elbert schreef:Nee, het is niet de Bijbel (Op. 13:8, Op. 20:15 en 21:27):
Ik heb de teksten er even bij gezocht, maar ze ontkrachten je claim en dat is denk ik niet je bedoeling geweest. Het woord boek is namelijk overgezet van βίβλος waarvan het meervoud is βιβλια (boeken) hetgeen het woord Bijbel van afstamt.
- de Bijbel bevat niet alle namen van de uitverkorenen/gelovigen en bevat dus ook niet die namen vanaf het begin van de wereld
Dat is een bewering uit het luchtledige want de Bijbel noemt de uitverkorenen met naam en toenaam. Lees het maar na:
1 Kron 28,6
En Hij heeft tot mij gezegd: Uw zoon Sálomo, die zal Mijn huis en Mijn voorhoven bouwen; want Ik heb hem Mij uitverkoren tot een zoon, en Ik zal hem tot een vader zijn.
- de Bijbel bevat ook namen van mensen die niet uitverkoren zijn
Die werden doorgekrast (Op 22,19) dus wat is je punt?
Daarentegen geldt van het boek des levens:
- dat het alle namen van de uitverkorenen bevat vanaf het begin van de wereld (toen de Bijbel nog niet geschreven was)
- dat het geen namen van niet-uitverkorenen bevat
Hier spreek je jezelf tegen, want de Bijbel leert ons dat de uitverkorene Israel is (Jes 45,4) en de naam van de eerste Israëliet staat dus in het boek des levens.
Het is natuurlijk wel zo dat iedere gelovige de Bijbel als Gods Woord erkent, maar dit moeten we onderscheiden van het boek des levens zoals we dat in de Bijbel terugvinden.
Waarom moeten wij dat? Waar kan ik dat lezen?