Sinterklaas = afgoderij?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Sinterklaas = afgoderij?

Berichtdoor schaapje » 03 sep 2012 13:02

Het sinterklaasfeest is als traditie beschermd, staat op een Unesco-lijst van immaterieel erfgoed. :wink:
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Sinterklaas = afgoderij?

Berichtdoor boer » 03 sep 2012 13:58

schaapje schreef:Het sinterklaasfeest is als traditie beschermd, staat op een Unesco-lijst van immaterieel erfgoed. :wink:

ach, Desmond Tutu kreeg ook de nobelprijs voor de vrede, maar loochent de opstanding én hemelvaart.
Als refo's geen vrouw in een broekpak moeten, kunnen ze een kerel in een perse jurruk ook weigeren :-)

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: Sinterklaas = afgoderij?

Berichtdoor blijblij » 03 sep 2012 14:03

mohamed schreef:Paulus schreef dat een afgod niets is (1 Kor 8,4) dus ik maak me niet druk om lieden die een mijter willen dragen. Wat ik wel jammer vind is dat het Sinterklaasfeest zo wettisch kan zijn en kinderen hun zondebesef aanwakkert. Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe doet me denken aan wie de wet doet wordt gerechtvaardigd en wie de wet overtreedt krijgt klappen.


Die kinderen weten nog niet dat Sinterklaas aan alverzoening doet! Ooit een kind gezien dat geen kado's kreeg?

In musea zie je nog geregeld schilderijen waarop drie arme meisjes in bed liggen, hun vader maakt al afspraken met een slavenhandelaar om hen te verkopen. Sint Nicolaas ziet dat en legt dan stiekem door het raam een paar zakjes geld op het nachtkastje. Dochtertjes kunnen weer bij hun arme vader blijven.
Sorry boer, er zijn ook wel eens RKK-ers die iets goeds doen!
maar niet getreurd: hier weer een verhaal om toch tegen te kunnen zijn :)

Thor zou ook met zijn twee (zwarte) raven door het luchtruim schieten en de mensen verblijden met kado's door de schoorsteen.

Victoria
Verkenner
Verkenner
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 aug 2012 21:25

Re: Sinterklaas = afgoderij?

Berichtdoor Victoria » 03 sep 2012 14:07

Heeft u kinderen, meneer Boer?

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Sinterklaas = afgoderij?

Berichtdoor hubert » 03 sep 2012 14:30

C
itaat Boer: De kerk heeft natuurlijk niets aan sinterklaas, of welk mens dan ook, te danken.


Dat klopt maar gedeeltelijk Boer. De kerk heeft heel veel aan Eén mens te danken!
Voor Tutu heb ik heel veel respect. Heb jij trouwens al iets gedaan voor het koninkrijk Gods?
Alleen een beetje oordelen geeft geen pas!

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Sinterklaas = afgoderij?

Berichtdoor boer » 03 sep 2012 19:00

blijblij schreef:Die kinderen weten nog niet dat Sinterklaas aan alverzoening doet! Ooit een kind gezien dat geen kado's kreeg?

In musea zie je nog geregeld schilderijen waarop drie arme meisjes in bed liggen, hun vader maakt al afspraken met een slavenhandelaar om hen te verkopen. Sint Nicolaas ziet dat en legt dan stiekem door het raam een paar zakjes geld op het nachtkastje. Dochtertjes kunnen weer bij hun arme vader blijven.
Sorry boer, er zijn ook wel eens RKK-ers die iets goeds doen!

Er zijn volbloed atheisten die veel beter zijn dan ik en veel betere dingen doen.
gelukkig hangt het daar niet van af.
Werkheiligheid heet dat toch?
Denken dat wij mensen nog enigszins goed genoeg zijn om ons behoud te bewerkstelligen... Ook zo'n kwalijke bijwerking van dat sintermop-verhaal.

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: Sinterklaas = afgoderij?

Berichtdoor blijblij » 03 sep 2012 19:34

boer schreef:Er zijn volbloed atheisten die veel beter zijn dan ik en veel betere dingen doen.
gelukkig hangt het daar niet van af.
Werkheiligheid heet dat toch?
Denken dat wij mensen nog enigszins goed genoeg zijn om ons behoud te bewerkstelligen... Ook zo'n kwalijke bijwerking van dat sintermop-verhaal.


Werkheiligheid? Misschien het liefhebben van de naaste!

Denk je trouwens echt dat kinderen die nog in Sinterklaas geloven een degelijk doordacht en redelijk systeem hiervoor hebben opgebouwd?

beantsje
Mineur
Mineur
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 aug 2012 19:36

Re: Sinterklaas = afgoderij?

Berichtdoor beantsje » 03 sep 2012 19:56

boer schreef:Er zijn volbloed atheisten die veel beter zijn dan ik en veel betere dingen doen.
gelukkig hangt het daar niet van af.
Werkheiligheid heet dat toch?
Denken dat wij mensen nog enigszins goed genoeg zijn om ons behoud te bewerkstelligen... Ook zo'n kwalijke bijwerking van dat sintermop-verhaal.


Wie zoet is krijgt lekkers. Meer wordt niet beloofd.
Is het dan echt zo verkeerd om kinderen te leren dat ze beloond worden (n.b. in dit leven!!!!) voor goed gedrag?
Ik vind dat een uitstekende zaak! Ik heb mijn kinderen ook altijd beloond voor goed gedrag.
Zo werkt de maatschappij wel; ik werk hard en doe mijn werk goed, dus krijg ik een vast contract en een leuk salaris.

Het draait niet uitsluitend om het hiernamaals; dit leven op aarde is er ook nog!

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 apr 2005 09:04

Re: Sinterklaas = afgoderij?

Berichtdoor Lichtzwaard » 04 sep 2012 09:35

Veel valse moraal in deze draad;men zou is na moeten gaan wie was Sint Nicolaas nou eigenlijk, zou veel mensen bij zinnen brengen en zou deze draad er heel anders uit zien.Hoe dan ook op 5 december Sint Nicolaas vond en 6 december Sint Nicolaas dag zal de Nederlanden weer met volle vreugde vieren en zo hoort het ook :-({|= :-({|= :-({|= ::)) =D> =D> =D>
VERITAS VOS LIBERABIT.

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: Sinterklaas = afgoderij?

Berichtdoor blijblij » 04 sep 2012 10:28

Lichtzwaard schreef:Veel valse moraal in deze draad;men zou is na moeten gaan wie was Sint Nicolaas nou eigenlijk, zou veel mensen bij zinnen brengen en zou deze draad er heel anders uit zien.Hoe dan ook op 5 december Sint Nicolaas vond en 6 december Sint Nicolaas dag zal de Nederlanden weer met volle vreugde vieren en zo hoort het ook :-({|= :-({|= :-({|= ::)) =D> =D> =D>


Ik ben nog nooit iemand tegengekomen die Sinterklaasdag viert..... (afgezien van een uitgestelde Sinterklaasavond bij de schoonfamilie)

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Sinterklaas = afgoderij?

Berichtdoor schaapje » 04 sep 2012 10:31

Veel valse moraal in deze draad;men zou is na moeten gaan wie was Sint Nicolaas nou eigenlijk, zou veel mensen bij zinnen brengen en zou deze draad er heel anders uit zien.Hoe dan ook op 5 december Sint Nicolaas vond en 6 december Sint Nicolaas dag zal de Nederlanden weer met volle vreugde vieren en zo hoort het ook :-({|= :-({|= :-({|= ::)) =D> =D> =D>


Jij krijgt vast hele grote cadeaus en heel veul lekkers, door de schoorsteen. :-oo
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

mohamed

Re: Sinterklaas = afgoderij?

Berichtdoor mohamed » 04 sep 2012 23:25

Lichtzwaard schreef:Veel valse moraal in deze draad;men zou is na moeten gaan wie was Sint Nicolaas nou eigenlijk, zou veel mensen bij zinnen brengen en zou deze draad er heel anders uit zien.Hoe dan ook op 5 december Sint Nicolaas vond en 6 december Sint Nicolaas dag zal de Nederlanden weer met volle vreugde vieren en zo hoort het ook :-({|= :-({|= :-({|= ::)) =D> =D> =D>

Het is maar een dag, slechts 12 uur en de cadeautjes heb je in 5 minuten uitgepakt, maak je druk! Van mij mag je het vieren, dat doe ik ook, maar zo interessant is het niet.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 apr 2005 09:04

Re: Sinterklaas = afgoderij?

Berichtdoor Lichtzwaard » 06 sep 2012 10:49

Maar voordat men Sint Nicolaas gaat gedenken en vieren op avond 5 december en dag 6 december is er eerst nog het mooie feest van Sint Maarten 11-11-2012.Maar voordien 7 November Sint Willibrordus Apostel der Nederlanden . Zo gaat men op naar het feest van Sint Nicolaas-------zet het strooigoed maar klaar <:) <:) <:) :8> :8> !:) :0~ [|:) :)C omhelzing-smile omhelzing-smile
VERITAS VOS LIBERABIT.

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: Sinterklaas = afgoderij?

Berichtdoor blijblij » 06 sep 2012 10:51

en daar weer voor op 31 oktober Hervormingsdag :o

(zag het strooigoed al weer liggen in de AH!)

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 apr 2005 09:04

Re: Sinterklaas = afgoderij?

Berichtdoor Lichtzwaard » 06 sep 2012 11:35

blijblij schreef:en daar weer voor op 31 oktober Hervormingsdag :o

(zag het strooigoed al weer liggen in de AH!)



31 october is dat niet de dag dat alle protestantse kerken zoals altijd gewoon dichtblijven en dat het de protestanten weinig kan schelen .op zich niet zo gek want 31 october 1517 scheurde de Westerse Kerk is ook geen feestje waard in tegendeel.

)))OP DAT ZIJ ALLEN EEN ZIJN.(((

Maar hoe dan ook op naar het vreugdevolle feest van Sint Nicolaas. <:) <:) <:) <:)
VERITAS VOS LIBERABIT.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 100 gasten