Weg bij de kerk

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Insane
Verkenner
Verkenner
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 jan 2012 23:18

Weg bij de kerk

Berichtdoor Insane » 03 jan 2012 23:41

Hallo ik ben nieuw op dit forum en waarschijnlijk ook zo weer weg maar ik had even een dringende vraag die ik hier makkelijk dacht te stellen (viel wat tegen maar hij is er nu).

Ik ben christelijk/gereformeerd/streng opgevoed. Daar breek ik nu volledig mee (ik ben 18).
n vroeg me af hoe je je uitschrijft bij een kerk. Toen ik tijdens het laatste huisbezoek aangaf hoe ik erover dacht (was bekend van chategesatie) en dat ik me uit wilde schrijven zou dat niet kunnen, moest ik er nog is over denken etc. Toen ik mijn ouders ernaar vroeg hoe dat moest kreeg ik zo ongeloofwaardig antwoord dat ik de vraag nu maar hier stel.

Ik wil gewoon volledig uitgeschreven worden bij die kerk zonder gesprekken (al gehad tijdens huisbezoek) en zonder dat ik verder nog wat van ze hoor.

stel dat er voorwaarden etc aan mijn uitschrijving zitten, valt daar dan wat tegen te doen?

Graag zie ik een eerlijk antwoord!
Laatst gewijzigd door Insane op 03 feb 2012 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Weg bij de kerk

Berichtdoor Gerdien B. » 04 jan 2012 00:04

Je kan je attestatie opvragen dij de scriba. Zij mogen jou niet tegen houden om te vertrekken, want het is gene contract of zoiets dergelijks. ik heb ook mijn attestatie opgevraagd en zij hebben die afgegeven, Ik heb hem op laten sturen omdat ik ook gene behoefte had aan een gesprek. Geef duidelijk aan dat je je attestatie wil en geen gesprek wil hebben.
Dit is vooral als je nog ergens anders lid wil worden. Al ben ik ook lid geworden in een andere kerk zonder, omdat ik hem kwijt was. Met mijn belijdenisbewijs kon ik er als nog lid worden.

Wil je echt in geen enkele kerk meer lid zijn, dan kan je een brief sturen met daarin dat je per direct wilt uitschrijven.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Insane
Verkenner
Verkenner
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 jan 2012 23:18

Re: Weg bij de kerk

Berichtdoor Insane » 04 jan 2012 00:06

Dankjewel! maar wat is het verschil tussen attestatie en uitschrijven?
En er zit dus geen minimum leeftijd aan?

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Weg bij de kerk

Berichtdoor Gerdien B. » 04 jan 2012 00:09

Uitschrijven is je totaal onttrekken van de kerk. Dan wil je in geen enkele kerk meer lid wezen.
Attestatie opvragen is eigenlijk je lidmaatschap opvragen en daarmee kan je lid worden in een andere kerk. Dit is ter voorkoming dat mensen overal lid zijn ter gelijke tijd. Daarbij staat daar in of je gedoopt bent en of je belijdenis hebt gedaan bijv.

Zover ik weet kan jij dit zelf opvragen. Daarbij ben jij voor de wet volwassen op je 18de.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Insane
Verkenner
Verkenner
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 jan 2012 23:18

Re: Weg bij de kerk

Berichtdoor Insane » 04 jan 2012 00:12

ok dankjewel.
ja maar officieel schijn je met je 21ste pas volwassen te wezen,
maar dat gaan we gewoon proberen!

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Weg bij de kerk

Berichtdoor Gerdien B. » 04 jan 2012 00:14

Nee hoor, dat is met je 18de! Gewoon schrijven of bellen.
Succes!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Weg bij de kerk

Berichtdoor Mortlach » 04 jan 2012 00:14

Technisch gezien hoef je je helemaal niet uit te schrijven, lijkt me. Verhuizen en gewoon niet meer komen opdagen. Dan de post die je zo nu en dan krijgt (kerkblaadje) gewoon bij het oud papier gooien. Ik ben volgens mij officieel nog Rooms-Katholiek vanwege mijn opvoeding, maar daar voel ik niets van.

Misschien is het anders als je je nog wel wilt laten inschrijven bij een andere kerk/stroming, maar als je echt helemaal wilt breken met het geloof, kun je het gewoon laten doodbloeden. Mocht er toch nog ineens een ouderling aan de deur staan, gewoon niet open doen :-)

je kunt natuurlijk verwachten dat als je het mensen vraagt die er baat bij hebben dat jij je NIET uitschrijft, je behoorlijk gekleurde antwoorden zult krijgen.

Sterkte ermee, en blijf vooral hangen, want het forum is ook leuk en gezellig voor niet-christenen hoor :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Weg bij de kerk

Berichtdoor Mortlach » 04 jan 2012 00:15

Insane schreef:ok dankjewel.
ja maar officieel schijn je met je 21ste pas volwassen te wezen,
maar dat gaan we gewoon proberen!


Wie heeft je dat verteld? Iemand die hoopte je op die manier nog 3 jaar in de kerk te houden? Zo ja, dan zou ik die persoon een vragen wat hij/zij vindt van Jokken voor de Heere.

eigenlijk is het heel simpel: niemand kan jou dwingen deel uit te maken van een kerk/gemeente. Goed, je ouders kunnen je het huis uit schoppen, dat zij dan zo. Dat is een gevolg waar je mee zult moeten leven (en je ouders ook, maar dat terzijde). Maar voor de rest maakt het niet uit hoe jong je bent, al ben je 14. Wat willen ze doen, je vastbinden aan een kerkbank? Natuurlijk kun je je officieel uitschrijven, maar waarom zou je? Het kost geen geld en je krijgt alleen zo nu en dan wat ongewenste post.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Weg bij de kerk

Berichtdoor Lalage » 04 jan 2012 08:21

Ik heb ook verhalen gehoord dat een kerk moeilijk kan doen over uitschrijven. Maar alles wat ze nodig hebben is jouw handtekening.

De PKN werkt niet met attestaties, maar je wordt automatisch overgeschreven als je verhuist. Dat komt doordat de ledenadministratie landelijk is geregeld. Bij de gkv bijvoorbeeld is de administratie plaatselijk. Daar kan je dus inderdaad je attestatie aanvragen en dan word je uitgeschreven. Als je die vervolgens nergens inlevert, ben je ook geen lid meer. Voordeel is dat er dan niet in de kerk bij de mededelingen wordt gezegd dat je je hebt 'onttrokken aan de tucht van de kerk'. Mijn man heeft het ook zo aangepakt.

mohamed

Re: Weg bij de kerk

Berichtdoor mohamed » 04 jan 2012 08:26

Mortlach schreef:Ik ben volgens mij officieel nog Rooms-Katholiek vanwege mijn opvoeding, maar daar voel ik niets van.

Bij de RKK ligt dat anders als bij de PKN.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Weg bij de kerk

Berichtdoor Mortlach » 04 jan 2012 09:36

mohamed schreef:Bij de RKK ligt dat anders als bij de PKN.


Voel je de PKN wel dan? Toch knap als ze me in Ierland zouden weten te vinden :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Weg bij de kerk

Berichtdoor JeeWee » 04 jan 2012 11:23

Ben ik nou de enige die bij deze vraag een voor mij bijna vergelijkbare vraag voelt opkomen:
"hoe kom ik van de beademing af en hoe pleeg ik euthanasie?"
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Galain
Verkenner
Verkenner
Berichten: 29
Lid geworden op: 25 sep 2011 13:54

Re: Weg bij de kerk

Berichtdoor Galain » 04 jan 2012 11:33

En bij mij komt het gevoel op dat wij Insane niet moeten behouden voor onze Koning Jezus, misschien kan hij het niet vinden in zijn kerk maar er zijn genoeg kerken en stromingen waar hij misschien wel zijn plekje kan vinden..

@Insane vergeet niet jij kan Jezus wel loslaten maar Jezus laat jou nooit los!!

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Weg bij de kerk

Berichtdoor elbert » 04 jan 2012 11:44

Insane schreef:Ik ben christelijk/gereformeerd/streng opgevoed. Daar breek ik nu volledig mee (ik ben 18).
Zit ik er ver naast als het "streng opgevoed" zijn, je het meest heeft doen afknappen op je opvoeding en in het verlengde daarvan het geloof en de kerk?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Weg bij de kerk

Berichtdoor Mortlach » 04 jan 2012 12:04

JeeWee schreef:Ben ik nou de enige die bij deze vraag een voor mij bijna vergelijkbare vraag voelt opkomen:
"hoe kom ik van de beademing af en hoe pleeg ik euthanasie?"


Misschien, maar iemand tegen heug en meug 'in leven' houden is ook behoorlijk twijfelachtig. Daarbij is euthenasie alleen van toepassing bij ondraaglijk lijden zonder hoop op herstel - wil je iemand die geloof/gemeente/kerk ervaart als ondraaglijk lijden daar echt met alle geweld bij houden?

natuurlijk ben ik wel benieuwd hoe en waarom Insane tot deze keus is gekomen. Dus als je dat wilt delen, Insane, zonder per se een hoop vuile was buiten te hangen, dan kan dat hier altijd.
Laatst gewijzigd door Mortlach op 04 jan 2012 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 gasten

cron