Mijn ervaring en mijn jeugd in de kerk

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

zomaariemand
Mineur
Mineur
Berichten: 137
Lid geworden op: 08 jul 2011 20:01

Re: Mijn ervaring en mijn jeugd in de kerk

Berichtdoor zomaariemand » 17 jul 2011 20:38

Toen begreep ik het niet, nu heb ik er veel respect voor. Ik snap helemaal wat je bedoelt. Soms konden wij vroeger de dominee niet zien door het slagschip voor ons. :oops:

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Mijn ervaring en mijn jeugd in de kerk

Berichtdoor boer » 17 jul 2011 22:22

Ik blijf altijd een enorme tegenstrijdigheid zien tussen de dure, keurig nette kleding, waarmee we onzelf verhogen of goed proberen voor te doen, terwijl we tegelijkertijd belijden dat we zo slecht zijn als het maar kan en dat onze zg rechtvaardigheid God doet denken aan een bezoedeld vod.
hetzelfde geldt voor een peperdure doopJURK (zelfs voor jongetjes, (!), die de inlijving zou weerspiegelen in een verbond van Hem die totaal vernederd en naakt een vloekhout-dood stierf.

Kohlbrugge
Verkenner
Verkenner
Berichten: 56
Lid geworden op: 06 jul 2011 15:17

Re: Mijn ervaring en mijn jeugd in de kerk

Berichtdoor Kohlbrugge » 17 jul 2011 22:46

boer schreef:Ik blijf altijd een enorme tegenstrijdigheid zien tussen de dure, keurig nette kleding, waarmee we onzelf verhogen of goed proberen voor te doen, terwijl we tegelijkertijd belijden dat we zo slecht zijn als het maar kan en dat onze zg rechtvaardigheid God doet denken aan een bezoedeld vod.
hetzelfde geldt voor een peperdure doopJURK (zelfs voor jongetjes, (!), die de inlijving zou weerspiegelen in een verbond van Hem die totaal vernederd en naakt een vloekhout-dood stierf.


Precies. Daar loop ik zelf ook altijd weer tegenaan. We belijden dat we van onszelf dood zijn in zonden en misdaden. En dat we van onszelf geen draad gerechtigheid hebben. Maar in de praktijk is het mooiste nog niet mooi genoeg en willen we pronken met onze status.
En die doopjurk voor jongetjes is ook een voorbeeld van hoe selectief wij denken. Meisjes mogen geen broek dragen, maar jongetjes wel een doopjurk.

hieke
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 11 mar 2011 15:58

Re: Mijn ervaring en mijn jeugd in de kerk

Berichtdoor hieke » 18 jul 2011 09:54

Kohlbrugge schreef:Precies. Daar loop ik zelf ook altijd weer tegenaan. We belijden dat we van onszelf dood zijn in zonden en misdaden. En dat we van onszelf geen draad gerechtigheid hebben. Maar in de praktijk is het mooiste nog niet mooi genoeg en willen we pronken met onze status.
En die doopjurk voor jongetjes is ook een voorbeeld van hoe selectief wij denken. Meisjes mogen geen broek dragen, maar jongetjes wel een doopjurk.


Inderdaad erg vreemd. En volledig bepaald door cultuur en traditie. Mijn dochters droegen alletwee een boxpakje. Ik vind een jurkje voor een babymeisje verschrikkelijk, en bovendien had ik het gevoel dat soberheid beter paste bij die bijzondere gebeurtenis. Gelukkig was dat geen probleem.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Mijn ervaring en mijn jeugd in de kerk

Berichtdoor schelpje3 » 18 jul 2011 12:16

Ik draag ook een hoed, gewoon een bescheiden exemplaar. Onze kinderen zijn gedoopt, de jongens EN de meisjes, in een doopjurk, die al jaaaaaaren door de hele familie gaat. Antiek is hij nog niet, maar wel oud. |Het is een symbool. Volgens mij al ruim 50 jaar. :-k
En nu pas !! werd een bijpassend mutsje gemist. Een achterkleinkind moest gedoopt worden in een kerk waar zelfs baby's iets op het hoofd moesten.
Dat vond ik eerlijk gezegd een beetje bizar. De oude tante die de jurk gemaakt had destijds, vond het een aanfluiting zelfs, het mutsje paste er totaal niet bij.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Mijn ervaring en mijn jeugd in de kerk

Berichtdoor Mortlach » 18 jul 2011 12:25

schelpje3 schreef:Een achterkleinkind moest gedoopt worden in een kerk waar zelfs baby's iets op het hoofd moesten.


Wettisch, iemand?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Mijn ervaring en mijn jeugd in de kerk

Berichtdoor schelpje3 » 18 jul 2011 16:08

Eerlijk gezegd vind ik dat ook, je kunt wettiscisme ook iets te ver doordrijven, al zou ik het wel doen, als het zo gevraagd werd.

Samanthi

Re: Mijn ervaring en mijn jeugd in de kerk

Berichtdoor Samanthi » 20 jul 2011 09:50

Idd Schelpje ik heb mijn hoofd ook weleens moeten buigen, maar toch... er staat in de bijbel wee de gene die een van deze kleine ergerd. Ik ben er van overtuigd dat deze kleinzieligheid mensen bij de Heere Jezus weghoud en ik ben er ook van overtuigd dat deze mensen veel zondekennis hebben, maar wel de kennis van de zonden van andere mensen.

Kohlbrugge
Verkenner
Verkenner
Berichten: 56
Lid geworden op: 06 jul 2011 15:17

Re: Mijn ervaring en mijn jeugd in de kerk

Berichtdoor Kohlbrugge » 20 jul 2011 11:26

Samanthi schreef:Idd Schelpje ik heb mijn hoofd ook weleens moeten buigen, maar toch... er staat in de bijbel wee de gene die een van deze kleine ergerd. Ik ben er van overtuigd dat deze kleinzieligheid mensen bij de Heere Jezus weghoud en ik ben er ook van overtuigd dat deze mensen veel zondekennis hebben, maar wel de kennis van de zonden van andere mensen.


Dat is een rake opmerking. Kennis van de zonden van andere mensen. Hoeveel mensen zijn er niet die eigen tradities en normen als het enige goede aanmerken en zich daarmee verheffen boven anderen?
Ik denk dat deze mensen eens kennis moeten maken met christenen in andere werelddelen. Om te ontdekken hoe bekrompen hun opvattingen kunnen zijn.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Mijn ervaring en mijn jeugd in de kerk

Berichtdoor Mortlach » 20 jul 2011 11:44

Kohlbrugge schreef:Om te ontdekken hoe bekrompen hun opvattingen kunnen zijn.


Bekrompen? Of overzichtelijk? :-oo
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Kohlbrugge
Verkenner
Verkenner
Berichten: 56
Lid geworden op: 06 jul 2011 15:17

Re: Mijn ervaring en mijn jeugd in de kerk

Berichtdoor Kohlbrugge » 20 jul 2011 11:54

[quote="Mortlach"[Bekrompen? Of overzichtelijk? :-oo[/quote]

Wel overzichtelijk. Je maakt een lijst met regels waaraan je je te houden hebt. Zo hoort het en niet anders.
Maar de Bijbel geeft voor middelmatige zaken ook ruimte voor andere opvattingen. En als je die ruimte niet wilt zien kan dat blijk geven van een bekrompen visie.


Bezoek maar eens een kerkdienst in bijvoorbeeld een Afrikaans land. Daarin zie je dingen die aan de Nederlandse traditie afgemeten vreemd zijn. En toch zie je daar een levend geloof.

Gebruikersavatar
janneke7337
Sergeant
Sergeant
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 nov 2007 12:11

Re: Mijn ervaring en mijn jeugd in de kerk

Berichtdoor janneke7337 » 20 jul 2011 12:22

Mortlach schreef:
Wettisch, iemand?


Bij ons ook, baby meisjes met bedekt hoofd, mag wel in het wit en een jurk, jongen of meisje.
Soms begrijp ik het allemaal niet meer hoor.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Mijn ervaring en mijn jeugd in de kerk

Berichtdoor Mortlach » 20 jul 2011 12:28

janneke7337 schreef:Bij ons ook, baby meisjes met bedekt hoofd, mag wel in het wit en een jurk, jongen of meisje.
Soms begrijp ik het allemaal niet meer hoor.


Ze zouden een babytje zonder mutsje toch niet weigeren, of wel? Dat is wel een hele enge gedachte...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
janneke7337
Sergeant
Sergeant
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 nov 2007 12:11

Re: Mijn ervaring en mijn jeugd in de kerk

Berichtdoor janneke7337 » 20 jul 2011 12:38

Mortlach schreef:
Ze zouden een babytje zonder mutsje toch niet weigeren, of wel? Dat is wel een hele enge gedachte...

Tijdens de doopzitting word het mede gedeeld dat de meisjes met bedekt hoofd moeten zijn.
Ik heb geen idee of ze het zullen weigeren, zo'n situatie heb ik nog niet meegemaakt...

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Mijn ervaring en mijn jeugd in de kerk

Berichtdoor Mortlach » 20 jul 2011 12:47

janneke7337 schreef:Tijdens de doopzitting word het mede gedeeld dat de meisjes met bedekt hoofd moeten zijn.
Ik heb geen idee of ze het zullen weigeren, zo'n situatie heb ik nog niet meegemaakt...


Zei Jezus zelf niet: Laat de kinderen tot mij komen, mits toepasselijk gekleed?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten