De RKK doop onuitwisbaar?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: De RKK doop onuitwisbaar?

Berichtdoor schelpje3 » 16 okt 2012 21:57

boer schreef:
Het bestaat nog, mensen die geloven in een sovjet-staat!
(of een middeleeuws taliban regime)

Je kunt een klacht indienen bij de beheerder van dit forum.

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: De RKK doop onuitwisbaar?

Berichtdoor boer » 16 okt 2012 22:02

schelpje3 schreef:Je kunt een klacht indienen bij de beheerder van dit forum.

Ik ben geen sovjet burger, noch fascist.
En ik denk dat de beheerder hier niet aan zal beginnen, dan is een forum geen forum meer.
Een forum daagt normaal gesproken uit tot het onderbouwen van je standpunten, ipv te gaan gillen:Ho stop dat mag niet, leugens, verbieden, straffen, brandstapel!
Laatst gewijzigd door boer op 16 okt 2012 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: De RKK doop onuitwisbaar?

Berichtdoor Katlheen » 16 okt 2012 22:04

En dus ga je maar wat zieken
Je hebt niet eens een excuus ervoor, maar dat is er ook niet.
Probeer een waardevolle bijdrage te verzinnen.


Tiens, dacht ik toch het gevoel te krijgen dat jij ook niet bepaald christelijk was in reacties. Wordt er over en weer gesmeten met rotzooi, ga je mij verwijten dat ik ga spotten. Ja, dat ga ik dan ook maar doen. Een oproep om wat christelijker naar eenheid te zoeken is een prachtige oproep, maar ik behoor niet tot de doelgroep? Zoiets? Ik heb hier toch aardig wat liefdeloze reacties over en weer voorbij zien komen....Maar laat ik dan nog maar eens een poging doen: kunnen we het niet wat meer hebben over wat ons bindt, dan wat ons van elkaar scheidt? En dan graag ook op inhoud. Dus argumenten waar jouw kerk dan voor staat. Niet de uiterlijkheden, want dat is iets waar ik ook wel de spot mee kan drijven als ik wil, en ik ben nog niet eens op dreef. Lijkt mij niet opbouwend.

Dus een voorzetje dan maar:
- wil een van de RKK broeders wellicht uit de doeken doen wat het Maria standpunt dan precies behelst? En waar is dat op gebaseerd?
- kan een van jullie duidelijk maken hoe het dan precies zit met de eucharistie?
- voor de refo's: In de catechismus staat nog steeds dat de Roomse mis/Paapse mis omwille van de eucharistie een vervloekte afgodendienst is, zou men dat kunnen/willen aanpassen als men beter het standpunt van de RKK hierin begrijpt?
- Ook voor de refo's: wat is het belang van de "oudvaders". En waarom deze term?

En wat verder ter tafel komt.

Mochten mensen gekwetst zijn, excuus. Mijn exercitie was alleen maar om een voorbeeld te geven hoe ik een paar pagina's terug de ontwikkeling toch niet zo mooi vond gaan worden. Zieken kunnen we allemaal, maar kunnen we elkaar ook in de liefde van/tot Christus naderen?
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: De RKK doop onuitwisbaar?

Berichtdoor schelpje3 » 16 okt 2012 22:15

Katlheen schreef:
Tiens, dacht ik toch het gevoel te krijgen dat jij ook niet bepaald christelijk was in reacties. Wordt er over en weer gesmeten met rotzooi, ga je mij verwijten dat ik ga spotten. Ja, dat ga ik dan ook maar doen. Een oproep om wat christelijker naar eenheid te zoeken is een prachtige oproep, maar ik behoor niet tot de doelgroep? Zoiets? Ik heb hier toch aardig wat liefdeloze reacties over en weer voorbij zien komen....Maar laat ik dan nog maar eens een poging doen: kunnen we het niet wat meer hebben over wat ons bindt, dan wat ons van elkaar scheidt? En dan graag ook op inhoud. Dus argumenten waar jouw kerk dan voor staat. Niet de uiterlijkheden, want dat is iets waar ik ook wel de spot mee kan drijven als ik wil, en ik ben nog niet eens op dreef. Lijkt mij niet opbouwend.

Dus een voorzetje dan maar:
- wil een van de RKK broeders wellicht uit de doeken doen wat het Maria standpunt dan precies behelst? En waar is dat op gebaseerd?
- kan een van jullie duidelijk maken hoe het dan precies zit met de eucharistie?
- voor de refo's: In de catechismus staat nog steeds dat de Roomse mis/Paapse mis omwille van de eucharistie een vervloekte afgodendienst is, zou men dat kunnen/willen aanpassen als men beter het standpunt van de RKK hierin begrijpt?
- Ook voor de refo's: wat is het belang van de "oudvaders". En waarom deze term?

