Is toeval Bijbels?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: Is toeval Bijbels?

Berichtdoor mohamed » 19 jan 2012 10:59

Boekenlezer schreef:Wat Johannes 9:2-3 betreft: In die tekst lijkt dan weer het door jou zo verfoeide beeld te voorschijn te komen van: kwaad dat in iemands leven gegeven wordt met een hoger doel.

Dat beeld verfoei ik alleen wanneer het ten onrechte betrokken wordt op toevalligheden zoals bijvoorbeeld gelovige mensen die sterven na een lang ziektebed. Verder vind ik het niet correct dat je mijn zieke buurman vergelijkt met de blinde jongen, want zoals je weet genas Jezus de jongen maar mijn buurman is dood.

Noir
Sergeant
Sergeant
Berichten: 259
Lid geworden op: 18 mei 2011 12:26

Re: Is toeval Bijbels?

Berichtdoor Noir » 19 jan 2012 11:00

Toch is dat ook besloten Mohamed. Maar jij beredeneert alles uit menselijk oogpunt. Daarom zullen we in deze discussie ook niet verder komen.
Wat je bent, bewijst wat je kunt. Wat je ermee doet, bewijst wie je bent.

mohamed

Re: Is toeval Bijbels?

Berichtdoor mohamed » 19 jan 2012 11:06

Noir schreef:Toch is dat ook besloten Mohamed. Maar jij beredeneert alles uit menselijk oogpunt. Daarom zullen we in deze discussie ook niet verder komen.

Dat deed de prediker ook zeg je dus dan bevind ik me in goed gezelschap. :D

Noir
Sergeant
Sergeant
Berichten: 259
Lid geworden op: 18 mei 2011 12:26

Re: Is toeval Bijbels?

Berichtdoor Noir » 19 jan 2012 11:26

mohamed schreef:Dat deed de prediker ook zeg je dus dan bevind ik me in goed gezelschap. :D


Dan zijn we er. :D Vanuit de mens gesproken is er toeval mogelijk. Maar vanuit Gods oogpunt nooit ! (Dit zeg ik overigens al vanaf het begin... :roll: )
Wat je bent, bewijst wat je kunt. Wat je ermee doet, bewijst wie je bent.

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Is toeval Bijbels?

Berichtdoor learsi » 19 jan 2012 11:36

mohamed schreef:Er is helemaal geen relatie tussen zonde, ziekte en tegenslag (Joh 9,2-3) zoals jij onterecht veronderstelt.


Hoi Mohammed........
Lees eens 1Korinthe11:17-34 (met name vers 27t/m vers 32)
In vers 30 worden 3 woorden genoemd, te vertalen met........1:lichamelijke zwakte door een ziekte..............2:ziekte...........en 3: sterven.

Geen gemakkelijk onderwerp, dat Paulus daar op ons bord legt.

h.g. Learsi

mohamed

Re: Is toeval Bijbels?

Berichtdoor mohamed » 19 jan 2012 14:33

Dat heb ik gedaan Learsi, maar ik kan de relevantie m.b.t. dit topic er helaas niet ontdekken, wat bedoel je precies?

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Is toeval Bijbels?

Berichtdoor learsi » 19 jan 2012 15:03

Het stukje geeft aan dat er een relatie kan zijn tussen op zondige wijze het avondmaal genieten en ziekte(of erger).
En het was een reactie op wat jij stelde.

h.g. Learsi

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Is toeval Bijbels?

Berichtdoor boer » 19 jan 2012 15:13

Een hoofdstuk verder (nu ik toch aan het lezen ben) is ook erg nuttig voor de meesten die stellig beweren dat alleen zij de ware weg weten, en niemand anders,( gaat over de veelzijdigheid van de werking der Geest.)

mohamed

Re: Is toeval Bijbels?

Berichtdoor mohamed » 21 jan 2012 20:20

learsi schreef:Het stukje geeft aan dat er een relatie kan zijn tussen op zondige wijze het avondmaal genieten en ziekte(of erger).
En het was een reactie op wat jij stelde.

h.g. Learsi

Ja maar nogmaals dat heeft hier niks mee te maken, omreden dat er al zonde in de wereld was voordat het avondmaal überhaupt gehouden werd. Hoe je het ook wendt of keert, de Bijbel leert dat toeval bestaat (1 Sam 6,9) en dat is niet zo makkelijk te bevatten. Echter voel ik er niets voor om naar mijn hand te zetten wat ik niet snap, want dan raakt het einde zoek.

Wat ik niet goed begrijp is waarom je het wel mogelijk acht dat satan afvallig werd en kwaad deed wat God niet wilde, maar dat er geen sprake van toeval kan zijn. Hoe toevallig dat ik het bestaan van de satan als een op zichzelf staand iets verwerp om dezelfde redenen als jij het toeval. Let wel: ik geloof dat God het toeval geschapen heeft, maar hoe dat kan weet ik niet. Ik beperk me slechts tot wat er geschreven staat.

RogierV
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1212
Lid geworden op: 11 mei 2011 10:38

Re: Is toeval Bijbels?

Berichtdoor RogierV » 24 jan 2012 19:13

In hoeverre kun je nagaan dat toeval, niets meer is als iets wat je niet hebt kunnen voorspellen?
In hoeverre kun je nagaan, dat je dat in de toekomst niet beter zou kunnen?
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

mohamed

Re: Is toeval Bijbels?

Berichtdoor mohamed » 24 jan 2012 20:47

RogierV schreef:In hoeverre kun je nagaan dat toeval, niets meer is als iets wat je niet hebt kunnen voorspellen?
In hoeverre kun je nagaan, dat je dat in de toekomst niet beter zou kunnen?

Wij kunnen dat niet met zekerheid zeggen denk ik ook, maar toevallig stelden de Filistijnen die de ark van de Heer in hun bezit hadden min of meer dezelfde vraag en kregen het volgende te horen.

7 Nu dan, neem een nieuwe wagen, maak die gereed, en neem twee zogende koeien, waarop nog geen juk gekomen is; span de koeien voor de wagen en breng hun kalveren achter hen vandaan terug naar huis.
8 Neem dan de ark van de HEERE, zet hem op de wagen, en leg de gouden voorwerpen die u Hem als schuldoffer doet toekomen, in een kistje ernaast. Stuur hem vervolgens terug en laat hem gaan.
9 Let dan op: als de ark de weg naar het gebied van Beth-Semes inslaat, heeft Híj ons dit grote kwaad aangedaan. Maar zo niet, dan weten wij dat niet Zijn hand ons getroffen heeft; dan is het ons toevallig overkomen.

Zoals je ziet leert de Bijbel duidelijk dat toeval bestaat naast God en dat is iets wat door christenen glashard ontkent wordt.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 118 gasten