Leraar ontslagen op christelijke school

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2282
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Leraar ontslagen op christelijke school

Berichtdoor Speedy » 05 okt 2011 22:31

JeeWee schreef:Het is een ongelofelijk moeilijke discussie, omdat de meesten het moeten hebben van de informatie die de media bij elkaar sprokkelen of bij elkaar fantaseren.
De school gaat überhaupt elke confrontatie uit de weg.

Op Regenboogforum.nl mengt Duran Renkema zich zelf in de discussie en geeft hij eerlijke reacties.

Het is best triest om te zien hoeveel mensen stenen hebben klaarliggen om hem te stenigen...


Is het artikel in het ND dan een waardeloos artikel waar dhr Renkema zelf aan meegwerkt heeft?
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Re: Leraar ontslagen op christelijke school

Berichtdoor mw » 05 okt 2011 23:20

Ik vind het begrijpelijk, maar tegelijkertijd ook jammer dat de school zich niet in de discussie mengt. Ik hoop ook dat de school zich niet in de media gaat uitspreken, maar wel in broederlijke liefde met dhr. Renkema in gesprek gaat.

De hele discussie blijft moeilijk. Wie zich een klein beetje indenkt waar dhr. Renkema doorheen is gegaan voordat hij de knoop heeft doorgehakt, houdt hopelijk de stenen in zijn/haar broekzak. Voor die beslissing is veel moed nodig en heeft veel pijn gekost.

Feit blijft wel dat er vanuit de school gezien geen sprake is van een 'enkele feit constructie'. Dhr. Renkema (als ik het goed begrijp!) heeft zijn vrouw/gezin verlaten, woont ongehuwd samen en heeft een relatie met iemand van hetzelfde geslacht. Dat zijn dus 3 feiten die niet strokenmet de grondslag van de school.

De discussie op het regenboogforum had ik graag gevolgd, maar daar hoor ik niet thuis :wink:

Kom op mensen: veel gebed gevraagd voor dhr. Renkema, zijn vrouw&kinderen, zijn vriend, de school, enz.!
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

mohamed

Re: Leraar ontslagen op christelijke school

Berichtdoor mohamed » 06 okt 2011 09:39

Laten we er maar niet omheen draaien, voor homo's is er geen plaats in de kerk, omdat het volgens het merendeel van de christenen het zwaarste vergrijp is. Terwijl in de Bijbel nergens staat dat uitsluitend op homoseksualiteit dood door steniging staat.

Atro

Re: Leraar ontslagen op christelijke school

Berichtdoor Atro » 06 okt 2011 10:48

mohamed schreef:Laten we er maar niet omheen draaien, voor homo's is er geen plaats in de kerk, omdat het volgens het merendeel van de christenen het zwaarste vergrijp is. Terwijl in de Bijbel nergens staat dat uitsluitend op homoseksualiteit dood door steniging staat.


Allereerst is het ongeloof de zwaarste zonde. Maar om weer ontopic te komen en te reageren op je post. Ligt eraan of het een praktiserende homo is. De Bijbel is daar heel scherp tegen, mannen onderling schande bedrijvende zijn de dood waardig te sterven. Het is namelijk een gruwel in Gods ogen. Alle zonden zijn een gruwel in Gods ogen, en seksualiteit is echt voor tussen de man en zijn vrouw geschapen. Voor homo's is er wel degelijk plaats in de kerk, voor iedereen is er plaats. Maar als ze praktiseren is het niet mogelijk om aan het H.A. deel te nemen. Ze kunnen niet trouwen en ga zo maar door.

Het klinkt misschien veroordelend van mij kant, maar de Bijbel is er toch duidelijk over. En we onderschrijven toch Gods Woord op dit forum?

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Leraar ontslagen op christelijke school

Berichtdoor JeeWee » 06 okt 2011 13:47

Speedy schreef:Is het artikel in het ND dan een waardeloos artikel waar dhr Renkema zelf aan meegwerkt heeft?


O nee absoluut niet. Net als veel artikelen is dit artikel in het ND heel helder en kritisch.

Mijn kritiek richt zich vooral op het feit dat velen zo kort door de bocht reageren en gelijk hun oordeel klaar hebben: "hij praktiseert en de Bijbel zegt dat dat niet mag dus klaar. Kruisig hem"

Feit is dat er ook binnen onze gezindte schuivende panelen zijn. Inzichten veranderen zondar dat we daarmee ons geloof in de God van de Bijbel prijsgeven. En dan toch gaan de hakken in het zand. Gesprek lijkt onmogelijk. Ik citeer Duran Renkema uit het ND stuk:

‘Vijf maanden lang hebben we het ene voorstel na het andere gedaan, maar de school is nergens mee akkoord gegaan. Onze insteek was: we gaan geen commotie veroorzaken, ik wil geen mediacircus, niet voor mezelf, niet voor mijn gezin en niet voor de school. De communicatie tussen school en mij is zo hard geworden dat ik beschadigd ben. Het werd me heel duidelijk dat ik niet mocht zijn wie ik was. Toen werd de zaak voor mij principieel en dacht ik: ik zou het fijn vinden als van mijn zaak het signaal uitgaat dat dit soort dingen niet kunnen.’

Geloof me: er zijn er maar weinigen onder de christelijke homo's die hier op zitten te wachten. Maar als je heel bewust voor je kerk en in dit geval voor een christelijke school en anderen ontzeggen je het recht daar op, dan kun je heel lang in gesprek gaan. Maar op een gegeven moment knapt er iets.

En in die zin vind ik de actie van Renkema goed te begrijpen.

Deze hele discussie blijft terugkomen in onze kring. We kunnen het uit de weg gaan, weg proberen te poetsen maar dat lukt niet meer.

Ik citeer een stukje uit dagblad DePers:

Niemand weet wat dat (het oordeel van de CGB) in de praktijk betekent, simpelweg omdat er nog nooit een homoleraar op een christelijke school zijn ontslag heeft aangevochten. Renkema’s aanstaande scheiding en het feit dat hij ongehuwd samenwoont zijn op zich ook geen reden voor ontslag. Maar misschien vindt de commissie het alles bij elkaar wel genoeg.

Dan kan het behoudende deel van christelijk Nederland weer even opgelucht ademhalen. Dat Renkema zijn zieke echtgenote heeft verlaten komt velen in die hoek goed uit. De reflex is hardnekkig: alles liever dan openlijk over homo’s praten.

‘Zo’n ideologische strijd kent alleen verliezers’, vindt bijvoorbeeld ChristenUnie-leider Arie Slob. Hij hekelt sommige politieke partijen en homo-organisatie COC die met Renkema aan de haal zouden gaan.

Het is altijd hetzelfde liedje. De emancipatie van christenhomo’s zou juist gebaat zijn bij rustige discussie achter de schermen. Precies hetzelfde werd gezegd toen de ChristenUnie werd geconfronteerd met een lesbisch raadslid.

Allemaal uitstel van executie, want de homodiscussie zal terugkomen. Om een reden: het zijn behoudende christenen zelf die om aandacht schreeuwen. Zij nemen geen genoegen met praten achter de schermen. Niet in het minst omdat ze vinden dat het te weinig opschiet.

Zo hield het lesbische raadslid, Monique Heger uit Wageningen, zich lang stil. Maar onlangs trok ze in het Nederlands Dagblad weer aan de bel. Zo zal het ook gaan met de homoleraar. Als Renkema al ontslagen mag worden, is het wachten op de volgende ongeduldige christenhomo.
Laatst gewijzigd door JeeWee op 06 okt 2011 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Leraar ontslagen op christelijke school

Berichtdoor Race406 » 06 okt 2011 13:47

Atro schreef:Allereerst is het ongeloof de zwaarste zonde. Maar om weer ontopic te komen en te reageren op je post. Ligt eraan of het een praktiserende homo is. De Bijbel is daar heel scherp tegen, mannen onderling schande bedrijvende zijn de dood waardig te sterven. Het is namelijk een gruwel in Gods ogen. Alle zonden zijn een gruwel in Gods ogen, en seksualiteit is echt voor tussen de man en zijn vrouw geschapen. Voor homo's is er wel degelijk plaats in de kerk, voor iedereen is er plaats. Maar als ze praktiseren is het niet mogelijk om aan het H.A. deel te nemen. Ze kunnen niet trouwen en ga zo maar door. Het klinkt misschien veroordelend van mij kant, maar de Bijbel is er toch duidelijk over. En we onderschrijven toch Gods Woord op dit forum?
Velen lezen in de Bijbel dat homoseksualiteit niet kan en mag. Vele anderen lezen de Bijbel als dat het wel zou mogen, omdat de teksten over homoseksualiteit in de context staan van losbandigheid etc.
Ik ben heel eerlijk: Het is een heel moeilijk onderwerp. Zoals ik de Bijbel lees valt homoseksualiteit niet goed te keuren. Echter ken ik vele (oprechte!) kinderen van God, die de Bijbel op dit punt anders lezen. Wie heeft gelijk?
Hoe dan ook: als in onze gemeente een broeder of zuster is die een homofiele geaardheid heeft, laten we hem/haar dan niet de kerk uit zwijgen/pesten/noem maar op!
Dat je als kerk vindt dat zo iemand niet als ambtsdrager kan functioneren is tot daar aan toe. Maar zo iemand mag toch wel lid zijn van de gemeente, en zo iemand mag toch ook rekenen op medeleven, in plaats van dat hij/zij nog net niet wordt gestenigd? Want allen hebben gezondigd (en zondige nog steeds!) en derven de heerlijkheid Gods, Rom 3:23.
Stel dat je zelf een zoon of dochter hebt die je op een gegeven moment vertelt dat hij/zij valt op mensen van hetzelfde geslacht. Wat dan?
Zeg je dan: "Nou zoon/dochter, ga maar lekker in een hutje op de hei zitten, want je mag nu echt helemaal nergens meer aan meedoen, en mensen zullen je mijden."
Of zul je dan zeggen: "Ik zal er zijn voor je, en je helpen als je het moeilijk hebt. Want je zult niet overal geaccepteerd worden, zo kortzichtig zijn wij mensen nu eenmaal. We zullen er voor je zijn en voor je bidden!"
Wij hebben onze mening klaar (inclusief ikzefl.. :wink: ), maar hebben we weleens nagedacht over: "Stel DAT we een zoon/dochter hebben, die homo is, wat dan?" Dan wordt het een zogenoemd "praktijkgevalletje", en dan worden de meningen wel iets genuanceerder leert de praktijk. Je mening wordt genuanceerder of je nu wilt of niet....

@Atro: Een ieder die de Naam van God lastert is ook de dood waardig. Hoe vaak zijn er al lasterlijke gedachten in je opgekomen?
Bij mij in ieder geval vaak genoeg! En dan TOCH nog vergeving mogen krijgen en mogen leven onder Zijn beschermende vleugels.....!
Hoevaak heb je iets lelijks gezegd als je je vinger tussen de deur kreeg, als je je enkel verzwikte, als je gewoon eens stikchagrijnig was, als je voor de zoveelste keer iets probeerde wat WEER niet lukte? Mij ontsnapt dan weleens een fout woord. En dan TOCH nog vergeving mogen krijgen en mogen leven onder Zijn beschermende vleugels.....!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Leraar ontslagen op christelijke school

Berichtdoor ajl » 06 okt 2011 14:12

JeeWee schreef:
O nee absoluut niet. Net als veel artikelen is dit artikel in het ND heel helder en kritisch.

Mijn kritiek richt zich vooral op het feit dat velen zo kort door de bocht reageren en gelijk hun oordeel klaar hebben: "hij praktiseert en de Bijbel zegt dat dat niet mag dus klaar. Kruisig hem"

Feit is dat er ook binnen onze gezindte schuivende panelen zijn. Inzichten veranderen zondar dat we daarmee ons geloof in de God van de Bijbel prijsgeven. En dan toch gaan de hakken in het zand. Gesprek lijkt onmogelijk. Ik citeer Duran Renkema:

‘Vijf maanden lang hebben we het ene voorstel na het andere gedaan, maar de school is nergens mee akkoord gegaan. Onze insteek was: we gaan geen commotie veroorzaken, ik wil geen mediacircus, niet voor mezelf, niet voor mijn gezin en niet voor de school. De communicatie tussen school en mij is zo hard geworden dat ik beschadigd ben. Het werd me heel duidelijk dat ik niet mocht zijn wie ik was. Toen werd de zaak voor mij principieel en dacht ik: ik zou het fijn vinden als van mijn zaak het signaal uitgaat dat dit soort dingen niet kunnen.’

Geloof me: er zijn er maar weinigen onder de christelijke homo's die hier op zitten te wachten. Maar als je heel bewust voor je kerk en in dit geval voor een christelijke school en anderen ontzeggen je het recht daar op, dan kun je heel lang in gesprek gaan. Maar op een gegeven moment knapt er iets.



Ik ben wel benieuwd naar de voorstellen die zijn gedaan. Waarschijnlijk was zijn primaire doel; les blijven geven op de school en het doel van de school; ontslag.

Aan de andere kant vind ik het nogal niet wat om je vrouw en kinderen in de steek te laten voor een andere man. Ik ben het met mw eens dat ik dat ik de school kan begrijpen dat ze hem ontslag geven. Het strookt gewoon niet met alle grondbeginselen van een school. Dat is wel het 'risco'dat je loopt door op een vrijgemaakte school les te geven. Als ik solliciteer op een refo school zal ik ook een rok aan moeten

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Leraar ontslagen op christelijke school

Berichtdoor JeeWee » 06 okt 2011 16:51

ajl schreef: Ik ben wel benieuwd naar de voorstellen die zijn gedaan. Waarschijnlijk was zijn primaire doel; les blijven geven op de school en het doel van de school; ontslag.
Wat de bedoelingen van de school zijn, zullen we voorlopig niet weten omdat de school eenvoudig elke uitleg en commentaar weigert. Duran Renkema heeft meermaals heel duidelijk aangegeven dat zijn hart bij het christelijk onderwijs ligt en daar dus wil zijn. Zelf ben ik heel blij dat hij dat zo expliciet zegt, want de 'wereld' zegt nu al weer heel snel dat-ie gewoon naar een 'normale' school moet gaan.
Ook hier lees je dat soort reacties al. Maar als christen kiest hij juist bewust voor de school waar hij aan verbonden is/was.

ajl schreef: Aan de andere kant vind ik het nogal niet wat om je vrouw en kinderen in de steek te laten voor een andere man.
Dat zijn voor mij te gemakkelijke conclusies om te trekken als je allen het verhaal uit de pers weet en de interpretaties die daar door commentatoren aan worden gegeven.

Ik denk alweer dat we ongelofelijk voorzichtig moeten zijn met ons oordeel. Wij weten niet wat er gaande is. Ik krijg alleen wel een brok in m'n keel als ik de reacties van Duran zelf lees.
Ik benijd hem niet en we kunnen alleen maar bidden dat God de juiste weg wijst aan Duran, zijn vrouw en kinderen en aan het schoolbestuur.
Laatst gewijzigd door JeeWee op 06 okt 2011 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Pasker
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 jul 2010 16:43

Re: Leraar ontslagen op christelijke school

Berichtdoor Pasker » 06 okt 2011 17:05

meribel schreef:Zelf zou ik het echt heel erg vinden als de meester van mijn dochter om die reden ontslagen zou worden. Wat ga je aan je kind uitleggen? Ik vind het echt een ontzettend slecht voorbeeld van christelijkheid. WWJD?

Lijkt mij simpel om aan je kind uit te leggen want God schiep man en vrouw.Ga jij nou eens aan je dochter uitleggen waarom God een man en een vrouw schiep.
Bedenk hierbij tevens dat God een Vader is en dat de kinderen van God een Moeder hebben.

Een troost, als Adam homo was dan waren wij niet geboren.

Gebruikersavatar
pipgirl
Mineur
Mineur
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 sep 2011 11:38
Contacteer:

Re: Leraar ontslagen op christelijke school

Berichtdoor pipgirl » 06 okt 2011 17:40

@ Race406 Wat heb je dat mooi gezegd,zo denk ik er ook over.

Ik heb een vriend die ook homo is,maar eerst ook getrouwd is geweest en kinderen heeft,maar ook die zijn gescheiden met alle verdriet wat erbij komt kijken.

We moeten iedereen accepteren,we zijn allemaal zondaren en het is aan God om daarover te oordelen.
En natuurlijk staat er in de 10 geboden dat je niet mag scheiden,maar moet je dan met veel verdriet en moeite een relatie in stand houden.
Wij kunnen elkaar pas wezenlijk zien, als ik de moeite neem mijn ogen te sluiten om door die van jou de wereld te aanschouwen.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Leraar ontslagen op christelijke school

Berichtdoor meribel » 06 okt 2011 18:24

Pasker schreef:Lijkt mij simpel om aan je kind uit te leggen want God schiep man en vrouw.Ga jij nou eens aan je dochter uitleggen waarom God een man en een vrouw schiep.
Bedenk hierbij tevens dat God een Vader is en dat de kinderen van God een Moeder hebben.

Een troost, als Adam homo was dan waren wij niet geboren.


](*,) ](*,) ](*,)

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Leraar ontslagen op christelijke school

Berichtdoor meribel » 06 okt 2011 19:23

Race406 schreef:Velen lezen in de Bijbel dat homoseksualiteit niet kan en mag. Vele anderen lezen de Bijbel als dat het wel zou mogen, omdat de teksten over homoseksualiteit in de context staan van losbandigheid etc.
Ik ben heel eerlijk: Het is een heel moeilijk onderwerp. Zoals ik de Bijbel lees valt homoseksualiteit niet goed te keuren. Echter ken ik vele (oprechte!) kinderen van God, die de Bijbel op dit punt anders lezen. Wie heeft gelijk?
Hoe dan ook: als in onze gemeente een broeder of zuster is die een homofiele geaardheid heeft, laten we hem/haar dan niet de kerk uit zwijgen/pesten/noem maar op!
Dat je als kerk vindt dat zo iemand niet als ambtsdrager kan functioneren is tot daar aan toe. Maar zo iemand mag toch wel lid zijn van de gemeente, en zo iemand mag toch ook rekenen op medeleven, in plaats van dat hij/zij nog net niet wordt gestenigd? Want allen hebben gezondigd (en zondige nog steeds!) en derven de heerlijkheid Gods, Rom 3:23.
Stel dat je zelf een zoon of dochter hebt die je op een gegeven moment vertelt dat hij/zij valt op mensen van hetzelfde geslacht. Wat dan?
Zeg je dan: "Nou zoon/dochter, ga maar lekker in een hutje op de hei zitten, want je mag nu echt helemaal nergens meer aan meedoen, en mensen zullen je mijden."
Of zul je dan zeggen: "Ik zal er zijn voor je, en je helpen als je het moeilijk hebt. Want je zult niet overal geaccepteerd worden, zo kortzichtig zijn wij mensen nu eenmaal. We zullen er voor je zijn en voor je bidden!"
Wij hebben onze mening klaar (inclusief ikzefl.. :wink: ), maar hebben we weleens nagedacht over: "Stel DAT we een zoon/dochter hebben, die homo is, wat dan?" Dan wordt het een zogenoemd "praktijkgevalletje", en dan worden de meningen wel iets genuanceerder leert de praktijk. Je mening wordt genuanceerder of je nu wilt of niet....



ik ben het met je eens. En juist om de reden die jij noemt vind ik het ontslag op zijn werk dan ook niet gerechtvaardigd. Ik hoop van harte dat de moed niet in zijn schoenen zakt na de bak shit die hij in de met name christelijke media ( en dan vooral de reacties van mensen ) over zich heen krijgt, en dat hij met succes zijn baan terug mag krijgen op de schilderschool.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Leraar ontslagen op christelijke school

Berichtdoor JeeWee » 06 okt 2011 19:29

Beetje jammer dat een bericht als dit over een geschorste homoseksuele leraar toch weer wordt aangegrepen om de discussie over homoseksualiteit te gaan herhalen.

Wat hier gebeurt, is van een andere orde. Vanuit christelijke organisaties wordt al langer geageerd tegen homosekuelen, ook als die duidelijk aangeven in de God van de Bijbel te geloven. Voor het eerst tekent iemand daar bij de CGB protest tegen aan en laat zich niet langer aanleunen dat geloof en homoseksualiteit niet samengaan.

Dat mag voor velen een gegeven zijn, maar inzichten veranderen, terwijl het geloof in een onveranderlijke God blijft.

Renkema komt hiermee ook in het geweer tegen scholen die homoseksualitet doodzwijgen. Het is er, hoe je het ook wendt of keert. En gelukkig laat zich niet iedere christen die er achter is gekomen homo te zijn, wegjagen uit de christelijke omgeving waarin hij/zij is opgegroeid.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Leraar ontslagen op christelijke school

Berichtdoor ajl » 06 okt 2011 19:47

Zonder in te gaan op de discussie of homoseksualiteit wel/niet kan, daar is een ander topic voor, vind ik het zwaarst wegende argument eigenlijk dat hij zijn vrouw en kinderen in de steek heeft gelaten voor een andere man.
Dat is voor mij eigenlijk een zwaarder argement om iemand te ontslaan op bijbelse gronden dan het feit of iemand ongehuwd samenwoont met een ander.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Leraar ontslagen op christelijke school

Berichtdoor meribel » 06 okt 2011 20:19

@ajl; maar hééft hij zijn vrouw en kinderen wel in de steek gelaten? Want helaas is het zo dat wat er in de krant staat, niet altijd klopt.

Misschien heeft zijn vrouw hem wel in de steek gelaten, misschien waren ze al gescheiden om andere redenen, misschien steunt zijn vrouw hem wel van harte .........who knows?

Wat ik echter wel weet, is dat er gescheiden leraren werkzaam zijn op gkv-scholen. Die zijn níet ontslagen, dus waarom deze wel?


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 102 gasten