Waar ga je heen op het moment dat je sterft?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Luke.
Mineur
Mineur
Berichten: 133
Lid geworden op: 12 sep 2011 10:59

Waar ga je heen op het moment dat je sterft?

Berichtdoor Luke. » 29 sep 2011 08:10

Waar ga je heen als je nu, op dit moment, achter je pc, zou sterven?
Hemel? (of voor een ongelovige, hel?)
Of ergens ertussenin?
Of rusten tot de dag des oordeels?

Any thoughts on this?
1 Peter 3:15. Be ready always to give an answer to every man that asketh you a reason of the hope that is in you with meekness and fear.

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Re: Waar ga je heen op het moment dat je sterft?

Berichtdoor Sabra » 29 sep 2011 08:59

Ashes to ashes, dust to dust.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Waar ga je heen op het moment dat je sterft?

Berichtdoor Mortlach » 29 sep 2011 09:32

Luke. schreef:Waar ga je heen als je nu, op dit moment, achter je pc, zou sterven?
Hemel? (of voor een ongelovige, hel?)
Of ergens ertussenin?
Of rusten tot de dag des oordeels?

Any thoughts on this?



Naar het ziekenhuis/mortuarium, neem ik aan, en daarna terug naar Nederlands voor begrafenis of crematie.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Waar ga je heen op het moment dat je sterft?

Berichtdoor 1a2b3c » 29 sep 2011 11:34

Mortlach schreef:Naar het ziekenhuis/mortuarium, neem ik aan, en daarna terug naar Nederlands voor begrafenis of crematie.

Beetje flauw, uit het verband kun je wel opmaken dat de vraag niet over het lichaam gaat.

Pred.12:7 het stof terugkeert naar de aarde zoals het was, en de geest terugkeert tot God, Die hem gegeven heeft.
Heb.9:27 27 Eens moeten mensen sterven en daarna volgt het oordeel.

Denk ook aan wat Jezus zei over de rijke man en de arme Larzarus.

Ik denk trouwens als je nu sterft en degenen die gestorven zijn, nog niet op de definitieve plek zijn
Dat komt pas bij het laatste oordeel voor de grote witte troon. Opb.20.
14 En de dood en het rijk van de dood werden in de poel van vuur geworpen. Dit is de tweede dood.

Joh.14: 2 In het huis van Mijn Vader zijn veel woningen; als dat niet zo was, zou Ik het u gezegd hebben. Ik ga heen om een plaats voor u gereed te maken. 3 En als Ik heengegaan ben en plaats voor u gereedgemaakt heb, kom Ik terug en zal u tot Mij nemen, opdat ook u zult zijn waar Ik ben.

RogierV
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1212
Lid geworden op: 11 mei 2011 10:38

Re: Waar ga je heen op het moment dat je sterft?

Berichtdoor RogierV » 29 sep 2011 11:56

Tenzij ze mijn Brain chemistry kunnen nabootsen buiten mijn lichaam.
Ben je er dus niet meer.


Afbeelding


Een vers bevruchte Zygote, het begin van een nieuw leven, tjah niet echt indrukwekkend he ik weet het.
Maar wijs mij is aan waar de ziel zich bevind in deze Zygote?
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Waar ga je heen op het moment dat je sterft?

Berichtdoor 1a2b3c » 29 sep 2011 12:01

De ziel is niet stoffelijk. Emoties als liefde, haat o.i.d. kun je ook niet aanwijzen maar daarom zijn ze er nog wel.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Waar ga je heen op het moment dat je sterft?

Berichtdoor Mortlach » 29 sep 2011 12:13

1a2b3c schreef:De ziel is niet stoffelijk. Emoties als liefde, haat o.i.d. kun je ook niet aanwijzen maar daarom zijn ze er nog wel.


Hmm, alleen omdat de hersenscans nog niet gedetailleerd genoeg zijn. Dat is een kwestie van tijd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

RogierV
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1212
Lid geworden op: 11 mei 2011 10:38

Re: Waar ga je heen op het moment dat je sterft?

Berichtdoor RogierV » 29 sep 2011 12:21

Hmm, alleen omdat de hersenscans nog niet gedetailleerd genoeg zijn. Dat is een kwestie van tijd.


Nou nou nu geef je de neurologen minder krediet dan ze toekomt wat mij betreft.
Liefde en haat zijn prima te verklaren met huidige kennis.

Waarom we het voelen en wat voor functie het dient.
Zelfs het gevoel van rechtvaardigheid is te verklaren.
Morele waarden etc allemaal te verklaren.

Fysiologisch zijn de mechanismen ook bekend. Sleutel hormonen zijn oa: Testosteron(agressie/overlevingsdrang) Serotonines(beloning/motivatie)
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Waar ga je heen op het moment dat je sterft?

Berichtdoor 1a2b3c » 29 sep 2011 12:34

Je ontkent toch zeker niet dat een mens meer is dan alleen het stoffelijke?
Datgene wat de mens uniek maakt, je karakter, je 'ik'. Dat is hetgeen dat nooit sterft en dat gaat het graf niet in.

Luke.
Mineur
Mineur
Berichten: 133
Lid geworden op: 12 sep 2011 10:59

Re: Waar ga je heen op het moment dat je sterft?

Berichtdoor Luke. » 29 sep 2011 12:53

1a2b3c schreef:
Ik denk trouwens als je nu sterft en degenen die gestorven zijn, nog niet op de definitieve plek zijn
Dat komt pas bij het laatste oordeel voor de grote witte troon.
Opb.20:14 En de dood en het rijk van de dood werden in de poel van vuur geworpen. Dit is de tweede dood.


:D Ik snap hem nu pas eigenlijk... ik vermoedde ook al wel een beetje dat mensen niet direct naar de hel zouden gaan op het moment van sterven. Ze zitten dan dus in het dodenrijk, en gaan naar de hel (poel des vuurs) na het oordeel. De Christenen zijn bij God, en gaan naar de nieuwe aarde en nieuwe hemel na het oordeel. In openbaring staat ook dat er mensen in de hemel zijn die aan God vragen wanneer het afgelopen is, en ze krijgen dan te horen dat ze nog even moeten uitrusten...

:) weer wat geleerd.
1 Peter 3:15. Be ready always to give an answer to every man that asketh you a reason of the hope that is in you with meekness and fear.

scheermes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 514
Lid geworden op: 24 feb 2009 20:15

Re: Waar ga je heen op het moment dat je sterft?

Berichtdoor scheermes » 29 sep 2011 13:50

1a2b3c schreef:Je ontkent toch zeker niet dat een mens meer is dan alleen het stoffelijke?
Datgene wat de mens uniek maakt, je karakter, je 'ik'. Dat is hetgeen dat nooit sterft en dat gaat het graf niet in.

Is een mooie gedachte, maar iets te mooi om waar te zijn. Datgene wat je uniek maakt is je dna en wat je in je leven meegemaakt hebt. Als de "ik" niet stoffelijk zou zijn, hoe blijft ie dan constant binnen/aan je lichaam gekoppeld?
The mind is like a parachute, it only works when it is open.

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Waar ga je heen op het moment dat je sterft?

Berichtdoor 1a2b3c » 29 sep 2011 13:57

scheermes schreef:Is een mooie gedachte, maar iets te mooi om waar te zijn. Datgene wat je uniek maakt is je dna en wat je in je leven meegemaakt hebt. Als de "ik" niet stoffelijk zou zijn, hoe blijft ie dan constant binnen/aan je lichaam gekoppeld?

Van het stoffelijke is je dna uniek, maar ik had het over de ziel/geest.
Dan kan het zijn dat je thuis in je stoel zit en in de geest in Canada bij je broer ofzo.

Als je lichaam vergaat blijft het niet aan je 'ik' gekoppeld.
Ik heb een keer een buikoperatie gehad waarbij een bepaald lichaamsdeel is weggehaald. Dat lichaamsdeel is vergaan en staat nu los van mijn 'ik'.

scheermes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 514
Lid geworden op: 24 feb 2009 20:15

Re: Waar ga je heen op het moment dat je sterft?

Berichtdoor scheermes » 29 sep 2011 14:28

1a2b3c schreef:Van het stoffelijke is je dna uniek, maar ik had het over de ziel/geest.
Je had het ook over karakter(hetzelfde als ziel en geest?), is deze niet deels genetisch bepaald?

1a2b3c schreef:Als je lichaam vergaat blijft het niet aan je 'ik' gekoppeld.
Ik heb een keer een buikoperatie gehad waarbij een bepaald lichaamsdeel is weggehaald. Dat lichaamsdeel is vergaan en staat nu los van mijn 'ik'.

En wanneer weet de geest die ie los kan komen? Op welk moment is iemand dood? Ik kan me wel wat randgevallen voorstellen namenlijk.
The mind is like a parachute, it only works when it is open.

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Waar ga je heen op het moment dat je sterft?

Berichtdoor 1a2b3c » 29 sep 2011 15:42

scheermes schreef:Je had het ook over karakter(hetzelfde als ziel en geest?), is deze niet deels genetisch bepaald?


De 'uitwerking' van een gen is niet meer stoffelijk.
Ik had het over: Datgene wat de mens uniek maakt, je karakter, je 'ik'.
Dat is lang niet volledig natuurlijk maar ik ben er niet op uit om het onstoffelijke te ontleden. Ik wilde aangeven dat de mens meer is dan alleen het lichaam, daar hoort o.a. ook de wil, je gevoelens, gedachten, keuzes e.d. bij.
Dat wat jou tot "ik/uniek" maakt, moeilijk hoor om daar woorden voor te vinden.

En je zult best hersenactiviteit kunnen zien op een scan bij emoties, gedachten, gevoelens enzo maar de inhoud van je dachten zijn niet aan te tonen. 1 Kor.2:11 Wie is in staat de mens te kennen, behalve de geest van de mens?

scheermes schreef:En wanneer weet de geest die ie los kan komen? Op welk moment is iemand dood? Ik kan me wel wat randgevallen voorstellen namenlijk.

Ik hou het bij Pred.12:7 ... als de geest terugkeert tot God, Die hem gegeven heeft.

De randgevallen ??? Ik weet niet zo goed wat ik daarvan denken moet, dat vind ik moeilijk.
Vaak hoor je verhalen van (bijna) dood ervaringen over een een donkere tunnel met op het einde licht, mooie muziek ...
Maar ik heb ook wel eens gelezen over iemand die het volgens de dokters bij het 'doodgaan' uitschreeuwde van angst, hij riep dat hij de demonen zag om hem naar de hel te slepen.
Toen die later zijn (bijna) dood ervaring vertelde had hij het over een groot lieflijk licht en warmte dat hem trok, dat hij eigenlijk helemaal niet terug wilde in die donkere tunnel om weer verder te leven.

Wat er allemaal waar is? Ik zou het niet weten.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Waar ga je heen op het moment dat je sterft?

Berichtdoor Mortlach » 29 sep 2011 17:05

1a2b3c schreef:Maar ik heb ook wel eens gelezen over iemand die het volgens de dokters bij het 'doodgaan' uitschreeuwde van angst, hij riep dat hij de demonen zag om hem naar de hel te slepen.


Ik kan me goed voorstellen dat de hersenen op het moment van sterven redelijk 'doordraaien' als je niet bent voorbereid of angstig bent.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 125 gasten