En wat verder ter tafel komt.

Mochten mensen gekwetst zijn, excuus. Mijn exercitie was alleen maar om een voorbeeld te geven hoe ik een paar pagina's terug de ontwikkeling toch niet zo mooi vond gaan worden. Zieken kunnen we allemaal, maar kunnen we elkaar ook in de liefde van/tot Christus naderen?

Pardon?? Dit zijn jouw eigen woorden:
quote Oh nee hoor, ik gooi alleen een hypothetisch balletje op. Ik dacht: laat ik ook even lekker wat zieken over kerken enzo. Niets zo goed als een stuk zelfspot namelijk. unquote

En daar reageerde ik op!

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: De RKK doop onuitwisbaar?

Berichtdoor Katlheen » 16 okt 2012 22:29

Ja, dat zette ik daar neer om aan te geven dat ik de discussie niet echt meer jofel vond gaan, en dat het op een gegeven moment steeds meer zieken ging worden op elkaars stroming/kerk. En dat vind ik jammer omdat ik van mening ben dat je veel van elkaar kunt leren, mits je daar voor open staat. (en even afstapt van de standaard dogma's).
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 apr 2005 09:04

Re: De RKK doop onuitwisbaar?

Berichtdoor Lichtzwaard » 17 okt 2012 12:04

Maar goed deze draad gaat nog steeds over het Heilig Doopsel. :-oo :-oo :-oo
VERITAS VOS LIBERABIT.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2282
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: De RKK doop onuitwisbaar?

Berichtdoor Speedy » 17 okt 2012 12:06

Lichtzwaard schreef:Maar goed deze draad gaat nog steeds over het Heilig Doopsel. :-oo :-oo :-oo


Nee, het gaat er over dat de RKK doop onuitwisbaar is :-oo
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Faramir

Re: De RKK doop onuitwisbaar?

Berichtdoor Faramir » 17 okt 2012 12:09

Op alles wat betrekking heeft tot het topiconderwerp is al lang en breed antwoord gegeven.
Op een gegeven moment is het klaar met een topic en zal er een slotje op moeten of het verdwijnt in de archieven.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 apr 2005 09:04

Re: De RKK doop onuitwisbaar?

Berichtdoor Lichtzwaard » 17 okt 2012 12:24

Faramir schreef:Op alles wat betrekking heeft tot het topiconderwerp is al lang en breed antwoord gegeven.
Op een gegeven moment is het klaar met een topic en zal er een slotje op moeten of het verdwijnt in de archieven.


Inderdaad;het is nu duidelijk dat het Heilig Doopsel toe gediend zo als het Heilig Doopsel toe gediend moet worden het zij Katholiek,Reformatie,Orthodoxie onuitwisbaar is en voor eeuwig!!!

SLOTJE.
VERITAS VOS LIBERABIT.

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: De RKK doop onuitwisbaar?

Berichtdoor hubert » 19 okt 2012 15:00

Inderdaad;het is nu duidelijk dat het Heilig Doopsel toe gediend zo als het Heilig Doopsel toe gediend moet worden het zij Katholiek,Reformatie,Orthodoxie onuitwisbaar is en voor eeuwig!!!


Wat een open deur. Dat is toch niks nieuws?
Het is net zoiets als besnijdenis, dat kun je ook niet opheffen of ontkennen.

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: De RKK doop onuitwisbaar?

Berichtdoor boer » 19 okt 2012 18:21

hubert schreef:
Wat een open deur. Dat is toch niks nieuws?
Het is net zoiets als besnijdenis, dat kun je ook niet opheffen of ontkennen.

Daar zeg je me wat.
De gereformeerde formulieren zeggen inderdaad dat de doop de besnijdenis vervangt.
Paulus zegt dat de besnijdenis niets betekent, maar of we een nieuwe schepping zijn.
Zijn de gedoopte zuigelingen al ''geestelijk besneden'' ?

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8823
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: De RKK doop onuitwisbaar?

Berichtdoor elbert » 22 okt 2012 13:38

Faramir schreef:Op alles wat betrekking heeft tot het topiconderwerp is al lang en breed antwoord gegeven.
Op een gegeven moment is het klaar met een topic en zal er een slotje op moeten of het verdwijnt in de archieven.
Ik ben het er dit keer mee eens.
Slotje.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten