Genesis 6 - Gods zonen

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Theosoof

Genesis 6 - Gods zonen

Berichtdoor Theosoof » 08 nov 2011 15:42

Afgelopen weekend was er op de frontpage van Refoweb een vraag over Genesis 6.

1 En het geschiedde, als de mensen op den aardbodem begonnen te vermenigvuldigen, en hun dochters geboren werden,


2 Dat Gods zonen de dochteren der mensen aanzagen, dat zij schoon waren, en zij namen zich vrouwen uit allen, die zij verkozen hadden.

3 Toen zeide de HEERE: Mijn Geest zal niet in eeuwigheid twisten met den mens, dewijl hij ook vlees is; doch zijn dagen zullen zijn honderd en twintig jaren.



De theoloog die antwoordde, antwoordde op een heel "bizarre" manier. Hij stelde namelijk dat de zonen van god(en) de nakomelingen van Seth waren, en dat zij nog niet slecht waren geworden vandaar dat zij zonen van god genoemd werden. Zij zagen de vrouwen van de mensen aan en vermengden zich met hen.
Waarom zou dit waar zijn?
Zagen de vrouwen van de nakomelingen van Seth er soms anders uit? Als zij nog niet verpest waren door de zonde, zouden zij er dan niet veel mooier uitzien? Waarom zouden de nakomelingen van Seth dan oog hebben voor de schoonheid van de vrouwen der mensen?
Verder vertelde de theoloog dat zij zich dus met de nakomelingen van Kaïn mengden en dat er zo een degeneratie plaatsvond. Dit haal ik niet uit de Bijbel. Daarin staat:

4 In die dagen waren er reuzen op de aarde, en ook daarna, als Gods zonen tot de dochteren der mensen ingegaan waren, en zich kinderen gewonnen hadden; deze zijn de geweldigen, die van ouds geweest zijn, mannen van name.


Het geslacht dat kwam van de zonen van god en de dochteren der mensen waren geweldigen, reuzen, helden.

Helaas mag je niet in gesprek gaan met een theoloog (en waarschijnlijk was het ook zinloos) vandaar dat ik het hier post.

Mijn eigen mening zal ik wel eens in de discussie vertellen. Zoals een pokerspeler betaamt leg ik mijn troefkaart nog niet op tafel :mrgreen:

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Genesis 6 (en hoe een Soemerische mythe in de Bijbel kwa

Berichtdoor schaapje » 08 nov 2011 20:11

@Theosoof,

Ik denk dat er weinigen antwoord durven geven, omdat dit heel moeilijk is en de meningen er over verdeeld zijn, ik heb tenminste al verschillende gehoord.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Genesis 6 (en hoe een Soemerische mythe in de Bijbel kwa

Berichtdoor schaapje » 08 nov 2011 20:43

Gen.6:3
En de Here God zeide; Mijn geest zal niet altoos in de mens blijven, nu zij zich misgaan hebben, hij is vlees; zijn dagen zullen honderdtwintig jaar zijn.

Je zou kunnen denken dat God incest hier veroordeeld.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
adriano313
Mineur
Mineur
Berichten: 107
Lid geworden op: 14 apr 2009 00:17

Re: Genesis 6 (en hoe een Soemerische mythe in de Bijbel kwa

Berichtdoor adriano313 » 08 nov 2011 22:30

Deze materie is ook moeilijk te verklaren als je niet de werking van een demonische wereld een werkelijke plek geeft in onze natuurlijke wereld. De bijbel geeft nauwkeurig uitleg over de werken van de duisternis en de machten en bolwerken hierachter. Maar dit tot een dagelijkse realiteit maken geeft ook consequenties in de dagelijkse manier van geloven.

Dus het zoeken naar natuurlijke oplossingen (volgens mij zet je dan de geestelijke wereld even op pauze) heeft veel voorkeuren want dan lopen verhalen ook niet zo confronterend af.

Een nephilim is dan een enge reus, die mogelijk wel bezeten is, misschien ook niet, maar voor de rest iemand waar je gewoon uit de buurt moet blijven. Alsof het een soort verhaal is waarvan je blij bent dat het er niet meer is...Maar een mens kan zichzelf goed voor het lapje houden.

Seth lijkt mij gewoon ook een mens (en geen superras) in zonden ontvangen en begaat ook dagelijks zonden, dus op een natuurlijke manier trouwen levert dat m.i. geen reuzen op. Wij hebben vanuit onze eigen geest geen power om de natuur te laten muteren. De geest was toen ook al dood en behoort de duisternis toe. (Tenzij er ook een vorm was van levend maaking, maar die ken ik niet)

Om te stellen dat Gods zegen (vruchtbaar, voorspoedig) opeens buitenproportionele vormen aanneemt bij een huwelijk met een vervloekt iemand dan zou ik wel eens willen weten hoe dit geestelijk er dan uit zou moeten zien. In een normale gezegende staat en in een misvormde staat. Het nieuwe testament leert ons anders en dat is dat de zegen verdwijnt wanneer je je inlaat met vervloekte zaken. Dus bij een huwelijk krijg je dan vloek met vloek zoals de "mensen" vanuit de kaïn kant dagelijks al deden. Dit levert m.i geen reus op

Dus een mens muteert m.i niet in een reus (zie beneden) en een afstammeling van seth lijkt mij gewoon ook een mens en geen supermens alle nakomelingen waren geen supermensen (Set, Enos, Kenan, Mahalalel, Jered, Henoch, Metuselach, Lamech, Noach)

Tot slot toch een voorbeeld vanuit een natuurlijke wereld met waar demonen een duidelijke plaats hebben...
Het is volgens mij niet nieuw dat vrouwen spreken van verkrachtingen door demonen, een poos geleden zat ik een dvd te kijken van getuigenissen van mensen die hun leven gegeven hadden aan Jezus, waarbij er 1 vrouw, wilma cairo, vertelde dat ze jarenlang misbruikt werd door demonen die haar op het bed wierpen en verkrachten

Klink misschien te bizar voor woorden, maar het stopte pontificaal toen ze hiervan bevrijd werd doordat ze Jezus als Heer van haar leven had aangenomen.

Geeft maar weer eens aan hoe brutaal de duisternis is, Maar gelukkig heeft Jezus alle macht in Hemel en op aarde en de duisternis overwonnen. Dus een illusie om te denken dat alles zijn gang kan gaan.

Hieronder wel heel toevallig aantal gevonden reuzen (6 = een mens)

Afbeelding
He who believes in Me, as the Scripture has said, From his innermost being shall flow [continuously] springs and rivers of living water.

Theosoof

Re: Genesis 6 (en hoe een Soemerische mythe in de Bijbel kwa

Berichtdoor Theosoof » 09 nov 2011 19:33

schaapje schreef:@Theosoof,

Ik denk dat er weinigen antwoord durven geven, omdat dit heel moeilijk is en de meningen er over verdeeld zijn, ik heb tenminste al verschillende gehoord.


Ik ook. Dit komt, mijn inziens, omdat het een mythe is die men van de Sumerische kleitabletten heeft overgenomen. Dan kun je niet komen met joodse of christelijke verklaringen, maar moet je het vanuit hun standpunt uitleggen. De zonen van de goden (Elohim is eigenlijk meervoud) zijn dan de buitenaardsen (de Anunaki) die de dochters van de mensen erg mooi vonden en er seks mee hadden. Daar komen dan reuzen uit voort. Die overigens niet negatief omschreven worden, ze worden vergeleken met geweldigen, mensen van faam.

Ik heb overigens wat sites bekeken van christelijke makelij over dit onderwerp, maar het is soms te lachwekkend voor woorden om voor waar aan te nemen. Maar hier wat links:

http://www.christiananswers.net/dutch/q ... 6-dut.html

Nog nooit zoveel non argumenten gelezen. De Bijbel IS Gods woord, dus als God andere wezens had gemaakt had hij dat wel geopenbaard.
Er zijn ook mensen die menen dat de zonen van God engelen zijn. Gevallen engelen nog wel. Maar als je de kleitabletten van de Soemeriers kent, dan is dat een veel makkelijker en eerlijker antwoord. Want hoe kunnen engelen seks hebben met mensen? Geestelijk met materie? Dat lijkt mij niet te gaan.

Gen.6:3
En de Here God zeide; Mijn geest zal niet altoos in de mens blijven, nu zij zich misgaan hebben, hij is vlees; zijn dagen zullen honderdtwintig jaar zijn.

Je zou kunnen denken dat God incest hier veroordeeld.


Ik zie niet in waarom hier incest in het spel moest zijn. En al helemaal niet waarom de mens er de schuld van zou moeten krijgen.

Er zijn trouwens al mensen geweest die ouder dan 120 werden :mrgreen:

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Genesis 6 (en hoe een Soemerische mythe in de Bijbel kwa

Berichtdoor schaapje » 09 nov 2011 20:13

@Theosoof,
die 120 jaar die zij nog kregen waren de dagen tot de zondvloed.

En mag ik je vragen waarom is het zo belangrijk voor je om dit precies te weten en te begrijpen?
Ik bedoel er niets mee met deze vraag, maar ben heel benieuwd wat de reden.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Theosoof

Re: Genesis 6 (en hoe een Soemerische mythe in de Bijbel kwa

Berichtdoor Theosoof » 09 nov 2011 20:23

schaapje schreef:@Theosoof,
die 120 jaar die zij nog kregen waren de dagen tot de zondvloed.


Hoe kom je daar nou bij? Er staat toch gewoon: Mijn Geest zal niet in eeuwigheid twisten met den mens, dewijl hij ook vlees is; doch zijn dagen zullen zijn honderd en twintig jaren.

Waarom denk je dan dat er bedoeld werd dat er nog 120 dagen tot de zondvloed zouden komen. Daarvoor waren de mensen 340, 500, 700 en dat bouwde zich langzaam af tot 120.

Bijbels gezien dan hè

En mag ik je vragen waarom is het zo belangrijk voor je om dit precies te weten en te begrijpen?
Ik bedoel er niets mee met deze vraag, maar ben heel benieuwd wat de reden.


Ik hoef het niet te begrijpen. Maar ik vond het gewoon vreemd dat mensen zo kronkelden om een tekst die zij van andere volkeren overgenomen hebben toch Joods uit te leggen. Vooral dat een theoloog dit doet, vond ik vrij schokkend.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Genesis 6 (en hoe een Soemerische mythe in de Bijbel kwa

Berichtdoor schaapje » 09 nov 2011 20:58

quote="Theosoof"

Hoe kom je daar nou bij? Er staat toch gewoon: Mijn Geest zal niet in eeuwigheid twisten met den mens, dewijl hij ook vlees is; doch zijn dagen zullen zijn honderd en twintig jaren.

Ik heb altijd geleerd dat ze nog honderdtwintig jaar hadden tot de zondvloed....als ik het mis heb zal iemand zich wel melden (hoop ik)
Maar ik snap niet wat voor verband jij legt met die jaren die zij nog hadden, met het gegeven dat God Zijn Geest terugtrekt uit de mens en dat de mens vlees is daarna.


Daarna werden de oudvaders nog flink oud.

Ik hoef het niet te begrijpen. Maar ik vond het gewoon vreemd dat mensen zo kronkelden om een tekst die zij van andere volkeren overgenomen hebben toch Joods uit te leggen. Vooral dat een theoloog dit doet, vond ik vrij schokkend.

Toch vind ik het antwoord in de vragenrubriek wel bevredigend, jij zegt in je topic- opening dat de
de beantwoorder zegt dat Seth en nakomelingen van hem niet slecht genoeg waren, om eerlijk te zijn heb ik dat niet zo begrepen, wel dat God al een scheiding maakte tussen mensen die Hem gehoorzaam waren en rekening met God hielden in hun leven, en de mensen die hun eigen weg wilden gaan.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Theosoof

Re: Genesis 6 (en hoe een Soemerische mythe in de Bijbel kwa

Berichtdoor Theosoof » 09 nov 2011 21:41

schaapje schreef:Ik heb altijd geleerd dat ze nog honderdtwintig jaar hadden tot de zondvloed....als ik het mis heb zal iemand zich wel melden (hoop ik)


Ik ben tot mijn dertigste bij de kerk geweest, maar dit heb ik nog nooit gehoord. Het ging erom dat de mensen vroeger oud werden en nu "slechts" 120 jaar. Wat wel redelijk klopt hoor, op een uitzondering na wordt men niet ouder dan 120.

Maar ik snap niet wat voor verband jij legt met die jaren die zij nog hadden, met het gegeven dat God Zijn Geest terugtrekt uit de mens en dat de mens vlees is daarna.


Prediker zegt dat het verschil tussen de mens en de dieren is dat de geest van god in de mens woont. Zonder die geest zou de mens net zo weerloos zijn als het dier en volgt het enkel haar instincten.
Wat ook een Joodse denkwijze is. Dat God uit de mens zou zijn, is dat dan weer niet. En daarvoor was de mens ook al vlees, dit is namelijk bij de zondeval gebeurt (en zij zagen dat zij naakt waren).


Daarna werden de oudvaders nog flink oud.


Dat klopt wel ja, maar ik zie dat meer als allegorie.

Toch vind ik het antwoord in de vragenrubriek wel bevredigend, jij zegt in je topic- opening dat de
de beantwoorder zegt dat Seth en nakomelingen van hem niet slecht genoeg waren, om eerlijk te zijn heb ik dat niet zo begrepen, wel dat God al een scheiding maakte tussen mensen die Hem gehoorzaam waren en rekening met God hielden in hun leven, en de mensen die hun eigen weg wilden gaan.


Ik heb niet gezegd dat zij niet slecht genoeg waren. Ze waren nog niet bedorven, zei de theoloog. Jammer dat het is verwijderd, anders had ik kunnen zien wat de theoloog precies zei.

Maar in de kerk wordt geleerd dat IEDEREEN bedorven was door de zondeval, er was geen een mens goed. Dus ook de nakomelingen van Seth niet.

Zo ie zo hou ik niet zo van de negativiteit omtrent de mens, dat men voor de zondeval allemaal slecht was en massaal moordde, verkrachtte, vloekte of wat dan ook. Maar goed, dat is niets voor in deze discussies :mrgreen:

Maar goed, dan komt de vraag: Waarom zouden er uit een gewoon mens, zonder fouten en een gewoon mens, met fouten reuzen komen?
Dan is het antwoord dat de Soemerische kleitabletten hier al eerder gewag van maakten veel reeeler.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Genesis 6 (en hoe een Soemerische mythe in de Bijbel kwa

Berichtdoor schaapje » 09 nov 2011 22:16

Ik ben tot mijn dertigste bij de kerk geweest, maar dit heb ik nog nooit gehoord. Het ging erom dat de mensen vroeger oud werden en nu "slechts" 120 jaar. Wat wel redelijk klopt hoor, op een uitzondering na wordt men niet ouder dan 120.

Is er niet pas een vrouw gestorven van 121 jaar ? :D Maar de mensen werden ook vaak niet ouder dan 40 á 50 jaar.


Prediker zegt dat het verschil tussen de mens en de dieren is dat de geest van god in de mens woont. Zonder die geest zou de mens net zo weerloos zijn als het dier en volgt het enkel haar instincten.
Wat ook een Joodse denkwijze is. Dat God uit de mens zou zijn, is dat dan weer niet. En daarvoor was de mens ook al vlees, dit is namelijk bij de zondeval gebeurt (en zij zagen dat zij naakt waren).


Het verschil met een dier is dat de mens wel een geest heeft en een geweten.
Na de zondeval werd alles anders voor Eva en Adam, maar toch... God praatte nog met ze en ook met Abel en Kaïn.

Ik heb niet gezegd dat zij niet slecht genoeg waren. Ze waren nog niet bedorven, zei de theoloog. Jammer dat het is verwijderd, anders had ik kunnen zien wat de theoloog precies zei.

Maar in de kerk wordt geleerd dat IEDEREEN bedorven was door de zondeval, er was geen een mens goed. Dus ook de nakomelingen van Seth niet.

Toch ging God een weg met Noach, met Abraham Jacob Mozes, allemaal zondaren die God geloofden.

Zo ie zo hou ik niet zo van de negativiteit omtrent de mens, dat men voor de zondeval allemaal slecht was en massaal moordde, verkrachtte, vloekte of wat dan ook. Maar goed, dat is niets voor in deze discussies :mrgreen:

Ik denk dat dat vlak voor de zondvloed wel zo was, er staat dat het God berouwde en het smartte in Zijn Hart dat Hij de mens gemaakt had. Dat zegt toch wel wat.
Als ik dit schrijf moet ik denken aan Rwanda de slachtpartijen tussen de huti's en de tutsi's
zo zouden we wel meer voorbeelden kunnen vinden waartoe een mens in staat is.

Maar goed, dan komt de vraag: Waarom zouden er uit een gewoon mens, zonder fouten en een gewoon mens, met fouten reuzen komen?

Ik zou het je niet precies kunnen zeggen....voor mijzelf vind ik het niet belangrijk.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Genesis 6 (en hoe een Soemerische mythe in de Bijbel kwa

Berichtdoor schaapje » 09 nov 2011 22:57

Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: Genesis 6 (en hoe een Soemerische mythe in de Bijbel kwa

Berichtdoor Janvanverweg » 10 nov 2011 09:04

het antwoord van de dominee (zie http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/181 ... -de-goden/ ) gaat tegen de joodse uitleg in en komt met een 'natuurlijke' uitleg waarin geen plaats is voor boven natuurlijke wezens. dit omdat de bijbel daar geen ondersteuning voor geeft.
De dominee vergeet terloops dat zijn antwoord ook geen enkele onderbouwing heeft. sterker nog er staan frappante onjuistheden in! het is niet de zonde van Kain maar die vanAdm die de vlok brengt! zowel seth als Kain leven onder de vloek der zonde. er is niets 'onschuldigs' aan de nakomelingen van seth.

wat zijn de nephilim dan? het is zeker geen mensenras dat minder zondig was. de bijbel spreekt hier over een afkeurenswaardig gebeuren dat bestrafd wordt. de godenzonen zijn bovennatuurlijke wezens. de bijbel zegt daar niet veel over. zover we weten zijn er (aards-) engelen en gevallen engelen. de laatste groep noemen we demonen onder leiding van de gevallen aardsengel lucifer/satan.
de engelen gehoorzamen God en zullen niet tegen zijn wil ingaan. daarmee blijven de demonen over als laatste optie.

demonen die mensen tot grove zonde verleiden? daar is niets vreemd aan. vandaag de dag nog zijn er culturen waar vrouwen met geesten trouwen en zich door die geest laten overmannen. waar ik woon zijn deze mensen nog steeds aanwezig!
zover ik weet krijgen ze echter geen kinderen van die geesten. maar ze beleven wel sexuele bevrediging uit de omgang met die geest.

voor mij reden genoeg om ook dit bijbel gedeelte gewoon letterlijk te nemen.

het verklaart ook waarom de meeste culturen mythes over reuzen hebben, het zit in onze collectieve herinnering. het is niet dat de bijbel leent van andere (zgn oudere) culturen maar dat de bijbel een betrouwbaar verslag is wat er in de beschreven geslachten gebeurt is! in andere culturen vinden we ook die verhalen terug omdat het simpelweg war gebeurd is. wel zijn veel verhalen vaak flink verbasterd en aangepast naar de cultuur van de tijd en streek.

een voorbeeld hiervan is dit verhaal zoals het door de dominee uitgelegd wordt. wetenschappelijk otdaan van het bovennatuurlijke wordt er een verhaal van gemaakt dat past binnen een verzuilde cultuur.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Genesis 6 (en hoe een Soemerische mythe in de Bijbel kwa

Berichtdoor 1a2b3c » 10 nov 2011 09:29

Er werden kinderen (reuzen) geboren uit die gemeenschap van de zonen van de goden met de dochters van de mensen.
Als die zonen van de goden dus geen mensen waren dan vraag ik me af of de kinderen die daaruit voortkwamen dan zalig konden worden, want het evangelie is voor de mensen en niet voor gevallen engelen of andere bovennatuurlijke wezens.
Spr.8:4 Tot u, mannen, roep Ik en Mijn stem klinkt tot de mensenkinderen.

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: Genesis 6 (en hoe een Soemerische mythe in de Bijbel kwa

Berichtdoor blijblij » 10 nov 2011 10:08

Er zitten zelfs twee verhalen in deze 4 verzen.

In het ene verhaal zijn reuzen (n'pilim) de resultaten van de relatie van godenzonen met vrouwen (vers 4a),
terwijl in het andere verhaal de helden (gibborim) worden geboren.

Dat laat al zien dat het uit verschillende tradities is overgenomen. Dat kan uit de eigen traditie of die van omliggende volken. Dit is bij veel andere verhalen uit de oergeschiedenis gebeurd. Bijvoorbeeld het zondvloedverhaal. Dat was in het Gilgamesj-epos al voor 2000 v. Chr. op tabletten gezet. Dus zelfs als je de meest vroege (bizarre) datering van de pentateuch aanhangt, zul je moeten erkennen dat de auteur, en voor een bizarre datering nemen we dan even Mozes, deze traditie heeft overgenomen en de godheid gewijzigd heeft naar zijn eigen pantheon.

Deze oerverhalen (gen 1-11) zijn vooral bedoeld om existentiële vragen van mensen te beantwoorden: waarom is er dood, lijden, pijn, andere talen, grote mensen, enz. De historiciteit lijkt me niet erg waarschijnlijk, dus vragen naar het zieleheil van deze n'pilim en gibborim ontlokken mij een glimlach.

In joodse apocriefe literatuur komen we dit verhaal ook in meerder vormen tegen. (1 en 2 Henoch, Jubilieën en Testamenten van de Twaalf Patriarchen)
Bijvoorbeeld in het Testament Ruben wordt gezegd dat de vrouwen verlangden naar de n'pilim en dat de daad in hun gedachten plaats vond, terwijl ze gewoon met hun mannen bezig waren.
In Jubileën en 1 Henoch zijn de n'pilim naar de aarde gestuurd om de mensheid te onderwijzen in het goede.

Duidelijk is dus wel dat ook in de vroegjoodse literatuur men moeite had met dit gekke verhaal en dat het steeds anders geinterpreteerd wordt.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: Genesis 6 (en hoe een Soemerische mythe in de Bijbel kwa

Berichtdoor Janvanverweg » 10 nov 2011 11:23

gilgames is dus zo'n 1000 jaar na de zondvloed geschreven :)
er zijn over de hele wereld zondvloed verhalen omdat de vloed gebeurd is.
het bijbels verslag geeft er details van die het geloofwaardig maken. de maten van de ark die genoemd worden maken het niet alleen een uiterst stabiel schip maar het bied ook ruimte voor alle dieren en voldoende voedsel voor die beesten. gilgamesh noemt een vierkante boot van 6 verdiepingen hoog, lekker stabiel.
ook gilgamesh verwijst trouwens naar goden die mensen voortbrengen (enkidu).

het is een keuze die je maakt of je zegt dat de bijbel van late datum is en dat de verhalen eruit of verzonnen of uit de omgeving geleend zijn of de bijbel is een historich betrouwbaar verslag van wat er werkelijk gebeurt is. Blijblij gaat uit van het eerste en zet daarmee en passant de bijbelse antwoorden op dood, lijden, pijn, andere talen, grote mensen, enz. op losse schroeven.

als je van gilgamesh uitgaat dan verklaart het niet waarom dit verhaal over de gehele wereld terug gevonden is. dit overduidelijke mythische verhaal concentreert zich op een stad. de bijbel brengt de godenzonen en de zondvloed echter niet als een mythische legende maar brengt het alsof het waar gebeurt is. ontdaan van alle franje wordt er verslag gelegd.

en dat plijt weer voor de bijbel als bron voor de andere verhalen. men wil meer, er wordt toegevoegd. verklaringen worden gegeven etc. het weinige is niet genoeg.

archeoloog Wiseman vond oude teksten die telkens eenzelfde patroon hadden. deze teksten waren verslagen van wat er tijdens iemandsleven had afgespeeld. dat patroon vond hij terug in genesis en kwam daardoor tot de conclusie dat genesis opgebouwd is uit een aaneenschakeling van ooggetuige verslagen die uiteindelijk door Mozes tot een boekrol verwerkt zijn. ( zie voor meer: http://kiel0.home.xs4all.nl/zondvloed_en_geologie.htm )

de bijbel is geen geschedenis boek in de zin dat er verslag gelegd wordt over wat in het verlede gebeurt is; het is een boek waarin verslag gelegt wordt wat er door de generaties heen rondom een familie gebeurt is. fijtelijk en betrouwbaar, maar niet uitputtend en alles (geschiedenis van elk mens en volk) bevattend.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 107 gasten