de val van satan

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
marcel081276
Sergeant
Sergeant
Berichten: 382
Lid geworden op: 18 nov 2003 19:26
Locatie: Zwijndrecht

de val van satan

Berichtdoor marcel081276 » 10 dec 2011 20:35

ik was pasgeleden in een vastlopende discussie met een dominee (oud-geref) die bij mijn moeder op bezoek was. ik vroeg hem hoe hij er over dacht dat god alles goed en naar zijn inzicht geschapen had maar dat 1 van zijn engelen zich tegen hem keerde, nog voordat de mens in de zonde gevallen was. blijkbaar was die schepping toch niet zo goed en geweldig als beschreven word.. hij kwam er niet uit en zei dat sommige dingen alleen bij god bekend zijn.. jaja zo kan ik het ook..
hoe denken jullie hier over?
Psalm 46 : 1 God is een toevlucht!

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: de val van satan

Berichtdoor schaapje » 10 dec 2011 21:21

quote="marcel081276"ik was pasgeleden in een vastlopende discussie met een dominee (oud-geref) die bij mijn moeder op bezoek was. ik vroeg hem hoe hij er over dacht dat god alles goed en naar zijn inzicht geschapen had maar dat 1 van zijn engelen zich tegen hem keerde, nog voordat de mens in de zonde gevallen was. blijkbaar was die schepping toch niet zo goed en geweldig als beschreven word.. hij kwam er niet uit en zei dat sommige dingen alleen bij god bekend zijn.. jaja zo kan ik het ook..
hoe denken jullie hier over?


Wat ik lees is dat God alles had geschapen in deze wereld, en dat Hij zag dat alles goed was.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

mohamed

Re: de val van satan

Berichtdoor mohamed » 10 dec 2011 21:49

marcel081276 schreef:ik was pasgeleden in een vastlopende discussie met een dominee (oud-geref) die bij mijn moeder op bezoek was. ik vroeg hem hoe hij er over dacht dat god alles goed en naar zijn inzicht geschapen had maar dat 1 van zijn engelen zich tegen hem keerde, nog voordat de mens in de zonde gevallen was. blijkbaar was die schepping toch niet zo goed en geweldig als beschreven word.. hij kwam er niet uit en zei dat sommige dingen alleen bij god bekend zijn.. jaja zo kan ik het ook..
hoe denken jullie hier over?

Heel goed punt, zo had ik het nog niet bekeken.

Overigens kun je je afvragen waar het vandaan komt, want sadduceeërs geloofden in het geheel niet in engelen (Hand 23:8 vgl. Matt 22:23. Mark 12:18. Luk 20:27.) terwijl zij dezelfde geschriften lazen als waar christenen de fabel van de afvallige engel op baseren.

Pasker
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 jul 2010 16:43

Re: de val van satan

Berichtdoor Pasker » 10 dec 2011 23:11

marcel081276 schreef:ik was pasgeleden in een vastlopende discussie met een dominee (oud-geref) die bij mijn moeder op bezoek was. ik vroeg hem hoe hij er over dacht dat god alles goed en naar zijn inzicht geschapen had maar dat 1 van zijn engelen zich tegen hem keerde, nog voordat de mens in de zonde gevallen was. blijkbaar was die schepping toch niet zo goed en geweldig als beschreven word.. hij kwam er niet uit en zei dat sommige dingen alleen bij god bekend zijn.. jaja zo kan ik het ook..
hoe denken jullie hier over?

Waar lees jij dat dan in Genesis van die engel die zich tegen hem keerde?

mohamed

Re: de val van satan

Berichtdoor mohamed » 11 dec 2011 10:50

marcel081276 schreef:ik was pasgeleden in een vastlopende discussie met een dominee (oud-geref) die bij mijn moeder op bezoek was. ik vroeg hem hoe hij er over dacht dat god alles goed en naar zijn inzicht geschapen had maar dat 1 van zijn engelen zich tegen hem keerde, nog voordat de mens in de zonde gevallen was. blijkbaar was die schepping toch niet zo goed en geweldig als beschreven word.. hij kwam er niet uit en zei dat sommige dingen alleen bij god bekend zijn.. jaja zo kan ik het ook..
hoe denken jullie hier over?

Pasker schreef:Waar lees jij dat dan in Genesis van die engel die zich tegen hem keerde?

Dat baseren ze op Jesaja 14, wat echter over de koning van Babel gaat en niet over engelen.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: de val van satan

Berichtdoor schaapje » 11 dec 2011 11:28

Dat baseren ze op Jesaja 14, wat echter over de koning van Babel gaat en niet over engelen.


Hier wordt tot satan gesproken ....die werkte in de mens/koning.

Hoe zijt zij uit de hemel gevallen, gij morgenster, zoon des dageraads
hoe zijt gij ter aarde geveld, overweldiger der volken,
En gij overlegdet nog wel: Ik zal ten hemel opstijgen, boven de sterren Gods
mijn troon oprichten en zetelen op de berg der samenkomsten ver in het noorden.

Dit is niet gesproken tot een mens, net zoals Jezus sprak tot de discipel...ga weg achter mij satan
Marc. 8;33
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

mohamed

Re: de val van satan

Berichtdoor mohamed » 11 dec 2011 11:55

mohamed schreef:Dat baseren ze op Jesaja 14, wat echter over de koning van Babel gaat en niet over engelen.

schaapje schreef:Hier wordt tot satan gesproken ....die werkte in de mens/koning.

Hoe zijt zij uit de hemel gevallen, gij morgenster, zoon des dageraads
hoe zijt gij ter aarde geveld, overweldiger der volken,
En gij overlegdet nog wel: Ik zal ten hemel opstijgen, boven de sterren Gods
mijn troon oprichten en zetelen op de berg der samenkomsten ver in het noorden.

Dit is niet gesproken tot een mens, net zoals Jezus sprak tot de discipel...ga weg achter mij satan
Marc. 8;33

Dat is inderdaad Jesaja 14 zoals ik al zei, dus vooralsnog heb ik objectief gezien op je voor dat ik sowieso de waarheid heb gezegd over één ding. Aangezien jij dat niet bevestigt heb je de schijn tegen dat je de waarheid vijandig gezind bent.

Grappig dat je over Petrus begint, want Jezus noemde hem wel degelijk satan, toevallig net in dat stuk wat je niet citeerde:

'gij bedenkt niet de dingen, die Gods zijn, maar die der mensen zijn.'

Jezus zegt dus dat satan een menselijke natuur heeft en elders verklaart hij dat het kwade uit de harten van de mens komt (Mar 7,21-23) en dat ALLE boze dingen vanbinnen uit komen. Dat zou je als muziek in de oren moeten klinken, want je roept altijd dat de mens een zondaar is die tot geen goed in staat is en het verdient om verdelgd te worden.

Maar nee, ondanks dat schaapje wel belijdt dat de mens een grote zondaar is, is toch niet een satan, onlogisch maar waar volgens haar. Nee, satan is de gevallen engel die ooit in de hemel woonde, zich het eeuwige leven toe-eigende en gaat bij de naam de morgenster. Indien dat inderdaad zo is, dan is het christendom je reinste satanisme en moeten we christenen vrezen als de pest.

Want Petrus sprak namelijk de wens uit dat de morgenster in onze harten mocht opgaan (2 Petr 1,19) wat volgens evangelische christenen dus de satan is. :lol:

Zolang jij het maar fijn vindt voelen is alles koek en ei, maar de waarheid voelt niet fijn en is niet aardig ook. De waarheid maakt alleen zalig wat uit God is (2 Thess 2:10. 1 Tim 2:4) de rest is hij vijandig gezind. De waarheid is meer een persoon als satan ooit was en zal zijn.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: de val van satan

Berichtdoor schaapje » 11 dec 2011 12:46

@mohamed

Met wat ik uitlegde is het voor mij duidelijk dat met de zondeval elk mens onder het beheer satan is gekomen, dus alleen door verlossing en wedergeboorte is er herstel mogelijk, om weer onder de heerschappij van God te komen. Dit even in het kort gezegd.

Verder ga ik met jou niet in debat omdat jou sarcastisch en denegrerende toon mij helemaal niet bevalt.
Dit doe jij vaak met anderen die het niet met je eens zijn, en dan kan het ook nog eindigen in scheldpartijen, je presteert het zelfs om een heel geduldig persoon een dictator te noemen. =;
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
marcel081276
Sergeant
Sergeant
Berichten: 382
Lid geworden op: 18 nov 2003 19:26
Locatie: Zwijndrecht

Re: de val van satan

Berichtdoor marcel081276 » 11 dec 2011 13:03

mijn punt is dat zoals de bijbel het beschrijft het wel erg oneerlijk is dat wij, ALS we niet geloven, voor eeuwig in de hel moeten branden.
Door gods fout (zo lees ik het in de bijbel) alles was toch koek en ei? moeten wij "niet gelovigen" boeten, sorry maar dat gaat er bij mij niet in.
die dominee vond dat ik zulke dingen niet mag zeggen, maar bijbels gezien zeg ik niets verkeerd!
Psalm 46 : 1 God is een toevlucht!

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: de val van satan

Berichtdoor schaapje » 11 dec 2011 13:17

quote="marcel081276"mijn punt is dat zoals de bijbel het beschrijft het wel erg oneerlijk is dat wij, ALS we niet geloven, voor eeuwig in de hel moeten branden.

Dat snap ik, maar zie,.. en geloof je dan niet dat God een uitweg heeft gegeven door Zelf die straf te ondergaan?

Door gods fout (zo lees ik het in de bijbel) alles was toch koek en ei? moeten wij "niet gelovigen" boeten, sorry maar dat gaat er bij mij niet in.

Was het Gods fout ? Hij waarschuwde toch ...eet niet van de boom van kennis van goed en kwaad.

die dominee vond dat ik zulke dingen niet mag zeggen, maar bijbels gezien zeg ik niets verkeerd!

Ik heb zelf deze vragen gehad, en door het lezen van de Bijbel en door het bewijs van Gods liefde
in Zijn Zoon Christus heb ik de antwoorden gekregen. N.l. dat ik een zondaar ben geliefd door God maar die verlost en gered moet worden.

Ik heb dat al eens geschreven, maar hoe kan men zeggen dat God het kwaad heeft geschapen, en daarna Zelf de marteldood daarvoor ging sterven....
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
marcel081276
Sergeant
Sergeant
Berichten: 382
Lid geworden op: 18 nov 2003 19:26
Locatie: Zwijndrecht

Re: de val van satan

Berichtdoor marcel081276 » 11 dec 2011 13:55

de fout van god? nog voordat de mens de fout in ging, stond er 1 van zijn engelen tegen hem op, dus was hetgeen hij geschapen had niet perfect..
Psalm 46 : 1 God is een toevlucht!

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: de val van satan

Berichtdoor schaapje » 11 dec 2011 14:14

quote="marcel081276"de fout van god? nog voordat de mens de fout in ging, stond er 1 van zijn engelen tegen hem op, dus was hetgeen hij geschapen had niet perfect..


Dus als er een engel geschapen door God en volmaakt was die engel lees maar in Ezechiël 28
tot opstand tegen God komt, dan zie jij dat als een fout van God.

Jou onderschrift vive ut vitas..betekent dat niet zoiets als leven zoals je wilt ?
Engelen zijn ook geschapen met een vrije wil, waarom zie je niet dat er zoveel engelen God trouw
zijn gebleven,....ook uit vrije wil en liefde voor God.?
Laatst gewijzigd door schaapje op 11 dec 2011 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: de val van satan

Berichtdoor jaapo » 11 dec 2011 14:51

Pure mythologie (en dus heidens). Vergelijk maar de Grieks/Romeinse godenverhalen. De bijbelschrijvers waren ook door de Griekse cultuur beïnvloed. Als je de bijbel letterlijk neemt, heb je dus ook hierdoor een probleem. Ook hier geldt: niet waar gebeurd, wel WAAR.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: de val van satan

Berichtdoor schaapje » 11 dec 2011 14:55

@Jaapo ik heb geen problemen om de Bijbel letterlijk te nemen. Het verteld mij de waarheid over mezelf en over de mensheid en over God.

In wat voor problemen zou ik moeten komen dan?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Pasker
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 jul 2010 16:43

Re: de val van satan

Berichtdoor Pasker » 11 dec 2011 16:35

mohamed schreef: quote="marcel081276"]ik was pasgeleden in een vastlopende discussie met een dominee (oud-geref) die bij mijn moeder op bezoek was. ik vroeg hem hoe hij er over dacht dat god alles goed en naar zijn inzicht geschapen had maar dat 1 van zijn engelen zich tegen hem keerde, nog voordat de mens in de zonde gevallen was. blijkbaar was die schepping toch niet zo goed en geweldig als beschreven word.. hij kwam er niet uit en zei dat sommige dingen alleen bij god bekend zijn.. jaja zo kan ik het ook..
hoe denken jullie hier over? /quote]
quote="Pasker"]
Waar lees jij dat dan in Genesis van die engel die zich tegen hem keerde? /quote]

Dat baseren ze op Jesaja 14, wat echter over de koning van Babel gaat en niet over engelen.

Dat is dan vergezocht want in Genesis lees je daar niets over.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 120 gasten