Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheorie?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Targetses
Mineur
Mineur
Berichten: 227
Lid geworden op: 27 feb 2012 14:25

Re: Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheor

Berichtdoor Targetses » 08 mar 2012 11:33

Mortlach schreef:

Daarom heeft God de veiligheidsgordel en de helm uitgevonden :-)

.


Dat was ik helemaal vergeten.

En de kunstnier ook. En ook de penicilline.

Maar ik vergeet ook dat God hetzelfde bereikt met wat bloed aan je rechteroorlel, rechterduim en rechtergroteteen te smeren.
Als je hard fietst heb je altijd wind tegen.

Gebruikersavatar
Kereltje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 261
Lid geworden op: 06 mar 2012 09:13

Re: Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheor

Berichtdoor Kereltje » 08 mar 2012 14:30

Targetses schreef:Dat God dat allemaal meegeschapen zou hebben om de mens motorisch vervoer te geven met alle dodelijke ongelukken van dien, gaat er bij mij niet in.


Vandaar ook dat de dodelijke ongelukken pas na de zondeval plaats hadden, ook bij 15 km/h.
Essentieel voor iemands gevoel voor humor is of hij altijd bereid is om zichzelf te lachen. - G. Bradford

RogierV
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1212
Lid geworden op: 11 mei 2011 10:38

Re: Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheor

Berichtdoor RogierV » 08 mar 2012 14:39

Vandaar ook dat de dodelijke ongelukken pas na de zondeval plaats hadden, ook bij 15 km/h.


Ja die zondeval is niet te combineren met het principe van evolutie ben ik bang.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheor

Berichtdoor TheKeimpe » 08 mar 2012 17:00

RogierV schreef:
Ja die zondeval is niet te combineren met het principe van evolutie ben ik bang.

Hmm. Lees de werken van C.S. Lewis maar eens, bijvoorbeeld "Het probleem van het lijden".

Gebruikersavatar
Kereltje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 261
Lid geworden op: 06 mar 2012 09:13

Re: Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheor

Berichtdoor Kereltje » 08 mar 2012 17:04

RogierV schreef:Ja die zondeval is niet te combineren met het principe van evolutie ben ik bang.


Misschien moet je er vanaf dat evolutionisme alleen maar als zwart of als wit wordt afgebeeld.
Essentieel voor iemands gevoel voor humor is of hij altijd bereid is om zichzelf te lachen. - G. Bradford

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheor

Berichtdoor Wilsophie » 08 mar 2012 21:44

Riska schreef:Het Hebreeuws ben ik niet machtig.
Ik heb wel iets over de Beth beleerd, wat ik ervaar als een bemoediging en troost voor mijn leven.

Gods Woord begint met de Beth.
Grond onder de voeten,
een steuntje in de rug
een dak boven ons hoofd.
En open naar de toekomst...


Zo zie ik het ook, ik ben de taal ook niet machtig, maar geloof de uitleg van gelovigen die er wel verstand van hebben en dat is de symboliek vanuit de Schrift, ik ga geen taalles geven daartoe ben ik niet bekwaam en als ik domme dingen zeg, wel het zij zo.

Als Abram Abraham wordt en men legt mij uit dat die letter "Hee" de 5 van genade is en zo een gelovige geeft voorbeelden van de vijf met simpele uitleg zoals : "Geef me de vijf"..en dat de ark wordt samengehouden met een verborgen 5e latje en de 5 die alles zegt over de Gemeente die nu verborgen is, dan geloof ik dat.
En als Golgotha dezelfde getalswaarde heeft als Gilgal en men legt de betekenis uit dan geloof ik dat.
En het woordje zoon is zowel "ben" als "bar" en dat de Zoon Hij is die de Schepping zou bewaren en uitbouwen omdat zoon ook "bouwer" betekent, dan weet ik wat dat binnen het kader van de Bijbel wil zeggen.

Als mij wordt uitgelegd dat de wonderboom van Jona, het woord "Kikajon" is met een getalswaarde van 256 en dat dit getal nog maar 1 keer elders voorkomt namelijk de 256 zielen die behouden worden bij de schipbreuk van Paulus en ik luister en hoor dat dit getal staat voor de duur van een zwangerschap dan gaat die boom van Jona die wordt weggenomen voor mij leven en weet ik waar het over spreekt.
Wat is erop tegen om zulke betekenissen te integreren in de Schrift en soms dienen als antwoord op mijn vragen.

Als men dat spreekwoord van die kameel en het oog van de naald hanteert dan heeft men het over een poortje waar dat beest niet door kon.
Tot ik las dat een kameel een drie is en de derde letter en het oog van de naald is de kof de 100 en het gaat ook nog eens over het koninkrijk waar de 100 altijd over spreekt.
Ja dan kun je de 3 niet op de honderd delen, want dan blijf je met een partij kamelen zitten.
En zo weet ik wat dat spreekwoord zegt.

Ik wou dat ik alles van het Hebreeuws en Grieks kende, maar gelukkig zijn er mensen die de symboliek van het Hebreeuws kennen en ook nog gelovigen zijn. Geweldig is dat.
De 26 geslachten van Adam tot Noach = 10
Van Sem tot Peleg = 5
Van Rehu tot Izaak enz tot Mozes zijn 26 geslachten en de Naam van JHWH is 10,5,6,5 is ook 26 dan is de Bijbel een geweldige openbaring van de Godheid en Zijn heilsplan vervat in Woord en ook in getal, letterlijk, geestelijk en profetisch.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheor

Berichtdoor Wilsophie » 08 mar 2012 21:57

Hmm. Lees de werken van C.S. Lewis maar eens, bijvoorbeeld "Het probleem van het lijden".


Een mooie uitspraak op blz 10 vind ik: "De mens voorziet in zijn eigen dood, hoewel hij vurig verlangt te blijven voortbestaan."

mohamed

Re: Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheor

Berichtdoor mohamed » 08 mar 2012 23:39

Beste Wilsophie, christenen hebben één meester (Mat 23,8-10) en Jezus deed ook niet aan getallensymboliek.

Gebruikersavatar
Kereltje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 261
Lid geworden op: 06 mar 2012 09:13

Re: Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheor

Berichtdoor Kereltje » 09 mar 2012 06:43

@Wilsophie: Volgens mij ben je een hulpmiddel, het getal, aan het verheffen tot een instituut. Het is fijn dat er binnen het tientallig stelsel zulke mooie vergelijkingen te trekken zijn, maar de relatie is wel behoorlijk diffuus.
Essentieel voor iemands gevoel voor humor is of hij altijd bereid is om zichzelf te lachen. - G. Bradford

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheor

Berichtdoor schaapje » 09 mar 2012 08:00

@wilsophie
Al dat gedoe met getallen-symboliek heeft jou niet verder gebracht tot de waarheid.
In de topic "boezemzonden" zeg je dat onbewuste en bewuste zonden geen rol meer spelen voor een kind van God, als jou was zou ik me daar eens in verdiepen.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Riska

Re: Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheor

Berichtdoor Riska » 09 mar 2012 09:23

@; Wilsophie: Getallen - naar mijn gevoel zit je dicht tegen een stroming aan binnen het Jodendom die met getallen 'goochelt', oneerbiedig gezegd.
Voor mij zijn een paar getallen belangrijk. Niet in de zin dat de Hebreeuwse letters dat zijn, zoals jij zegt.
Ik heb geleerd ooit bij catechisatie dat je alert moet zijn als er in de Bijbel staat: "ten derde dage", of: "ik zal opstaan en naar mijn Vader gaan". Drie dagen in de 'vis' in het verhaal van Jona.
Er is dan altijd sprake van een verwijzing naar de opstanding ten 'derde dage'...
Zoals de 40 belangrijk is: 40 jaar zwerven door de woestijn, 40 dagen verzocht in de woestijn.
Maar die getallen worden gewoon benoemd en zijn niet verborgen in de letters die gebruikt worden.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheor

Berichtdoor schaapje » 09 mar 2012 10:05

http://www.boudicca.de/qblh-nl.htm

getallen symboliek heeft zijn oorsprong uit het kabbale wat occult is.

In het begin van dit lange stuk wordt er al de tarot genoemd.

verder staat er o.a.de: c numerologische kabbala
Die zich richt op de verhoudingen, betekenissen en interpretatie van letters
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

mohamed

Re: Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheor

Berichtdoor mohamed » 09 mar 2012 10:09

Riska schreef:@; Wilsophie: Getallen - naar mijn gevoel zit je dicht tegen een stroming aan binnen het Jodendom die met getallen 'goochelt', oneerbiedig gezegd.

Hoe moet je het anders noemen? Doch is het niet slechts 'een' stroming, maar de leer van het orthodoxe jodendom, want in 2007 heeft de orthodoxe rabbijn Evers het volgende gezegd:

Bevat de Tora een geheime code? In de mystiekleer (kabbala) wordt hier regelmatig naar verwezen maar het decoderen van de geheimen die de Tora herbergt, heeft pas in het computertijdperk een hoge vlucht genomen. Rabbijn Evers noemt het ‘een eye-opener voor ieder, die wil zien.’

-bron-

Kortom, elke orthodoxe jood gelooft in getallensymboliek en eerder noemde Wilsophie hen gelovigen, niet dat daar wat mis mee is, maar het werpt wel een opmerkelijk licht op haar eerdere beweringen over religie - die ik trouwens wel onderschrijf - want ook goochelen met cijfers is mensendienst wat voor wijsheid moet doorgaan. Volgens mij heeft Wilsophie slechts een eenzijdig probleem met religie en daar heb ik wat tegen. Daarom schreef ik haar al dat wij één rabbijn hebben en die goochelde niet.
Voor mij zijn een paar getallen belangrijk. Niet in de zin dat de Hebreeuwse letters dat zijn, zoals jij zegt.
Ik heb geleerd ooit bij catechisatie dat je alert moet zijn als er in de Bijbel staat: "ten derde dage", of: "ik zal opstaan en naar mijn Vader gaan". Drie dagen in de 'vis' in het verhaal van Jona.
Er is dan altijd sprake van een verwijzing naar de opstanding ten 'derde dage'...
Zoals de 40 belangrijk is: 40 jaar zwerven door de woestijn, 40 dagen verzocht in de woestijn.
Maar die getallen worden gewoon benoemd en zijn niet verborgen in de letters die gebruikt worden.

Dat is heel wat anders inderdaad, bijvoorbeeld de uitdrukking 40 dagen en 40 nachten betekent vooral een lange periode, maar het wil niet zeggen dat het op de kop af zoveel dagen is. Een joods boek zoals de Bijbel willen verklaren met een Indisch positioneel systeem is even accuraat als een persoonlijke horoscoop in de Margriet. Als je maar lang genoeg goochelt vind je vanzelf wat je zoekt.

mohamed

Re: Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheor

Berichtdoor mohamed » 09 mar 2012 10:10

schaapje schreef:http://www.boudicca.de/qblh-nl.htm

getallen symboliek heeft zijn oorsprong uit het kabbale wat occult is.

In het begin van dit lange stuk wordt er al de tarot genoemd.

verder staat er o.a.de: c numerologische kabbala
Die zich richt op de verhoudingen, betekenissen en interpretatie van letters

Dan is rabbijn Evers volgens jouw logica een occulte rabbijn, nou schaapje, ik mag je af en toe nog wel horen ook! :lol:

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheor

Berichtdoor schaapje » 09 mar 2012 10:19

Lees de link even mohamed,
En zou het zo kunnen zijn dat de joden Christus nog steeds niet herkennen als ook hun verlosser, omdat ze zich teveel verdiepen in al die getallensymboliek.
Wat is de toegevoegde waarde van deze symboliek? Leidt het de mens tot Christus?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 111 gasten