schaapje schreef:.
(...) In de Bijbel staan geen sprookjes, het IS waar gebeurd, en mijn vraag aan jou zou kunnen zijn waarom is het zo moeilijk om te geloven dat dit waar is.
Om me er even tegenaan te bemoeien:
Er zijn twee redenen die het voor mij moeilijk maken om te geloven dat het waar is.
Ten eerste is het gewoon heel raar om te geloven dat een maagd zwanger wordt, wanneer iemand daar heel naief, letterlijk over nadenkt. Het is veel logischer om aan te nemen dat Bijbelschrijvers de bijzondere positie van Jezus wilde inkleuren en bevestigen aan de hand van hun eigen oude religieuze teksten en dus allerlei OT profetien en teksten direct op Hem van toepassing verklaarden. Dat is echter een vrijheid die zij zich veroorloofden. Alleszins begrijpelijk maar niet noodzakelijkerwijs waar. Er werd een Messias verwacht. Jezus was een bijzonder geliefd geestelijk leider...dus Hij moest wel de Messias zijn. Zo houdt de gelovige de verhalen wel levend en actueel, maar de verhalen woorden daarmee nog geen historische werkelijkheid.
Ten tweede zijn het dit soort onbegrijpelijke logica, zoals schaapje ten beste geeft, die mij bijzonder wantrouwend maken tegenover de 'letterlijke waarheid' die zij opeist. Zo'n zinnetje:
het IS waar gebeurd, en mijn vraag aan jou zou kunnen zijn waarom is het zo moeilijk om te geloven dat dit waar is kun je toch net zo goed vertalen met:
" ik heb gelijk...dus ik snap niet dat jij mij niet gelijk geeft". Of nog korter: "welles!".
Tegen dit soort non-argumentatie en 'de Bijbel heeft toch gelijk' beschietingen is verder niets te doen. Het is in feite het repeteergeweer van 'ik heb toch gelijk...punt uit'.
schaapje, er zijn mensen die er meer van weten dan jij. Je denkt sterk te staan met je geloof. Je gelooft heilig dat je iets echts en waars in handen hebt. De werkelijkheid is echter veel complexer. Godsdienstwetenschappers en theologen worden vaak voor rotte vis uitgemaakt door al die betweters met hun heilige gelijk. Dat komt in feite omdat ze heel rustig en weloverwogen jou en velen met jou aan het wankelen kunnen krijgen. Ze kunnen je van je simpele geloof afhelpen. Je geloof dat je zelf zo krachtig en waar en echt en onveranderlijk vindt. Als het zo simpel was als jij denkt zou de wetenschap al veel eerder dan jij conclusies over de echtheid en waarheid van geloofsuitspraken hebben gedaan. Het is helaas andersom: de wetenschap en de logica dringen de geloofsvoorstellingen steeds verder terug naar de plek waar ze thuishoren, namelijk naar de plaats van onze voorstellingen, verlangens, vermoedens en geloofsuitingen. Dat heeft echter niets met 'echt waar' en 'waar gebeurd' te maken.
Sorry voor mijn scherpe reactie. Maar ik reageer zo omdat het onder de rubriek Open Forum besproken wordt. Je weet wel de plek, waar ook eens vanaf de andere kant geargumenteerd mag worden en niet vanuit de veilige heilige 'wat weten we samen toch fijn hoe het allemaal zit' gemeenschap.
gravo