet trceerbaar voor ons, daarom is het zo een waste of time.
Er bestaat geen slutend metaphysisch systeem omdat het in de de hoofden van mensen bestaat, is zij niet zo divers als dat mensen zijn.
Mijn probleem daarmee is niet zozeer dat het mischien niet waar zou zijn. Mijn probleem ligt hem in het feit dat het niet hard te maken is dat de metaphysica niet uit je eigen hoofd komt.


In zijn tijd vond de wetenschappelijke wijze van denken dit ook al onzin, en Paulus wist dat: en de Grieken zoeken wijsheid; wij echter prediken Christus, de Gekruisigde, .... voor de Grieken een dwaasheid. (1Kor 1)

Dankzij die grappen gingen we in Europa de dark ages in. Griekse leerinstellingen en filosofen vernietigd en vermoord. Vierhonderd jaar aan dommigheid later zitten we hier.

maar godservaringen worden gereduceert tot louter psychologie en dat is denk ik onjuist

Waarom denk je dat? argumenten?
Vind je het zelf niet ontzettend o[p projectie lijken? eerlijk ntwoord.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

't honkie

Re: theologie studeren

Berichtdoor 't honkie » 12 mar 2012 15:17

Nog één keer dan :wink:


't Honkie eerder :In zijn tijd vond de wetenschappelijke wijze van denken dit ook al onzin, en Paulus wist dat: en de Grieken zoeken wijsheid; wij echter prediken Christus, de Gekruisigde, .... voor de Grieken een dwaasheid. (1Kor 1)

Rogier:Dankzij die grappen gingen we in Europa de dark ages in. Griekse leerinstellingen en filosofen vernietigd en vermoord. Vierhonderd jaar aan dommigheid later zitten we hier.

Hoho, nu niet de geschiedenis vervalsen. Het is juist het christendom dat na de vernietiging van het romeinse rijk een groot gedeelte van het griekse erfgoed heeft bewaard. De dusiternis van de middeleeuwen is veroorzaakt doordat de hellinistische cultuur van Rome grotendeels door barbaren vernietigd is!

't Honkie eerder: maar godservaringen worden gereduceert tot louter psychologie en dat is denk ik onjuist

Waarom denk je dat? argumenten?
Vind je het zelf niet ontzettend o[p projectie lijken? eerlijk ntwoord.

Natuurlijk lijkt het daarop, maar niet alles is wat het lijkt. Als God tot ons spreekt doet hij dat op een manier zodat we hem kunnen begrijpen, in onze taal, door spraak of droom. Op deze wijze zijn de meeste boodschappen in de Bijbel die van God naar mensen zijn gegaan overgebracht. En daarmee wil ik zeker het bestaan van projectie, wanen en andere ziekebeelden niet ontkennen, maar ook niet vereenzelvigen met boodschappen van God.

RogierV
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1212
Lid geworden op: 11 mei 2011 10:38

Re: theologie studeren

Berichtdoor RogierV » 12 mar 2012 15:47

Hoho, nu niet de geschiedenis vervalsen. Het is juist het christendom dat na de vernietiging van het romeinse rijk een groot gedeelte van het griekse erfgoed heeft bewaard. De dusiternis van de middeleeuwen is veroorzaakt doordat de hellinistische cultuur van Rome grotendeels door barbaren vernietigd is!


Helaas dat waren de arabieren van toen der tijd.
Die barbaren zijn natuurlijk de noordse volkeren, die later allen werden gekerstent.
Vele jaren was het verboden griekse filosofie te bestuderen. Dat zeg ik niet zo van lekker puh maar dat was echt de waarheid. Zo stond het in ieder geval in studiemateriaal voor filosofie van een nette universiteit.

Die arabieren bewaarde vertaalde en bouwden verder aan de griekse filosofie. Totdat ook dat tot een halt kwam bij de opkomst van Islam.
Het is uitstekend gedocumenteerd hoe de christelijke kerk de filosofische vooruitgang heeft tegengehouden.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

mohamed

Re: theologie studeren

Berichtdoor mohamed » 13 mar 2012 22:00

De RKK heeft er ook vele eeuwen voor gezorgd dat jij en ik de Bijbel zelf niet konden bestuderen maar nu het wel mogelijk is wil jij er niet eens in lezen! Over een revolutie gesproken. ](*,)

Wanneer iemand de Bijbel zelf leest en tot inzichten komt die niet overeenstemmen met de katholieke leer spreken ze neerbuigend van een privé interpretatie, want de kerk der eeuwen is onfeilbaar en corrigeert als het moet zelfs God. Ja, want toen een vrouw uit de menigte Maria zalig wilde verklaren omdat ze Jezus' moeder was (Luk 11,27) zei Christus: Veeleer zijn zij zalig die het Woord van God horen en het bewaren. En dat leert de kerk der eeuwen absoluut niet, dus corrigeert ze het woord van God.

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: theologie studeren

Berichtdoor Tante Pollewop » 14 mar 2012 08:31

Het is een reformatorisch fabeltje dat de RKK het lezen in de Bijbel ontmoedigt.

mohamed

Re: theologie studeren

Berichtdoor mohamed » 14 mar 2012 09:36

Tante Pollewop schreef:Het is een reformatorisch fabeltje dat de RKK het lezen in de Bijbel ontmoedigt.

De RKK verbiedt 'privé interpretatie' waardoor het geen enkele zin meer heeft voor een katholiek om de Bijbel te lezen en dat verklaart ook waarom niemand het doet. Het zijn katholieke fabeltjes dat mensen zelf mogen denken, want de kerk is het hoofd van elke katholiek.

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Re: theologie studeren

Berichtdoor mw » 14 mar 2012 09:54

Dit schaar ik nu onder 'privé-interpretatie' :-k
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

mohamed

Re: theologie studeren

Berichtdoor mohamed » 14 mar 2012 20:51

mw schreef:Dit schaar ik nu onder 'privé-interpretatie' :-k

Wel ja, de kerk is ook jouw hoofd.

RogierV
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1212
Lid geworden op: 11 mei 2011 10:38

Re: theologie studeren

Berichtdoor RogierV » 15 mar 2012 13:14

De RKK heeft er ook vele eeuwen voor gezorgd dat jij en ik de Bijbel zelf niet konden bestuderen maar nu het wel mogelijk is wil jij er niet eens in lezen! Over een revolutie gesproken.



Lekekr puh heb hem wel gelezen, King James versie weliswaar. :D
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

Gebruikersavatar
Kereltje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 261
Lid geworden op: 06 mar 2012 09:13

Re: theologie studeren

Berichtdoor Kereltje » 15 mar 2012 13:34

Tante Pollewop schreef:Het is een reformatorisch fabeltje dat de RKK het lezen in de Bijbel ontmoedigt.


Toejuichen, wat de andere kant van de medaille is, staat bepaalt niet hoog in het vaandel.
Essentieel voor iemands gevoel voor humor is of hij altijd bereid is om zichzelf te lachen. - G. Bradford


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 102 gasten