De staat Israel.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

antoon

Re: De staat Israel.

Berichtdoor antoon » 09 aug 2011 07:19

Het staat er niet letterlijk, nogmaals als je aanneemt dat er nog steeds een verbond met het huidige ISRAEL van kracht is geeft dat een hoop wanorde aan de schrift, het is zo niet de god die ik ken
schreef Antoon

Nog steeds met het huidige Israël? Ik neem aan dat je de staat Israël bedoelt? Lijkt me nogal ingewikkeld om nog STEEDS een verbond te hebben met mensen die pas eeuwen later zijn geboren. Dat Christus een verbond heeft met het WARE Israëls mogen we verzekerd van zijn.
schreef Mohamed

Natuurlijk bedoel ik de staat Israel, ik had het erbij moeten zetten dan was het een betere volzin geweest


Lijkt me nogal ingewikkeld om nog STEEDS een verbond te hebben met mensen die pas eeuwen later zijn geboren.

Wat je zegt is niet helemaal waar
Mozes was de middelaar van het wets verbond dat God afsloot, de joden die later zijn geboren stonden ook onder de wet, maar zo zal jij het ook wel zien


Dat Christus een verbond heeft met het WARE Israëls mogen we verzekerd van zijn

inderdaad

mohamed

Re: De staat Israel.

Berichtdoor mohamed » 09 aug 2011 07:54

Pasker schreef:Ik vroeg toch jouw mening.

Ja en kindertjes die vragen worden overgeslagen.
Hoe moet ik dan de door jou aangehaalde tekst lezen uit (Rom 7,4)

Door naar de letters te kijken, hetzij met of zonder bril en verder, blijf bij je eerste ingeving!

Pasker
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 jul 2010 16:43

Re: De staat Israel.

Berichtdoor Pasker » 09 aug 2011 16:41

mohamed schreef:quote="Pasker"]
Ik vroeg toch jouw mening./quote]
Mohamed: Ja en kindertjes die vragen worden overgeslagen.quote]
Pasker: Hoe moet ik dan de door jou aangehaalde tekst lezen uit (Rom 7,4)/quote]
Door naar de letters te kijken, hetzij met of zonder bril en verder, blijf bij je eerste ingeving!


Pasker schreef:
Volgens mij is Israël de vrouw van onze Vader en een zoon van God is iemand die de wil van de Vader doet.

Mohamed schreef: 'Zo dan, mijn broeders, gij zijt ook der wet gedood door het lichaam van Christus opdat gij zoudt worden van een Ander, namelijk van Hem, Die van de doden opgewekt is, opdat wij Gode vruchten dragen zouden.' (Rom 7,4)

Mohamed schreef: Is de vader soms uit de dood opgewekt?[/quote]


Pasker: Nee, de Vader en tevens de Man van Israël Zijn vrouw is niet uit de dood opgewekt, sterker nog is niet eens gestorven.

mohamed

Re: De staat Israel.

Berichtdoor mohamed » 09 aug 2011 18:17

mohamed schreef:Is de vader soms uit de dood opgewekt?

Pasker: Nee, de Vader en tevens de Man van Israël Zijn vrouw is niet uit de dood opgewekt, sterker nog is niet eens gestorven.

Zou Paulus daarop gedoeld hebben toen hij schreef dat kennis zal verloren gaan?

Pasker
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 jul 2010 16:43

Re: De staat Israel.

Berichtdoor Pasker » 09 aug 2011 22:22

Lijkt mij van niet. Waarom denk jij dat?

mohamed

Re: De staat Israel.

Berichtdoor mohamed » 10 aug 2011 08:28

Pasker schreef:Lijkt mij van niet. Waarom denk jij dat?

Omdat jij zegt dat God niet dood is geweest en weer levend geworden, terwijl Paulus precies het tegenovergestelde leert.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: De staat Israel.

Berichtdoor dalethvav » 10 aug 2011 08:58

Hallo, Gaat dit nog over de staat Israël?
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: De staat Israel.

Berichtdoor elbert » 10 aug 2011 09:15

dalethvav schreef:Hallo, Gaat dit nog over de staat Israël?
Nee, en daarom de oproep om weer ontopic te gaan.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: De staat Israel.

Berichtdoor dalethvav » 10 aug 2011 12:01

antoon schreef:Er staan essentiële markeringen in de bijbel, als er staat dat met de dood van Jezus het wetsverbond afliep dan moeten we dat terharte nemen
Waar in de bijbel is dit te vinden?


antoon schreef:het zou wel heel vreemd zijn als hij op het einde van het boek nattevingerwerk gaat leveren, zoiets van zoeken jullie het maar uit net wat je wilt.
Dat is nu net wat ik steeds probeer te voorkomen/weerleggen.


antoon schreef:Jezus vervulde de wet zijn hele leven stond hij onder de wet onthoud het woord "vervulde" Hij kon de wet gewoonweg als aards mens niet afschaffen tot zijn dood hield hij zich aan de wet trouwens ook daarna schafte Jezus niets af, God aanvaarde zijn volmaakt offer en de wet had voor god geen betekenis meer, die was daarmee afgedaan.
De beide vetgedrukte termen zijn m.i. in tegenspraak met elkaar. Zou je dit duidelijker uit kunnen leggen.


antoon schreef:Ik ben het nog aan het onderzoeken

Als je dan de profetie van Bileam onderzoekt, zou je het volgende erbij kunnen betrekken:
Er vanuit gaande dat "het laatste der dagen" op z'n vroegst begint bij de uitstorting van de H.G. op het pinksterfeest, zou je je af kunnen vragen, evenals bij de profetie van Bileam, of en wanneer de profetieën uit Gen. 49 dan wel in vervulling gegaan zijn.
Gen. 1:1-27:
1 Daarna riep Jakob zijn zonen, en hij zeide: Verzamelt u, en ik zal u verkondigen, hetgeen u in de navolgende dagen wedervaren zal.
2 Komt samen en hoort, gij, zonen van Jakob! en hoort naar Israel, uw vader.
3 Ruben! gij zijt mijn eerstgeborene, mijn kracht, en het begin mijner macht; de voortreffelijkste in hoogheid, en de voortreffelijkste in sterkte!
4 Snelle afloop als der wateren, gij zult de voortreffelijkste niet zijn! want gij hebt uws vaders leger beklommen; toen hebt gij het geschonden; hij heeft mijn bed beklommen!
5 Simeon en Levi zijn gebroeders! hun handelingen zijn werktuigen van geweld!
6 Mijn ziel kome niet in hun verborgen raad; mijn eer worde niet verenigd met hun vergadering! want in hun toorn hebben zij de mannen doodgeslagen, en in hun moedwil hebben zij de ossen weggerukt.
7 Vervloekt zij hun toorn, want hij is heftig; en hun verbolgenheid, want zij is hard! ik zal hen verdelen onder Jakob, en zal hen verstrooien onder Israel.
8 Juda! gij zijt het, u zullen uw broeders loven; uw hand zal zijn op den nek uwer vijanden; voor u zullen zich uws vaders zonen nederbuigen.
9 Juda is een leeuwenwelp! gij zijt van den roof opgeklommen, mijn zoon! Hij kromt zich, hij legt zich neder als een leeuw, en als een oude leeuw; wie zal hem doen opstaan?
10 De schepter zal van Juda niet wijken, noch de wetgever van tussen zijn voeten, totdat Silo komt, en Denzelven zullen de volken gehoorzaam zijn.
11 Hij bindt zijn jongen ezel aan den wijnstok, en het veulen zijner ezelin aan den edelsten wijnstok; hij wast zijn kleed in den wijn, en zijn mantel in wijndruivenbloed.
12 Hij is roodachtig van ogen door den wijn, en wit van tanden door de melk.
13 Zebulon zal aan de haven der zeeen wonen, en hij zal aan de haven der schepen wezen; en zijn zijde zal zijn naar Sidon.
14 Issaschar is een sterk gebeende ezel, nederliggende tussen twee pakken.
15 Toen hij de rust zag, dat zij goed was, en het land, dat het lustig was, zo boog hij zijn schouder om te dragen, en was dienende onder cijns.
16 Dan zal zijn volk richten, als een der stammen Israels.
17 Dan zal een slang zijn aan den weg, een adderslang nevens het pad, bijtende des paards verzenen, dat zijn rijder achterover valle.
18 Op uw zaligheid wacht ik, HEERE!
19 Aangaande Gad, een bende zal hem aanvallen; maar hij zal haar aanvallen in het einde.
20 Van Aser, zijn brood zal vet zijn; en hij zal koninklijke lekkernijen leveren.
21 Nafthali is een losgelaten hinde; hij geeft schone woorden.
22 Jozef is een vruchtbare tak, een vruchtbare tak aan een fontein; elk der takken loopt over den muur.
23 De schutters hebben hem wel bitterheid aangedaan, en beschoten, en hem gehaat;
24 Maar zijn boog is in stijvigheid gebleven, en de armen zijner handen zijn gesterkt geworden, door de handen van den Machtige Jakobs; daarvan is hij een herder, een steen Israels;
25 Van uws vaders God, Die u zal helpen, en van den Almachtige, Die u zal zegenen, met zegeningen des hemels van boven, met zegeningen des afgronds, die daaronder ligt, met zegeningen der borsten en der baarmoeder!
26 De zegeningen uws vaders gaan te boven de zegeningen mijner voorvaderen, tot aan het einde van de eeuwige heuvelen; die zullen zijn op het hoofd van Jozef, en op den hoofdschedel des afgezonderden zijner broederen!
27 Benjamin zal als een wolf verscheuren; des morgens zal hij roof eten, en des avonds zal hij buit uitdelen.
Daarbij moet je dan wel weten dat voor het door de SV in vs 1 gebruikte woord "navolgende" in de grondtekst "achariyth" staat, wat "laatste der dagen" betekent (De Naardense bijbel heeft dit juist vertaald, de HSV heeft er een aantekening bij: Letterlijk, aan het einde der dagen). Ook de LXX heeft hier "achariyth" vertaald met "eschaton", het woord dat Petrus ook gebruikt in zijn "Pinksterpreek" en verder in het NT gebruikt wordt als er sprake is van het laatste der dagen.[/quote]


antoon schreef:graag de versnummer uit Jeremia 31, maar dit zal je bedoelen
Inderdaad vs 31, maar soms noem ik alleen het hoofdstuk om te stimuleren niet met losse teksten te gaan smijten, maar contextueel te lezen.


antoon schreef:Het staat er niet letterlijk, nogmaals als je aanneemt dat er nog steeds een verbond met het huidige ISRAEL van kracht is geeft dat een hoop wanorde aan de schrift, het is zo niet de god die ik ken
Laat ik nu juist precies de tegenovergestelde ervaring hebben met schriftonderzoek: Op het moment dat me duidelijk werd dat het fysieke Israël nog steeds het verbondsvolk van God is, is voor mij heel veel op z'n plaats gevallen. Ik hoef dan b.v. niet moeilijk meer te doen over profetieën zoals door Bileam en Jakob gedaan. Het staat er simpelweg zoals het er staat, en als het nog niet vervuld is dan zal dat op enig moment in de toekomst vervuld worden. Net zoals gebleken is dat (schijnbaar onmogelike) profetieën die al wel vervuld zijn, ook zeer gedetaileerd in vervulling zijn gegaan.
Ook hoef ik me dan niet in exegetische bochten te wringen als ik tot de conclusie kom dat (b.v. bij Ezechiël) geldt dat Israël=het fysieke Israël.
Maar nogmaals: Ook al staat het er niet letterlijk, welke exegetische regel pas je toe om de ene keer bij b.v. Ezechiël te lezen: Israël="geestelijk" Israël en een andere keer Israël= "fysiek" Israël. Zou je die regel eens kunnen definiëren?
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Pasker
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 jul 2010 16:43

Re: De staat Israel.

Berichtdoor Pasker » 11 aug 2011 23:58

mohamed schreef:quote="Pasker"]Lijkt mij van niet. Waarom denk jij dat?/quote]
Omdat jij zegt dat God niet dood is geweest en weer levend geworden, terwijl Paulus precies het tegenovergestelde leert.

Waar schrijft Paulus dan dat God gestorven is?

antoon

Re: De staat Israel.

Berichtdoor antoon » 16 aug 2011 13:56

Er staan essentiële markeringen in de bijbel, als er staat dat met de dood van Jezus het wetsverbond afliep dan moeten we dat terharte nemen

Schreef Antoon
Waar in de bijbel is dit te vinden?

Schreef Pasker
Er zijn in het verleden heel wat afspraken toezeggingen en profetieën geweest die stipt op het vooraf gestelde moment afliepen
Ik zal er een aantal noemen hierdoor krijg je ook een juist beeld van de schepper
1 400 jaar kwelling van abrahams zaad dat op het juiste moment afliep
2 40 jaar omzwerving door de woestijn
3 65 jaar totdat het noordelijk koninkrijk geheel geen volk meer is
4 70 jaar weken profetie 490 jaar van 455 tot 29 het jaar van de doop van Jezus en culminerend 3,5 jaar later oktober 36 met de doop van Cornelius
5 de profetie dat er een koning komt genaamd Josia die de altaren van Jerobeam zal verwijderen, Flavius Josephus spreekt van een tijdslimiet van 361 jaar wat met de juiste bijbelse chronologie overeenkomt
6 70 jaar ballingschap
en ik zal er wel een paar vergeten zijn
Jezus vervulde de wet zijn hele leven stond hij onder de wet onthoud het woord "vervulde" Hij kon de wet gewoonweg als aards mens niet afschaffen tot zijn dood hield hij zich aan de wet trouwens ook daarna schafte Jezus niets af, God aanvaarde zijn volmaakt offer en de wet had voor god geen betekenis meer, die was daarmee afgedaan.

Schreef Antoon
De beide vetgedrukte termen zijn m.i. in tegenspraak met elkaar. Zou je dit duidelijker uit kunnen leggen.

Schreef Pasker
God is een god die zich aan afspraken houdt en als hij laat optekenen dat Jezus het einde van de wet is dan is daar taalkundig niets tegen inte brengen
Conform ook de illustraties van de wijnvaten en klederen, Jezus vervulde lijkt mij duidelijk hij maakte iets af, hij bracht iets tot vervolmaking,

zie ook
Galaten 3 NBV
19 Waarom dan toch de wet? De wet is later ingevoerd om ons bewust te maken van de zonde, in de tijd dat de nakomeling aan wie de belofte was gedaan nog komen moest. Ze werd door engelen aan een bemiddelaar gegeven.

Galaten 3 NWV
19 Waartoe dient dan de Wet? Ze werd toegevoegd om overtredingen openbaar te maken, totdat het zaad gekomen zou zijn aan wie de belofte was gedaan, en ze werd door bemiddeling van engelen door de hand van een middelaar overgebracht.

Romeinen 10 NWV
4 Want Christus is het einde van de Wet, zodat een ieder die geloof oefent, rechtvaardigheid verkrijgt.
Romeinen 10 NBVDe wet vindt zijn doel in Christus, zodat iedereen die gelooft rechtvaardig zal worden verklaard.

Dat laatste vind ik treffend, de wet vind zijn doel in de christus


Het staat er niet letterlijk, nogmaals als je aanneemt dat er nog steeds een verbond met het huidige ISRAEL van kracht is geeft dat een hoop wanorde aan de schrift, het is zo niet de god die ik ken

Schreeg Antoon
Laat ik nu juist precies de tegenovergestelde ervaring hebben met schriftonderzoek: Op het moment dat me duidelijk werd dat het fysieke Israël nog steeds het verbondsvolk van God is, is voor mij heel veel op z'n plaats gevallen. Ik hoef dan b.v. niet moeilijk meer te doen over profetieën zoals door Bileam en Jakob gedaan. Het staat er simpelweg zoals het er staat, en als het nog niet vervuld is dan zal dat op enig moment in de toekomst vervuld worden. Net zoals gebleken is dat (schijnbaar onmogelike) profetieën die al wel vervuld zijn, ook zeer gedetaileerd in vervulling zijn gegaan.
Ook hoef ik me dan niet in exegetische bochten te wringen als ik tot de conclusie kom dat (b.v. bij Ezechiël) geldt dat Israël=het fysieke Israël.
Maar nogmaals: Ook al staat het er niet letterlijk, welke exegetische regel pas je toe om de ene keer bij b.v. Ezechiël te lezen: Israël="geestelijk" Israël en een andere keer Israël= "fysiek" Israël. Zou je die regel eens kunnen definiëren?


We hebben dus een tegenovergestelde mening, je kunt echter niet klakkeloos zeggen dat alles op zijn plaats valt, als je ervan uitgaat dat Israel nog steeds een verbondsvolk is kom je in de knoop met andere schriftplaatsen

Pasker
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 jul 2010 16:43

Re: De staat Israel.

Berichtdoor Pasker » 16 aug 2011 16:53

Als men de zogenaamde tien `verloren stammen`wil zoeken is het misschien handig om eens de Bijbel te lezen.
Jer 31,33
Maar dít is het verbond, dat Ik met het huis van Israël sluiten zal na deze dagen, luidt het woord des HEREN: Ik zal mijn wet in hun binnenste leggen en die in hun hart schrijven, Ik zal hun tot een God zijn en zij zullen Mij tot een volk zijn.

En als we dan ook kunnen bedenken dat we als heidenen medeërfgenamen zijn van dàt verbond dan kom ik er op dat dat wij (de jood en de griek) "de nieuwe staat Israël" zijn.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: De staat Israel.

Berichtdoor dalethvav » 17 aug 2011 14:16

antoon schreef:.....je kunt echter niet klakkeloos zeggen dat alles op zijn plaats valt, als je ervan uitgaat dat Israel nog steeds een verbondsvolk is kom je in de knoop met andere schriftplaatsen
Zou je eens wat van die schriftplaatsen kunnen noemen?
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

mohamed

Re: De staat Israel.

Berichtdoor mohamed » 17 aug 2011 16:19

antoon schreef:.....je kunt echter niet klakkeloos zeggen dat alles op zijn plaats valt, als je ervan uitgaat dat Israel nog steeds een verbondsvolk is kom je in de knoop met andere schriftplaatsen

dalethvav schreef:Zou je eens wat van die schriftplaatsen kunnen noemen?

Zodra hij ze noemt zeg jij dat er iets anders mee bedoeld wordt, maar het is heel simpel.

'Want die is niet een Jood, die het in het openbaar is; noch die is de besnijdenis, die het in het openbaar in het vlees is' (Rom 2,28)

'.....opdat hij [Abraham] zou zijn een vader van allen, die geloven in de voorhuid zijnde, opdat ook hun de rechtvaardigheid toegerekend worde; En een vader der besnijdenis, hun namelijk, die niet alleen uit de besnijdenis zijn, maar die ook wandelen in de voetstappen van het geloof van onze vader Abraham, dat in de voorhuid was.' (Rom 4,11b+12)

Van messias belijdende joden heb ik wel eens gehoord dat Paulus dingen leerde die in strijd zijn met Matheus 5 vers 18, maar dat zeggen zij alleen maar omdat ze joden willen zijn. Feit is namelijk dat Paulus gehakt maakt van de besnijdenis en daarom spelen ze hem uit tegen Jezus zodat ze zeggen kunnen jood en toch christen te zijn. Hierbij dient echter opgemerkt te worden dat diezelfde Jezus die zij beweren te volgen heeft gezegd dat Paulus hem een uitverkoren vat was (Hand 9,15) en dat Petrus hem geliefde noemde en door God gezegend met wijsheid (2 Petr 3,15) we kunnen niet om Paulus heen en daarom moeten we concluderen dat messias belijdende joden van de waarheid zijn afgeweken.

'waarbij geen onderscheid is tussen Griek en Jood, besneden of onbesneden, barbaar en Skyth, slaaf en vrije, maar alles en in allen is Christus.' (Kol 3,11)

Gebruikersavatar
Yael
Majoor
Majoor
Berichten: 2426
Lid geworden op: 02 apr 2004 15:54
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Re: De staat Israel.

Berichtdoor Yael » 18 aug 2011 12:59

Waarom zouden joden geen joden mogen zijn...
Christelijke intolerantie? kijk maar naar de geschiedenis. Of je bekeerde je (gedwongen) tot het christendom of je werd verbannen/gedood...

Europa

Joden werden vaak vervolgd of werden verbannen uit diverse Europese landen. De vervolgingsgolf bereikte zijn eerste piek tijdens de Kruistochten. In de Eerste Kruistocht (1096) werden bloeiende gemeenschappen langs de Rijn en de Donau volkomen vernietigd. In de Tweede Kruistocht (1147) werden de Joden in Frankrijk in groten getale afgeslacht. De Joden werden ook onderworpen aan aanvallen tijdens de Kruistochten van de Herders van 1251 en 1320. Veel van de verdreven Joden vluchtten naar Polen.

Een grote verbanning van Joden vond plaats na de herovering van moslim-Spanje, die door de Spaanse Inquisitie (1492) werd gevolgd, waarin de volledige Spaanse Joodse bevolking van circa 200.000 Sefardische Joden werd verdreven. Dit werd gevolgd door verbanningen in 1493 in Sicilië (37.000 Joden) en Portugal in 1496. De verdreven Spaanse Joden vluchtten hoofdzakelijk naar het Ottomaanse Rijk, en Noord-Afrika; anderen vluchtten naar gebieden in Europa buiten Iberië (o.a. Nederland). Ook was er een vlucht van Spanje naar Portugal tussen de twee inquisities.

Tot de 16e eeuw was het aantal Joden in West-Europa gering. Deze situatie verschilde aanzienlijk van Oost-Europa. Polen de grootste Joodse bevolking in Europa, maar de kalme situatie voor de Joden werd daar beëindigd toen de Poolse en Litouwse Joden met honderdduizenden werden afgeslacht door Cossack Chmielnicki (1648) en tijdens de Zweedse oorlogen (1655). Gedwongen door deze en andere vervolgingen, bewogen de Joden zich naar westelijk Europa in de 17e eeuw. Het laatste verbod op het Jodendom, dat van Engeland, werd herroepen in 1654, maar de periodieke uitwijzingen van individuele steden kwamen nog voor. De Joden werden vaak beperkt in landeigendom of werden gedwongen om in getto's te leven.


Van messias belijdende joden heb ik wel eens gehoord dat Paulus dingen leerde die in strijd zijn met Matheus 5 vers 18, maar dat zeggen zij alleen maar omdat ze joden willen zijn. Feit is namelijk dat Paulus gehakt maakt van de besnijdenis en daarom spelen ze hem uit tegen Jezus zodat ze zeggen kunnen jood en toch christen te zijn. Hierbij dient echter opgemerkt te worden dat diezelfde Jezus die zij beweren te volgen heeft gezegd dat Paulus hem een uitverkoren vat was (Hand 9,15) en dat Petrus hem geliefde noemde en door God gezegend met wijsheid (2 Petr 3,15) we kunnen niet om Paulus heen en daarom moeten we concluderen dat messias belijdende joden van de waarheid zijn afgeweken.


Het zijn joden dus wat is je probleem?


Overigens wat Paulus betreft kan ik je Handelingen 21 aanraden...
19 Nadat Paulus hen begroet had, vertelde hij tot in bijzonderheden wat God door zijn verkondigingswerk onder de heidenen tot stand had gebracht. 20 Toen ze dat hoorden, prezen en eerden ze God en zeiden: ‘Je hebt kunnen zien, broeder, dat ook vele duizenden Joden het geloof hebben aanvaard, en allen leven vol overtuiging volgens de wet. 21 Nu is hun verteld dat jij de Joden die onder de heidenen wonen aanspoort tot ontrouw aan Mozes; je zou beweren dat ze hun kinderen niet hoeven te besnijden en dat ze zich niet aan de voorschriften hoeven te houden. 22 Hoe weerleggen we dit? Ze zullen ongetwijfeld horen van je komst. 23 Doe daarom wat wij je zeggen. Er zijn bij ons vier mannen die een gelofte hebben afgelegd. 24 Neem hen met je mee, laat je samen met hen reinigen en betaal voor hen de kosten van de offers, waarna ze hun haar kunnen laten afscheren. Dan zal iedereen inzien dat de verhalen die over jou worden verteld onwaar zijn, en dat ook jij doet wat de wet voorschrijft. 25 Wat betreft de heidenen die het geloof hebben aanvaard, hen hebben we schriftelijk op de hoogte gesteld van onze beslissing dat ze zich in acht moeten nemen voor vlees dat bij de afgodendienst is gebruikt, voor bloed, voor vlees waar nog bloed in zit, en voor ontucht.’ 26 Daarop nam Paulus de vier mannen met zich mee. De volgende dag liet hij zich samen met hen reinigen en ging de tempel binnen, waar hij bekendmaakte wanneer de reinigingsperiode zou aflopen, zodat daarna voor ieder van hen het offer gebracht kon worden.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Google Adsense [Bot] en 92 gasten

cron