Vertalen van de bijbel

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Pasker
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 jul 2010 16:43

Re: Vertalen van de bijbel

Berichtdoor Pasker » 01 nov 2011 09:02

janneke7337 schreef:[Letterlijk citeren is niets mis mee, wel als je er in dit geval de betekenis er aan hangt dat een ieder die uit God geboren is letterlijk niet meer zondigt.

De vraag zou dan ook eerst moeten zijn; zijn we wel allemaal kinderen van God?

Gebruikersavatar
janneke7337
Sergeant
Sergeant
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 nov 2007 12:11

Re: Vertalen van de bijbel

Berichtdoor janneke7337 » 01 nov 2011 09:19

Pasker schreef:De vraag zou dan ook eerst moeten zijn; zijn we wel allemaal kinderen van God?

Ik weet niet of dat relevant hier is.
Al zijn we wel of niet een kind van God, wel of niet bekeerd, wel of niet wedergeboren, we blijven zonde doen zolang we hier op de wereld zijn.
Alleen het verschil is dat als iemand een kind van God is, dat God deze zonden vergeven heeft.

mohamed

Re: Vertalen van de bijbel

Berichtdoor mohamed » 01 nov 2011 10:29

meribel schreef:@mohamed, zakt de moed je nooit compleet in de schoenen als je werkelijk gelooft dat je zonder zonde raakt hier op deze aarde? Dat je dan pas een kind van God bent? En waarom is er geen enkel bijbels voorbeeld van te vinden van een mens zonder zonde ( buiten Jezus om ) ?

Niet eens buiten Jezus om, want Paulus schreef dat ook Christus aan de zonde gelijk werd (Rom 8,3) en zelfs de onrechtvaardige rechters werden zonen Gods genoemd (Ps 82,6) dus ik weet niet waar jij je hoop op vestigt, maar het is duidelijk niet de rots waar ik op bouw. Nee, waar mij de moed van in de schoenen zakt zijn niet de brieven van Johannes, maar de mensen die de schrift niet geloven maar zich wel christenen noemen.

mohamed

Re: Vertalen van de bijbel

Berichtdoor mohamed » 01 nov 2011 10:35

Pasker schreef:De vraag zou dan ook eerst moeten zijn; zijn we wel allemaal kinderen van God?

janneke7337 schreef:Ik weet niet of dat relevant hier is.
Al zijn we wel of niet een kind van God, wel of niet bekeerd, wel of niet wedergeboren, we blijven zonde doen zolang we hier op de wereld zijn.
Alleen het verschil is dat als iemand een kind van God is, dat God deze zonden vergeven heeft.

Een kind van God lastert de heilige Geest niet door te beweren dat Johannes zich vergistte en laat hem evenmin middels de kanttekeningen iets anders zeggen dan wat hij heeft geschreven.

Gebruikersavatar
janneke7337
Sergeant
Sergeant
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 nov 2007 12:11

Re: Vertalen van de bijbel

Berichtdoor janneke7337 » 01 nov 2011 11:30

mohamed schreef:Een kind van God lastert de heilige Geest niet door te beweren dat Johannes zich vergistte en laat hem evenmin middels de kanttekeningen iets anders zeggen dan wat hij heeft geschreven.

Wat een verschrikkelijke onzin schrijf je hier neer zeg.
Ik heb met voorbeelden proberen aan te halen wat ik bedoel, jij citeert toch ook niet psalm 14 waarin staat "er is geen God', ja staat er echt letterlijk hoor, er is geen God, geen probleem, God bestaat niet, zie wel, het staat zelf in de bijbel!
Johannus vergiste zich niet, en de kanttekeningen laten hier ook niets anders zien dan wat Johannus bedoelde en ik welke context het stond.
Verder zijn er voorbeelden genoeg te vinden waarin kinderen Gods wel in zonden vallen, denk aan David met Batseba, Mozes die op de rots sloeg, Petrus die Jezus verloochende, geen enkel bijbels voorbeeld kun jij vinden van een mens die zonder zonde is, ook al is het een kind van God.
Zeg jij dan dat David geen kind van God was, of dat Petrus niet bekeerd was? Of dat Mozes niet bekeerd was? Dat kun je dan niet anders concluderen toch?
Als jij beweerd dat een kind van God geen zonde meer doet spreek je de bijbel tegen waarin staat
"Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, zo verleiden wij onszelven, en de waarheid is in ons niet."

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Vertalen van de bijbel

Berichtdoor meribel » 01 nov 2011 11:38

meribel schreef:@mohamed, zakt de moed je nooit compleet in de schoenen als je werkelijk gelooft dat je zonder zonde raakt hier op deze aarde? Dat je dan pas een kind van God bent? En waarom is er geen enkel bijbels voorbeeld van te vinden van een mens zonder zonde ( buiten Jezus om ) ?
mohamed schreef:Niet eens buiten Jezus om, want Paulus schreef dat ook Christus aan de zonde gelijk werd (Rom 8,3) en zelfs de onrechtvaardige rechters werden zonen Gods genoemd (Ps 82,6) dus ik weet niet waar jij je hoop op vestigt, maar het is duidelijk niet de rots waar ik op bouw. Nee, waar mij de moed van in de schoenen zakt zijn niet de brieven van Johannes, maar de mensen die de schrift niet geloven maar zich wel christenen noemen.


....mohamed, ben jij een kind van God? ( dit is gewoon een ja of nee vraag )
Zo ja; ben jij nu zonder zonde?
Zo nee; wordt je dat nog in dit leven denk je?

mohamed

Re: Vertalen van de bijbel

Berichtdoor mohamed » 01 nov 2011 11:46

Ik ga niet meer met jullie in gesprek en ja ik zie mezelf absoluut als een zoon van God, want ik geloof de Bijbel wel.

Gebruikersavatar
janneke7337
Sergeant
Sergeant
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 nov 2007 12:11

Re: Vertalen van de bijbel

Berichtdoor janneke7337 » 01 nov 2011 11:47

Ik ga hier verder niet meer op in.
Maar als je uitleg wilt hebben, lees dan de verklaring over:
http://www.verhoevenmarc.be/PDF/zondeprobleem.pdf
en
http://www.internetbijbelcursus.nl/down ... _zonde.pdf

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Vertalen van de bijbel

Berichtdoor meribel » 01 nov 2011 12:57

mohamed schreef:Ik ga niet meer met jullie in gesprek en ja ik zie mezelf absoluut als een zoon van God, want ik geloof de Bijbel wel.



sorry als ik je kwets of wat dan ook, maar ik probeer het gewoon concreet te hebben. Van zowel jou als Paskar heb ik het idee dat je heel de tijd zegt dat een écht kind van God geen zonde meer doet.
Mij verwart dat gewoon echt..Even los van bijbelteksten alleen al de realiteit..Ik ken geen mensen zonder zonde ( paskars reactie is dan, van de uitverkorenen zijn er gewoon weinig ) maar ook in de bijbel ken ik ze niet.
Nu goed, ook daar is weer het één en ander over te zeggen ( bijv. dat ze naderhand bekeerd raakten en over hun oude toestand schreven of wat dan ook )

dus rest mij alleen nog nu in real-life in contact komen met een zondeloos mens, ik ben daar oprecht echt nieuwsgierig naar.
Dus als jij zegt een kind van God is zonder zonde, en je schrijft dat je jezelf zo ziet..Hoe ziet jouw dagelijkse leven er dan uit? ( want mag ik dan concluderen dat jij zonder zonde bent? )

nogmaals, ik bedoel het niet beledigend of wat dan ook.........maar als je een bepaalde theorie aanhangt mag ik toch aannemen dat het ook praktijk is geworden of kan worden?

mohamed

Re: Vertalen van de bijbel

Berichtdoor mohamed » 01 nov 2011 14:10

Nee meribel, je kwetst me niet, maar ik word gewoon moe van het feit dat ik moet bloeden voor iets wat Johannes geschreven heeft. Dat ik het onderschrijf betekent werkelijk niets, behalve dan dat Johannes niet de enige dwaas is, als het dwaasheid is wat hij heeft geschreven. Het druist tegen mijn rechtvaardigheidsgevoel in dat er gezegd wordt dat ik Johannes uit de context ruk en zodra ik de hele passage citeer dat straal genegeerd wordt. Dan kan ik enkel nog zuchten en denken laat maar ook, wat doe ik hier.

Voorts wordt altijd en eeuwig dezelfde vraag gesteld 'maar als jij zonder zonden bent hoe leef je dan?' Vraag Johannes maar om zich te verantwoorden voor jou. Waar ik moe van word is dat ik ter verantwoording word geroepen door een mens vanwege iets wat een ander in opdracht van God heeft geschreven. Ik leg jou geenszins verantwoording af want ik ken je niet en ik wil je niet kennen. Hoe ik leef is iets tussen God en mij.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Vertalen van de bijbel

Berichtdoor meribel » 01 nov 2011 14:42

mohamed schreef:Nee meribel, je kwetst me niet,


geukkig, want dat is ook niet mij intentie

Voorts wordt altijd en eeuwig dezelfde vraag gesteld 'maar als jij zonder zonden bent hoe leef je dan?'

dat is toch heel logisch dat het altijd gevraagd wordt? Omdat mensen ( althans, ik ) er niks bij voor kan stellen om zonder zonde te zijn

Vraag Johannes maar om zich te verantwoorden voor jou.


ja, dat wordt heel lastig. ( vandaar dat ik het aan jou vraag )

Waar ik moe van word is dat ik ter verantwoording word geroepen door een mens vanwege iets wat een ander in opdracht van God heeft geschreven. Ik leg jou geenszins verantwoording af want ik ken je niet en ik wil je niet kennen. Hoe ik leef is iets tussen God en mij.


het is jouw goed recht om geen verantwoording af te leggen van hoe je leeft. Dat zou raar zijn en dat vraag ik je niet.

Wel vraag ik inzicht in het leven van een zondeloos iemand, kan dat echt? hoe zit dat dan? Gewoon omdat ik me daar niets bij voor kan stellen
En zolang ik nog nooit iemand ben tegenkomen , dan ik ga ik nog steeds ervan uit dat Johannes niet bedoelt dat je werkelijk in dít leven van je zondige natuur compleet af komt.
Dezelfde Johannes schrijft immers;

8 Als we zeggen dat we de zonde niet kennen, misleiden we onszelf en is de waarheid niet in ons. 9 Belijden we onze zonden, dan zal hij, die trouw en rechtvaardig is, ons onze zonden vergeven en ons reinigen van alle kwaad. 10 Als we zeggen dat we nooit gezondigd hebben, maken we hem tot een leugenaar en is zijn woord niet in ons.

En Jezus zegt:
15 Pas op voor valse profeten, die in schaapskleren op jullie afkomen maar eigenlijk roofzuchtige wolven zijn. 16 Aan hun vruchten zul je hen herkennen. Men plukt toch geen druiven van doornstruiken of vijgen van distels? 17 Zo draagt elke goede boom goede vruchten, maar een slechte boom draagt slechte vruchten. 18 Een goede boom kan geen slechte vruchten dragen, evenmin als een slechte boom goede vruchten dragen kan. 19 Elke boom die geen goede vruchten draagt, wordt omgehakt en in het vuur geworpen. 20 Zo kunnen jullie hen dus aan hun vruchten herkennen

Als iemand zegt dat je als echt kind van God zonder zonde bent, en die zegt dat hij zelf een kind van God is, en niet kan laten zien dat hij zonder zonde is dan is dat m.i. een valse profeet.

Voor de duidelijkheid: jij hoeft mij niets te bewijzen of te verantwoorden ...absoluut niet ( behalve als je dat zou willen natuurlijk..maar ik verplicht je dus tot niets (alsof dat al zou kunnen maar dat kan natuurlijk niet op een forum ) ) , echter voor mij is het dan duidelijk dat het niet kan. En kan ik niets anders dan bidden het gebed wat Jezus geleerd heeft incl. vergeef onze schulden.

Pasker
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 jul 2010 16:43

Re: Vertalen van de bijbel

Berichtdoor Pasker » 01 nov 2011 16:26

janneke7337 schreef:quote="Pasker"]
De vraag zou dan ook eerst moeten zijn; zijn we wel allemaal kinderen van God?/quote]
Ik weet niet of dat relevant hier is.
Al zijn we wel of niet een kind van God, wel of niet bekeerd, wel of niet wedergeboren, we blijven zonde doen zolang we hier op de wereld zijn.

Natuurlijk, zolang je nog onder de wet staat gewoon zonden blijven doen.
Het gaat er dus meer om dat wanneer we wedergeboren zijn we ook niet meer onder de wet staan.

mohamed

Re: Vertalen van de bijbel

Berichtdoor mohamed » 01 nov 2011 16:31

'Als we zeggen dat we nooit gezondigd hebben, maken we hem tot een leugenaar en is zijn woord niet in ons.'

Dit was voordat zij werden aangenomen als kinderen.

Hetgeen jij tegenaan loopt is dat je niet helder hebt wat zondigen precies is. Waar het op neer komt is dat zondigen betekent de wet van God overtreden. Als ik hier door rood fiets, dan overtreed ik de Nederlandse wet, maar voor de Duitse ben ik brandschoon. Wie in Jezus gelooft is onder de wet van Christus en dat is de genade. Dus wie onder de wet van Christus is diens zonden zijn bedekt zodat zelfs iemand met gebreken als de mijne zonder zonden kan zijn.

Gebruikersavatar
janneke7337
Sergeant
Sergeant
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 nov 2007 12:11

Re: Vertalen van de bijbel

Berichtdoor janneke7337 » 01 nov 2011 17:06

mohamed schreef:'Als we zeggen dat we nooit gezondigd hebben, maken we hem tot een leugenaar en is zijn woord niet in ons.'

Dit was voordat zij werden aangenomen als kinderen.

Hetgeen jij tegenaan loopt is dat je niet helder hebt wat zondigen precies is. Waar het op neer komt is dat zondigen betekent de wet van God overtreden. Als ik hier door rood fiets, dan overtreed ik de Nederlandse wet, maar voor de Duitse ben ik brandschoon. Wie in Jezus gelooft is onder de wet van Christus en dat is de genade. Dus wie onder de wet van Christus is diens zonden zijn bedekt zodat zelfs iemand met gebreken als de mijne zonder zonden kan zijn.

Dus wat je eigenlijk zegt is dat een wedergeboren mens wel zonde doet maar dat deze bedekt zijn door de wet van Christus?
Wat ik onder zonde versta is
http://www.internetbijbelcursus.nl/down ... _zonde.pdf

Pasker
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 jul 2010 16:43

Re: Vertalen van de bijbel

Berichtdoor Pasker » 01 nov 2011 17:29

mohamed schreef:'Als we zeggen dat we nooit gezondigd hebben, maken we hem tot een leugenaar en is zijn woord niet in ons.'

Dit was voordat zij werden aangenomen als kinderen.

Ben ik met je eens.

mohamed schreef:Hetgeen jij tegenaan loopt is dat je niet helder hebt wat zondigen precies is. Waar het op neer komt is dat zondigen betekent de wet van God overtreden. Als ik hier door rood fiets, dan overtreed ik de Nederlandse wet, maar voor de Duitse ben ik brandschoon. Wie in Jezus gelooft is onder de wet van Christus en dat is de genade. Dus wie onder de wet van Christus is diens zonden zijn bedekt zodat zelfs iemand met gebreken als de mijne zonder zonden kan zijn.

Dit komt op mij vreemd over omdat jij beweert dat de Vader en de Zoon één en de zelfde zijn.
De Wet van God de Vader is dan natuurlijk tevens de Wet van de zoon dus als jij wèl onder de Wet van de Zoon staat dan sta jij net als Jezus ( de Zoon) ook onder de Wet van de Vader.


Jij schrijft: "Dus wie onder de wet van Christus is diens zonden zijn bedekt"

Dat kan, maar dan alleen als "dienstknecht" of als "bruid" van de Christus.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten