Ik wil dat God bestaat

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Ik wil dat God bestaat

Berichtdoor Mortlach » 04 sep 2011 14:15

maartenvisser schreef:Als je als mens in een bepaald geloof, gelooft, dan is het heel moeilijk op respect te tonen voor een ander geloof,


Nou, dat valt me anders reuze mee hoor...

het liefs wil je als mens iemand anders overtuigen dat jouw geloof het ware geloof is.


Ach, alsjeblieft niet zeg. Misschien past mijn geloof wel totaal niet bij jouw karakter. Door jou dan van mijn gelijk te overtuigen, doe ik je toch alleen maar kwaad?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

maartenvisser

Re: Ik wil dat God bestaat

Berichtdoor maartenvisser » 04 sep 2011 14:16

schaapje schreef:Geloof schept macht ? De Here Jezus had een volmaakt geloof in Zijn God en Vader,
toch heeft Hij zijn macht niet gebruikt....de soldaten spotten met Hem....als je God bent
kom dan van dan kruis........en....Hij kon dat....


Dat jezus, de zoon van God is. Dat moet je geloven. Ik geloof wel in het bestaan van jezus, maar niet als de zoon van God.

En met geloof schept macht bedoel ik; Dat mensen uit naam van hun God leven en strijden. Hoe meer mensen het zelfde geloof aan hangen, hoe meer macht en dat zien wij vandaag de dag misschien vooral bij moslims, sommige landen staat de koran boven de wet en dat hoef je niet te geloven dat zijn feiten.

maartenvisser

Re: Ik wil dat God bestaat

Berichtdoor maartenvisser » 04 sep 2011 14:23

Ach, alsjeblieft niet zeg. Misschien past mijn geloof wel totaal niet bij jouw karakter. Door jou dan van mijn gelijk te overtuigen, doe ik je toch alleen maar kwaad?[/quote]


Nou ik vind niet dat je er iemand kwaad mee doet. als gelovige heb je het recht natuurlijk om iemand van jouw geloof te vertellen of overtuigen. Maar dat lijkt me buitengewoon moeilijk, je kan een geloof niet met feiten bewijzen je moet het geloven.

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: Ik wil dat God bestaat

Berichtdoor blijblij » 04 sep 2011 14:26

schaapje schreef:
En het wonderlijke is wel dat juist het boek Jesaja zoveel profetiën omvatte over deze Christus
Jezus zijn geboorte en dood, over zijn hele leven en lijden, in mijn ogen kun je blind zijn als
je dan nog niet geloven wil.

Over bewijzen van Gods bestaan geproken, is dit niet een groot bewijs.


Of......
De evangelieschrijvers kennen het boek Jesaja en modeleren het leven Jezus naar die profetiën.

Bv. de geboorte in Bethlehem. Volgens de profetie zou de Messias in Bethlehem geboren worden.
Een aantal problemen: Hoe laat je iemand uit Nazareth naar Bethlehem trekken... Een volkstelling:
gebeurde wel eens, maar niet in de periode dat Jezus geboren moet zijn, niet " de gehele aarde" en gewoon in je eigen dorp en niet in een dorp waar je vandaan komt.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Ik wil dat God bestaat

Berichtdoor gravo » 04 sep 2011 14:26

schaapje,

Ik weet uit eerdere postings dat het voor jou een serieuze zaak is en dat je bereid bent om open en eerlijk een discussie op te pakken. Juist omdat dit zo'n principieel punt betreft zal ik aan de hand van jouw posting proberen uit te leggen wat ik bedoel. mijn reactie in rood.

schaapje schreef:Het spijt me gravo, maar ik herken niets van wat jij schrijft, zoals jij het zegt lijkt het alsof alles
van jou afhangt, God komt ons in zo veel tegemoet, dat is mijn ervaring [dit is voor mij het lastige punt: jij ervaart iets. OK, maar waarom ervaar ik het niet? Wie kan mij kwalijk nemen dat ik God niet zie, als Hij zich niet aan mij vertoont of Zichzelf ervaarbaar maakt? Ik kan hier niets mee], Hij is het die ons geloof
laat groeien, ik denk aan wat Jezus zei in het stuk over de wijnstok, dat wij de ranken zijn en als
we geen vrucht dragen, dan moet er gesnoeid worden, dat is het werk van de Vader die de landman is.
Zo zijn er nog vele voorbeelden in Gods woord.
En eigenlijk vind ik het teleurstellend dat je schrijft respect en bewondering te hebben voor andere
religies. [Ik heb respect voor alle mensen, die zoeken naar verklaringen. Vergeet niet dat zowel de verrukking van dit leven, als bitter verdriet, angst, pijn en lijden universele ervaringen zijn. Wanneer mensen dan hoop putten uit geloofsvoorstellingen die al eeuwenlang van vader op zoon worden overgedragen, wie ben ik dan om hen t veroordelen of hun religies als minderwaardig te beschouwen. Voor mij blijft het uitgangspunt dat er aangaande God / goden geen bewijzen zijn. Ook die mensen moeten omgaan met de raadselen van het leven. Ik neem ze dat niet kwalijk]
Er is maar één Weg één Waarheid en één Leven en dat is JEZUS CHRISTUS. [Het enkele feit dat dit in de Bijbel staat wil nog niet zeggen dat het waar is; de opvatting dat God zich (in een boek of via mensen) geopenbaard heeft is net zo min te bewijzen als het bestaan van God. Ook hier kan ik dus niet afgaan op bewezen en aangetoonde feiten. Ik ga er dan ook als volgt mee om: ik wil graag dat de Bijbel een openbaring is van God (omdat ik de boodschap van de Bijbel heel aantrekkelijk vind). Daarom geloof ik het ook. Eigenlijk precies zoals de Bijbeltekst zegt, die jij hieronder gebruikt: wie tot God wil komen moet geloven dat Hij bestaat. Zo doe ik het ook. Ik wil dat God bestaat, daarom geloof ik in Hem. En omdat ik dat doe, kan ik ook tot God komen. Ik geloof dus op eigen initiatief, niet omdat ik het gezien heb, maar omdat ik graag wil geloven. Eigenlijk is geloven dus hopen dat het waar is. Vgl. ook de andere tekst die je hieronder noemt]
Maar wie tot God wil komen moet geloven dat Hij bestaat zegt het woord, en Jezus is die weg tot God

Hebr.11;1

Geloof nu is de zekerheid der dingen, die men hoopt,
en het bewijs der dingen, die men niet ziet.
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Ik wil dat God bestaat

Berichtdoor schaapje » 04 sep 2011 15:26

dit is voor mij het lastige punt: jij ervaart iets. OK, maar waarom ervaar ik het niet? Wie kan mij kwalijk nemen dat ik God niet zie, als Hij zich niet aan mij vertoont of Zichzelf ervaarbaar maakt? Ik kan hier niets mee

En dat is voor mij weer lastig, ik weet niet beter of alle bekeerde gelovigen ervaren God.
Het zal de ene keer wat meer zijn dan de andere keer, al naar gelang er op dat moment geleerd
moet worden, want ik zie het leven met God als een leerschool.

Ik heb respect voor alle mensen, die zoeken naar verklaringen.

Ik heb niet gezegd dat ik geen respect voor de mensen zelf heb.
Vergeet niet dat zowel de verrukking van dit leven, als bitter verdriet, angst, pijn en lijden universele ervaringen zijn. Wanneer mensen dan hoop putten uit geloofsvoorstellingen die al eeuwenlang van vader op zoon worden overgedragen, wie ben ik dan om hen t veroordelen of hun religies als minderwaardig te beschouwen.

Als Jezus zegt dat Hij de Weg is dan dwalen alle mensen in andere religies.
Voor mij blijft het uitgangspunt dat er aangaande God / goden geen bewijzen zijn.

Nogmaals God geeft zelf het bewijs in ons hart, God is Geest en met zijn Geest overtuigd Hij onze geest dat wij kinderen van Hem zijn.
En het bewijs voor elke bekeerde christen(die ik van nabij ken) is het woord van God, de Bijbel is in mijn ogen Heilig, en het belangrijkste dat het Christendom kent is "leeg" graf. dat is een bewijs.

Het enkele feit dat dit in de Bijbel staat wil nog niet zeggen dat het waar is; de opvatting dat God zich (in een boek of via mensen) geopenbaard heeft is net zo min te bewijzen als het bestaan van God.

Het feit dat dit in de Bijbel staat wil zeker zeggen dat het waar is, omdat het Woord waar is,
omdat het Woord levend is, omdat het Woord Jezus zelf is.
Ook hier kan ik dus niet afgaan op bewezen en aangetoonde feiten. Ik ga er dan ook als volgt mee om: ik wil graag dat de Bijbel een openbaring is van God (omdat ik de boodschap van de Bijbel heel aantrekkelijk vind). Daarom geloof ik het ook. Eigenlijk precies zoals de Bijbeltekst zegt, die jij hieronder gebruikt: wie tot God wil komen moet geloven dat Hij bestaat. Zo doe ik het ook. Ik wil dat God bestaat, daarom geloof ik in Hem. En omdat ik dat doe, kan ik ook tot God komen. Ik geloof dus op eigen initiatief, niet omdat ik het gezien heb, maar omdat ik graag wil geloven. Eigenlijk is geloven dus hopen dat het waar is. Vgl. ook de andere tekst die je hieronder noemt

Wat je nu beschrijft is het prille begin van het gezaaide Woord wat God in ons hart legt, maar als
men jarenlang gelooft en we hebben God lief met heel ons hart, dan zou dat geloof zekerheid
moeten worden, dat is mijn mening en zo is het bij mij gegaan.

m.v.g.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

maartenvisser

Re: Ik wil dat God bestaat

Berichtdoor maartenvisser » 04 sep 2011 19:15

Nogmaals God geeft zelf het bewijs in ons hart, God is Geest en met zijn Geest overtuigd Hij onze geest dat wij kinderen van Hem zijn.
En het bewijs voor elke bekeerde christen(die ik van nabij ken) is het woord van God, de Bijbel is in mijn ogen Heilig, en het belangrijkste dat het Christendom kent is "leeg" graf. dat is een bewijs.



Wat is een bekeerde christen ??. wie bewijst dat die gene is bekeerd (als dat bestaat) Ik vind dat eigenlijk nog wel wat om dat van jezelf te zeggen. Ik heb vroeger thuis behoorlijk wat problemen gehad. Mijn vader heeft autisme en begrijpt dingen niet zoals iemand met een (gezond verstand) hij was bovendien erg argressief. Wij hebben daar als kinderen en ook mijn moeder erg onder geleden. de kerkenraad (ouderlingen, dominee ) kwamen vaak langs als er dingen uit de hand liepen en mijn moeder in paniek was. Inplaats van de kinderberscherming in te schakelen of andere profesionele hulp. probeerde ze het telkens zelf op te lossen, terwijl ze er helemaal niet voor geleerd hebben. Als kind heb ik vaak gebeden tot God om mij te helpen, er kwamen mensen van de kerk langs maar die deden helemaal niks. Mijn vader aanspreken op dingen die hij toch niet begreep. Ouderlingen en de dominee zo dicht bij God. Maar ze hielden liever de problemen in de kerk gemeenschap. Want ze waren veel te bang dat mijn ouders gingen scheiden wat voor ons als kinderen de beste oplossing zou zijn geweest.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Ik wil dat God bestaat

Berichtdoor schaapje » 04 sep 2011 19:36

quote="maartenvisser"


Wat is een bekeerde christen ??. wie bewijst dat die gene is bekeerd (als dat bestaat)

Ik zie dat ik het over "bekeerd" zijn heb gehad, ik bedoel eigenlijk opnieuw geboren worden,
dat is Gods werk in de mens, zelf denk ik dat een mens zich tot God moet keren in oprechtte
overgave aan Hem, om opnieuw geboren te worden, en wie zou ik dat moeten bewijzen?
Dat is niet nodig, alleen mijn medegelovigen zullen het herkennen.
Ik vind dat eigenlijk nog wel wat om dat van jezelf te zeggen.

In mijn kringen is dit heel normaal om dit te zeggen en in de Bijbel wordt daar ook normaal over gesproken.

Ik heb vroeger thuis behoorlijk wat problemen gehad. Mijn vader heeft autisme en begrijpt dingen niet zoals iemand met een (gezond verstand) hij was bovendien erg argressief. Wij hebben daar als kinderen en ook mijn moeder erg onder geleden. de kerkenraad (ouderlingen, dominee ) kwamen vaak langs als er dingen uit de hand liepen en mijn moeder in paniek was. Inplaats van de kinderberscherming in te schakelen of andere profesionele hulp. probeerde ze het telkens zelf op te lossen, terwijl ze er helemaal niet voor geleerd hebben. Als kind heb ik vaak gebeden tot God om mij te helpen, er kwamen mensen van de kerk langs maar die deden helemaal niks. Mijn vader aanspreken op dingen die hij toch niet begreep. Ouderlingen en de dominee zo dicht bij God. Maar ze hielden liever de problemen in de kerk gemeenschap. Want ze waren veel te bang dat mijn ouders gingen scheiden wat voor ons als kinderen de beste oplossing zou zijn geweest.


Het doet me erg veel om deze dingen te lezen die je hebt meegemaakt, en vooral de teleurstelling
in de kerkmensen en ouderlingen, die zijn zeker erg tekort geschoten in hulp aan jullie gezin.
Zelf ben ik in mijn jeugd ook flink beschadigd door opvoeding en allerlei omstandigheden, dus ik
begrijp je heel goed en weet hoe het voelt.

Maar toch vind ik het erg dat je Godsbeeld hierdoor zo verwrongen is (tenminste dat is wat ik lees)
Wat ons allen aan ellende overkomt hebben mensen ons aangedaan, en dat zegt niets over hoe God is.

Ik las in je vorige post dat je alle vloeken die God uitspreekt citeerd, waarom heb je het niet over
de zegeningen die God geeft,
In het paradijs waarschuwde God al; luister en geloof mij, anders zul je sterven.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Ik wil dat God bestaat

Berichtdoor learsi » 04 sep 2011 20:23

gravo schreef:........ ik wil graag dat de Bijbel een openbaring is van God (omdat ik de boodschap van de Bijbel heel aantrekkelijk vind). Daarom geloof ik het ook. Eigenlijk precies zoals de Bijbeltekst zegt, die jij hieronder gebruikt: wie tot God wil komen moet geloven dat Hij bestaat. Zo doe ik het ook. Ik wil dat God bestaat, daarom geloof ik in Hem. En omdat ik dat doe, kan ik ook tot God komen. Ik geloof dus op eigen initiatief, niet omdat ik het gezien heb, maar omdat ik graag wil geloven. Eigenlijk is geloven dus hopen dat het waar is. Vgl. ook de andere tekst die je hieronder noemt][/color]
Maar wie tot God wil komen moet geloven dat Hij bestaat zegt het woord, en Jezus is die weg tot God

Hebr.11;1

Geloof nu is de zekerheid der dingen, die men hoopt,
en het bewijs der dingen, die men niet ziet.



De bijbeltekst waar het hier over gaat wordt door 5 verzen voorafgegaan. In elk van die verzen staat iets wat "door het geloof" ontvangen werd(van Gods kant)........Deze 5 verzen mogen niet los gezien worden van wat in vers 6 gezegd wordt.

In de SV luidt het zesde vers als volgt(en is dan ook de conclusie uit de 5 voorgaande verzen):........

.......Maar zonder geloof is het onmogelijk (God) te behagen. Want die tot God komt(!), moet geloven dat Hij is, en een Beloner(!)is dergenen die Hem zoeken.........

Het woord "Beloner" ziet hier terug op de eerste 5 verzen en is direct verbonden met wat daar "door het geloof" ontvangen(!) werd.

Die gelooft gaat tot God en ontvangt van God.
Geloven betekent ten diepste "vertrouwen op/in"
In samenhang met dit stukje uit de Hebr.brief houdt dit dus in, dat wie gelooft, er op vertrouwt, dat God Zich een Beloner(een Gever) zal betonen(!)zoals verwoord in de eerste 5 verzen.

h.g. Learsi

maartenvisser

Re: Ik wil dat God bestaat

Berichtdoor maartenvisser » 04 sep 2011 21:08

Het doet me erg veel om deze dingen te lezen die je hebt meegemaakt, en vooral de teleurstelling
in de kerkmensen en ouderlingen, die zijn zeker erg tekort geschoten in hulp aan jullie gezin.
Zelf ben ik in mijn jeugd ook flink beschadigd door opvoeding en allerlei omstandigheden, dus ik
begrijp je heel goed en weet hoe het voelt.

Maar toch vind ik het erg dat je Godsbeeld hierdoor zo verwrongen is (tenminste dat is wat ik lees)
Wat ons allen aan ellende overkomt hebben mensen ons aangedaan, en dat zegt niets over hoe God is.

Ik las in je vorige post dat je alle vloeken die God uitspreekt citeerd, waarom heb je het niet over
de zegeningen die God geeft,
In het paradijs waarschuwde God al; luister en geloof mij, anders zul je sterven.[/quote]


Dat ik niet in God van de bijbel geloof heeft niks met mijn opvoeding te maken.

De cycles van het leven is: alles wat leeft gaat dood, ook de mens. Wat ik wil aangeven in de teksten van God in de bijbel, dat het heel duidelijk is dat de mens dit boek heeft geschreven. als ik in God zou geloven zal deze nooit vloeken en ziektes gebruiken.

Het paradijs het verhaal dat God alles perfect maakte en de mens strafte omdat hij niet wilde luisterde. God schiep de zon, maan en sterren. Om de zon draaien acht planeten: Mercurius, Venus, Aarde, Mars, Jupiter, Saturnus, Uranus en Neptunus. deze worde niet vermeld,
Mars heeft twee manen en heeft ook verschillende seizoenen, waar dienen deze eigenlijk voor ?

Als wij vanaf de aarde naar de maan kijken zien wij heel veel inslagkraters
Deze kraters stammen uit de tijd van het grote oerbombardement, waarin restanten van het ontstaan van het Zonnestelsel op de planeten en hun manen terecht kwamen, 4 miljard jaar gelden.

Volgens de bijbel bestaat de aarde pas 6.000 jaar. ( wat echt onmogelijk is) maar als dat wel zo is, waarom wordt er in bijbel nergens over deze inslagen op de maan vermeld ?. Deze inslagen waren vanaf de aarde te zien en moeten zeker veel indruk hebben gemaakt bij de mens.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Ik wil dat God bestaat

Berichtdoor schaapje » 04 sep 2011 21:18

quote="learsi"


De bijbeltekst waar het hier over gaat wordt door 5 verzen voorafgegaan. In elk van die verzen staat iets wat "door het geloof" ontvangen werd(van Gods kant)........Deze 5 verzen mogen niet los gezien worden van wat in vers 6 gezegd wordt.

In de SV luidt het zesde vers als volgt(en is dan ook de conclusie uit de 5 voorgaande verzen):........

.......Maar zonder geloof is het onmogelijk (God) te behagen. Want die tot God komt(!), moet geloven dat Hij is, en een Beloner(!)is dergenen die Hem zoeken.........

Het woord "Beloner" ziet hier terug op de eerste 5 verzen en is direct verbonden met wat daar "door het geloof" ontvangen(!) werd.

Die gelooft gaat tot God en ontvangt van God.
Geloven betekent ten diepste "vertrouwen op/in"
In samenhang met dit stukje uit de Hebr.brief houdt dit dus in, dat wie gelooft, er op vertrouwt, dat God Zich een Beloner(een Gever) zal betonen(!)zoals verwoord in de eerste 5 verzen.

h.g. Learsi


Goed verwoord learsi; ..geloven betekent ten diepste "vertrouwen op/in

In ons taalgebruik betekent geloven iets heel anders vaak is het: ik weet het niet zeker, maar ik geloof het wel.
Maar als ik zeg dat ik jou geloof dan heeft het weer een andere betekenis.

m.v.g.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Ik wil dat God bestaat

Berichtdoor schaapje » 04 sep 2011 21:22

@maartenvisser,

Als het voor jou al een uitgemaakte zaak is, vanwaar dan al je vragen?
En vooral je aanvallen op God en de Bijbel?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

maartenvisser

Re: Ik wil dat God bestaat

Berichtdoor maartenvisser » 04 sep 2011 21:39

schaapje schreef:@maartenvisser,

Als het voor jou al een uitgemaakte zaak is, vanwaar dan al je vragen?
En vooral je aanvallen op God en de Bijbel?


Volgens mij is het onderwerp: ik wil dat God bestaat op het open forum.

Ik val God niet aan vind ik en ik blijf netjes, Als dat niet zo is moet je het aangeven want dan hoor ik het graag. Waarom mag niet vermelden dat ik niet in de God van de bijbel Geloof ?
en mijn argumenten hier weergeven, het zijn toch logische vragen.

maartenvisser

Re: Ik wil dat God bestaat

Berichtdoor maartenvisser » 04 sep 2011 21:40

Als het voor jou al een uitgemaakte zaak is, vanwaar dan al je vragen?
En vooral je aanvallen op God en de Bijbel?[/quote]


Volgens mij is het onderwerp: ik wil dat God bestaat op het open forum.

Ik val God niet aan vind ik en ik blijf netjes, Als dat niet zo is moet je het aangeven want dan hoor ik het graag. Waarom mag ik niet vermelden dat ik niet in de God van de bijbel Geloof ?
en mijn argumenten hier weergeven, het zijn toch logische vragen.[/quote]

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Ik wil dat God bestaat

Berichtdoor schaapje » 04 sep 2011 22:04

quote="maartenvisser"

Volgens mij is het onderwerp: ik wil dat God bestaat op het open forum.

Ik val God niet aan vind ik en ik blijf netjes, Als dat niet zo is moet je het aangeven want dan hoor ik het graag. Waarom mag ik niet vermelden dat ik niet in de God van de bijbel Geloof ?
en mijn argumenten hier weergeven, het zijn toch logische vragen.


Natuurlijk mag jij wel vermelden dat je niet in de Bijbelse God wil geloven, en je blijft ook netjes.
Maar weet je ik heb al zo vaak dezelfde argumenten en vragen gehoord van mensen die het geloof
vaarwel hebben gezegd, dat ik er een beetje moe van ben geworden.
Maarten sorry het is niet persoonlijk bedoeld.
Het komt er altijd op neer dat God heel slecht en negatief wordt afgebeeld. Het moraal van de mensen
die dit allemaal schrijven lijkt op een hoger standaard te staan dan die van God zelf.

m.v.g.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 101 gasten