Waarom roken refomatoriche mensen ?????

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Noir
Sergeant
Sergeant
Berichten: 259
Lid geworden op: 18 mei 2011 12:26

Re: Waarom roken refomatoriche mensen ?????

Berichtdoor Noir » 30 aug 2011 15:01

Maarten, zie pb !
Wat je bent, bewijst wat je kunt. Wat je ermee doet, bewijst wie je bent.

maartenvisser

Re: Waarom roken refomatoriche mensen ?????

Berichtdoor maartenvisser » 30 aug 2011 15:04

ik schreef niet dat die hartaanval een waarschuwing van God was, enkel hoe iets verschrikkelijks toch ten goede gekeerd kan worden. Is dat gek? Waarom dan?

Zelf vind ik het een mooi voorbeeld hoe God iets verschrikkelijks ( hartaanval ) toch ten goede kan keren/gebruiken. Klinkt heel gek maar ben heel dankbaar dat mijn vader dit overkwam, want het was nodig om hem wakker te schudden ( en vooral heel dankbaar dat hij het overleefde natuurlijk ) .


Waarom haal je God bij de hartaanval van je vader ?? Dat kwam niet door God dat kwam omdat hij rookte, je vader is geschrokken van de hartaanval daarom stopte hij met roken. ik snap echt niet wat dat met God te maken heeft.

Gebruikersavatar
Esther~
Verkenner
Verkenner
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 jan 2011 12:25

Re: Waarom roken refomatoriche mensen ?????

Berichtdoor Esther~ » 30 aug 2011 15:10

maartenvisser schreef:Ik probeerde een normale discussie te starten, maar krijg reactie's die niets met het onderwerp te maken hebben en totaal uit het verband worden getrokken....


Door de agressieve en generaliserende manier waarop je hier komt binnen vallen wek je in elk geval bij mij niet de indruk dat je een open gesprek wilt voeren, en kun je dergelijke reacties verwachten.
Kennis is nog geen wijsheid.

Rienuku

Re: Waarom roken refomatoriche mensen ?????

Berichtdoor Rienuku » 30 aug 2011 15:18

maartenvisser schreef:ik schreef niet dat die hartaanval een waarschuwing van God was, enkel hoe iets verschrikkelijks toch ten goede gekeerd kan worden. Is dat gek? Waarom dan?

Zelf vind ik het een mooi voorbeeld hoe God iets verschrikkelijks ( hartaanval ) toch ten goede kan keren/gebruiken. Klinkt heel gek maar ben heel dankbaar dat mijn vader dit overkwam, want het was nodig om hem wakker te schudden ( en vooral heel dankbaar dat hij het overleefde natuurlijk ) .


Waarom haal je God bij de hartaanval van je vader ?? Dat kwam niet door God dat kwam omdat hij rookte, je vader is geschrokken van de hartaanval daarom stopte hij met roken. ik snap echt niet wat dat met God te maken heeft.


Ik denk dat hier het verschil is, dat jij (denk ik) niet gelooft dat God boven alles staat, en alles in Zijn hand heeft (dus ook die hartaanval)
Ik geloof niet dat een hartaanval van God vandaan komt, maar dat het een gevolg is van onze zonde (misschien in dit geval roken)

Zelf ben ik (zegt men) een 'refo'. En ik ben hartstikke tegen roken, zoals ik ook iets tegen alcohol heb, en tegen nog veel meer dingen.
Naar mijn mening vinden refo's roken niet goed, en keuren ze het niet goed. Waarom word er dan nog gerookt? Ik weet het niet, ik zie wel dat veel rookverslavingen beginnen in de pubertijd, waarin je lekker je eigen zin doet, waarin roken nog stoer is etc etc. In de pubertijd heb je gewoon een bordje op je hoofd met : 'wegens verbouwing gesloten'
Helaas helpen alle goede bedoelingen dan niet.
En later, als je tot bezinning komt, en die verbouwing klaar is. Zit je in je maag met die verslaving. Vet balen!
Maar ja... om nou te zeggen dat het alleen bij refo's voorkomt? Ik geloof dat de 'boze-buiten-wereld' met hetzelfde probleem zit ;)

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Re: Waarom roken refomatoriche mensen ?????

Berichtdoor mw » 30 aug 2011 15:23

meribel schreef:ja maar het gaat niet om de cijfers, al zouden bij christenen 1% roken das toch 1% teveel? Overigens net als andere ( véél heftigere zaken ) , misbruik, huiselijk geweld enzovoorts...we weten
dat het in de kerk voorkomt net als daarbuiten.


Elke roker is er 1 teveel, christen zijnde of niet! Voor een niet-christen is roken net zo funest als voor een christen.
Dat een christen een extra reden (wat mij betreft reden met een hoofdletter) heeft om niet te roken, dat zal ik van harte onderschrijven. Ik vraag mij af hoevaak dit in dit topic nog gezegd moet worden en door hoeveel personen.
Roken wordt door ontzettend veel refo's afgekeurd, net zoals het op ontzettend veel kansels wordt verkondigd dar roken niet is wat pas bij een leven als christen.

Waarom ik graag cijfers wil zien, is dat er hier dingen worden beweerd waarvan ik mij afvraag of die echt wel zo waar als ze beweren.

Overigens: is het niet beter om de tijd die we voor deze discussie gebruiken, te gaan gebruiken om rokers op hun verslaving te gaan wijzen?
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

maartenvisser

Re: Waarom roken refomatoriche mensen ?????

Berichtdoor maartenvisser » 30 aug 2011 15:34

]

Ik denk dat hier het verschil is, dat jij (denk ik) niet gelooft dat God boven alles staat, en alles in Zijn hand heeft (dus ook die hartaanval)
Ik geloof niet dat een hartaanval van God vandaan komt, maar dat het een gevolg is van onze zonde (misschien in dit geval roken)

Zelf ben ik (zegt men) een 'refo'. En ik ben hartstikke tegen roken, zoals ik ook iets tegen alcohol heb, en tegen nog veel meer dingen.
Naar mijn mening vinden refo's roken niet goed, en keuren ze het niet goed. Waarom word er dan nog gerookt? Ik weet het niet, ik zie wel dat veel rookverslavingen beginnen in de pubertijd, waarin je lekker je eigen zin doet, waarin roken nog stoer is etc etc. In de pubertijd heb je gewoon een bordje op je hoofd met : 'wegens verbouwing gesloten'
Helaas helpen alle goede bedoelingen dan niet.
En later, als je tot bezinning komt, en die verbouwing klaar is. Zit je in je maag met die verslaving. Vet balen!
Maar ja... om nou te zeggen dat het alleen bij refo's voorkomt? Ik geloof dat de 'boze-buiten-wereld' met hetzelfde probleem zit ;)[/quote]


Kijk dit slaat de spijker op ze kop, de boze-Buiten-wereld. Wat bedoel jij met de Boze buiten wereld ??? is dat hoe Refo's denken over de wereld buiten juilie kerk is dat een Boze buiten wereld, Ik weet niet hoe oud je bent maar je moet echt nog een hoop leren. Je hoeft me niet uit te leggen waarom mensen gaan roken dat is de discussie niet. Het gaat erom nogmaals dat het ( normaal ) gevonden wordt dat men in julllie kringen rookt er zou veel meer over gesproken moeten worden. vind jij het normaal dat een refo, met een pakketje
sigaretten is zijn zak rond loopt, waar met koeien letters opstaat welke verschrikkelijke ziektes je er van krijgt ??

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Waarom roken refomatoriche mensen ?????

Berichtdoor meribel » 30 aug 2011 15:41

maartenvisser schreef:ik schreef niet dat die hartaanval een waarschuwing van God was, enkel hoe iets verschrikkelijks toch ten goede gekeerd kan worden. Is dat gek? Waarom dan?

Zelf vind ik het een mooi voorbeeld hoe God iets verschrikkelijks ( hartaanval ) toch ten goede kan keren/gebruiken. Klinkt heel gek maar ben heel dankbaar dat mijn vader dit overkwam, want het was nodig om hem wakker te schudden ( en vooral heel dankbaar dat hij het overleefde natuurlijk ) .


Waarom haal je God bij de hartaanval van je vader ?? Dat kwam niet door God dat kwam omdat hij rookte, je vader is geschrokken van de hartaanval daarom stopte hij met roken. ik snap echt niet wat dat met God te maken heeft.


ziekte en ellende is een gevolg van onze eigen zonde, dus ook een hartaanval.
Echter dat het allemaal niets met God te maken heeft geloof ik niet, niets gaat buiten Hem om.
29 Wat kosten twee mussen? Zo goed als niets. Maar er valt er niet één dood neer als jullie Vader het niet wil. 30 Bij jullie zijn zelfs alle haren op je hoofd geteld. 31 Wees dus niet bang, jullie zijn meer waard dan een hele zwerm mussen. ( mattheus )

maartenvisser

Re: Waarom roken refomatoriche mensen ?????

Berichtdoor maartenvisser » 30 aug 2011 16:16

Ik heb een discussie opgestart over roken, Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen inzichten
maar ik vind het echt verbazingwekkend hoe jullie denken en Gods hand in veel dingen zien.

Wij zijn in het westen rijk omdat wij andere landen onderdrukken en geen recht geven op eerlijke handel. boeren in europe krijgen subsidie, zodat arme landen niet kunnen concurreren. Ook was nederland goed in het handelen van slaven en ja de zwarte mensen waren afstammelingen van cham dus werdt wat krom was weer recht gepraat. Er leven op de wereld 1,5 miljard mensen die van minder dan 1 dollar per dag moeten leven en zo kan ik nog wel doorgaan. De hand van God is er denk ik vooral als het de mensen uitkomt. Maar ik heb redelijk wat van de wereld gezien en echt heel veel ellende wat met geen pen te beschrijven is. Maar de hand van God ben ik nooit tegen gekomen.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2282
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Waarom roken refomatoriche mensen ?????

Berichtdoor Speedy » 30 aug 2011 16:21

maartenvisser schreef:Ik heb een discussie opgestart over roken, Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen inzichten
maar ik vind het echt verbazingwekkend hoe jullie denken en Gods hand in veel dingen zien.

Wij zijn in het westen rijk omdat wij andere landen onderdrukken en geen recht geven op eerlijke handel. boeren in europe krijgen subsidie, zodat arme landen niet kunnen concurreren. Ook was nederland goed in het handelen van slaven en ja de zwarte mensen waren afstammelingen van cham dus werdt wat krom was weer recht gepraat. Er leven op de wereld 1,5 miljard mensen die van minder dan 1 dollar per dag moeten leven en zo kan ik nog wel doorgaan. De hand van God is er denk ik vooral als het de mensen uitkomt. Maar ik heb redelijk wat van de wereld gezien en echt heel veel ellende wat met geen pen te beschrijven is. Maar de hand van God ben ik nooit tegen gekomen.


Tjonge, nog even en de reformatorische rokende mensen zijn schuldig aan de onderdrukking in andere landen. Je hebt echt een hele duidelijk perceptie.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Waarom roken refomatoriche mensen ?????

Berichtdoor schelpje3 » 30 aug 2011 16:38

Er staan 2 fouten in de topictitel, er mist een R en een S :(
Rokers zijn struisvogels, ze steken de kop in het zand.
Ga eens een dagje mee met de longarts, kijken wat roken met je doet. :shock:
Maar dan nog vaak zeggen verstokte rokers dat het (nog) ver van hun bed is.
Met zuurstoffles en al (die dan even uit moet) zitten ze buiten het ziekenhuis te paffen.
Ook als je een waarschuwing krijgt van de dokter, stop met roken en dan toch gewoon doorgaan, dan vraag je toch om moeilijkheden ?
Anderzijds is verslaving een serieuze ziekte, of dit nu aan de alcohol of nicotine is.
Maar je kunt het iig proberen en sterk minderen, doe je er toch alles aan wat in je vermogen ligt.

maartenvisser

Re: Waarom roken refomatoriche mensen ?????

Berichtdoor maartenvisser » 30 aug 2011 16:47

Tjonge, nog even en de reformatorische rokende mensen zijn schuldig aan de onderdrukking in andere landen. Je hebt echt een hele duidelijk perceptie.[/quote]

Ik wil alleen maar duidelijk maken hoe dingen lopen niks met God te maken heeft. Honger ellende, oorlog. maar ook rijkdom en inzichten een mens moet nou eenmaal vaak dingen fout doen om er van te leren. Als je huis in brand staat kan je gaan bidden, maar het lijkt mij verstandiger om de brandweer te bellen en daarna te achterhalen wat de oorzaak was en het dan voortaan anders doen, voorkomen is beter dan genezen. dus als je niet rookt is de kans veel kleiner dat je al die verschrikkelijke ziektes krijgt en ik vind het echt heel ver gezocht als je rookt je wordt ziek en dan
Gods hand zien als je beter wordt.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Waarom roken refomatoriche mensen ?????

Berichtdoor meribel » 30 aug 2011 17:19

maartenvisser schreef:Ik wil alleen maar duidelijk maken hoe dingen lopen niks met God te maken heeft. Honger ellende, oorlog. maar ook rijkdom en inzichten een mens moet nou eenmaal vaak dingen fout doen om er van te leren. Als je huis in brand staat kan je gaan bidden, maar het lijkt mij verstandiger om de brandweer te bellen en daarna te achterhalen wat de oorzaak was en het dan voortaan anders doen, voorkomen is beter dan genezen. dus als je niet rookt is de kans veel kleiner dat je al die verschrikkelijke ziektes krijgt en ik vind het echt heel ver gezocht als je rookt je wordt ziek en dan
Gods hand zien als je beter wordt.


Om verder te praten lijkt het me handig als je een intro van jezelf geeft, in wat voor God geloof jij? Geloof je in Jezus? Enz.
Anders is het lastig praten, en ook duidelijker waar het precies over moet gaan, want ik begrijp dat het je niet om het roken gaat maar dat het je over iets breders/groters gaat,

Rienuku

Re: Waarom roken refomatoriche mensen ?????

Berichtdoor Rienuku » 31 aug 2011 11:26

@ Maarten
Als je goed leest, dan staat die bozebuitenwereld tussen aanhalingstekens, die heb ik er niet voor niks neergezet
Ik ga je niet vertellen hoe oud ik ben, maar k heb genoeg van het leven,en de wereld gezien om mijn eigen mening te vormen.
Wie ben jij, dat jij mij gaat vertellen dat ik nog een hele hoop moet leren???

Ik heb in mijn vorige post verteld dat ik tegen roken ben, of het nou refo's zijn, of niet refo's, of evangelischen of weet ik veel wat...
Ik vraag me af waarom mensen die niet reformatorisch zijn, of niet in God geloven, waarom zij dan roken? Voor hen is het net zo slecht. En oke, ze geloven niet in God, maar de risico's zijn precies hetzelfde...

Pff.... sorry ik word een beetje witheet. Ik hou me verder afzijdig

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Waarom roken refomatoriche mensen ?????

Berichtdoor JeeWee » 31 aug 2011 18:17

Ik vind het een beetje triest om te lezen hope de volstrekt legitieme vraag van de topicstarter wordt 'beantwoord' met reacties op zijn opmerking dat hij niet gelooft in de God van de Bijbel.

Dit is te makkelijk.

Het één heeft niets met het ander te maken. Na deze aanval volgen er meer. Ook jammer.

Feit is dat een niet-christen ons m.i. terecht bevraagt over dit onderwerp. Ga dan geen rookgordijnen opgooien! Zeg dan eerlijk: "ja het is fout, maar ik kan niet stoppen".

Je lichaam is een tempel van de Heilige Geest en die rook je niet uit!
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Waarom roken refomatoriche mensen ?????

Berichtdoor Boekenlezer » 31 aug 2011 18:53

maartenvisser schreef:Roken is slecht, ongezond, en je leeft er minder lang door. dit is algemeen bekend. Maar in Refomatoriche kringen wordt stug doorgerookt. Dit komt omdat het vroeger niet bekend was hoe slecht het wel niet was,dus het was geaccepeteerd de dominee rookte ook dus dan mag het.

Maar het blijkt wel weer dat in de Rematoriche kringen alles bij het ouden blijft. een vrouw mag niet in een broek lopen, tv mag niet, muziek op de radio mag ook niet. ik heb op school geleerd dat er duivels teksten in voorkomen als je heel goed luisterd of het andersom afdraaid. Ja ik heb op een refo school gezeten. Maar roken mag wel.

Deze ziektes kan je allemaal krijgen van roken
longkanker .hartinfarct, herseninfarct, vaatziekten, beschadiging van nieren, verandering van uiterlijk, reuma, depressiviteit, ongevoeligheid voor insuline, andere ziektes aan de longen.

Omdat het nou eenmaal geaccepteerd is in jullie kringen wordt hier weinig van gezegd. Ik geloof zelf niet in de God van de bijbel, maar ik vind wel dat je zuinig moet zijn op je lichaam en
dat roken in Refomatoriche kringen een hoofd zonden is.

Ik hoop dat jullie het met mijn eens zijn dat roken, echt niet kan in jullie kringen en als jullie vinden dat het wel kan, zou ik graag willen weten waarom dit dan wel kan en waarom TV, top 40, muziek luisteren enz niet mag.

Je stelt een goede vraag.

In het buitenland zijn er christelijke kringen, waar roken wèl wordt gezien als iets wat je als christen niet doet. Dat herinner ik mij uit mijn vakantie in Engeland uit 1996, waar we waren in een huis dat beheerd werd door Engelse christenen. Iemand uit de groep wilde roken, en toen waren er andere groepsleden die zeiden dat je dat hier beter niet kon doen, omdat dat niet zo gewaardeerd zou worden door de beheerders.

Volgens mij zijn er in reformatorische kring gewoon een aantal codes waaraan je je dient te houden als refo, en dat is dan iets waar de meesten niet echt over nadenken.
Zo zou je van christenen op grond van hun levensvisie ook best wat meer dan gemiddeld milieubewustzijn mogen verwachten - de natuur is Gods schepping dus daar moeten we zuinig op zijn - maar dat bespeur ik ook niet. Iedere zondag staat het parkeerterrein van de kerk weer bomvol auto's. Waarom eigenlijk? Ik zou concrete gevallen weten van mensen, waarvan ik kan zeggen: 'met zo'n korte afstand zou ik niet met de auto willen, geef mij dan de fiets maar.'

Dus waarom doet men wat op grond van het eigen geloof eigenlijk niet zo logisch is? Volgens mij: omdat men er niet bij stilstaat. En waarschijnlijk ook wel: luiheid.

Overigens ben ik zelf niet zo van: dit en dat mag niet. Ik geloof er niet zo in dat God allemaal van dat soort regels voor ons heeft. Ik geloof meer in de menselijke verantwoordelijkheid, waarbij je in vrijheid je keuzes mag maken. (Het lijkt er naar mijn indruk op dat Paulus die kan ook uit wil, zie bijv. 1 Korinthiërs 10:23) En in die verantwoordelijkheid in vrijheid, lijkt het mij niet goed om bijvoorbeeld te pas en te onpas de auto te gebruiken. En roken doe ik inderdaad ook niet, al is dat meer omdat ik graag gezond blijf, dan dat ik het van mijn geloof niet zou mogen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 92 gasten