Mijn ervaring en mijn jeugd in de kerk

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Mijn ervaring en mijn jeugd in de kerk

Berichtdoor TheKeimpe » 16 jul 2011 18:23

@Theosoof: er zijn ook mensen die als ze maar genoeg tijd hebben het rechte krom weten te praten.

hieke
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 11 mar 2011 15:58

Re: Mijn ervaring en mijn jeugd in de kerk

Berichtdoor hieke » 17 jul 2011 09:41

Eigenlijk begrijp ik de hele vraag niet.

Jouw nieuwe geloof doet niet ter zake, maar het doet wel ter zake hoe anderen hun jeugd in refoland hebben ervaren?? Wanneer je er echt los van zou zijn, zou dat dus ook helemaal niet meer ter zake moeten doen.

Maar enfin,

Ik heb een geweldige jeugd gehad binnen de Ger Gem. Mijn ouders waren niet star, en bovendien echt bekeerd, dus al dat wettische heb ik thuis niet meegekregen gelukkig. Toen ik ouder werd merkte ik dat de groep jeugd waar ik mee omging wel steeds doorgezakter werd. "Och mocht het nog eens kommen te gebeuren.......in die trand", dus uiteindelijk heeft dat een afstand gemaakt. Ik ben toen over gegaan naar de Hervomde kerk (nu PKN) en daar was het allemaal erg vrijblijvend. Vooral veel gezellige sfeer, gemeente-zijn, met elkaar van alles doen (bijbelstudiegroepjes, koor, gebedskring enz. enz. ) Gezellig voor een poosje, maar daarvoor ga ik niet naar de kerk eigenlijk. Die gezelligeid kan ik ook vinden bij mijn niet -kerkelijke vrienden, en de discussies met hen zijn vele malen beter :wink:

Ik ben dus zoekende naar een gemeente waar het niet allemaal lang-leve -het geloof is, maar ook niet alleen maar zonde en ellende. En zo'n gemeente lijkt niet te bestaan in mijn buurt. Ik merk dat het inderdaad moeilijk is je geloofsleven dan levend te houden (zonder vaste kerkgang) al is het niet onmogelijk.

Theosoof

Re: Mijn ervaring en mijn jeugd in de kerk

Berichtdoor Theosoof » 17 jul 2011 09:46

schelpje3 schreef:Ik ken ook mensen die hun tijd enorm vermorsen met allerlei onzin :-oo



Ik ook :mrgreen:

@Theosoof: er zijn ook mensen die als ze maar genoeg tijd hebben het rechte krom weten te praten.


Klopt

zomaariemand
Mineur
Mineur
Berichten: 137
Lid geworden op: 08 jul 2011 20:01

Re: Mijn ervaring en mijn jeugd in de kerk

Berichtdoor zomaariemand » 17 jul 2011 09:46

Hieke,
ik heb een tijdlang niet over mijn jeugd en de kerk nagedacht. Ik wilde nu eens kijken of wat ik had onthouden en wat ik steeds bleef herinneren, wel klopten. Je kunt dingen heel anders herinneren dan de werkelijkheid was.
Maar mijn herinneringen klopten wel min of meer. :)

Ik hoop dat jij nog een 'gemeenschap' mag vinden in de breedste zin van het woord, waar je wel alles vindt wat je nodig hebt.

hieke
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 11 mar 2011 15:58

Re: Mijn ervaring en mijn jeugd in de kerk

Berichtdoor hieke » 17 jul 2011 09:58

zomaariemand schreef:Hieke,
ik heb een tijdlang niet over mijn jeugd en de kerk nagedacht. Ik wilde nu eens kijken of wat ik had onthouden en wat ik steeds bleef herinneren, wel klopten. Je kunt dingen heel anders herinneren dan de werkelijkheid was.
Maar mijn herinneringen klopten wel min of meer. :)

Ik hoop dat jij nog een 'gemeenschap' mag vinden in de breedste zin van het woord, waar je wel alles vindt wat je nodig hebt.


