Jesaja het boek

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3401
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Jesaja het boek

Berichtdoor Cicero » 28 aug 2011 15:29

Ja maar het zoeken in vertalingen is natuurlijk flutonderzoek. Als je serieus onderzoek wilt doen in het OT moet je Hebreeuws kennen.

antoon

Re: Jesaja het boek

Berichtdoor antoon » 28 aug 2011 16:37

Dat hoeft helemaal geen flut onderzoek te zijn, of ga je ervan uit dat vertalers met een nattevinger werken
als je steevast ongeveer gelijke resultaten hebt dan kun je een redelijke conclusie trekken.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Jesaja het boek

Berichtdoor Mortlach » 28 aug 2011 17:29

antoon schreef:Dat hoeft helemaal geen flut onderzoek te zijn, of ga je ervan uit dat vertalers met een nattevinger werken
als je steevast ongeveer gelijke resultaten hebt dan kun je een redelijke conclusie trekken.



Een vertaler werkt met hele andere criteria dan een onderzoeker, kan ik je uit ervaring vertellen. Nu weet ik wel dat de Statenvertaling voor sommigen/velen heiliger dan heilig is, maar dat doet daar niets aan af.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

antoon

Re: Jesaja het boek

Berichtdoor antoon » 07 sep 2011 09:55

Een vertaler werkt met hele andere criteria dan een onderzoeker, kan ik je uit ervaring vertellen. Nu weet ik wel dat de Statenvertaling voor sommigen/velen heiliger dan heilig is, maar dat doet daar niets aan af.

Schtreef Mortlach


Dat kan maar voor de bijbel is er met een zeer stak schema gewerkt
Sion
Heilige Israëls
Barensnood
Vrouw
Wee (als een wee uitgesproken)
zien we terugkeren met regelmaat door het hele boek van Jesaja, de aantallen zijn meestal precies gelijk in andere vertalingen, voor de onderzoeker een tip Sion wordt ook weleens geschreven als Zion, Heilige Israëls wordt ook geschreven als de heilige van Israel, maar de aantallen blijven gelijk


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: gravo en 94 gasten