Berichtdoor jaapo » 25 apr 2011 19:44
De bijbel zit vol getallensymboliek. Westerlingen zien dat niet goed of geloven er letterlijk in; in beide gevallen leidt het en leidde het tot angsten, ruzies, scheuringen, uitsluitingen en andere narigheid. De bijbel is dus oosterse lectuur/literatuur. Symbolische getallen die steeds terugkeren: 3 (derde dag), 40 (dagen, jaren) 12: 12 stammen, 12 discipelen o.a. 1000 staat voor velen (niet goed te tellen) We hebben nog 7: het heilige getal van Gods grootheid. Ik ben lang niet compleet, zeker niet wat de voorbeelden betreft van het gebruik van 12, 7, 3, 40 en 1000. Zoek maar: de bijbel staat er vol mee. 144000= 12x12x1000, een sterk symbool, maar niet letterlijk te nemen. Het komt geloof ik, uit de Openbaring, maar ik beschouw het als een visioenenboek en niet als een profetenboek.
In de hemel komen: mijn geloof is: bij God geborgen zijn en dat geldt dus geestelijk, ik geloof niet in de lichamelijke opstanding , maar het is persoonlijk. Niemand weet het immers. Alleen zij, die doelbewust de deur sluiten voor Gods Geest, komen er niet. Zij komen niet in een hel; alleen rest er dan de totale leegte, zonder God. Dat betekent volgens mij, dat alle mensen die nooit de kans gekregen hebben, kennis te nemen van het Joodse of Christelijke geloof, maar niettemin een leven geleefd hebben, zoals door God bedoeld en door Jezus voorgeleefd en verwoord, OOK in de hemel komen.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB