Rolverdeling na de geboorte

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Pasker
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 jul 2010 16:43

Re: Rolverdeling na de geboorte

Berichtdoor Pasker » 24 sep 2011 08:37

meribel schreef:@schaapje, ik schreef nbv niet nbg.

@paskar, je bedoelt dat als je het zo voelt, dat je het er dan ook in leest?

Nee, want volgens mij is er helemaal sprake van werkverdeling of wat voor soort werk ieder zou moeten doen. Volgens mij heeft dat stel waar het hier over gaat het uitstekend gedaan, in overleg en naar beider tevredenheid, Christelijker kan ik het niet bedenken.
Het zou natuurlijk ook te gek zijn als Adam niet eens schaapherder had mogen worden.

Schipje
Majoor
Majoor
Berichten: 1507
Lid geworden op: 13 feb 2010 17:19
Locatie: Zuid-Holland-Zuid

Re: Rolverdeling na de geboorte

Berichtdoor Schipje » 24 sep 2011 09:35

Adam kreeg toch de opdracht om te gaan werken? (als hoofdtaak) dan is het toch logisch dat eva voor de kinderen zorgde? Ze hadden nog geen creche toen! Dan is dat toch de rolverdeling die God wilde? Als eva erbij wilde werken dan kon dat maar dan wel als adam thuis was of de kinderen mee. Ik denk niet dat god het had goedgekeurd als adam zou zeggen: 'nou God, ik ga voor de kinderen zorgen want daar ben ik beter in en eva gaat de kost verdienen want daar is zij beter in.' God had dit niet voor niks zo bedacht, Hij vond dit het beste. En uit spreuken 31 kunnen we halen dat een vrouw weldegelijk de talenten van God heeft gekregen om buitenshuis te mogen en te kunnen werken, 'naast' haar hoofdtaak als moeder, m.i. niet 'in plaats van.'

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Rolverdeling na de geboorte

Berichtdoor schaapje » 24 sep 2011 10:09

quote="Schipje" En uit spreuken 31 kunnen we halen dat een vrouw weldegelijk de talenten van God heeft gekregen om buitenshuis te mogen en te kunnen werken, 'naast' haar hoofdtaak als moeder, m.i. niet 'in plaats van.'


In Spreuken 31 kon de vrouw buitenshuis werken, want ze had de kinderopvang in huis....
n.l. de bedienden en knechten.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

mohamed

Re: Rolverdeling na de geboorte

Berichtdoor mohamed » 24 sep 2011 10:47

Galateia schreef:Mijn schoonmoeder zei dat vroeger ook zo vaak 'wacht maar tot je kinderen hebt, dan komt het allemaal wel goed (met dat huishouden enzo)'. Het is zeker goed gekomen. Omdat mijn man minder ging werken 8)

Die man van jou mag niet klagen en als hij dat toch doet, hij er uit en ik er in! :lol:

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Rolverdeling na de geboorte

Berichtdoor learsi » 24 sep 2011 11:32

meribel schreef:Niet in mijn bijbelvertaling ( nbv ), ook niet in engelse vertalingen, wat zou er in de grondtekst staan?


In het Hebr.staat er hetzelfde woord(het woord voor man is "iesch" en het woord voor vrouw is "iesch-a", de uitgang "-a" geeft de vrouwelijke vorm aan)als bijv. in Genesis 2:22. Het betekent "vrouw", "mannin" (als menselijk tegenover van de man), met als bedoeling, "hoe een vrouw bedoeld is, de eigenschappen van een vrouw".
Uit Spreuken 31 blijkt dat ze een man heeft. Dan kan/mag dit woord vertaald worden met "echtgenote" Verder wordt het woord "huis" driemaal genoemd in Spreuken 31:10-31, hetgeen het centrum aangeeft waar en van waaruit ze bezig is.

De vrouw uit Spreuken 3 is dus "echtgenote" en is werkzaam "vanuit haar huis".

h.g. Learsi

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Rolverdeling na de geboorte

Berichtdoor learsi » 24 sep 2011 11:33

Sorry, dubbel
h.g. Learsi

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Rolverdeling na de geboorte

Berichtdoor learsi » 24 sep 2011 11:55

schaapje schreef:In Spreuken 31 kon de vrouw buitenshuis werken, want ze had de kinderopvang in huis....
n.l. de bedienden en knechten.


Dat ze buitenshuis "kan" werken geeft nog niet aan dat dat de bedoeling is.
Als je met "buitenshuis werken " dat bedoelt wat er tegenwoordig onder verstaan wordt, dan denk ik dat dit deel van Spreuken dat juist niet leert. Voor hoevelen is het dubbele inkomen niet een jacht naar meer geld en bezit?.......(voor de vrouw is het de mogelijkheid om zich onafhankelijker van de man te kunnen voelen en zich onafhankelijker op te kunnen stellen).

h.g. Learsi

mohamed

Re: Rolverdeling na de geboorte

Berichtdoor mohamed » 24 sep 2011 12:02

learsi schreef:In het Hebr.staat er hetzelfde woord(het woord voor man is "iesch" en het woord voor vrouw is "iesch-a", de uitgang "-a" geeft de vrouwelijke vorm aan)als bijv. in Genesis 2:22. Het betekent "vrouw", "mannin" (als menselijk tegenover van de man), met als bedoeling, "hoe een vrouw bedoeld is, de eigenschappen van een vrouw".
Uit Spreuken 31 blijkt dat ze een man heeft. Dan kan/mag dit woord vertaald worden met "echtgenote" Verder wordt het woord "huis" driemaal genoemd in Spreuken 31:10-31, hetgeen het centrum aangeeft waar en van waaruit ze bezig is.

De vrouw uit Spreuken 3 is dus "echtgenote" en is werkzaam "vanuit haar huis".

h.g. Learsi

Dat is wel een snelle conclusie, want ten eerste wordt het begrip 'huis' geïnterpreteerd vanuit een gekleurd kader waarin de vrouw niks is dan een slaaf die in de keuken hoort. Een oud vooroordeel wat reeds in het vroege jodendom valt waar te nemen, waarmee het even oud is als antisemitisme wat volgens moderne zionisten om die reden niet meer weggenomen kan worden (waaruit we ook kunnen concluderen hoe ze over vrouwen denken). Ten tweede betekent 'huis' in de Bijbel veel meer dan woning. Het is familie, afkomst en het ware broederschap. Zo was Jezus gekomen uitsluitend voor het HUIS Israël, maar wil dat zeggen dat hij alleen maar vrouwen kwam redden? ;)
Laatst gewijzigd door mohamed op 24 sep 2011 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Rolverdeling na de geboorte

Berichtdoor learsi » 24 sep 2011 12:04

In dit draadje speelt op de achtergrond natuurlijk ook de vraag, wat er in Genesis 2:18 met het woordje "hulp" bedoeld wordt :-k

mohamed

Re: Rolverdeling na de geboorte

Berichtdoor mohamed » 24 sep 2011 12:06

learsi schreef:In dit draadje speelt op de achtergrond natuurlijk ook de vraag, wat er in Genesis 2:18 met het woordje "hulp" bedoeld wordt :-k

Verwar de situatie van Adam en Eva nou eens niet met alle mannen en vrouwen van alle tijden, want in Genesis 1 wordt de vrouw helemaal niet een hulpje genoemd, waarom zou dat zo zijn Learsi? Toeval of nalatigheid?

Overigens zijn er ook mensen die graag onder hun partner staan, dat moeten zij verder zelf weten maar een Bijbelse opdracht is het niet.

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Rolverdeling na de geboorte

Berichtdoor learsi » 24 sep 2011 12:31

mohamed schreef:Verwar de situatie van Adam en Eva nou eens niet met alle mannen en vrouwen van alle tijden, want in Genesis 1 wordt de vrouw helemaal niet een hulpje genoemd, waarom zou dat zo zijn Learsi? Toeval of nalatigheid?

Overigens zijn er ook mensen die graag onder hun partner staan, dat moeten zij verder zelf weten maar een Bijbelse opdracht is het niet.


Genesis 2:18. Ben benieuwd wat jou uitleg is (van het woord "hulp" en van "die als tegenover hem is")

b.v.d. Learsi

mohamed

Re: Rolverdeling na de geboorte

Berichtdoor mohamed » 24 sep 2011 14:34

mohamed schreef:Verwar de situatie van Adam en Eva nou eens niet met alle mannen en vrouwen van alle tijden, want in Genesis 1 wordt de vrouw helemaal niet een hulpje genoemd, waarom zou dat zo zijn Learsi? Toeval of nalatigheid?

Overigens zijn er ook mensen die graag onder hun partner staan, dat moeten zij verder zelf weten maar een Bijbelse opdracht is het niet.

learsi schreef:Genesis 2:18. Ben benieuwd wat jou uitleg is (van het woord "hulp" en van "die als tegenover hem is")

b.v.d. Learsi

Ook ik ben benieuwd naar jouw uitleg van Genesis 1,27.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Rolverdeling na de geboorte

Berichtdoor meribel » 26 sep 2011 13:23

Schipje schreef:Adam kreeg toch de opdracht om te gaan werken? (als hoofdtaak) dan is het toch logisch dat eva voor de kinderen zorgde? Ze hadden nog geen creche toen! Dan is dat toch de rolverdeling die God wilde? Als eva erbij wilde werken dan kon dat maar dan wel als adam thuis was of de kinderen mee. Ik denk niet dat god het had goedgekeurd als adam zou zeggen: 'nou God, ik ga voor de kinderen zorgen want daar ben ik beter in en eva gaat de kost verdienen want daar is zij beter in.' God had dit niet voor niks zo bedacht, Hij vond dit het beste. En uit spreuken 31 kunnen we halen dat een vrouw weldegelijk de talenten van God heeft gekregen om buitenshuis te mogen en te kunnen werken, 'naast' haar hoofdtaak als moeder, m.i. niet 'in plaats van.'



eerlijk gezegd zie ik dat totaal niet voor me. Ik denk dat alle zonen die adam heeft gekregen van het moment dat ze konden meewerken ( 5 jaar? ) met vader mee het land op moesten. En dat Adam net zoveel verantwoordelijkheid voor zijn kinderen nam als Eva ( het is allemaal maar gissen uiteraard, maar ik kijk dan even hoe nomaden/landbouwers in arme landen dat doen )

En je kan toch onze tijd ( kantoorwerk, verpleging, academisch geschoold werk ) niet vergelijken met adam en eva?

overigens, als een vrouw fulltime werkt , en een man fulltime huisman is, betekent het natuurlijk niet dat de vrouw geen moeder meer is. En je hoofdtaak als moeder is toch niet alleen uit te voeren als de de hele week thuis zit? ( niet dat daar wat op tegen is )


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 106 gasten