marin schreef:@Foppe1986, wil je dat eens omlijnd met een tekst uit de Bijbel aanhalen, je verwardheid en twijfel kan je niet verbergen door grote woorden te spreken of zou God of Paulus verward zijn geweest.
De precieze tekst weet ik niet meer, zal er nog wel even naar zoeken. Maar toen ik daarop gewezen werd las ik het en dacht ik: "hoe komt het dat christenen dit niet weten? En waarom predikt een dominee hier niet over?"
Ik heb het nu gevraagd aan degene die mij erop wees, en zal het straks wel posten (als hij het nog precies weet).
Want het ene staat loodrecht tegenover het andere.
Dankzij Paulus hebben christenen een negatief mensbeeld. Wij kunnen niks, en zijn enkel in staat tot het slechte. Alleen als de Geest van God in ons woont, dan doen wij goede dingen. Maar ja, een God die perse een mensenoffer wil maar zelf wel opdraagt om de vijand lief te hebben is natuurlijk geen goed voorbeeld van goed doen.
Je zal toch moeten weten dat God de mens door middel van Zijn Zoon genade en recht in de vergiffenis en de rechtvaardiging ontvangt.
Dat is de christelijke gedachtegang ja, maar de joodse niet. En daar gaat het mij om. De christelijke is mede door Paulus tot stand gekomen.
De wet van God kan samengevat worden in tien woorden.
Woorden die in positieve zin aangeven wat de geboden inhouden:
1. Geloof
2. Aanbidding
3. Eerbied
4. Heiligheid
5. Gehoorzaamheid
6. Liefde
7. Reinheid
8. Eerlijkheid
9. Waarheid
10.Tevredenheid
Ik weet niet of dit ergens over gaat?
Sommigen menen dat, omdat Christus voor alle mensen gestorven is, nu ook alle mensen gerechtvaardigd zijn. Er is een stroming die leert, op grond van Romeinen 5:18, dat er twee soorten rechtvaardiging zijn.
Rechtvaardiging is een woord dat verband houdt met de rechtspraak, evenals vergiffenis.
Kent de Bijbel twee soorten rechtvaardiging?
1.Een rechtvaardiging zonder geloof die geldt voor alle mensen.
2.Een rechtvaardiging door het geloof die afhankelijk is van berouw.
Het is alleen door het geloof in Christus dat zondaren de gerechtigheid van Christus toegerekend wordt en dat zij de gerechtigheid Gods worden in Hem.
En dit is toch zo krom? Jezus stelde dat de mens de vijanden moest liefhebben. Maar wat doet hij zelf? Hij is enkel gestorven voor hen die hem volgen. In Romeinen 5:18 staat:
18 Zo dan, gelijk door een misdaad de schuld gekomen is over alle mensen tot verdoemenis; alzo ook door een rechtvaardigheid komt de genade over alle mensen tot rechtvaardigmaking des levens. Dat is een manier om alverzoening te zien, en dat is heel rechtvaardig. In tegenstelling tot de vertalingen die geen ALLE mensen hebben maar VEEL mensen.
Er staat ook nog:
19 Want gelijk door de ongehoorzaamheid van dien enen mens velen tot zondaars gesteld zijn geworden, alzo zullen ook door de gehoorzaamheid van Enen velen tot rechtvaardigen gesteld worden.Maar ja, ALLE mensen zijn tot zondaars gesteld en dus moeten ALLEN tot rechtvaardigen gesteld worden.
Het hele idee dat de mens er in moet geloven voordat het voor hem/haar geldt is zo slecht en ik begrijp niet goed waarom mensen dit niet in kunnen zien.
Onze zonden werden op Christus gelegd, gestraft in Christus, weggedaan door Christus, opdat zijn gerechtigheid toegerekend zou worden aan ons, die niet naar het vlees wandelen, maar naar de Geest.
Met alle respect, maar ik zie het verschil niet tussen hen die zogenaamd naar het vlees wandelen, en zij die naar de Geest wandelen. Dat is, in mijn ogen, meer borstklopperij dan een feit. Het enige wat verschilt tussen Christenen en niet Christenen is dat Christenen zich bepaalde dingen onthouden, omdat het niet zou mogen. Dus deze mensen zijn nog wettisch ook, als je begrijpt wat ik bedoel.
Dat is wat Johannes de Doper zegt:
“Wie in de Zoon gelooft, heeft eeuwige leven; doch wie aan de Zoon ongehoorzaam is, zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem.” Johannes 3:36
Uit bovenstaande woorden concluderen wij dat het recht, de gerechtigheid van de wet, voorzien heeft in een rechtvaardige plaatsvervanger.
De rechtvaardigheid eert de wet van God doordat voorzien wordt in een plaatsvervanger door de overtreder.
Het is niet rechtvaardig dat voorzien wordt in een plaatsvervanger. Vooral als elders blijkt dat er geen sprake kan zijn van een plaatsvervanger omdat God dat niet zou willen. Zie de tekst die MENS aangeeft.
Maar de genade kan de gerechtigheid van Christus alleen toerekenen aan diegenen die berouw hebben over hun overtredingen van de wet en geloof oefenen in de verdiensten van Christus.
Waarom? Hij zelf wil dat de mensen hun vijanden liefhebben. En Christus zelf heeft dus enkel de gelovigen lief, de rest zou hij vermoorden (lees Openbaring er maar eens op na, waarin de ongelovigen voor Christus geleidt dienen te worden waarna hij ze zelf dood).
De heerlijkheid van het evangelie der genade is de toegerekende gerechtigheid van Christus die voorziet in een weg ter verlossing door gehoorzaamheid aan de wet van God, door de inwoning van de heilige Geest.
De inwoning van de heilige Geest schenkt de gelovige nieuwe motieven, nieuwe gedachten, nieuwe gevoelens en een nieuwe wil. Het geweten is gereinigd van schuld.
Dat is christelijke grootspraak. Alsof Christenen per definitie anders zijn dan niet christenen.
Moslims zijn net zo goed als Christenen (al heeft dit met de individuele mens te maken), en ook boeddhisten, hindoes en andere religie zijn even goed als christenen.
En ook atheïsten, die sluit ik niet uit.
Sterker nog: De christenen hebben alleen oog voor hun medegelovigen, terwijl boeddhisten de hele mensheid als broeders zien, net als hindoes. En dan heb je nog de geweldloze religies die "zelfs" het dier zo hoog achtten dat ze die geen kwaad doen. Dit in tegenstelling tot de religies die dierenoffers prediken, zoals de Islam en het Jodendom.
Mocht de Heilige Geest werkelijk bestaan, dan is het nog een met meerdere meningen. Want veel Christenen claimen de Heilige Geest te hebben, en toch hebben ze allemaal zo hun mening over het geloof en wat belangrijk is. Vandaar die vele kerk scheuringen.
Een worst is en blijft een worst, hoe hard je ook blijft geloven dat het je levend maakt.