Sinterklaas = afgoderij?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
JHM
Kapitein
Kapitein
Berichten: 887
Lid geworden op: 29 mar 2011 10:08

Sinterklaas = afgoderij?

Berichtdoor JHM » 10 apr 2011 08:41

Zo ik dacht laat ik het Sinterklaastopic uit 2006 eens een zetje geven. Maar die is ondertussen gesloten dus open ik een nieuw topic. Wel om het volgende en ik ben benieuwd naar jullie gedachten hier over.

Op dit moment ben ik zelf bezig met mijn zoektocht, een vriend van mij is in de leer bij Jehova getuigen. We hadden gister de discussie over (feestdagen) Sinterklaas en waarom het niet gevierd wordt door hen. Hij gaf aan dat op 5 december heel Nederland in de ban is van de Sint. We verwelkomen hem massaal, we zingen voor hem, we danken hem. Dat is onrechtvaardig tegenover God, God deelt zijn majesteit met niemand. Het is afgoderij.

Ik vind toch dat hij hier enigszins gelijk heeft, hoe zien jullie dit ben ik benieuwd?
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Sinterklaas = afgoderij?

Berichtdoor boer » 10 apr 2011 08:49

JHM schreef:Zo ik dacht laat ik het Sinterklaastopic uit 2006 eens een zetje geven. Maar die is ondertussen gesloten dus open ik een nieuw topic. Wel om het volgende en ik ben benieuwd naar jullie gedachten hier over.

Op dit moment ben ik zelf bezig met mijn zoektocht, een vriend van mij is in de leer bij Jehova getuigen. We hadden gister de discussie over (feestdagen) Sinterklaas en waarom het niet gevierd wordt door hen. Hij gaf aan dat op 5 december heel Nederland in de ban is van de Sint. We verwelkomen hem massaal, we zingen voor hem, we danken hem. Dat is onrechtvaardig tegenover God, God deelt zijn majesteit met niemand. Het is afgoderij.

Ik vind toch dat hij hier enigszins gelijk heeft, hoe zien jullie dit ben ik benieuwd?

Sinterklaas is een leugen.
Net als dat het lijk van de vorige Paus wat weer is opgegraven en naar een plek wordt gebracht waar mensen dit dode lichaam nu kunnen gaan aanbidden, omdat de kerk weer wat geld nodig heeft.

Mensenverering is absoluut verwerpelijk.

scheermes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 514
Lid geworden op: 24 feb 2009 20:15

Re: Sinterklaas = afgoderij?

Berichtdoor scheermes » 10 apr 2011 08:57

JHM schreef:Zo ik dacht laat ik het Sinterklaastopic uit 2006 eens een zetje geven. Maar die is ondertussen gesloten dus open ik een nieuw topic. Wel om het volgende en ik ben benieuwd naar jullie gedachten hier over.

Op dit moment ben ik zelf bezig met mijn zoektocht, een vriend van mij is in de leer bij Jehova getuigen. We hadden gister de discussie over (feestdagen) Sinterklaas en waarom het niet gevierd wordt door hen. Hij gaf aan dat op 5 december heel Nederland in de ban is van de Sint. We verwelkomen hem massaal, we zingen voor hem, we danken hem. Dat is onrechtvaardig tegenover God, God deelt zijn majesteit met niemand. Het is afgoderij.

Ik vind toch dat hij hier enigszins gelijk heeft, hoe zien jullie dit ben ik benieuwd?

Moet je dan altijd aan God denken? Mag je dan nooit eens ergens van in de ban zijn? Mogen we als mensen ook eens een keertje iets geks doen? Dat maakt ons juist een mens lijkt me.

Daarnaast is het natuurlijk zo dat Sinterklaas niet als een god wordt beschouwd en God zal dit onderscheid heus wel kunnen maken, toch?
The mind is like a parachute, it only works when it is open.

Faramir

Re: Sinterklaas = afgoderij?

Berichtdoor Faramir » 10 apr 2011 08:57

JHM schreef:Zo ik dacht laat ik het Sinterklaastopic uit 2006 eens een zetje geven. Maar die is ondertussen gesloten dus open ik een nieuw topic. Wel om het volgende en ik ben benieuwd naar jullie gedachten hier over.

Op dit moment ben ik zelf bezig met mijn zoektocht, een vriend van mij is in de leer bij Jehova getuigen. We hadden gister de discussie over (feestdagen) Sinterklaas en waarom het niet gevierd wordt door hen. Hij gaf aan dat op 5 december heel Nederland in de ban is van de Sint. We verwelkomen hem massaal, we zingen voor hem, we danken hem. Dat is onrechtvaardig tegenover God, God deelt zijn majesteit met niemand. Het is afgoderij.

Ik vind toch dat hij hier enigszins gelijk heeft, hoe zien jullie dit ben ik benieuwd?

Je vriend viert naast sinterklaas ook geen kerst, pasen, verjaardagen enz enz omdat ze menen dat dit een heidense oorsprong heeft. Een piñata, daar hebben ze dan weer geen enkele moeite mee. Zie dit topic eens: http://forum.gkv.nl/forum/list_messages/8794

Maar het staat je in dit mooie land geheel vrij om geen sinterklaas te vieren om wat voor een reden dan ook. Ik vier het wel zowel op school met de kinderen uit mijn klas als met familie en ik ben er zeer content mee.

ahuva
Verkenner
Verkenner
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 apr 2011 19:32

Re: Sinterklaas = afgoderij?

Berichtdoor ahuva » 10 apr 2011 10:52

Als je op internet zoekt zul je van alles vinden over feestdagen.
Pasen is slecht, kerst is slecht, sinterklaas is slecht, op zondag naar de kerk gaan is niet goed maar zaterdag wel, enz, enz.
Ik denk dat God dat allemaal niet zo boeiend vindt, maar of je hart puur is dat vindt Hij interessanter.
En het hoort bij deze tijd dat alle Christelijke feestdagen worden omgeturnd tot wereldse feestdagen, dus verwonder je daarover niet.
Net als de Kerstman wat een uitvinding is van Coca Cola.
Geef mij dan toch maar Sinterklaas. :wink:

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sinterklaas = afgoderij?

Berichtdoor Mortlach » 10 apr 2011 12:14

Mijn eerste gedachte: het is APRIL!

Laten we ons hier in november/december nog eens druk om maken. (beter kun je je helemaal niet druk maken en het gewoon wel of niet vieren).
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sinterklaas = afgoderij?

Berichtdoor Mortlach » 10 apr 2011 12:20

JHM schreef:Op dit moment ben ik zelf bezig met mijn zoektocht, een vriend van mij is in de leer bij Jehova getuigen. We hadden gister de discussie over (feestdagen) Sinterklaas en waarom het niet gevierd wordt door hen. Hij gaf aan dat op 5 december heel Nederland in de ban is van de Sint. We verwelkomen hem massaal, we zingen voor hem, we danken hem. Dat is onrechtvaardig tegenover God, God deelt zijn majesteit met niemand. Het is afgoderij.

Ik vind toch dat hij hier enigszins gelijk heeft, hoe zien jullie dit ben ik benieuwd?


Hoe komt het toch dat de JG en soortgelijke strenge leren toch dat imago hebben dat er geen glimlachje vanaf kan? O, wacht...

'We' verwelkomen de Sint niet massaal, dat doen kindertjes tot een jaar of 8. 'We' zingen niet voor hem, dat doen kindertjes tot een jaar of 8. 'We' danken hem niet, dat doen kindertjes tot een jaar of 8, als die een beetje zijn opgevoed.

Wij volwassenen doen dat geen van allen. Je hele punt gaat alleen al daarom niet op.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Sinterklaas = afgoderij?

Berichtdoor Cathy » 10 apr 2011 12:40

Mortlach schreef:Mijn eerste gedachte: het is APRIL!

je kunt maar beter bijtijds je mening vormen :mrgreen:
Mijn kinderen heb ik opgevoed met het idee dat Sinterklaasfeest een kinderfeest is omdat er vroeger een meneer was die het leuk vond om kadootjes uit te delen.
Verder niets; niets van straf, roede en het grote boek enzo....versjes kennen ze nauwelijks.
Tegenwoordig is het gewoon een gezellige zooi met suprises en gedichten. 1x per jaar is dan ook wel genoeg... :D
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sinterklaas = afgoderij?

Berichtdoor Mortlach » 10 apr 2011 12:50

Cathy schreef:Mijn kinderen heb ik opgevoed met het idee dat Sinterklaasfeest een kinderfeest is omdat er vroeger een meneer was die het leuk vond om kadootjes uit te delen.
Verder niets; niets van straf, roede en het grote boek enzo....versjes kennen ze nauwelijks.


Het staat je natuurlijk geheel vrij, maar persoonlijk vind ik dat een beetje jammer. Het is toch een typisch stukje Nederlandse cultuur die ze op die manier moeten ontberen.

Tegenwoordig is het gewoon een gezellige zooi met suprises en gedichten. 1x per jaar is dan ook wel genoeg... :D


Tja, er zijn nu eenmaal groepen die elke vorm van gezelligheid zien als een aantasting van God.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
JHM
Kapitein
Kapitein
Berichten: 887
Lid geworden op: 29 mar 2011 10:08

Re: Sinterklaas = afgoderij?

Berichtdoor JHM » 10 apr 2011 12:55

Allen dank voor de reacties, ik weet dat het nog lang geen sinterklaas is, maar we zijn hier toch om van elkaar te leren. Ik snap zijn punt en vind dat hij er ook tot op zekere hoogte gelijk in heeft, maar dat ze dat als gemeente niet voor een ander kunnen beslissen. Ik heb gister ook de discussie gevoerd dat ik om alleen die reden (feestdagen) al geen Jehova getuigen zou worden omdat ik Sinterklaas niet zie als het aanbidden van een niet bestaand heiligman. Het is een dag waarbij je veel vreugde en liefde in de opvoeding van je kind ziet. Het heeft niets te maken met aanbidden of eren in welke vorm van ook. We danken God iedere dag in ons gebed.
Laatst gewijzigd door JHM op 10 apr 2011 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Sinterklaas = afgoderij?

Berichtdoor boer » 10 apr 2011 13:04

Toch stuit Sinterklaas me tegen de borst.
hij leeft eeuwig, oordeelt, en wordt goedheiligman genoemd.
Bovendien ga je je kids dan vertellen dat ie niet bestaat.
1.Sommige kinderen zullen nu misschien al denken, O, en wanneer krijg ik te horen dat Jezus ook niet bestaat, Sinterklaas zie ik tenminste nog, en Jezus niet.
2. er is een leuegen aspect.
Doen alsof.
Drama en toneel verbieden, maar wel Sinterklaas vieren?

Het is maar hypotetisch, maar waar is die man nu eigenlijk goed voor?

Gebruikersavatar
JHM
Kapitein
Kapitein
Berichten: 887
Lid geworden op: 29 mar 2011 10:08

Re: Sinterklaas = afgoderij?

Berichtdoor JHM » 10 apr 2011 13:10

Boer, tegen de tijd dat een kind zich realiseert dat Sinterklaas niet bestaat is dat vaak een natuurlijk proces. Je wordt ouder en gaat twijfelen omdat je in een nieuwe (volwassere) fase in je leven komt. Daarom denk ik dat het vergelijk met Sinterklaas en Jezus niet opgaat. Naar mate een kinder ouder wordt zal hij ook zijn eigen zoektoch naar God moeten doen. Zoals ik zelf heel vrij christelijk opgevoed ben en nu mijn eigen zoektoch begonnen ben.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sinterklaas = afgoderij?

Berichtdoor Mortlach » 10 apr 2011 13:17

boer schreef:Toch stuit Sinterklaas me tegen de borst.
hij leeft eeuwig, oordeelt, en wordt goedheiligman genoemd.
Bovendien ga je je kids dan vertellen dat ie niet bestaat.
1.Sommige kinderen zullen nu misschien al denken, O, en wanneer krijg ik te horen dat Jezus ook niet bestaat, Sinterklaas zie ik tenminste nog, en Jezus niet.


Ik neem aan dat er alleen al hier tientallen zo niet honderden mensen zijn die ooit in Sinterklaas geloofden en die desondanks nu nog steeds in Jezus geloven.

2. er is een leuegen aspect.
Doen alsof.
Drama en toneel verbieden, maar wel Sinterklaas vieren?


Drama en toneel verbieden is ook van de zotte. De mens vaart wel bij een zekere mate aan fictie. Leugen is dan weer een veel te zwaar, veel te cynisch woord in deze context.

Het is maar hypotetisch, maar waar is die man nu eigenlijk goed voor?


Al was het alleen maar dat het een uniek stukje Nederlandse cultuur is, dat alle Nederlanders, ook jaren later en in het verre buitenland met elkaar kunnen delen. (behalve de JG dan). En verder is het een feestje. Het kan zijn dat je niet van feestjes houdt, maar ga dan alsjeblief in je eentje in een donker kamertje zitten en verpest het niet voor de rest.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Faramir

Re: Sinterklaas = afgoderij?

Berichtdoor Faramir » 10 apr 2011 13:25

boer schreef: Het is maar hypotetisch, maar waar is die man nu eigenlijk goed voor?

Sinterklaas is goed voor vele dingen. Ik ben benieuwd waar je zelf mee komt en dan zal ik (en ik hoop anderen) wel kijken of we het aan kunnen vullen.

Gebruikersavatar
Jozo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 788
Lid geworden op: 01 okt 2010 12:25

Re: Sinterklaas = afgoderij?

Berichtdoor Jozo » 10 apr 2011 13:29

Toch stuit Sinterklaas me tegen de borst.
hij leeft eeuwig, oordeelt, en wordt goedheiligman genoemd.
Bovendien ga je je kids dan vertellen dat ie niet bestaat.
1.Sommige kinderen zullen nu misschien al denken, O, en wanneer krijg ik te horen dat Jezus ook niet bestaat, Sinterklaas zie ik tenminste nog, en Jezus niet.
2. er is een leuegen aspect.
Doen alsof.
Drama en toneel verbieden, maar wel Sinterklaas vieren?

Het is maar hypotetisch, maar waar is die man nu eigenlijk goed voor?


Het stuit mij totaal niet tegen de borst. Sinterklaas was en is altijd nog erg gezellig. Van die tijd samen met de familie kan ik erg genieten. Ik vind het maar moeilijk gedoe. Het heeft (voor mij) niets te maken met overdreven verering. En als jij er problemen mee hebt, prima, dan vier je het niet.

Drama en toneel is trouwens fantastisch. Alweer zoiets waar ik echt van kan genieten en waar ik geen reden toe zie om het te verbieden :mrgreen:
"I want to know God's thoughts...the rest are details."


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten