Geboorte van de Heiland, dood van meerdere baby's.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Geboorte van de Heiland, dood van meerdere baby's.

Berichtdoor meribel » 16 dec 2011 00:45

jaapo schreef:Iki vraag me af, wat er zo zondig (of bedreigend, of verontrustend) is aan het onder de loupe nemen van de bijbel. Notabene de bron van ons aller geloof. En dan moet je maar klakkeloos en kritiekloos alles aannemen, wat er staat en daarop je geloof bouwen? Op die manier wordt het een wankel fundament, want door de bijbel heen manifesteert God zich zeer verschillend: van wreed en cynisch tot liefdevol en zorgzaam, van krachtige haat-uitingen tegenover andersdenkenden tot troostrijke woorden. Ook Jezus kennen we in verschillende gedaanten: van het opnemen voor de minsten, tot het uitschelden van de leiders. Van het verkondigen van de liefde tot de constatering, dat er door hem verdeeldheid zou komen in families of gezinnen. Van omgaan met Samaritanen tot de uitspraak: alleen gekomen voor het Huis Israëls. En dan mag je daar niet kritisch naar kijken? I(s het niet een soort bijgeloof, dat je denkt de toorn van God over je af te roepen, als je kritisch naar de bijbel kijkt? Resumerend: ik ben gelovig (tenminste, dat hoop ik), maar het verhaal van de kindermoord geloof ik niet. Het is er met een bepaalde reden in gekomen, zoals vele andere bijbelverhalen. Dat is MIJN GELOOF. De ander, die heel anders gelooft, respecteer ik en zal ik niet veroordelen. ook neem ik niet voor mijn rekening, dat ik de waarheid heb, want er zijn hier in ons land alleen al minstens 25 andere waarheden die volgens die mensen de enige echte is.


het is goed om de bijbel onder de loep de te nemen. En het is natuurlijk heel praktisch om passage's die niet in overeenstemming zijn met een liefdevol God gewoon als laster te bestempelen...of zaken die fysiek niet mogelijk zijn als sprookje ( een maagd die een kind krijgt ) te benoemen ...of dingen die niet in je straatje passen of waar buiten de bijbel om geen goede bron voor is als onwaar aan te nemen.
Moet je zeker doen.

Wat me raakt is dat je schrijft...' ik ben gelovig, tenminste dat hoop ik ' ...

Ik kan me voorstellen dat als je je stoelpoten onder jezelf vandaan zaagt dat je geloof straks instort. En dat je enkel nog hoopt dat je gelovig bent.

Want waarom zou Jezus nog de zoon van God zijn? En kan het eigenlijk wel dat hij uit de dood is opgestaan. Zou het niet logischer zijn dat zijn lichaam gewoon is meegenomen.

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: Geboorte van de Heiland, dood van meerdere baby's.

Berichtdoor blijblij » 16 dec 2011 10:50

Je zaagt eerder je stoelpoten door wanneer je gelooft dat alles gebeurd is zoals beschreven en er dan bewijs wordt geleverd dat het toch net effe anders is gegaan.

Kijk bijvoorbeeld eens naar: 1 Koningen 22:41-51 en 2 Kronieken 20:31:37. Dezelfde geschiedenis, maar toch een totaal andere insteek. Maar een van deze verhalen kan de werkelijkheid weergeven.

Of het topic: Lucas doet niets met de kindermoord en laat Jozef en Maria rustig naar Jeruzalem gaan en naar Nazareth.

Je zegt: waarom nog geloven dat Jezus de zoon van God is? Ja met die kleine letter van zoon kan ik dat geloven ja. En opgestaan uit de doden: een leeg graf is heel discutabel, aangezien Jezus moest aantonen dat hij geen geest was en daaruit kun je concluderen dat hij een ander soort lichaam had, een hemels lichaam. En ook Paulus heeft niet zoveel met de lichamelijke opstanding.

mohamed

Re: Geboorte van de Heiland, dood van meerdere baby's.

Berichtdoor mohamed » 16 dec 2011 10:58

blijblij schreef:En opgestaan uit de doden: een leeg graf is heel discutabel, aangezien Jezus moest aantonen dat hij geen geest was en daaruit kun je concluderen dat hij een ander soort lichaam had, een hemels lichaam. En ook Paulus heeft niet zoveel met de lichamelijke opstanding.

Dan vergis je je zeer, want het getuigenis van Thomas is glashelder: indien hij Jezus niet herkende aan de wonden die hem waren toegebracht zou hij beslist niet geloven. Thomas was nooit tot geloof gekomen als Christus een ander lichaam had na de opstanding.

Johannes 20
24 En Thomas, een van de twaalf, Didymus genoemd, was niet bij hen toen Jezus daar kwam.
25 De andere discipelen dan zeiden tegen hem: Wij hebben de Heere gezien. Maar hij zei tegen hen: Als ik in Zijn handen niet het litteken van de spijkers zie, en mijn vinger niet steek in het litteken van de spijkers, en mijn hand niet steek in Zijn zij, zal ik beslist niet geloven. [Oftewel: hij wilde 100% zeker weten dat Jezus was opgestaan met exact hetzelfde lichaam als datgene wat gekruisigd was]
26 En na acht dagen waren Zijn discipelen weer binnen en Thomas was bij hen. Jezus kwam terwijl de deuren gesloten waren, en Hij stond in hun midden en zei: Vrede zij u.
27 Daarna zei Hij tegen Thomas: Kom hier met uw vinger en bekijk Mijn handen, en kom hier met uw hand en steek die in Mijn zij; en wees niet ongelovig, maar gelovig.
28 En Thomas antwoordde en zei tegen Hem: Mijn Heere en mijn God!

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: Geboorte van de Heiland, dood van meerdere baby's.

Berichtdoor jaapo » 16 dec 2011 12:10

@meribel: Je vergist je. Ik zaag de stoelpoten onder mijn eigen geloof niet weg, maar ik drukte me wat ongelukkig uit om de volgende reden: (al eerder hier verwoord) ik vind het heel moeilijk om van mezelf te zeggen, dat ik gelovig ben. Ik acht het geloof als iets persoonlijks tussen God en mij en daarmee hoop ik, dat anderen aan mij ook kunnen zien en van mij kunnen horen, waar ik voor sta. De praktijk wees vaak anders uit: vooral op internet werd ik, hier en elders dikwijls als verloren, goddeloos en een kafchristen beschouwd, omdat ik anders geloof dan zij. Merkwaardig, dat het in goede gesprekken met andersdenkenden zelden voorkomt. Het anonieme internet werkt enorm verlagend op de standaard, volgens welke gediscussieerd dient te worden. Nogmaals: je kunt gelovig zijn en toch de bijbel kritisch beschouwen, in aanmerking nemende, dat de bijbel door verschillende mensen in verschillende omstandigheden voor verschillende doelgroepen is geschreven. De interne tegenstellingen zijn legio, maar dat is begrijpelijk, als je dit aanneemt. Je mag geloven, dat de bijbel het onfeilbare ware Woord van God is, maar reken anderen daar dan niet op af en ga ook nauwkeurig na, of dit standpunt echt een waarachtig geloof is, of dat het ingegeven is door een onbestemde angst voor God en Zijn oordeel.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

sheba
Verkenner
Verkenner
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 nov 2011 21:26

Re: Geboorte van de Heiland, dood van meerdere baby's.

Berichtdoor sheba » 16 dec 2011 16:45

Jammer....Pasker die meent zijn gelijkheid in pacht te hebben, mohammed (what's in a name??) die graag olie op het vuur gooit...ja, het zit blijkbaar in mij, ik zoek het toch op....kan het ook vermijden/overslaan....hoe dan ook, ik meld me af, ik wil dit niet, kan dit niet en zoek dit niet....ik heb een verschrikkelijke tijd achter de rug en hoopte hier gelijkgestemden te vinden die mij in liefde en begrip konden helpen om dichterbij de Heer te komen....het ligt aan mij, kan er niet mee omgaan, sorry...maar verwijder mijn account maar

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Geboorte van de Heiland, dood van meerdere baby's.

Berichtdoor schelpje3 » 16 dec 2011 17:16

sheba schreef:Jammer....Pasker die meent zijn gelijkheid in pacht te hebben, mohammed (what's in a name??) die graag olie op het vuur gooit...ja, het zit blijkbaar in mij, ik zoek het toch op....kan het ook vermijden/overslaan....hoe dan ook, ik meld me af, ik wil dit niet, kan dit niet en zoek dit niet....ik heb een verschrikkelijke tijd achter de rug en hoopte hier gelijkgestemden te vinden die mij in liefde en begrip konden helpen om dichterbij de Heer te komen....het ligt aan mij, kan er niet mee omgaan, sorry...maar verwijder mijn account maar

Sommige forummers zijn hier alleen maar voor hun eigen gelijk Sheba. Niet om te leren, noch om stichtend bezig te zijn. Ik was ook al afgehaakt in religie, kon er eveneens niet meer tegen !
Ik lees af en toe nog in de andere topics en heel soms, op verzoek, hier.

mohamed

Re: Geboorte van de Heiland, dood van meerdere baby's.

Berichtdoor mohamed » 16 dec 2011 19:50

sheba schreef:Jammer....Pasker die meent zijn gelijkheid in pacht te hebben, mohammed (what's in a name??) die graag olie op het vuur gooit...ja, het zit blijkbaar in mij, ik zoek het toch op....kan het ook vermijden/overslaan....hoe dan ook, ik meld me af, ik wil dit niet, kan dit niet en zoek dit niet....ik heb een verschrikkelijke tijd achter de rug en hoopte hier gelijkgestemden te vinden die mij in liefde en begrip konden helpen om dichterbij de Heer te komen....het ligt aan mij, kan er niet mee omgaan, sorry...maar verwijder mijn account maar

Het ligt inderdaad aan jou, want blijblij zegt ook dingen die mij niet bevallen, Elbert beweert zaken waar mijn tenen van krullen en over Dalethvav zal ik helemaal maar zwijgen. Dat je liefde zoekt klinkt wel vroom, maar als je een ongeveinsd geloof had zou je die reeds hebben gevonden, want God is liefde. Ook bij mij wil dat er soms maar moeilijk in als ik kijk naar hoe Pasker en ik behandeld worden door diezelfden die beweren van God te getuigen.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 108 gasten