Gereformeerde gemeente en televisie.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 apr 2005 09:04

Re: Gereformeerde gemeente en televisie.

Berichtdoor Lichtzwaard » 20 feb 2013 23:45

Yellow schreef:Ik kijk eigenlijk nooit tv.. En ik heb nog nooit het gevoel gehad dat ik wat gemist heb! Dus dan zal het met het nut van de programma's ook wel meevallen..


En gelijk heb je;als je geen TV kijkt je hebt dan ook niets maar dan ook niets gemist.
VERITAS VOS LIBERABIT.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Gereformeerde gemeente en televisie.

Berichtdoor Optimatus » 20 feb 2013 23:46

Nee? Waarom dan wel niet?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

mohamed

Re: Gereformeerde gemeente en televisie.

Berichtdoor mohamed » 21 feb 2013 11:02

Optimatus schreef:Nee? Waarom dan wel niet?

Dat weet hij natuurlijk niet! :lol:

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Gereformeerde gemeente en televisie.

Berichtdoor alexander91 » 21 feb 2013 13:49

@Yellow

Gelukkig gaat jouw beredenatie niet op. Hoe zou je anders nog mensen kunnen bekeren (voor zover dat zelf kan) , als je jouw argumenten van stal halen:

Ik geloof eigenlijk nooit in God.. En ik heb nog nooit het gevoel gehad dat ik wat gemist heb! Dus dan zal het met het nut van God ook wel meevallen..
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Gereformeerde gemeente en televisie.

Berichtdoor schelpje3 » 21 feb 2013 13:56

alexander91 schreef:@Yellow

Gelukkig gaat jouw beredenatie niet op. Hoe zou je anders nog mensen kunnen bekeren (voor zover dat zelf kan) , als je jouw argumenten van stal halen:

Ik geloof eigenlijk nooit in God.. En ik heb nog nooit het gevoel gehad dat ik wat gemist heb! Dus dan zal het met het nut van God ook wel meevallen..

Wat is dan de reden dat je op een christelijk forum bent?

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Gereformeerde gemeente en televisie.

Berichtdoor boer » 21 feb 2013 14:14

alexander91 schreef:@Yellow

Gelukkig gaat jouw beredenatie niet op. Hoe zou je anders nog mensen kunnen bekeren (voor zover dat zelf kan) , als je jouw argumenten van stal halen:

Ik geloof eigenlijk nooit in God.. En ik heb nog nooit het gevoel gehad dat ik wat gemist heb! Dus dan zal het met het nut van God ook wel meevallen..


Evengoed zou het dus ook wel eens niet mee kunnen vallen.
''Het zal zijn als in de dagen van Noach''.

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Gereformeerde gemeente en televisie.

Berichtdoor alexander91 » 21 feb 2013 14:32

schelpje3 schreef:Wat is dan de reden dat je op een christelijk forum bent?


haha, je hebt niet goed gelezen. Ik geloof in God.
Wat ik bedoel, is dat een niet-christen kan zeggen wat ik daar neerschreef als een dergelijke argumentatie zou kloppen.
Iets is niet nutteloos als 1 iemand er nooit een gevoel bij heeft gehad dat hij/zij er wat van zou missen.
Dat gevoel hebben veel atheisten. Is geloven dan nutteloos? Nee. Zo is de tv ook niet nutteloos omdat yellow nooit het gevoel heeft gehad iets gemist te hebben.

:-)
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Gereformeerde gemeente en televisie.

Berichtdoor alexander91 » 21 feb 2013 14:34

boer schreef:Evengoed zou het dus ook wel eens niet mee kunnen vallen.
''Het zal zijn als in de dagen van Noach''.


Volgens mij heb jij ook niet heel goed nagedacht over het punt dat ik probeerde te maken... Zie mijn reactie aan schelpje. Inhoudelijk ben ik het volkomen met je eens! En jij blijkbaar ook met mij, maar je ziet mij als iemand die niet gelooft, zonder dat ik dat gezegd heb :-). Dat is namelijk niet zo.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Gereformeerde gemeente en televisie.

Berichtdoor boer » 21 feb 2013 19:40

oh, maar ik ben ook asperger of auto.
Maar leg eens uit dan wat je bedoelt met: ik geloof eigenlijk niet in God etc

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: Gereformeerde gemeente en televisie.

Berichtdoor jaapo » 21 feb 2013 21:40

Ik vind dit een heel bizarre discussie. De deelnemers aan dit forum geven via INTERNET hun commentaar. Dat commentaar gaat over of het al of niet wenselijk is, tv te hebben als gelovige en nu ook nog over of het wel nuttig is. Er is een ongehoord groot aanbod van nederlandstalige tv, en sommigen vinden het één nuttig, een anders weer iets anders. Er zijn er ook, die eigenlijk nergens nut in zien, maar toch urenlang voor de buis hangen. Maar...... er is een ongehoord groot aanbod van internetsites, en voor de één zijn ze nuttig, voor de ander niet. En sommigen zitten toch urenlang achter de pc, ook al vinden ze achteraf, dat er weinig nuttigs aan was. Hoe kun je nou serieus argumenteren voor of tegen tv, als je wel internet hebt? En dan te bedenken, dat op internet vele malen meer vuiligheid beschikbaar is dan via tv. Ik begrijp het niet. Op de tv, zowel als op de pc zit een aan- en uitknop. En als je jezelf niet vertrouwt (het vlees is zwak), neem dan geen tv, MAAR OOK GEEN COMPUTER MET INTERNET. Sorry, voor mijn gevoel is deze discussie omgeven door een rare mix van vroomheid en huichelachtigheid.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Gereformeerde gemeente en televisie.

Berichtdoor hubert » 08 mar 2013 15:14

MAAR OOK GEEN COMPUTER MET INTERNET


Zou het hypocrisie zijn?

Gebruikersavatar
coby
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 jul 2012 13:23

Re: Gereformeerde gemeente en televisie.

Berichtdoor coby » 08 mar 2013 16:01

MissVis schreef:Ik denk dat hier al heel vaak over gesproken is, maar ik zit met een "probleem".
Ik kom al mijn hele leven in de gereformeerde gemeente. Ik ben belijdend lid en ga ook aan het avondmaal.
Nu heb ik televisie thuis en een tijd geleden heb ik huisbezoek gehad van 2 ouderlingen. Ik vond het niet nodig om mijn tv uit de woonkamer te halen omdat ik dat huichelachtig vond en omdat ik dacht dat ze om de tv niet meer zo'n heisa maken omdat iedereen tegenwoordig toch een computer heeft met internetverbinding. Ik had het dus mis. Ik werd tijdens de week van voorbereiding op het heilig avondmaal gebeld dat ze met me wilden praten vanwege de tv. Omdat ik natuurlijk belijdend lid ben en aan het avondmaal ga. En als je tv thuis hebt, dan kan dat eigenlijk niet.
Omdat je heilig voor God wil leven en met de tv haal je de wereld in huis.
Kijk, aan de ene kant is dat ook wel zo, maar ik begrijp die mensen niet. Ze zeuren over de tv, maar ze hebben wel een internetverbinding wat eigenlijk nog veel slechter is. Zij spreken zichzelf tegen. Op tv is de keuze nog beperkt en op internet niet.
En zoveel kijk ik niet naar de tv. Ik kijk naar Dirty jobs, Top gear, Project runway en Ik hou van Holland en dat is het wel zo'n beetje. Ik bedoel, zo erg is dat toch niet? Hoe ver moet je met zulke dingen gaan? Vroeger was het de radio wat niet mocht. Daar hoor je nu niemand meer over. Het lijkt soms wel of de tv een dogma is geworden. Moeten we dan allemaal maar als Amish gaan leven?

Maar goed, zij willen dus dat ik de tv wegdoe anders mag ik niet meer aan het avondmaal deelnemen. Ik zou het heel moeilijk vinden om mijn tv de deur uit te doen, maar als ik niet meer aan het avondmaal mag,
dat zou ik nog veel erger vinden. Nu zou ik kunnen zeggen dat ik de tv weg heb gedaan (en het vervolgens niet doen) maar dat kan ook niet want dan ben ik een dikke vette leugenaar.
Wat moet ik hier nou mee?

Eens een andere kerk zoeken misschien en als je dat niet wilt, dan doe je je tv het huis uit en kijk je uitzending gemist of youtube filmpjes. Ik heb niet eens kabel, maar alleen omdat het duur is en er is toch nooit wat op. Als ik wat wil zien, kijk ik op youtube of uitzending gemist.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Gereformeerde gemeente en televisie.

Berichtdoor boer » 08 mar 2013 16:32

Dat laatste antwoord van jou, Coby, is een perfect voorbeeld van Wet versus Geest.
Als christen heb je de christelijke vrijheid gekregen, en weet je dat alles geoorloofd is, maar niet alles is nuttig.
Die verantwoordelijkheid ligt bij jou en niemand anders.
God ziet het hart aan, en weet dat jij niet naar bepaalde tv programma's kijkt.
jezus Zelf werd ook verleid en bezweek niet.
Daarin wil de gelovige Hem volgen.
Het avondmaal is ook alleen tussen jou en Hem, een ieder beproeve ZICHZELF, zegt de Bijbel !!!
GEESTELIJKE CHANTAGE heet dit, wat er uitgeoefend wordt op je.
Heersen over andermans geloof.
Meer dan genoeg reden inderdaad om een liefdevollere gemeente te zoeken, lijkt me.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Gereformeerde gemeente en televisie.

Berichtdoor Speedy » 08 mar 2013 16:44

boer schreef:Dat laatste antwoord van jou, Coby, is een perfect voorbeeld van Wet versus Geest.
Als christen heb je de christelijke vrijheid gekregen, en weet je dat alles geoorloofd is, maar niet alles is nuttig.
Die verantwoordelijkheid ligt bij jou en niemand anders.
God ziet het hart aan, en weet dat jij niet naar bepaalde tv programma's kijkt.
jezus Zelf werd ook verleid en bezweek niet.
Daarin wil de gelovige Hem volgen.
Het avondmaal is ook alleen tussen jou en Hem, een ieder beproeve ZICHZELF, zegt de Bijbel !!!
GEESTELIJKE CHANTAGE heet dit, wat er uitgeoefend wordt op je.
Heersen over andermans geloof.
Meer dan genoeg reden inderdaad om een liefdevollere gemeente te zoeken, lijkt me.


Tja en er zijn ook geesten die alleen maar verwarren, tweedracht en muiterijen veroorzaken.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Gereformeerde gemeente en televisie.

Berichtdoor boer » 08 mar 2013 17:46

Valt wel mee, wanneer je standvastig blijft en je houdt aan God's Woord ipv menselijk gewaffel, heb je weinig te vrezen.
Verder bijzaken laten rusten en je concentreren op de hoofdzaak.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Marnix en 46 gasten