Wanneer applaus en wanneer niet ? Of helemaal nooit ?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Wanneer applaus en wanneer niet ? Of helemaal nooit ?

Berichtdoor schelpje3 » 12 jul 2011 14:52

Ik heb een life opname van een concert van een mannenkoor. Het is heel erg storend als ik het applaus hoor, na het beeindigen van het lied. ik heb wel vaker een concert bijgewoond en soms wordt er gezegd vantevoren: geen applaus alstublieft !
Als er heel indringend een geestelijk lied wordt gezongen, kan ik het niet goed hebben als er een klaterend applaus klinkt. Het is een dissonant.
Let wel, het gaat hier niet over een gewoon concert, maar over geestelijke liederen.
Ook woonde ik eens een dienst bij, (doopdienst) waar na een lied geklapt werd. Ik vond het storend en niet gepast.
Bij de begrafenis van Pim Fortuyn kwam ineens in de mode om langs de route te gaan staan klappen.
Ook dat lijkt mij niet gepast.
Ik zou graag willen weten hoe de forummers er over denken. Wat betekent applaus ? Wanneer mag het, wanneer moet het ?

Noir
Sergeant
Sergeant
Berichten: 259
Lid geworden op: 18 mei 2011 12:26

Re: Wanneer applaus en wanneer niet ? Of helemaal nooit ?

Berichtdoor Noir » 12 jul 2011 14:54

Op een gepast moment en op een gepaste plaats. Niet te pas en te onpas! Ik kan me daar behoorlijk aan ergeren.
Wat je bent, bewijst wat je kunt. Wat je ermee doet, bewijst wie je bent.

Bertiel
Luitenant
Luitenant
Berichten: 718
Lid geworden op: 28 dec 2010 21:20

Re: Wanneer applaus en wanneer niet ? Of helemaal nooit ?

Berichtdoor Bertiel » 12 jul 2011 14:57

Unquote
ApplausUit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken

Applaudisserende mensenApplaus (Lat. applaudere, slaan op, klappen), is een uiting van waardering waarbij de handen op elkaar worden geslagen. Soms wordt applaus ruimer opgevat: een manier om waardering te uiten. De gewoonte om te applaudisseren is waarschijnlijk zo oud als de mensheid zelf. In de Westerse wereld is het applaudisseren geregeld verbonden geweest met bepaalde conventies.

Inhoud [verbergen]
1 Geschiedenis
2 Huidige conventies
3 Afwijkende conventies
4 Referenties


[bewerken] GeschiedenisDe Romeinen hadden verschillende vormen van applaus, waarbij afhankelijk van de waardering geluid gemaakt werd met de duim en vinger of de hele vlakke dan wel de holle hand, of met de flap van de toga werd gezwaaid. In het theater riep de belangrijkste auteur aan het eind van het stuk “Valete et plaudite!”, waarna het publiek het applaus inzette. De gewoonte te applaudisseren vond zijn weg naar de Christelijke kerken en het was in de vierde en vijfde eeuw gebruikelijk om bij populaire preken te applaudisseren.

Het is enige tijd de gewoonte geweest mensen in te huren om te applaudisseren, maar dit werd allengs als onwenselijk gezien. Mede hierdoor is het applaus in de loop van de tijd aan regels gebonden. Het werd steeds meer als onjuist beschouwd om gedurende serieuze voorstellingen te applaudisseren. Deze restrictie betrof zowel kerkelijke diensten als niet-kerkelijke theatervoorstellingen en concerten. Deze laatste ontwikkeling werd sterk gestimuleerd door de quasi-religieuze sfeer rond de uitvoeringen van opera's van Richard Wagner in Bayreuth. In Duitsland is applaus tijdens de voorstelling in serieuze theaters zelfs enige tijd verboden geweest. Toch zijn er berichten dat men zich in de afgelopen eeuwen niet strikt hield aan deze conventies.

[bewerken] Huidige conventiesBij de podiumkunsten zijn de gewoonten aangaande applaus verschillend.

Vooral uitvoeringen van klassieke muziek kennen krachtige conventies. Het is daar gebruikelijk om te applaudisseren als de dirigent en de eventuele solist de zaal binnenkomen. Tijdens de uitvoering is het publiek muisstil totdat het muziekstuk is afgelopen.

Het geldt als een faux pas om te applaudisseren tussen de afzonderlijke delen van een meerdelig werk, zoals een suite, concert, symfonie of mis. Bij een opera of operette wordt er echter na een aria op applaus gerekend.

Na de uitvoering zal de dirigent er met een gebaar op wijzen dat het applaus niet alleen voor hem of haar geldt, maar ook voor de solisten, het orkest, het koor en eventuele andere betrokkenen.

Bij populaire muziek hebben zich vergelijkbare gewoonten ontwikkeld. Applaus bij het begin van de voorstelling komt bij de meeste muzieksoorten voor. Bij populaire muziek is het applaus tussen de afzonderlijke muziekstukken echter veel meer geaccepteerd dan bij klassieke muziek. Bij bijvoorbeeld jazz is het normaal om na een solo voor de solist te applaudisseren terwijl de andere musici verder spelen. Ook is het bij populaire muziek meer de gewoonte om na een uitbundig slotapplaus nog een toegift te spelen. Dergelijk enthousiast applaus kan overgaan in synchroon klappen om het appel aan de musici te intensiveren.

[bewerken] Afwijkende conventiesIn enkele gevallen wordt applaudisseren - in de vorm van langzaam klappen - als teken van afkeuring gebruikt, zowel bij podiumkunsten als bij spreekbeurten.
Doven laten hun waardering blijken door met beide handen te zwaaien.
Bij plechtige gelegenheden is het in onze contreien niet gebruikelijk te applaudisseren. Dat geldt bijvoorbeeld voor de meeste Christelijke kerkdiensten - al wordt daar ook wel van afgeweken. Bij kerstavonddiensten waar ook veel niet-kerkelijke mensen op afkomen, wordt door de voorganger soms nadrukkelijk gevraagd niet tot applaus over te gaan tijdens de dienst. Ook bij passiemuziek zoals de Matthäus-Passion van Bach, en zeker bij muziek en toespraken gedurende uitvaarten wordt applaus als onwenselijk gezien
Quote
Even een duidelijke omschrijving uit Wikipedia.
Als iets religie neutraals al melding maakt dat het onwenselijk is in kerkdiensten, bij uitvoeringen van geestelijke muziek, etc. etc. dan snap ik niet dat het bij Christen toch gebeurd. Ik vind het heel onpassend en mens vererend, en dat is iets wat de schrijvers van geestelijke / klassieke muziek niet voor ogen hadden. J.S. Bach sloot niet voor niks vaak af met een Es D G maat!!
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Wanneer applaus en wanneer niet ? Of helemaal nooit ?

Berichtdoor schelpje3 » 12 jul 2011 15:11

En nu effen jouw eigen mening :D

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Re: Wanneer applaus en wanneer niet ? Of helemaal nooit ?

Berichtdoor Sabra » 12 jul 2011 15:13

Applaus volgt meestal omdat mensen ergens waardering voor hebben. Er is geen objectieve definitie te geven wanneer applaus gepast dan wel ongepast is.

christien
Majoor
Majoor
Berichten: 1953
Lid geworden op: 02 okt 2007 13:21

Re: Wanneer applaus en wanneer niet ? Of helemaal nooit ?

Berichtdoor christien » 12 jul 2011 15:16

Persoonlijk vindt ik applaus ongepast bij een concert waar geestelijke liederen worden gezongen, het doet af aan de inhoud en het is storend.

Atro

Re: Wanneer applaus en wanneer niet ? Of helemaal nooit ?

Berichtdoor Atro » 12 jul 2011 15:18

christien schreef:Persoonlijk vindt ik applaus ongepast bij een concert waar geestelijke liederen worden gezongen, het doet af aan de inhoud en het is storend.


Mee eens! Het is maar mensenwerk om God te eren.

Bertiel
Luitenant
Luitenant
Berichten: 718
Lid geworden op: 28 dec 2010 21:20

Re: Wanneer applaus en wanneer niet ? Of helemaal nooit ?

Berichtdoor Bertiel » 12 jul 2011 15:19

schelpje3 schreef:En nu effen jouw eigen mening :D

Ik vind het heel onpassend en mens vererend bij geestelijke muziek, kerkdiensten, begraffenissen etc. Dit is iets wat de schrijvers van geestelijke / klassieke muziek niet voor ogen hadden. J.S. Bach sloot niet voor niks vaak af met een Es D G maat!!
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Wanneer applaus en wanneer niet ? Of helemaal nooit ?

Berichtdoor schelpje3 » 12 jul 2011 15:24

d:)b

Gebruikersavatar
JHM
Kapitein
Kapitein
Berichten: 887
Lid geworden op: 29 mar 2011 10:08

Re: Wanneer applaus en wanneer niet ? Of helemaal nooit ?

Berichtdoor JHM » 12 jul 2011 16:13

Nou wij klappen er lustig op los hoor binnen onze baptistische gemeente, ook tijdens de liederen, loof de Heer. Alle eer en heerlijkheid gaan naar Hem. Hallelujah!
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Wanneer applaus en wanneer niet ? Of helemaal nooit ?

Berichtdoor TheKeimpe » 12 jul 2011 19:01

Met je laatste opmerking geef je meteen al een verschil aan (als het goed is). Waarom wordt geklapt? Is het een onderdeel van de lofprijzing? Dan blijft de vraag over wat je van die manier van lofprijzing vindt, maar dan heeft het een heel andere functie dan wanneer het klinkt om de artiesten/koorleden/musici te eren. Dat laatste vind ik bijzonder vervelend en ongepast, wanneer het gebeurt na een geestelijk lied, wat naast de muzikale waarde ook een geestelijk waarde heeft.

Wat wel goed is om te bedenken, is dat applaus ook iets van ontlading na het stilzitten in zich heeft.

En als laatste: een koor wat mooi gezongen heeft, mag dat ook wel horen. Applaus is dan misschien niet de manier, maar complimenten moeten dan wel op een andere manier overgebracht worden.

Gebruikersavatar
Jozo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 788
Lid geworden op: 01 okt 2010 12:25

Re: Wanneer applaus en wanneer niet ? Of helemaal nooit ?

Berichtdoor Jozo » 12 jul 2011 19:07

Waarom zou je niet mogen klappen? Doet dat af aan de 'geestelijkheid' van het lied? Ik heb er geen enkel probleem mee.
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

zomaariemand
Mineur
Mineur
Berichten: 137
Lid geworden op: 08 jul 2011 20:01

Re: Wanneer applaus en wanneer niet ? Of helemaal nooit ?

Berichtdoor zomaariemand » 12 jul 2011 19:44

Ik kan me voorstellen dat het je uit je overpeinzingen haalt, als je net heel erg geraakt wordt door de tekst van een lied. :?:

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Wanneer applaus en wanneer niet ? Of helemaal nooit ?

Berichtdoor Evelien » 12 jul 2011 19:49

Tsja ik hou wel van applaudiseren, of het nu voor God is of voor mensen die iets ter gehore hebben mogen brengen.

De een zal zich snel aan applaudiseren ergeren, de ander weer aan een bovenstem tijdens psalmen/gezangen. Zo heeft iedereen zijn of haar eigen mening.

Gebruikersavatar
*Annet*
Generaal
Generaal
Berichten: 4053
Lid geworden op: 24 apr 2003 21:20

Re: Wanneer applaus en wanneer niet ? Of helemaal nooit ?

Berichtdoor *Annet* » 12 jul 2011 20:23

heb wel es meegemaakt dat er een stilte viel in een lied en er werd geklapt, gingen ze weer verder met het stuk =D>

Persoonlijk houd ik er niet van bij geestelijke liederen.

Stukjes op een bruiloft of what ever zie ik als blijk van waardering voor degenen die zich uitgeslooft hebben of om je zelf daarna ff lekker uit te leven omdat je het een gruwelijke vertoning vond :mrgreen:
ja, dat is mijn mening dan he.....


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten

cron