Change of mind

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Change of mind

Berichtdoor boer » 10 apr 2011 11:20

Vraagstelling:

Ik zou het interessant vinden om te weten hoeveel mensen hier dankzij hun al dan niet aktieve deelname aan dit forum(of refoforum, b.v.) hun standpunten hebben herzien, of hun geloof versterkt/ verwakt hebben zien worden.
Of iets geleerd hebben?
En wat me eigenlijk nog het meeste boeit, is of er mensen zijn die zo aan het denken zijn gegaan, dat ze helemaal van richting zijn veranderd?

Het liefst had ik een poll ingevoegd, maar daartoe zie ik geen mogelijkheid.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Change of mind

Berichtdoor Mortlach » 10 apr 2011 12:24

Ik ben wel behoorlijk milder geworden jegens christenen, geloof ik. Mijn eigen meningen herzien heb ik niet direct gedaan, maar ik heb tegenwoordig meer begrip voor de positie van anderen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Jozo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 788
Lid geworden op: 01 okt 2010 12:25

Re: Change of mind

Berichtdoor Jozo » 10 apr 2011 13:23

Soms herzie ik mijn mening, maar helemaal van richting veranderen alleen gebaseerd op een onderwerp op refoweb, dat niet. Leren doe ik hier zeker. Soms sta ik er wel verbaasd over hoe de discussie gevoerd wordt. Dan vraag ik me af of mensen willen leren van elkaar of dat ze liever andere mensen hun mening voorhouden (als de enige die waar kan zijn). Ik vind het jammer dat de discussies zo vaak op de man gespeeld worden en dat emoties klaarblijkelijk hoog op kunnen lopen.

Als ik een topic open dan is het meestal een vraag waarover ik me nog geen mening gevormd heb. Ik vind het leuk om hier de discussie te voeren, maar meestal koop ik achteraf een boek over het onderwerp (als ik het echt interessant vind) om me verder te verdiepen.

Ik ben ook nog maar een groentje hier dat net komt kijken op refoweb :D
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Change of mind

Berichtdoor schaapje » 10 apr 2011 14:39

Mijn denken of richting van geloof is niet veranderd, in tegendeel het wordt juist
sterker. Alleen jammer dat er mensen zijn met van die korte lontjes.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Change of mind

Berichtdoor meribel » 10 apr 2011 20:38

ik ben ook nog maar een groentje hier, en ik leer hier zeker, maar vooral leer ik van verschillende "kampen" hun argumenten kennen, het heeft mij nog niet ergens van mening doen veranderen...maar wie weet..

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Change of mind

Berichtdoor 1a2b3c » 10 apr 2011 23:21

Ik zit ook nog niet zo lang op het forum dus ik kan er nog niet veel over zeggen.
Ik vind het interessant om te lezen hoe mensen van verschillende richtingen tegen de dingen aankijken.
Mijn standpunten heb ik niet gewijzigd, maar wellicht moet er nog aan worden gecorrigeerd, genuanceerd, gerelativeerd o.i.d. Ik heb geen 'gesloten' standpunten maar wel één voorwaarde: op grond van de Bijbel!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Change of mind

Berichtdoor TheKeimpe » 11 apr 2011 14:27

Er zijn punten hier op refoweb waar ik wel "breder" over ben gaan denken, of anders gezegd, waarvan ik nu beter begrijp waarom mensen een andere visie hebben. Laat ik een voorbeeld noemen: mijn denken over een homoseksuele relatie op zich is niet veranderd. Maar mijn gedachten over hen die wel ruimte zien voor een dergelijke relatie zijn milder geworden.

Mijn visie op wetenschap is ook veranderd.

Maar in de kern van mijn bestaan ben ik niet veranderd door refoweb.

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: Change of mind

Berichtdoor jaapo » 11 apr 2011 16:03

Dat zou je ook niet moeten willen: door jouw andere standpunt hier na voren te brengen, te proberen anderen ook op jouw hoogte te krijgen. Dat geldt eigenlijk ook voor de voorwaarde, dat het in ieder geval bijbels onderbouwd moet zijn, want ook over de bijbel bestaan vele opvattingen en interpretaties. Het is daarom veel te kort door de bocht, als je wel eens leest, dat je uit liefde de ander de les leest, omdat het immers in Gods Woord zo staat. Dus leren van elkaar: ja. Naar jezelf toe grotere ruimte scheppen voor tolerantie: ja. Evangeliseren via een forum? Nee, liever niet. En met die onheilige aantallen kerkjes en kerken, alleen al in prot. Nederland, moet je je bedenken dat door het gehakketak op dit soort forums er ook velen zijn die juist afgestoten worden. Juist op een forum, wat de pretentie heeft, christelijk te zijn, is grote zorgvuldigheid geboden. Het is immers openbaar en ieder kan meelezen, ook zoekers, twijfelaars of regelrechte loochenaars. Voor mijzelf geldt: ik leer van anderen en hun andere standpunten, maar mijn eigen geloof blijft het zelfde. Het wordt door een forum (en ik ken er nog een paar), niet minder of meer.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Change of mind

Berichtdoor TheKeimpe » 11 apr 2011 16:15

Hierop inhakend, soms zijn antwoorden aan zoekers niet helemaal wat ik zelf zou zeggen. Toch zwijg ik dan welbewust, omdat een ander al antwoordt. En dan een discussie gaan voeren over de verwoording van bepaalde zaken zou mijns inziens alleen maar schade toebrengen aan het gesprek.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Change of mind

Berichtdoor schelpje3 » 11 apr 2011 16:36

jaapo schreef:Dat zou je ook niet moeten willen: door jouw andere standpunt hier na voren te brengen, te proberen anderen ook op jouw hoogte te krijgen. Dat geldt eigenlijk ook voor de voorwaarde, dat het in ieder geval bijbels onderbouwd moet zijn, want ook over de bijbel bestaan vele opvattingen en interpretaties. Het is daarom veel te kort door de bocht, als je wel eens leest, dat je uit liefde de ander de les leest, omdat het immers in Gods Woord zo staat. Dus leren van elkaar: ja. Naar jezelf toe grotere ruimte scheppen voor tolerantie: ja. Evangeliseren via een forum? Nee, liever niet. En met die onheilige aantallen kerkjes en kerken, alleen al in prot. Nederland, moet je je bedenken dat door het gehakketak op dit soort forums er ook velen zijn die juist afgestoten worden. Juist op een forum, wat de pretentie heeft, christelijk te zijn, is grote zorgvuldigheid geboden. Het is immers openbaar en ieder kan meelezen, ook zoekers, twijfelaars of regelrechte loochenaars. Voor mijzelf geldt: ik leer van anderen en hun andere standpunten, maar mijn eigen geloof blijft het zelfde. Het wordt door een forum (en ik ken er nog een paar), niet minder of meer.

Een voorbeeld hiervan vind ik de volwassendoop. Als je onder een bepaalde prediking verkeert, denk je daar veelal niet over na. En je kunt de ander niet overhalen, er is voor beiden nl wat te zeggen ! Als zelfs de oudvaders het niet eens zijn over dit punt.
Dan wordt het puur met allerlei teksten smijten en dan nog haal je die ander niet over. Zoiets komt van binnenuit, groeit blijkbaar. Een dergelijke discussie heeft m.i. geen zin.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Change of mind

Berichtdoor TheKeimpe » 11 apr 2011 18:21

Dat hangt af van de insteek van de discussie. Wil je de ander gaan vertellen hoe fout of hij is, of ben je op zoek naar een beter begrip van het standpunt van de ander? Ook dan kun je nog kritische vragen stellen, maar zijn ze gespreksbevorderend bedoeld.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: Change of mind

Berichtdoor Janvanverweg » 12 apr 2011 09:22

ik ben een beetje anders over 'geheiligd zijn' gaan denken. en totaal anders over wie de kinderen van God zijn.

tja, ik ben een wereldverbeteraar :wink:
als ik onwaarheid zie dan zal ik proberen daar waarheid voor in de plaats te krijgen. er zijn mensen die weten dat hun idee fout is. daar valt niet mee te beginnen. er zijn ook heel veel oprechte waarheid liefhebbers die toch 'onwaarheden' vasthouden. hetzij uit ontwetendheid, het zij door cultureel erfgoed of ... Dit zijn de mensen die ik respecteer en waar mijn hart naar uitgaat.
door met hen in gesprek te gaan komt hoop ik de waarheid beoven tafel en kan die omarmt worden. hetzij door mij, hetzij door de ander.

ik ben niet bang om mijn standpunten in te ruilen voor betere! je moet wel gek zijn of enorm bang voor groepsdruk ofzo om aan een onwaarheid vast te houden. onze identiteit ligt toch niet in onze dogma's???
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Change of mind

Berichtdoor boer » 12 apr 2011 09:43

schelpje3 schreef:
jaapo schreef:Dat zou je ook niet moeten willen: door jouw andere standpunt hier na voren te brengen, te proberen anderen ook op jouw hoogte te krijgen. Dat geldt eigenlijk ook voor de voorwaarde, dat het in ieder geval bijbels onderbouwd moet zijn, want ook over de bijbel bestaan vele opvattingen en interpretaties. Het is daarom veel te kort door de bocht, als je wel eens leest, dat je uit liefde de ander de les leest, omdat het immers in Gods Woord zo staat. Dus leren van elkaar: ja. Naar jezelf toe grotere ruimte scheppen voor tolerantie: ja. Evangeliseren via een forum? Nee, liever niet. En met die onheilige aantallen kerkjes en kerken, alleen al in prot. Nederland, moet je je bedenken dat door het gehakketak op dit soort forums er ook velen zijn die juist afgestoten worden. Juist op een forum, wat de pretentie heeft, christelijk te zijn, is grote zorgvuldigheid geboden. Het is immers openbaar en ieder kan meelezen, ook zoekers, twijfelaars of regelrechte loochenaars. Voor mijzelf geldt: ik leer van anderen en hun andere standpunten, maar mijn eigen geloof blijft het zelfde. Het wordt door een forum (en ik ken er nog een paar), niet minder of meer.

Een voorbeeld hiervan vind ik de volwassendoop. Als je onder een bepaalde prediking verkeert, denk je daar veelal niet over na. En je kunt de ander niet overhalen, er is voor beiden nl wat te zeggen ! Als zelfs de oudvaders het niet eens zijn over dit punt.
Dan wordt het puur met allerlei teksten smijten en dan nog haal je die ander niet over. Zoiets komt van binnenuit, groeit blijkbaar. Een dergelijke discussie heeft m.i. geen zin.

nadenken is natuurlijk een vereiste.
Anders heb je een dood gelooof.
Zo is het al triest genoeg dat een doop genoemd wordt naar de leeftijd waarop deze plaatsvindt, ipv de betekenis die de doop uitdraagt.Dat bevordert het nadenken erover ook niet natuurlijk.
babydoop versus volwassendoop, en verbondsdoop versus geloofsdoop.
Persoonlijki heeft mijn deelname aan en het meelezen met fora me wel degelijk van standpunten doen veranderen.
Of misschien zijn het onderzoeken van bepaalde onderwerpen de aanzet geweest tot het komen van een andere overtuiging.
Helemaal afgezien van wie er nu gelijk heeft werd er op een ander forum een ontzettend goede discussie over Sola 5 baptisme, dichtgegooid en vervolgens helemaal verwijderd uit de "history", omdat de argumenten van de ene kant bijbels ontegenspreekbaar waren , maar niet volgens ''de leer''.
Dit heeft me wel de ogen geopend, eerlijk gezegd.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Change of mind

Berichtdoor schelpje3 » 12 apr 2011 11:10

boer schreef:
schelpje3 schreef:
jaapo schreef:Dat zou je ook niet moeten willen: door jouw andere standpunt hier na voren te brengen, te proberen anderen ook op jouw hoogte te krijgen. Dat geldt eigenlijk ook voor de voorwaarde, dat het in ieder geval bijbels onderbouwd moet zijn, want ook over de bijbel bestaan vele opvattingen en interpretaties. Het is daarom veel te kort door de bocht, als je wel eens leest, dat je uit liefde de ander de les leest, omdat het immers in Gods Woord zo staat. Dus leren van elkaar: ja. Naar jezelf toe grotere ruimte scheppen voor tolerantie: ja. Evangeliseren via een forum? Nee, liever niet. En met die onheilige aantallen kerkjes en kerken, alleen al in prot. Nederland, moet je je bedenken dat door het gehakketak op dit soort forums er ook velen zijn die juist afgestoten worden. Juist op een forum, wat de pretentie heeft, christelijk te zijn, is grote zorgvuldigheid geboden. Het is immers openbaar en ieder kan meelezen, ook zoekers, twijfelaars of regelrechte loochenaars. Voor mijzelf geldt: ik leer van anderen en hun andere standpunten, maar mijn eigen geloof blijft het zelfde. Het wordt door een forum (en ik ken er nog een paar), niet minder of meer.

Een voorbeeld hiervan vind ik de volwassendoop. Als je onder een bepaalde prediking verkeert, denk je daar veelal niet over na. En je kunt de ander niet overhalen, er is voor beiden nl wat te zeggen ! Als zelfs de oudvaders het niet eens zijn over dit punt.
Dan wordt het puur met allerlei teksten smijten en dan nog haal je die ander niet over. Zoiets komt van binnenuit, groeit blijkbaar. Een dergelijke discussie heeft m.i. geen zin.

nadenken is natuurlijk een vereiste.
Anders heb je een dood gelooof.
Zo is het al triest genoeg dat een doop genoemd wordt naar de leeftijd waarop deze plaatsvindt, ipv de betekenis die de doop uitdraagt.Dat bevordert het nadenken erover ook niet natuurlijk.
babydoop versus volwassendoop, en verbondsdoop versus geloofsdoop.
Persoonlijki heeft mijn deelname aan en het meelezen met fora me wel degelijk van standpunten doen veranderen.
Of misschien zijn het onderzoeken van bepaalde onderwerpen de aanzet geweest tot het komen van een andere overtuiging.
Helemaal afgezien van wie er nu gelijk heeft werd er op een ander forum een ontzettend goede discussie over Sola 5 baptisme, dichtgegooid en vervolgens helemaal verwijderd uit de "history", omdat de argumenten van de ene kant bijbels ontegenspreekbaar waren , maar niet volgens ''de leer''.
Dit heeft me wel de ogen geopend, eerlijk gezegd.

De ogen geopend waarvoor ?
Moet alles dan maar gezegd en besproken worden ? Houd er rekening mee dat een open forum door velen wordt gelezen, ook veel buitenkerkelijken ! Als die zien hoe wij over elkaar heenbuitelen met allerlei kwesties, trekt dat dan naar het Evangelie ?
Zijn wij een leesbare brief zo ? Door met teksten te smijten wie er nu echt gelijk heeft ?
Als je als baby gedoopt bent, je ouders hebben je ten doop gehouden, vind ik het van een soort disrespect richting je ouders getuigen, om het nog eens dunnetjes over te doen. 1 x dopen is genoeg ! Of je dat nu als volwassene laat doen, of als baby.
Er komt niks op je voorhoofd te staan: jongens ik ben 2 x gedoopt hoor !
Wat is de waarde van die extra werkzaamheden ? De Heere ziet het hart aan, je intenties, maar ook je zwakheden. Die maak je niet goed door je nog een keer te laten besprenkelen.
Voordat ik ooit aan een forum deelnam, dacht ik:
- ik zit met gelijkgestemden/lotgenoten
- dus kunnen we elkaar bemoedigen
- we kunnen elkaar "troosten"
- we kunnen ander wellicht trekken tot het Evangelie.

En wat is de werkelijkheid ? :?

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: Change of mind

Berichtdoor Janvanverweg » 12 apr 2011 15:54

schelpje3 schreef:Als je als baby gedoopt bent, je ouders hebben je ten doop gehouden, vind ik het van een soort disrespect richting je ouders getuigen, om het nog eens dunnetjes over te doen. 1 x dopen is genoeg ! Of je dat nu als volwassene laat doen, of als baby.
Er komt niks op je voorhoofd te staan: jongens ik ben 2 x gedoopt hoor !
Wat is de waarde van die extra werkzaamheden ? De Heere ziet het hart aan, je intenties, maar ook je zwakheden.

wat is dewaarde? wat dacht je van gehoorzaamheid aan dat wat God van je vraagt?
Paulus had er geen moeite mee om mensen opnieuw te dopen als de eerste doop fout niet goed was! (handelingen 19)
Paulus vroeg zich niet af wat het uitmaakte, voor hem was het doen van het juiste belangrijker.
en overdopen is geen disrespect voor de ouders. maar wel het afwijzen van de leer van waaruit zij in alle oprechtheid gehandeld hadden.
ik denk dat dit soort situaties bedoelt worden als jezus het heeft over het kruis opnemen en over het geloof dat scheiding brengt tussen familieleden. maar dat geldt voor iedereen die van religie verandert! deze redenatie consequent doorvoeren haalt de zendingsopdracht onderuit om dat het de oude traditie niet respecteerd!
God ziet het hart aan en vraagt om geloof, geloof dat zich uit in vreugdevolle gehoorzaamheid.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 105 gasten