Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheorie?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Riska

Re: Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheor

Berichtdoor Riska » 09 mar 2012 10:22

schaapje schreef:Lees de link even mohamed,
En zou het zo kunnen zijn dat de joden Christus nog steeds niet herkennen als ook hun verlosser, omdat ze zich teveel verdiepen in al die getallensymboliek.
Wat is de toegevoegde waarde van deze symboliek? Leidt het de mens tot Christus?

Dat is volgens mij klinkklare onzin.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheor

Berichtdoor Wilsophie » 09 mar 2012 10:24

Ik bemerk veel onkunde over het verschil van de symboliek van de Bijbel en de kabbala en wat diens meer zij.
Dat zijn meestal geen gelovigen al kun je en mag je dat nooit zo zeggen.
Het heeft in ieder geval geen doel om de Bijbel te geloven.

Tja de Bijbel staat vol met getallen, en als Riska zegt dat de derde dag altijd de dag is waarop iets nieuws tot stand komt en Jona 3 dagen in de vis zat dan is dat helemaal correct en is dat geen goochelen. En dat de 40 heel vaak een betekenis heeft en je deze naaste elkaar kunt leggen t.a.v. de betekenis van de duur van 40 jaar is verrijkend, en zo is er naast de 3 en de 4 nog meer te begrijpen als je geinteresseerd bent , maar het is niet de hoofdsom der Dingen dat is Jezus Christus .

Alle andere aanvallen werp ik verre van mij.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheor

Berichtdoor schaapje » 09 mar 2012 10:26

quote="Riska"
Dat is volgens mij klinkklare onzin.


Leg even uit a.u.b.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheor

Berichtdoor schaapje » 09 mar 2012 10:31

quote="Wilsophie" maar het is niet de hoofdsom der Dingen dat is Jezus Christus .

Dat is heel belangrijk wat je hier schrijft, het gaat om Jezus Christus, dus wat is dan de toegevoegde waarde van getallensymboliek zoals jij die haalt uit de letters.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheor

Berichtdoor blijblij » 09 mar 2012 10:33

ik vind het heel gezellig en zo, maar het is flink off-topic (weet het, medeschuldig).
misschien verder in een nieuw topic?

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheor

Berichtdoor schaapje » 09 mar 2012 10:34

quote="Wilsophie"

Alle andere aanvallen werp ik verre van mij.


Is het aanval op jou persoonlijk? Het gaat om wat je hier neerschrijft, en waar jij kennelijk heel wat tijd in gestopt hebt.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheor

Berichtdoor blijblij » 09 mar 2012 10:38

schaapje schreef:Is het aanval op jou persoonlijk? Het gaat om wat je hier neerschrijft, en waar jij kennelijk heel wat tijd in gestopt hebt.


neerschrijven... nou ja, ik zou het creatief copy-paste noemen.

Gebruikersavatar
JHM
Kapitein
Kapitein
Berichten: 887
Lid geworden op: 29 mar 2011 10:08

Re: Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheor

Berichtdoor JHM » 09 mar 2012 10:42

schaapje schreef:Lees de link even mohamed,
En zou het zo kunnen zijn dat de joden Christus nog steeds niet herkennen als ook hun verlosser, omdat ze zich teveel verdiepen in al die getallensymboliek.
Wat is de toegevoegde waarde van deze symboliek? Leidt het de mens tot Christus?


Nee verder van. Onze Christus is hun christus niet. Echter omdat de bus nogal even op zich laat wachten zijn ze aan het rekenen geslagen of ze het tijdschema wellicht toch verkeerd gelezen hebben :mrgreen:
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

mohamed

Re: Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheor

Berichtdoor mohamed » 09 mar 2012 10:44

Wilsophie schreef:Ik bemerk veel onkunde over het verschil van de symboliek van de Bijbel en de kabbala en wat diens meer zij.

Ja ik ook, het is trouwens wat dies meer zij.
Tja de Bijbel staat vol met getallen, en als Riska zegt dat de derde dag altijd de dag is waarop iets nieuws tot stand komt en Jona 3 dagen in de vis zat dan is dat helemaal correct en is dat geen goochelen.

Lees haar bericht maar eens goed, ze heeft niet gezegd dat het altijd zo is.
En dat de 40 heel vaak een betekenis heeft en je deze naaste elkaar kunt leggen t.a.v. de betekenis van de duur van 40 jaar is verrijkend, en zo is er naast de 3 en de 4 nog meer te begrijpen als je geinteresseerd bent , maar het is niet de hoofdsom der Dingen dat is Jezus Christus .

Alle andere aanvallen werp ik verre van mij.

Getallensymboliek is heel wat anders dan een cijfermatige uitdrukking, dat jij die twee begrippen zomaar op een hoop gooit en tegelijkertijd praat over onkunde doet mijn aanvankelijke enthousiasme over jouw persoon toch wat dimmen.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheor

Berichtdoor schaapje » 09 mar 2012 10:46

quote="JHM"

Nee verder van. Onze Christus is hun christus niet. Echter omdat de bus nogal even op zich laat wachten zijn ze aan het rekenen geslagen of ze het tijdschema wellicht toch verkeerd gelezen hebben :mrgreen:


Zo zijn er ook wel eens christenen die met getallen gogelen en zo de terugkomst van de Here Jezus
denken te kunnen uitrekenen. :mrgreen:
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheor

Berichtdoor blijblij » 09 mar 2012 10:48

schaapje schreef:
Zo zijn er ook wel eens christenen die met getallen gogelen en zo de terugkomst van de Here Jezus
denken te kunnen uitrekenen. :mrgreen:


Die laat inderdaad ook op zich wachten. De arme Paulus dacht ook nog te leven tijdens de wederkomst!

mohamed

Re: Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheor

Berichtdoor mohamed » 09 mar 2012 10:53

blijblij schreef:Die laat inderdaad ook op zich wachten. De arme Paulus dacht ook nog te leven tijdens de wederkomst!

Niet alleen 'arme' Paulus, maar ook 'arme' Jezus (Mat 16,28) en 'arme' Johannes (1 joh 2,18) en als zij zich allen unaniem vergisten hoezo denk jij dan rijk te zijn? Ik vind dat wel zo vreemd. Wie is er nou zo stom om zijn hoop te vestigen op lieden die de tekenen van hun eigen tijd niet konden duiden? Zie: Mat 16,3-4.

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheor

Berichtdoor blijblij » 09 mar 2012 11:06

mohamed schreef:Niet alleen 'arme' Paulus, maar ook 'arme' Jezus (Mat 16,28) en 'arme' Johannes (1 joh 2,18) en als zij zich allen unaniem vergisten hoezo denk jij dan rijk te zijn? Ik vind dat wel zo vreemd. Wie is er nou zo stom om zijn hoop te vestigen op lieden die de tekenen van hun eigen tijd niet konden duiden? Zie: Mat 16,3-4.


Arm = niet niet-rijk.
Je zou zelfs kunnen zeggen dat Jezus niet zonder zonden was, aangezien hij hier gelogen heeft.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheor

Berichtdoor Wilsophie » 09 mar 2012 11:15

Getallensymboliek is heel wat anders dan een cijfermatige uitdrukking, dat jij die twee begrippen zomaar op een hoop gooit en tegelijkertijd praat over onkunde doet mijn aanvankelijke enthousiasme over jouw persoon toch wat dimmen.


Dus toch persoonlijk. [-X

Ik distantieer me overigens van de link die Schaapje geeft naar het Kabbalisme wat occult is en het is niet verstandig om mensen hierop te attenderen.
Het heeft niets te maken met de symboliek van De Bijbel dat Woord verwerpen zij met goocheltrucs.
Ik werp dat soort zaken / verwijzingen verre van mij.

Dat ik het copy en paste is eveneens een flauwe opmerking. [-X

Het geloof in Jezus Christus is het allerbelangrijkste om de symboliek te begrijpen, maar nogmaals ik neem de Bijbel letterlijk, overdrachtelijk en profetisch en weet dat de Bijbel voor ons geschreven is maar niet altijd over ons gaat.
Of het iets toevoegt aan je geloofsleven?
Dat weet ik niet, dat vraag ik me niet af. God ziet mijn hart aan en Hij kent mijn intentie en bewaakt Zijn Woord.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheor

Berichtdoor schaapje » 09 mar 2012 11:22

@Wilsophie
Ontken je dan dat de getallensymboliek uit het kabbalisme is gekomen?
Ik wil trouwens met die link niet beweren dat jij je met occultisme bezig houdt, maar op die link wordt wel vermeld dat de getallen-symboliek voet heeft gekregen in allerlei stromingen waaronder het Christendom.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 104 gasten