Leraar ontslagen op christelijke school

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marieke1984
Verkenner
Verkenner
Berichten: 77
Lid geworden op: 07 mar 2010 21:44
Contacteer:

Re: Leraar ontslagen op christelijke school

Berichtdoor Marieke1984 » 06 okt 2011 21:23

meribel schreef:Wat ik echter wel weet, is dat er gescheiden leraren werkzaam zijn op gkv-scholen. Die zijn níet ontslagen, dus waarom deze wel?


Ik denk dat er ook een verschil is of iemand in zonde valt, of in zonde leeft!
Geen mens is zonder zonde, maar we moeten wel beseffen dat we niet in zonde gaan leven!
Lucas 11:9 En Ik zeg ulieden: Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Leraar ontslagen op christelijke school

Berichtdoor meribel » 06 okt 2011 21:33

Marieke1984 schreef:
Ik denk dat er ook een verschil is of iemand in zonde valt, of in zonde leeft!
Geen mens is zonder zonde, maar we moeten wel beseffen dat we niet in zonde gaan leven!


ik begrijp het verschil niet? Als je gescheiden bent dan leef je toch in zonde totdat je weer met je eigen vrouw verenigd bent? Of houdt bij een scheiding na een tijdje de zonde op?

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Leraar ontslagen op christelijke school

Berichtdoor JeeWee » 06 okt 2011 21:34

Marieke1984 schreef:
Ik denk dat er ook een verschil is of iemand in zonde valt, of in zonde leeft!
Geen mens is zonder zonde, maar we moeten wel beseffen dat we niet in zonde gaan leven!

wat een onzin! Dus als je de 'zonde' maar snel genoeg en in één grote klap doet is dat niet zo erg?

Eén keer scheiden is dus niet zo erg als in liefde samenleven met iemand van hetzelfde geslacht?
Wie verzint zulke onzin?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: Leraar ontslagen op christelijke school

Berichtdoor Janvanverweg » 07 okt 2011 14:40

@meribel
wat is de reden voor scheiding? niet elke scheiding is zonde. b.v. als de andere partij overspel pleegt.
overspel is ten alle tijden zonde! de leraar volhard in zijn zonde door bij zijn vriend te blijven.

welke partner neemt genoegen met een tweede plats en een ander op de eerste? Dat de leraar zegt dat hij voor vrouw en kinderen blijft zorgen klinkt vroom, maar de eerste zorg, die van geborgenheid en van veiligheid heeft hij onderuit gehaald en is hij net van plan te herstellen. daarmee komt dat vrome praatje van 'blijven zorgen' wrang over.

hoe kan de school de leraar handhaven die er openlijk een minnaar op na houdt? hem laten uitleggen waarom het goed is om er een ander op na te houden. dat hij zijn vrouw liefde toont door er een ander op na te houden? Dat hij de belofte aan God op zijn trouwdag nog steeds in ere houdt?

met de mond belijd de leraar dat de bijbel zijn maatstaf is, maar in de praktijk wodt hij geregeert door een andere staf!

het verlangen van de leraar om de zonde uit te mogen leggen en te vergoeilijken is een onmogelijk verlangen. welke christen zou daar aan mee willen werken??

let wel dat ik in mijn reactie niets zeg over zijn homo-zijn. voor mij is dat van tweede belang. Het bewust een zonde (overspel) in stand houden en goed willen praten maakt verder praten met de leraar onmogelijk.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Leraar ontslagen op christelijke school

Berichtdoor JeeWee » 07 okt 2011 15:38

Hier gaan twee discussies door elkaar!
Duran Renkema heeft de CGB gevraagd om een uitspraak over zijn ontslag waarvoor als reden wordt aangevoerd dat hij een homoseksuele relatie heeft.

De buitenwereld/ media halen daar zijn 'scheiding' bij. Duran heeft het daar zelf niet over. Dat blijft gegis.
Het is bizarhoe iedereen een oordeel lijkt te hebben over het vermoede privéleven van Duran.

Terwijl dat voor de CGB niet de inzet is.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
Marieke1984
Verkenner
Verkenner
Berichten: 77
Lid geworden op: 07 mar 2010 21:44
Contacteer:

Re: Leraar ontslagen op christelijke school

Berichtdoor Marieke1984 » 07 okt 2011 21:34

JeeWee schreef:wat een onzin! Dus als je de 'zonde' maar snel genoeg en in één grote klap doet is dat niet zo erg?

Dat zou ik zo zeker nooit willen zeggen en dat bedoel ik er ook niet mee!
Een scheiding is niet naar Gods Woord, maar we weten nooit de reden van een scheiding, dus ik ga daar zker niet over oordelen

Eén keer scheiden is dus niet zo erg als in liefde samenleven met iemand van hetzelfde geslacht?
Wie verzint zulke onzin?

Het is ook onzin, maar jij zelf zegt het!!
Wat ik al zei scheiden hoort niet, maar de redenen zijn bij God bekend!
Maar bij het samenleven met iemand van hetzelfde geslacht zie ik toch anders, iemand kiest daar bewust voor, dat hoeft bij een scheiding niet zo te zijn!
Lucas 11:9 En Ik zeg ulieden: Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden.

mohamed

Re: Leraar ontslagen op christelijke school

Berichtdoor mohamed » 08 okt 2011 10:36

Marieke1984 schreef:
Ik denk dat er ook een verschil is of iemand in zonde valt, of in zonde leeft!
Geen mens is zonder zonde, maar we moeten wel beseffen dat we niet in zonde gaan leven!

JeeWee schreef:wat een onzin! Dus als je de 'zonde' maar snel genoeg en in één grote klap doet is dat niet zo erg?

Eén keer scheiden is dus niet zo erg als in liefde samenleven met iemand van hetzelfde geslacht?
Wie verzint zulke onzin?

Verzet je er maar niet tegen want als je dat wel doet ben je binnen de kortste keren persona non grata!

mohamed

Re: Leraar ontslagen op christelijke school

Berichtdoor mohamed » 08 okt 2011 10:40

Marieke1984 schreef:Een scheiding is niet naar Gods Woord, maar we weten nooit de reden van een scheiding, dus ik ga daar zker niet over oordelen

Van de RKK mag je niet scheiden, maar Mozes noch Paulus heeft het ooit verboden. Is de RKK nu Gods woord? Een dergelijke getuigenis had ik niet direct achter een gereformeerd iemand gezocht, maar tegenwoordig verbaast niets me meer.

mohamed

Re: Leraar ontslagen op christelijke school

Berichtdoor mohamed » 08 okt 2011 10:41

meribel schreef:ik begrijp het verschil niet? Als je gescheiden bent dan leef je toch in zonde totdat je weer met je eigen vrouw verenigd bent? Of houdt bij een scheiding na een tijdje de zonde op?

Exact, ik waardeer jouw manier van denken wel! :)

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Leraar ontslagen op christelijke school

Berichtdoor JeeWee » 08 okt 2011 11:56

Nogmaals: de reden waarom deze leraar is geschorst, is zijn homoseksuele relatie met een andere man!
Als hij 'slechts' gescheiden zou zijn, was er niets aan de hand geweest.
Immers, op heel veel GKv scholen werken gescheiden leerkrachten en dat leidt niet tot ontslag.
Zelfss niet als een leraar zijn vropuw heeft verlaten voor een andere vrouw.
En zelfs dat ligt in dit geval veel gecompliciteerder
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3651
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Leraar ontslagen op christelijke school

Berichtdoor henkie » 08 okt 2011 15:31

JeeWee schreef:Nogmaals: de reden waarom deze leraar is geschorst, is zijn homoseksuele relatie met een andere man!


Dat moet je me toch eens uitleggen. Als hij samen met een man gaat wonen, pleegt hij toch automatisch overspel? Je kunt het een in deze niet los van het ander koppelen. Het gaat dus niet alleen om de onbijbelse relatie.

Ik snap sowieso niet dat iemand die zijn zieke vrouw verlaat en bij een ander intrekt hier op enige sympathie kan rekenen.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Leraar ontslagen op christelijke school

Berichtdoor meribel » 08 okt 2011 17:02

Janvanverweg schreef:@meribel
wat is de reden voor scheiding? niet elke scheiding is zonde. b.v. als de andere partij overspel pleegt.
overspel is ten alle tijden zonde! de leraar volhard in zijn zonde door bij zijn vriend te blijven.



interessant, en weet jij de reden van de zonde? Misschien had zijn vrouw hém wel als eerste verlaten, weet jij veel!

welke partner neemt genoegen met een tweede plats en een ander op de eerste? Dat de leraar zegt dat hij voor vrouw en kinderen blijft zorgen klinkt vroom, maar de eerste zorg, die van geborgenheid en van veiligheid heeft hij onderuit gehaald en is hij net van plan te herstellen. daarmee komt dat vrome praatje van 'blijven zorgen' wrang over.


graag zou ik zijn vrouw horen over deze zaak, ik ben overtuigd dat het stúkken genuanceerder ligt
Aan de andere kant hoop ik zijn vrouw niet te horen hier over, omdat het over een zaak gaat of er een leraar ontslagen mag worden op een school omdat hij praktiserend homo is, en hopelijk het priveleven van zijn vrouw zo veel mogelijk prive mag blijven.

hoe kan de school de leraar handhaven die er openlijk een minnaar op na houdt? hem laten uitleggen waarom het goed is om er een ander op na te houden. dat hij zijn vrouw liefde toont door er een ander op na te houden? Dat hij de belofte aan God op zijn trouwdag nog steeds in ere houdt?

met de mond belijd de leraar dat de bijbel zijn maatstaf is, maar in de praktijk wodt hij geregeert door een andere staf!

het verlangen van de leraar om de zonde uit te mogen leggen en te vergoeilijken is een onmogelijk verlangen. welke christen zou daar aan mee willen werken??

let wel dat ik in mijn reactie niets zeg over zijn homo-zijn. voor mij is dat van tweede belang. Het bewust een zonde (overspel) in stand houden en goed willen praten maakt verder praten met de leraar onmogelijk.


Houdt deze leraar er een minnaar op na?
Wat wéét je nu werkelijk van de situatie?

Niets, vandaar dat we enkel kunnen discussieren over het feit; mag er op een gvk school een praktiserende homo lesgeven. Zo nee, waarom mogen er op gkv scholen wel gescheiden leraren lesgeven of andere mensen met zonden waar ze in volharden.

mohamed

Re: Leraar ontslagen op christelijke school

Berichtdoor mohamed » 09 okt 2011 10:45

Omdat die regels er door mensen zijn bij bedacht en overduidelijk niet kloppen. Echter blijven ze liever met de brokken zitten dan dat ze de regels schrappen en herschrijven. Waarom wil iemand gereformeerd zijn? Het ontgaat mij ten ene male.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Leraar ontslagen op christelijke school

Berichtdoor JeeWee » 09 okt 2011 13:23

henkie schreef:Dat moet je me toch eens uitleggen. Als hij samen met een man gaat wonen, pleegt hij toch automatisch overspel? Je kunt het een in deze niet los van het ander koppelen. Het gaat dus niet alleen om de onbijbelse relatie.

Ik snap sowieso niet dat iemand die zijn zieke vrouw verlaat en bij een ander intrekt hier op enige sympathie kan rekenen.


Je gaat hier van een aanname uit.
Omdat Ouweneel in de media geroepen heeft dat 'Renkema zijn zieke vrouw heeft verlaten' en andere media dat klakkeloss overnemen, doe jij dat ook maar.
Renkema heeft zelf neergens aangegeven dij hij zijn vrouw heeft verlaten.
Met elkaar hebben we geen idee wat er zich in het gezin Renkema heeft afgespeeld. Het dat bekend is, is dat Renkema niet meer bij zijn gezien woont. Wie of wat daar debet aan is, is niet bejkend gemaakt.
En toch wordt hij op basis van wat aannames al veroordeeld. Pas daar troch voor op!
Het 9e gebod telt net zo zwaar als het 7e gebod!

Deze zaak gaat uitsluitend om het feit of een school iemanda mag weigeren omdat hij een homoseksuele relatie heeft!
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Re: Leraar ontslagen op christelijke school

Berichtdoor mw » 09 okt 2011 13:46

@Jeewee: jij gaat er nu vanuit dat er hier uitgegaan wordt van 1 bron. Wie weet zitten hier wel mensen die betrokken zijn bij de school bijvoorbeeld. Er zijn dus meerdere bronnen mogelijk :wink:

Niets, vandaar dat we enkel kunnen discussieren over het feit; mag er op een gvk school een praktiserende homo lesgeven. Zo nee, waarom mogen er op gkv scholen wel gescheiden leraren lesgeven of andere mensen met zonden waar ze in volharden.

We kennen het regelement van de betrokken school niet, en ook de docenten die daar werken niet. Als daar inderdaad meer gescheiden docenten werken, dan staat de school niet in zijn recht om dat als reden aan te voeren.
Zover ik weet is de school een zelfstandige stichting met meerdere scholen. Die hebben dus niets te maken met andere gkvscholen, maar hebben gewoon hun eigen regelement.

@Mohamed: waarom iemand gereformeerd is, is hier de discussie niet. Steek je aversie dus maar weer onder stoelen en banken.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: gravo en 114 gasten