Ieder mens is anders, en zal dezelfde gebeurtenissen dus ook anders ervaren en interpreteren.Ik vind het nogal bijzonder om er van uit te gaan dat jouw herinneringen juist zijn, alleen omdat anderen er ook zo over denken. Hoe jij iets ervaart, ervaar je zo, ongeacht of een ander iets anders ervaart.
In mijn oude gemeente zeggen mensen depressief te zijn vanwege de preken uit hun jeugd. IK kan me daar dus helemaal niets bij voorstellen, terwijl we het over dezelfde preken hebben. Snap je? Je herinneringen zijn altijd gekleurd, en mensen die dezelfde bril opzetten als jij, zullen het hetzelfde ervaren. Maar anderen kunnen er weer heel anders over denken. Zij zeggen misschien wel dat ze een heel gelovige, levende gemeente zijn. Je kunt dus kijken naar feiten, en hoe je die feiten vervolgens ervaart en interpreteert is heel persoonlijk.

Bij mijn broer hadden ze een dominee, waarvan mensen zeiden dat hij de christus niet preekte. Mijn ervaring was dat hij niks anders deed dan de christus preken. En we hadden het dus over dezelfde preek :wink:

Het doet dus niet ter zake hoe anderen hun verleden/hun gemeente zien. Je eigen gevoel, je eigen interpretatie........die zijn uniek, en anderen kunnen jou niet vertellen of je het al dan niet bij het rechte eind hebt, zeker niet als het gaat over lauw zijn, ingezakt zijn. Ik vraag me ook af waarom je die bevestiging wil hebben, terwijl je er helemaal los van bent.

Hopelijk lukt het je ooit echt om het los te laten.

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Mijn ervaring en mijn jeugd in de kerk

Berichtdoor 1a2b3c » 17 jul 2011 10:59

Ik denk dat je voor een groot deel gelijk hebt Hieke, maar er is een punt dat je niet meer kunt spreken van verschil van interpretatie, dan is er gewoon echt iets mis.
En verder vind ik het gemeenteleven ook heel belangrijk, en dat hoeft niet ten koste van de preek te gaan.
Ik geloof dat de gemeente alles bij elkaar moet zijn: aanbidding, gevoed worden met het Woord, er zijn voor elkaar, zingen, gebed en voorbede ...!
De gemeente is het lichaam van Christus (een lichaam is één geheel) we kunnen niet los van elkaar functioneren zoals God het bedoelt heeft, we hebben elkaar nodig.

Mijn ervaringen van vroeger zijn ook niet positief te noemen en wij hebben nu een kerk gevonden waar we ons goed bij thuis voelen, al is die ook niet volmaakt hoor.
Maar ik denk dat je lang kunt zoeken voor je er één vind die je 100% oké vind.

zomaariemand
Mineur
Mineur
Berichten: 137
Lid geworden op: 08 jul 2011 20:01

Re: Mijn ervaring en mijn jeugd in de kerk

Berichtdoor zomaariemand » 17 jul 2011 11:50

Hieke, ik ga niet betwisten dat alles subjectief is. Toch merk ik hier wel een stuk bevestiging van wat ik in mijn jeugd heb ervaren.
Eigenlijk zijn de het de laatste restjes die ik nu een plaats probeer te geven. Ik ben mijn rugzak aardig aan het legen/opnieuw aan het schikken en het lijkt erop dat het aardig lukt. Het doet me inderdaad niet zoveel meer, de pijn is wel weg. En ik zal toch altijd met 'het' refo-geloof geconfronteerd blijven worden via mijn familieleden. Met de meesten heb ik vrijwel geen contact meer, maar ons gezin nog wel.

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Mijn ervaring en mijn jeugd in de kerk

Berichtdoor 1a2b3c » 17 jul 2011 11:59

zomaariemand schreef:Hieke, ik ga niet betwisten dat alles subjectief is. Toch merk ik hier wel een stuk bevestiging van wat ik in mijn jeugd heb ervaren.
Eigenlijk zijn de het de laatste restjes die ik nu een plaats probeer te geven. Ik ben mijn rugzak aardig aan het legen/opnieuw aan het schikken en het lijkt erop dat het aardig lukt. Het doet me inderdaad niet zoveel meer, de pijn is wel weg. En ik zal toch altijd met 'het' refo-geloof geconfronteerd blijven worden via mijn familieleden. Met de meesten heb ik vrijwel geen contact meer, maar ons gezin nog wel.


Ik denk dat ik wel begrijp wat je bedoelt, maar pas op dat je het kind niet met het badwater weggooit.
Of 'het' refo-gevoel ooit echt helemaal weggaat... ik weet het niet.
Soms denk ik dat het altijd 'onderbuikgevoelens' blijft geven, maar ook dat is waarschijnlijk persoonlijk.

Kohlbrugge
Verkenner
Verkenner
Berichten: 56
Lid geworden op: 06 jul 2011 15:17

Re: Mijn ervaring en mijn jeugd in de kerk

Berichtdoor Kohlbrugge » 17 jul 2011 15:03

hieke schreef:Eigenlijk begrijp ik de hele vraag niet.

Jouw nieuwe geloof doet niet ter zake, maar het doet wel ter zake hoe anderen hun jeugd in refoland hebben ervaren?? Wanneer je er echt los van zou zijn, zou dat dus ook helemaal niet meer ter zake moeten doen.

Maar enfin,

Ik heb een geweldige jeugd gehad binnen de Ger Gem. Mijn ouders waren niet star, en bovendien echt bekeerd, dus al dat wettische heb ik thuis niet meegekregen gelukkig. Toen ik ouder werd merkte ik dat de groep jeugd waar ik mee omging wel steeds doorgezakter werd. "Och mocht het nog eens kommen te gebeuren.......in die trand", dus uiteindelijk heeft dat een afstand gemaakt. Ik ben toen over gegaan naar de Hervomde kerk (nu PKN) en daar was het allemaal erg vrijblijvend. Vooral veel gezellige sfeer, gemeente-zijn, met elkaar van alles doen (bijbelstudiegroepjes, koor, gebedskring enz. enz. ) Gezellig voor een poosje, maar daarvoor ga ik niet naar de kerk eigenlijk. Die gezelligeid kan ik ook vinden bij mijn niet -kerkelijke vrienden, en de discussies met hen zijn vele malen beter :wink:

Ik ben dus zoekende naar een gemeente waar het niet allemaal lang-leve -het geloof is, maar ook niet alleen maar zonde en ellende. En zo'n gemeente lijkt niet te bestaan in mijn buurt. Ik merk dat het inderdaad moeilijk is je geloofsleven dan levend te houden (zonder vaste kerkgang) al is het niet onmogelijk.


De ene Ger. Bondsgemeente is de andere niet. Er zijn Bondsgemeenten waar ik me ook niet zou thuis kunnen voelen. Ik herinner me vanuit het verleden dat er verschillenden vanuit de Ger. Gem. weggingen naar de Hervormde kerk omdat je daar geen hoedje op hoefde of wel een TV mocht bezitten. Ze wilden het alleen maar wat makkelijker. Meer ruimte. Terwijl het niet ging over de boodschap die een ander accent had. Daar hadden ze niet eens bij stilgestaan. Nu ik ambtsdrager ben zie ik het in de praktijk. In een gemeente waar vrouwen tijdens de kerkdienst over het algemeen een hoed dragen, pik je de ex-Ger Gemmers er zo uit. Voor hen hoeft de hoed niet meer. Nu denk ik over het al of niet dragen van een hoed door vrouwen in de dienst wel wat genuanceerder, maar het is wel een teken. Hieke, ik ken jouw persoonlijke verhaal niet en dit is zeker geen beschuldiging naar jou of zo, maar ik signaleer een tendens. Misschien een onderwerp om eens open over door te praten?

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Mijn ervaring en mijn jeugd in de kerk

Berichtdoor boer » 17 jul 2011 16:56

Ha Kohlbrugge.
Paulus zegt toch dat een vrouw een hoofdbedekking op moet ? Ik ben echt niet zwaar hoor, maar wel bijbelgetrouw.
Liever geen hoed trouwens dan een slagschip, want het hoofddeksel dient ter onderdanigheid, en een hoed geeft ongeveer het tegenovergestelde weer, kijk maar naar de Koningin.
Overigens, ik kom ook uit de gergem, maar vanaf het moment dat ik alles echt ging onderzoeken ipv klakkeloos allerlei dogma's en doctrines na te praten, ben ik er wel achter, dat 90 % van allen ''onherstelbaar geprogrammeerd'' zijn, er is niet mee te praten, de leer is ver verheven boven de Schrift, al zullen ze het niet toegeven.

hieke
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 11 mar 2011 15:58

Re: Mijn ervaring en mijn jeugd in de kerk

Berichtdoor hieke » 17 jul 2011 18:40

Kohlbrugge, een bondsgemeente trekt me sowieso al niet :wink: En het stadium hoed en tv ben ik al jaren voorbij.........Die tendens is er zeker. Ik merk binnen de Ger.Gem. dat de "blijvers"steeds strenger en strikter worden. Alsof ze, door zich wanhopig vast te klemmen aan allerlei uiterlijkheden en bijzaken, niet bezig hoeven te zijn met waar het nu werkelijk om gaat. De kern van geloof en evangelie lijkt verder weg dan ooit. De refo-cultuur bloeit echter als nooit te voren (kijk alleen maar naar al die refo-winkels met peperdure kleding en meubels die jaarlijks op de Wegwijsbeurs staan)

Boer, ik herken wel wat je zegt over de Ger.Gem. Wel ken ik toch ook veel mensen uit de Ger.Gem (waaronder dus mijn eigen ouders), waarvoor dat niet opgaat. Zij waren positief christelijk binnen een refo-cultuur. Zij zijn/waren het met veel zaken oneens, maar vinden dat je moet blijven op de plek waar God je bracht, tenzij het er zo goddeloos en bijbelontrouw wordt dat je geen andere keuze hebt.

Ik besef heel goed dat ik dat zelf niet heb gedaan, en ook dat je nergens 100 % hebt.

zomaariemand
Mineur
Mineur
Berichten: 137
Lid geworden op: 08 jul 2011 20:01

Re: Mijn ervaring en mijn jeugd in de kerk

Berichtdoor zomaariemand » 17 jul 2011 19:18

1a2b3c schreef:Ik denk dat ik wel begrijp wat je bedoelt, maar pas op dat je het kind niet met het badwater weggooit.
Of 'het' refo-gevoel ooit echt helemaal weggaat... ik weet het niet.
Soms denk ik dat het altijd 'onderbuikgevoelens' blijft geven, maar ook dat is waarschijnlijk persoonlijk.

Ik denk dat je met 'het kind en het badwater' bedoelt dat ik ook mijn volledige geloof an sich niet moet weggooien. Dat heb ik niet gedaan. Ik heb gewoon nooit het gevoel gehad dat God aanwezig was in de kerk en believe me, ik heb echt wel mijn best gedaan en meegedaan met het gebed bv. Ik was helemaal geen foute puber oid, maar het raakte me gewoon nooit. Dat gevoel heb ik nu wel. Ondanks dat ik dus niet meer christelijk ben, kan ik wel aan veel dingen hier merken dat ik dat herken (dingen willen opgeven voor je geloof, dingen willen doen voor je geloof, Gods aanwezigheid merken in kleine dingen, en nog veel meer).

En ja, ik denk (en dat bedoel ik niet lelijk) dat het een soort trauma is, wat een blijvend litteken heeft gegeven. Maar ieder mens heeft littekens, dit is er één (van een heleboel littekens) voor mij.

Kohlbrugge
Verkenner
Verkenner
Berichten: 56
Lid geworden op: 06 jul 2011 15:17

Re: Mijn ervaring en mijn jeugd in de kerk

Berichtdoor Kohlbrugge » 17 jul 2011 20:18

boer schreef:Ha Kohlbrugge.
Paulus zegt toch dat een vrouw een hoofdbedekking op moet ? Ik ben echt niet zwaar hoor, maar wel bijbelgetrouw.
Liever geen hoed trouwens dan een slagschip, want het hoofddeksel dient ter onderdanigheid, en een hoed geeft ongeveer het tegenovergestelde weer, kijk maar naar de Koningin.
Overigens, ik kom ook uit de gergem, maar vanaf het moment dat ik alles echt ging onderzoeken ipv klakkeloos allerlei dogma's en doctrines na te praten, ben ik er wel achter, dat 90 % van allen ''onherstelbaar geprogrammeerd'' zijn, er is niet mee te praten, de leer is ver verheven boven de Schrift, al zullen ze het niet toegeven.


Mijn ervaring is ook dat de leer boven de Schrift verheven wordt. Er heerst een dogmatisch leersysteem waaraan de verklaring van de Bijbel aangepast wordt. Toen ik na vele jaren weer eens een preek hoorde uit de Ger Gem viel dat mij destemeer op. Hier op het forum zijn ook mensen uit de Ger. Gem. die zich daar thuis voelen. Tegen hen zeg ik: als je je in de Ger. Gem. thuis voelt en ervaart dat je in de kerkdiensten vanuit het Woord voedsel ontvangt, gewoon blijven.

Voor wat betreft de hoofdbedekking van de vrouw is 1 Korinthe 11 het hoofdstuk waarin Paulus op deze zaken ingaat. Hij spreekt dan over het lange haar dat de vrouw als bedekking op haar hoofd gegeven is. Dit schrijft hij in de context van het leven in Korinthe waar veel prostituees waren. Het kenmerk van een prostituee was dat zij het hoofd kaalgeschoren had. Paulus spreekt er in dat hoofdstuk over dat iedere vrouw die bidt of profeteert met onbedekt hoofd, haar eigen hoofd onteert. Maar de vrouw heeft het lange haar als bedekking ontvangen, schrijft Paulus. Als een vrouw thuis bidt, zet zij geen hoed op. Maar als we stellen dat een vrouw in de kerk een hoed moet dragen, mag ook gesteld worden dat zij dit thuis moet doen als zij bidt. In de Ger Gem waar ik opgegroeid ben moesten vroeger in de jeugd van mijn ouders de meisjes een hoed dragen tijdens de catechisatie. Nu hoeft dat daar niet meer. Maar waarom is men dan zo gespitst op het dragen van een hoed in de kerkdienst? Zelf vind ik het dragen van een hoed in de kerkdienst netjes. Mijn eigen vrouw draagt ook een hoed in de diensten. Maar als er dames in de dienst zonder hoed komen, wie ben ik om daarvan iets te zeggen? Ik zie deze dingen als middelmatige zaken. Ieder die daarover anders denkt heeft daartoe wat mij betreft alle vrijheid.

zomaariemand
Mineur
Mineur
Berichten: 137
Lid geworden op: 08 jul 2011 20:01

Re: Mijn ervaring en mijn jeugd in de kerk

Berichtdoor zomaariemand » 17 jul 2011 20:21

Kohlbrugge, aanhakend over die hoed: in de kerk waar ik vroeger kwam, zat een vrouw die altijd een hoed droeg. Dat was haar overtuiging op basis van dat vers. Dat was trouwens geen slagschip, maar een heel bescheiden, zwarte hoed.

Kohlbrugge
Verkenner
Verkenner
Berichten: 56
Lid geworden op: 06 jul 2011 15:17

Re: Mijn ervaring en mijn jeugd in de kerk

Berichtdoor Kohlbrugge » 17 jul 2011 20:28

zomaariemand schreef:Kohlbrugge, aanhakend over die hoed: in de kerk waar ik vroeger kwam, zat een vrouw die altijd een hoed droeg. Dat was haar overtuiging op basis van dat vers. Dat was trouwens geen slagschip, maar een heel bescheiden, zwarte hoed.


Prima toch? Tegenwoordig is de maatschappelijke status vaak te zien aan de hoed die men in de kerk draagt. Slagschepen van € 300,00 worden er "geshowd" in de kerk. Ik denk dat dit wel ver afstaat van de hoofdbedekking zoals die geïnterpreteerd wordt uit 1 Korinthe. Ik denk dan aan een hoofdbedekking als een soort hoofddoek. Met excuus aan de hoedenverkopers onder ons. :(


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten

cron