Ons gebed tot God onze Vader.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Pasker
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 jul 2010 16:43

Ons gebed tot God onze Vader.

Berichtdoor Pasker » 30 okt 2011 18:04

Kunnen we als kinderen van God voor alles en nog wat bidden tot God, onze Vader?

Ik bedoel, heeft het zin om als kind van God te bidden voor wereldse dingen?

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Re: Ons gebed tot God onze Vader.

Berichtdoor mw » 30 okt 2011 18:34

2 vragen:
1) wat versta je onder wereldste dingen?
2) heb je als kind van God wereldse dingen nodig?
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Ons gebed tot God onze Vader.

Berichtdoor elbert » 31 okt 2011 10:00

Pasker schreef:Kunnen we als kinderen van God voor alles en nog wat bidden tot God, onze Vader?

Ik bedoel, heeft het zin om als kind van God te bidden voor wereldse dingen?
Een kind van God kan om de verkeerde dingen en om de verkeerde redenen bidden:
Jak. 4:3 U bidt wel, maar u ontvangt niet, omdat u verkeerd bidt, met het doel het in uw hartstochten door te brengen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Ons gebed tot God onze Vader.

Berichtdoor schaapje » 31 okt 2011 10:49

Onze Vader die in de hemelen zijt,
uw naam worde geheiligd;
10 uw Koninkrijk kome;
uw wil geschiede,
gelijk in de hemel alzo ook op de aarde.
11 Geef ons heden ons dagelijks brood;
12 en vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren;
13 en leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van de boze. [Want Uwer is het Koninkrijk en de kracht en de heerlijkheid in der eeuwigheid. Amen.]
14 Want indien gij de mensen hun overtredingen vergeeft, zal uw hemelse Vader ook u vergeven; 15 maar indien gij de mensen niet vergeeft, zal ook uw Vader uw overtredingen niet vergeven.

Dit is wat, de Here Jezus ons leerde, hoe te bidden, in de eerste plaats moet ons gebed gericht zijn op God zelf, en dat Zijn naam geheiligd worde.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

mohamed

Re: Ons gebed tot God onze Vader.

Berichtdoor mohamed » 31 okt 2011 11:06

Pasker schreef:Kunnen we als kinderen van God voor alles en nog wat bidden tot God, onze Vader?

Ik bedoel, heeft het zin om als kind van God te bidden voor wereldse dingen?

God kent het hart (Ps 7,10; Op 2,23) en daar kan geen gebed tegenop. Volgens mij is bidden in Jezus zijn naam weten dat hij je gebed ook hoort zonder dat je bidt. We spreken altijd met hem waar we ook zijn, daar is fysiek knielen noch een kerkbezoek voor nodig.
elbert schreef:Een kind van God kan om de verkeerde dingen en om de verkeerde redenen bidden:
Jak. 4:3 U bidt wel, maar u ontvangt niet, omdat u verkeerd bidt, met het doel het in uw hartstochten door te brengen.

Nee Elbert, dat gaat over de trouwelozen, die niet beseffen dat vriendschap met de wereld vijandschap is met God (Jak 4,4) maar wij verwonderen ons niet als de wereld ons haat (1 Joh 3,13) omdat zij hem heeft gehaat.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Ons gebed tot God onze Vader.

Berichtdoor elbert » 31 okt 2011 11:20

mohamed schreef:Nee Elbert, dat gaat over de trouwelozen, die niet beseffen dat vriendschap met de wereld vijandschap is met God (Jak 4,4) maar wij verwonderen ons niet als de wereld ons haat (1 Joh 3,13) omdat zij hem heeft gehaat.
Jakobus spreekt tegen broeders (3:9 e.v.), dus het vervolg in hoofdstuk 4 is ook tegen hen gericht. Bovendien zegt dezelfde Jakobus dat "wij allen in vele struikelen" (3:2) en bovendien dat ook gelovigen met de tong zondigen (hoofdstuk 3). Daaraan aansluitend dus hoofdstuk 4. Het verkeerd bidden valt dus onder het zondigen met de tong.
Dus het is niet zo dat christenen altijd perfect bidden, integendeel, we zijn zwak.
De apostel Paulus zegt dan ook dat we vanuit onszelf niet weten wat we bidden zullen zoals het behoort, maar dat de Geest onze zwakheden hierin te hulp komt doordat Hij zelf voor ons bidt met onuitsprekelijke verzuchtingen (Rom. 8:26).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Pasker
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 jul 2010 16:43

Re: Ons gebed tot God onze Vader.

Berichtdoor Pasker » 31 okt 2011 11:59

elbert schreef:quote="Pasker"]Kunnen we als kinderen van God voor alles en nog wat bidden tot God, onze Vader?

Ik bedoel, heeft het zin om als kind van God te bidden voor wereldse dingen?/quote]Een kind van God kan om de verkeerde dingen en om de verkeerde redenen bidden:
Jak. 4:3 U bidt wel, maar u ontvangt niet, omdat u verkeerd bidt, met het doel het in uw hartstochten door te brengen.

Dat dacht ik ook want ook in Mat 6,32 staat:
Want naar al deze dingen gaat het zoeken der heidenen uit. Want uw hemelse Vader weet, dat gij dit alles behoeft.

Pasker
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 jul 2010 16:43

Re: Ons gebed tot God onze Vader.

Berichtdoor Pasker » 31 okt 2011 14:30

mohamed schreef:Volgens mij is bidden in Jezus zijn naam weten dat hij je gebed ook hoort zonder dat je bidt.
.
Wat moet ik mij daar bij voorstellen, bidden in Jezus naam, en tot wie?

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Ons gebed tot God onze Vader.

Berichtdoor schaapje » 31 okt 2011 14:40

Ik vraag me af hoe God een gebed kan horen zonder dat je bidt
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

mohamed

Re: Ons gebed tot God onze Vader.

Berichtdoor mohamed » 31 okt 2011 14:43

mohamed schreef:Volgens mij is bidden in Jezus zijn naam weten dat hij je gebed ook hoort zonder dat je bidt.
.
Pasker schreef:Wat moet ik mij daar bij voorstellen, bidden in Jezus naam, en tot wie?

'....want uw Vader weet, wat gij van node hebt, eer gij Hem bidt.' (Mat 6,8)

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Ons gebed tot God onze Vader.

Berichtdoor schaapje » 31 okt 2011 16:14

quote="mohamed"
'....want uw Vader weet, wat gij van node hebt, eer gij Hem bidt.'


Dat vind ik een hele mooie tekst, maar dat betekent niet dat men niet hoeft de bidden.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Pasker
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 jul 2010 16:43

Re: Ons gebed tot God onze Vader.

Berichtdoor Pasker » 31 okt 2011 16:32

mohamed schreef:quote="mohamed"]Volgens mij is bidden in Jezus zijn naam weten dat hij je gebed ook hoort zonder dat je bidt./quote].
quote="Pasker"]
Wat moet ik mij daar bij voorstellen, bidden in Jezus naam, en tot wie?/quote]
'....want uw Vader weet, wat gij van node hebt, eer gij Hem bidt.' (Mat 6,8)

Mooi, maar is geen antwoord op mijn vraag. Hoe weet de Vader dat je Zijn zoon bent? Of anders, wanneer we bidden in onze eigen naam weet de Vader dan wie we zijn?

mohamed

Re: Ons gebed tot God onze Vader.

Berichtdoor mohamed » 31 okt 2011 18:08

Jezus zei dat gegeven wordt wie in zijn naam bidt, wiens naam en wat ontvangt hij?

Pasker
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 jul 2010 16:43

Re: Ons gebed tot God onze Vader.

Berichtdoor Pasker » 31 okt 2011 18:16

mohamed schreef:Jezus zei dat gegeven wordt wie in zijn naam bidt, wiens naam en wat ontvangt hij?

Hoe doe je dat, "in zijn naam bidden"? Geef eens een voorbeeld van "in zijn naam" bidden?

mohamed

Re: Ons gebed tot God onze Vader.

Berichtdoor mohamed » 31 okt 2011 18:42

mohamed schreef:Jezus zei dat gegeven wordt wie in zijn naam bidt, wiens naam en wat ontvangt hij?

Pasker schreef:Hoe doe je dat, "in zijn naam bidden"? Geef eens een voorbeeld van "in zijn naam" bidden?

Een voorbeeld van bidden in Jezus' naam kun je zelf ook wel bedenken. Deze passage doel ik op uit Johannes 16:

22 En gij dan hebt nu wel droefheid; maar Ik zal u weer zien, en uw hart zal zich verblijden, en niemand zal uw blijdschap van u wegnemen.
23 En in die dag zult gij Mij niets vragen. Voorwaar, voorwaar Ik zeg u: Al wat gij de Vader zult bidden in Mijn Naam, dat zal Hij u geven.
24 Tot nog toe hebt gij niet gebeden in Mijn Naam; bidt, en gij zult ontvangen, opdat uw blijdschap vervuld zij.
25 Deze dingen heb Ik door gelijkenissen tot u gesproken; maar de ure komt, dat Ik niet meer door gelijkenissen tot u spreken zal, maar u vrijuit van de Vader zal verkondigen.
26 In die dag zult gij in Mijn Naam bidden; en Ik zeg u niet, dat Ik de Vader voor u bidden zal;


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 107 gasten