de val van satan

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: de val van satan

Berichtdoor mohamed » 12 dec 2011 19:17

JHM schreef:Ha mohamed. Uit jouw posting begrijp ik dat jij van mening bent dat satan geen 'wezen' is maar in ons hart is (onze menselijke aard).

Dat klopt helemaal, want zo staat het geschreven.

'En de HEERE zag, dat de boosheid des mensen menigvuldig was op de aarde, en al het gedichtsel van de gedachten zijns harten te allen dage alleen boos was.' (Gen 6,5)

'het gedichtsel van ’s mensen hart is boos van zijn jeugd aan' (Gen 8,21)

'Want uit het hart komen voort boze bedenkingen, doodslagen, overspelen, hoererijen, dieverijen, valse getuigenissen, lasteringen.' (Mat 15,19)

Als ik dit verwerp, verwerp ik de boodschapper en als ik de boodschapper verwerp, dan verwerp ik degene die hem gezonden heeft.
Kun je me uitleggen hoe satan tegen Jezus sprak toen Hij in de woestijn was? (matt4:1-11, Marc 1:12-13, Luc 4:1-12)

Gewoon met zijn mond van vlees en bloed, want die in het vlees zijn kunnen gode niet behagen (Rom 8,8) dus niemand maakt mij wijs dat de duivel een geestelijk wezen is.

Gebruikersavatar
marcel081276
Sergeant
Sergeant
Berichten: 382
Lid geworden op: 18 nov 2003 19:26
Locatie: Zwijndrecht

Re: de val van satan

Berichtdoor marcel081276 » 12 dec 2011 19:58

JHM schreef:Weet jij hoe de volken in die tijd leefden?



maakt dat iets uit dan?
Psalm 46 : 1 God is een toevlucht!

Gebruikersavatar
marcel081276
Sergeant
Sergeant
Berichten: 382
Lid geworden op: 18 nov 2003 19:26
Locatie: Zwijndrecht

Re: de val van satan

Berichtdoor marcel081276 » 12 dec 2011 20:02

Luke. schreef:@marcel

waarom machtsmisbruik? De harde waarheid is dat God het leven gegeven heeft, en daarom alle recht heeft om het weer weg te nemen hoe en vooral wanneer Hij het wil. Daar kun je het als mens over oneens zijn, of boos over worden, of God spiegelen aan mensen waardoor het onrechtvaardig lijkt, maar dat zijn allemaal ongerechtvaardigde visies.

Overigens, zoals iemand (volgens mij was het William lane Craig (of hij verwees naar iemand), maar ik weet het niet zeker) schreef:
"Deze wereld is misschien niet de wereld met zo min mogelijk lijden die God had kunnen maken, maar waarschijnlijk wel de wereld met zo min mogelijk lijden, terwijl er tegelijkertijd vrije wil toegestaan wordt".

Het feit dat Satan zich tegen God kón keren getuigt van vrije wil. God heeft ons dat gegeven, en dat wij (en Satan) dat nu misbruikt hebben, betekent niet dat God een slechte Schepper is.


de harde waarheid?!? eh.. volgens mij is er werkelijk geen 1 waarheid dat god deze aarde gemaakt heeft, of misschien kan je er 1 noemen?
en kom niet aan met de schepping want ik geloof 100% in evolutie.
Psalm 46 : 1 God is een toevlucht!

mohamed

Re: de val van satan

Berichtdoor mohamed » 12 dec 2011 20:10

marcel081276 schreef:de harde waarheid?!? eh.. volgens mij is er werkelijk geen 1 waarheid dat god deze aarde gemaakt heeft, of misschien kan je er 1 noemen?
en kom niet aan met de schepping want ik geloof 100% in evolutie.

En dan zelf één vermeende waarheid noemen en die verheffen tot een enig gebod.... Kostelijk, ik heb in tijden niet meer zo gelachen! :lol:

Gebruikersavatar
JHM
Kapitein
Kapitein
Berichten: 887
Lid geworden op: 29 mar 2011 10:08

Re: de val van satan

Berichtdoor JHM » 12 dec 2011 20:48

JHM schreef:
Kun je me uitleggen hoe satan tegen Jezus sprak toen Hij in de woestijn was? (matt4:1-11, Marc 1:12-13, Luc 4:1-12)


mohamed schreef:Gewoon met zijn mond van vlees en bloed, want die in het vlees zijn kunnen gode niet behagen (Rom 8,8) dus niemand maakt mij wijs dat de duivel een geestelijk wezen is.


Bedankt voor je reactie mohamed. Vind je het goed als we er iets dieper op ingaan, ik ben namelijk benieuwd naar het volgende. Satan sprak tegen Jezus, hoe verklaar je de stem van satan? Hij kan niet in het hoofd of hart van Jezus geweest zijn. Want Jezus is zoals de eerste adam, naar het beeld van God en zonder zonde. Door wie sprak satan? Jezus leefde te midden van de wilde dieren (Marc 1:13).
Laatst gewijzigd door JHM op 12 dec 2011 23:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

Gebruikersavatar
marcel081276
Sergeant
Sergeant
Berichten: 382
Lid geworden op: 18 nov 2003 19:26
Locatie: Zwijndrecht

Re: de val van satan

Berichtdoor marcel081276 » 12 dec 2011 20:55

het is mijn goed recht om in evolutie te geloven, net als het christenen in god kunnen geloven, alleen 1 verschil..
ik sla niet met mijn ''geloof'' om iemands oren, zeg niet dat je moet branden in de hel als je niet geloofd, ik maak niet van een boek zoals de bijbel iets wat gods woord zou zijn..
er is maar 1 god en dat ben je zelf, jij ben verantwoordelijk voor je leven, afschuiven is geen optie!
Psalm 46 : 1 God is een toevlucht!

Gebruikersavatar
JHM
Kapitein
Kapitein
Berichten: 887
Lid geworden op: 29 mar 2011 10:08

Re: de val van satan

Berichtdoor JHM » 12 dec 2011 23:01

JHM schreef:
Weet jij hoe de volken in die tijd leefden?


marcel081276 schreef:maakt dat iets uit dan?


Wat vind jij van het offeren van een kind?
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

Luke.
Mineur
Mineur
Berichten: 133
Lid geworden op: 12 sep 2011 10:59

Re: de val van satan

Berichtdoor Luke. » 13 dec 2011 09:48

@marcel

als ik het goed begrijp, gooi jij dus een uitlokkende vraag op het forum, en wanneer mensen daar inhoudelijk op reageren vanuit een Christelijke standpunt, sla je dat plat door te zeggen dat er geen God is, en dat je daar 100% van overtuigd bent. Zo kom je toch nergens? Wil je graag aan mensen laten horen dat je vindt dat God niet bestaat? Missie geslaagd. Marcel, wat doe je hier?
1 Peter 3:15. Be ready always to give an answer to every man that asketh you a reason of the hope that is in you with meekness and fear.

mohamed

Re: de val van satan

Berichtdoor mohamed » 13 dec 2011 09:52

JHM schreef:Bedankt voor je reactie mohamed. Vind je het goed als we er iets dieper op ingaan, ik ben namelijk benieuwd naar het volgende. Satan sprak tegen Jezus, hoe verklaar je de stem van satan? Hij kan niet in het hoofd of hart van Jezus geweest zijn. Want Jezus is zoals de eerste adam, naar het beeld van God en zonder zonde. Door wie sprak satan? Jezus leefde te midden van de wilde dieren (Marc 1:13).

Zeker vind ik dat goed JHM, want het is interessante materie en herhaling is de beste leermeester!

Jezus was inderdaad zonder zonde, maar hij is wel verzocht (Mat 4:1. Mark 1:12. Luk 4:1.) nota bene in alle dingen zoals wij.

'Want wij hebben geen hogepriester, die niet kan medelijden hebben met onze zwakheden, maar Die in alle dingen, zoals wij, is verzocht geweest, doch zonder zonde.' (Heb 4,15)

Er staat dus zwart op wit dat Jezus op dezelfde manier als ons is verzocht, dus als Jezus de duivel heeft gezien, dan wij ook begrijp je? :)

Bovendien, als de duivel een op zichzelf staande persoon was, dan zou zijn rol een ondergeschikte zijn, aangezien niet hij, maar het hart van de mensen (Gen 6:5. Spr 22:15. Matt 15:19) de bron van het kwaad is.

Verdiep je maar eens in de betekenis van satan binnen het jodendom, dat is reuze interessant en zeer leerzaam!

Gebruikersavatar
marcel081276
Sergeant
Sergeant
Berichten: 382
Lid geworden op: 18 nov 2003 19:26
Locatie: Zwijndrecht

Re: de val van satan

Berichtdoor marcel081276 » 13 dec 2011 13:03

ik wil alleen maar laten zien dat de bijbel leuk verzonnen is maar dat het leven veel rijker is als je niet achter een geloof aan loopt als een mak schaap.
Sommige mensen leven heel hun leven in angst door een geloof, ik wil laten zien dat je geen angst hoef te hebben omdat de bijbel verzonnen is als een machtsmiddel.
Psalm 46 : 1 God is een toevlucht!

Gebruikersavatar
JHM
Kapitein
Kapitein
Berichten: 887
Lid geworden op: 29 mar 2011 10:08

Re: de val van satan

Berichtdoor JHM » 13 dec 2011 13:11

mohamed schreef:Zeker vind ik dat goed JHM, want het is interessante materie en herhaling is de beste leermeester!

Jezus was inderdaad zonder zonde, maar hij is wel verzocht (Mat 4:1. Mark 1:12. Luk 4:1.) nota bene in alle dingen zoals wij.

'Want wij hebben geen hogepriester, die niet kan medelijden hebben met onze zwakheden, maar Die in alle dingen, zoals wij, is verzocht geweest, doch zonder zonde.' (Heb 4,15)

Er staat dus zwart op wit dat Jezus op dezelfde manier als ons is verzocht, dus als Jezus de duivel heeft gezien, dan wij ook begrijp je? :)

Bovendien, als de duivel een op zichzelf staande persoon was, dan zou zijn rol een ondergeschikte zijn, aangezien niet hij, maar het hart van de mensen (Gen 6:5. Spr 22:15. Matt 15:19) de bron van het kwaad is.

Verdiep je maar eens in de betekenis van satan binnen het jodendom, dat is reuze interessant en zeer leerzaam!


Ik begrijp je punt en onderbouwing. Maar toch kan ik de stem van satan niet plaatsen in de context. Als we Job zijn beproeving lezen (Job 1), lezen we satan in de vorm van een verschijning tussen de hemelbewoners (Job 1:6)? En hoe kan God een dialoog met satan hebben (Job 1:8-9)?

Heb jij goede bronnen over de betekenis van satan binnen het jodendom, deze zijn welkom?
Laatst gewijzigd door JHM op 13 dec 2011 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

Gebruikersavatar
JHM
Kapitein
Kapitein
Berichten: 887
Lid geworden op: 29 mar 2011 10:08

Re: de val van satan

Berichtdoor JHM » 13 dec 2011 13:15

JHM schreef:
Weet jij hoe de volken in die tijd leefden?


Marcel schreef:
maakt dat iets uit dan?


JHM schreef:
Wat vind jij van het offeren van een kind?


Marcel schreef:
ik wil alleen maar laten zien dat de bijbel leuk verzonnen is maar dat het leven veel rijker is als je niet achter een geloof aan loopt als een mak schaap.
Sommige mensen leven heel hun leven in angst door een geloof, ik wil laten zien dat je geen angst hoef te hebben omdat de bijbel verzonnen is als een machtsmiddel.


Als jij wilt laten zien dat jij de Bijbel leuk verzonnen vindt zul je toch je antwoorden en opmerkingen moeten onderbouwen. Dus zou je zo vriendelijk willen zijn mijn vraag te beantwoorden. Wat vind jij van het offeren van een kind?
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

Gebruikersavatar
marcel081276
Sergeant
Sergeant
Berichten: 382
Lid geworden op: 18 nov 2003 19:26
Locatie: Zwijndrecht

Re: de val van satan

Berichtdoor marcel081276 » 13 dec 2011 17:44

kinderen offeren gaat natuurlijk nergens over, gewoon bizar. maar om dan meteen alles en iedereen maar uit te moorden gaat wel erg ver, dan sta je op gelijke hoogte als die mensen die kinderen offerden. en als we toch met kinder offers bezig zijn, ken je het verhaal van abraham? die was ook zo ziek dat hij zijn kind wilde offeren voor een hoger doel.. ](*,)
i rest my case..
Psalm 46 : 1 God is een toevlucht!

Gebruikersavatar
marcel081276
Sergeant
Sergeant
Berichten: 382
Lid geworden op: 18 nov 2003 19:26
Locatie: Zwijndrecht

Re: de val van satan

Berichtdoor marcel081276 » 13 dec 2011 17:49

Luke. schreef:@marcel

als ik het goed begrijp, gooi jij dus een uitlokkende vraag op het forum, en wanneer mensen daar inhoudelijk op reageren vanuit een Christelijke standpunt, sla je dat plat door te zeggen dat er geen God is, en dat je daar 100% van overtuigd bent. Zo kom je toch nergens? Wil je graag aan mensen laten horen dat je vindt dat God niet bestaat? Missie geslaagd. Marcel, wat doe je hier?


schrijf ik ergens dat ik niet geloof dat er een god bestaat?! ik geloof niet in een religie maar dat wil nog niet zeggen dat ik niet geloof dat er een hogere macht is. ik geloof ook in geesten enz. maar niet in een verhaal dat de mens door en door slecht is en dat hij een verlosser nodig heeft om in de hemel te komen!
Psalm 46 : 1 God is een toevlucht!

Gebruikersavatar
JHM
Kapitein
Kapitein
Berichten: 887
Lid geworden op: 29 mar 2011 10:08

Re: de val van satan

Berichtdoor JHM » 13 dec 2011 18:11

marcel081276 schreef:kinderen offeren gaat natuurlijk nergens over, gewoon bizar. maar om dan meteen alles en iedereen maar uit te moorden gaat wel erg ver, dan sta je op gelijke hoogte als die mensen die kinderen offerden. en als we toch met kinder offers bezig zijn, ken je het verhaal van abraham? die was ook zo ziek dat hij zijn kind wilde offeren voor een hoger doel.. ](*,)
i rest my case..


En hoe is het afgelopen met Abraham zijn zoon?
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 110 gasten